26 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Haziran 1293 AKŞAMD. ŞAMA Gençler! Işte at, işte meydani Halk fırkası kâtibi umumisi Recep bey, bir nutuk daha söy- ledi. Adedi üçü bulan bu nutuklar ve bunlardan yakında tevellüt edecek netayiç son ayların en şayanı kayt siyasi ve içtimai hadiselerinden biri olsa gerektir. lik nutuk spora, ikincisi dünya buhranı müvacehesinde iktisadi vaziyetimizin şehrine ve bundan dolayı betbin mi, yoksa nikbin mi olmamız lâzım geldiğine dairdi. Üçüncü nutuk ise, Ankara Halkevi salonunda söylenmiş; radyoyla her taraftan dinlenmiştir. Recep bey, bu nutkunu, muhtelif vilâ- yetlerde adedi şimdiye kadar ancak on dört olan Halkevleri'nin, başka vilâyetlerimizde de yeniden yirmi Halkevi tesis edilerek ceman otuz dörde iblâğı müna- sebetile söylüyor. Nutkun pek canlı, pek esaslı noktaları var. Ezcümle, Recep bey, diyor ki: Halkevi, program mucibince dokuz şube etrafında dokuz çeşit mesaide bulunacaktır. Bu çeşit çeşit mesai, muayyen, mukannen, Fırkanın ötedenberi tanınmış bilinmiş şahsiyetlerine tevdi ve tahmil edilmesin; onlara hasrolunmasın, memleketin her vilâyetinde, hattâ kendi istidatla- rından bihaber nice nice kıymetli gençler vardır. Adedi pek çok olan bu unsurların şimdiye kadar atıl kalan ve semere vermiyen çalışma kudretlerinden istifade olunsun; ve bunlar semere ver- meğe cesaretlendirilsin. Recep bey, başka bir esaslı noktaya da temas (oediyor: Mektepte klassik tahsil bile gör- seniz, hayata atıldıktan sonra, bu, kâfi değildir. Mütemadiyen bir çok kitaplar okumalısınız. Lâkin, okuduklarınızı filiyata tat- bik etmez, böylelikle mihakke vurmassanız, gene nafile... Gene noksan kalırsınız! Ve ilminizden kimseyi istifade ettirmemiş alur- sunuz... Binaenaleyh, kapılarını memleketin bütün istidatlarına açık bulunduran Halkevleri, gençler için, nazari malümatlarını ameli sahaya koymak ve kendilerinden memleketi istifade ettirmek ve bilmukabele kendileri de istifade etmek, yetişmek, tarakki etmek için mükemmel bir saha vazifesini görecektir. Halk fırkası kâtibi umumisinin bu son nutkile, Halkevleri'nin memleket gençliğini yetiştirmek hususunda nasıl hazırlandığını daha iyi anlamış oluyoruz. Gene nutuktan öğreniyoruz ki, diğer vilâyetlerimizde de kışa doğru, yirmi kadar Halkevi daha açıla- cakmış. Hakikaten, bizde bu gibi teşek- küle ihtiyaç vardı. Memleketimi- zin ötesinde berisinde kalmış, kendini gösteremeyen, semere veremeyen istidatlar, artık teba- rüz, temayüz etmek fırsatını demek ki bulabilecekler.. Bundan sonra, hiç kimse: “Bize meydan verilmiyor ki...,, diye şikâyet edemiyecek | İşte at, işte meydan.. Buyur; kabiliyetini gösterip mevki işgal etmene ve kasabanın, vilâ- yetinin, hattâ memleketinin mu- kadderatına müessir olmana biç bir mani yok... — Kırkından sonra azana ha- kikaten çare bulunmuyor Amca bey, meselâ bizim kayın biraderin; inşaat ve tamirat Belediye fen müdürlüğünde bir içtima Belediye şubeleri baş mühen- disleri dün sabah belediye fen heyetinde ( toplanmışlardır. Bu içtimada (obelediye (şubelerinin ihtiyaçları, bu sene inşaat ve tamirat sahasında yapılacak işler müştereken görüşülmüştür. Yeni sene bütçesi tasdik ve tebliğ edilir edilmez bütçenin tatbikine başlanacağı cihetle her belediye şubesi kendi inşaat ve tamirat ihtiyaçlarını fen heyeti müdürlüğüne bildirecektir. Fen heyeti müdürü de bu ibtiyaçları, daimi encümen azasile birleşerek mevcut tahsisata göre taksim edeçektir. Bir hırsız yakalandı Beyoğlu polis merkezi Ferhat isminde birini tevkif etmiştir. Ferhat geceliyin Boğazkesende Mehmet efendinin o dükkânının kepengini delerek içeriye girip bir çok Diğer cihetten de, bizdeki ilim adamları, - öğrendikleri ilim her ne olursa olsun - ekseriya, ferdi sahada kalmışlardı. (e Halbuki, kurunuvustadanberi bu nevi âlim- lik dünyanın her yerinde ortadan kalkmıştır. Yalnız kendi için öğre- nip de başkasına istifade ettir- miyene ilim adamı değil, ilim tufeylisi diyorlar, Ilim, salonlarda, kahve köşelerinde malümatfüruş- luk yapma, yahut da sahtevakar sahtevakar susup da kendini bir şey zannettirerek caka satma vası- tası değildir. Tek bir eser bırakma- dan ölen bir kütüphane faresi âlim, şimdiki zihniyete göre, en cahil bir hazır yiyici ve bir miras yedi kadar manasızdır; hürmete değil istihfafa şayandır. Ona nisbeten pek daha az şey bilmesine rağ- men mubhitini müstefit eden şu didim didim didinen meçmua muharriri, şu halk dershanesi hocası daha muhterem, daha mübecceldir. Halkevleri, yukarıki birinci şekil insanları ikincilere benzetecek; benzedikleri nisbette onları yükseltecektir. Kitapla kütle arasında mutavassıt olanların ade- dini çoğaltacak ve onların hayatta kendilerini Oo göstermeleri | için elbette basamak olacaktır. Hülâsa, Recep beyin nutku, münevver gençliğe yep yeni bir ufuk açıyor... Fırka kâtibi umu- misinin sözleri, Jâalettayin bir ağızdan çıkmayıp da pek salâhi- yettar bir ağızdan çıktığı için, elbette lâfı güzaf değildir... Fili- yata geçtiğini yakında göreceğiz. Gençleri... Işte at, işte meydan... (Vâ-Nü) ŞEHİR HABERLERİ Beşiktaş sahili Çöp atanlardan ceza alınacak Kabataş, Beşiktaş ve civarın- daki sahillerin çöp ve sair müzeh- refat ile doldukları ötedenberi görülmektedir. Belediye bu sahil- leri temizletmeğe bir kaç defa çalışmıştır. Fakat buna rağmen sahiller gene halk tarafından kirletilmiştir. (o Belediye burasını sıkı surette teftiş edecek ve çöp atarak sahilleri (o kirletenlerden ceza alacağı gibi, bu sahildeki bina sahiplerini de mesul ede- cektir. Kasa hırsızları Muhakemeye yakında başlanacak Bundan bir müddet evvel bey- nelmilel kasa hırsızlığı yapan Bulgaristanlı bir şebeke Istanbula gelmiş, burada da müteaddit ticarethanelerin kasalarını soymuş ve nihayet yakayı ele vermişti. Bu şebeke hakkında zabıta tarafından yapılan tahkikat ikmal edilmiştir. Tahkikat neticesinde tanzim olunan evrak ağır ceza mahkemesine verilmiştir. Bir çok kimseleri alâkadar eden bu dava şayanı dikkat olocaktır. Muhakeme yakında başlıyacaktır. Bir yankesici mahküm oldu Maruf o yankesicilerden Faik isminde birisi evvelki gün 2 inci ceza mahkemesinde muhakeme edilmiştir. Faikin, bir çok cürümleri sabit olduğundan üç ay müddetle hap- sine ve aynı müddetle emniyeti umumiye nezareti altında bulun- durulmasına karar verilmiştir. Polis merkezlerini teftiş Polis müdürü Fehmi B. evvelki gece bazı polis merkezlerini teftiş ederek nöbetçi memurların vazi- feleri başında bulunup bulunma- dıklarını tetkik etmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri —. Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 1450 > 800 » 6GAYLIK 750 »> 3AYLIK 400 » 1AYLIK 150 » wep” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Sefer 21 — Ruzuhızır: 52 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 6,24 8,45 4,32 8,32 12 23 Va, 29 4,30 12,17 16,17 19,45 21,49 e Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Keresteciler Yangın yeri için hergün yeni bir dava açılıyor Keresteciler yangın yeri kanuni surette belediyeye intikal ettiği halde hâlâ buradaki arsalara dair davalar eksik olmuyor. Alâkadarlar, bazen ayni mevzua dair ayrı ayrı mahkemelerde birer dava açıyorlar. Meselâ son günlerde ikinci hu- kuk mahkemesinde 15 sene evvel ölen bir kadının veresesi namına keresteciler yangın yerindeki bir arsa için bir dava açıldığı halde ayni arsa icin dördüncü hukuk mahkemesinde açılan bir dava daha vardır. Belediye her gün bu kabil davalar karşısında kalıyor, ve bu davaların bir şey koparmak mak- vade ikame edildiği kanaatında- Ir, Belediye, bu gibi davalar yüzünden istimlâk teşebbüslerinin geri kaldığından ve imar işlerinin uzadığından şikâyet etmektedir. Belediye, bu kabil müracaatları sulhen halletmek istiyor. Hayvan hırsızı Rami cıvarında bir hırsız tutuldu Şehir haricinde Merkez efendi ve Rami cıvarında bazı hayvan hırsızlıkları olmuştur. Mevlânekapı jandarma karakolu tarafından yapılan tahkikat neticesinde buza- larda hayvan çalan Rüstem isminde birisi daha yakalanmıştır. devam etmektedir. Bundan evvel gene bu havalide muhtelif hayvan hırsızlıklarından maznunen dört erkekle iki kadın yakalanmıştır. Bunlar hakkındaki tahkikat ikmal edilerek evrak ağır ceza mahke- mesine verilmiştir. Maznunların önümüzdeki hafta muhakemelerine başlanacaktır. Dilenciler 16 kişi mahkemeye verildi Zabıta Istanbulda dilencilik ya- panlar hakkında tahkikata devam etmektedir. Haziran ayı içinde muhtelif semtlerde dilencilik yapanlardan 16 kişi yakalanarak mevcut ka- nun mucibince sulh mahkemele- rine verilmişlerdir. Sulh Oo mahkemeleri (o bunlar arasında çalışabilecek vaziyette olanlar hakkında boğaz tokluğuna belediye hizmetlerinde çalışmasına karar vermektedir. İ .. Biri sarışın... Amca Beye göre... Ğİ 1 İ e Biri kumral... 22. yaz .. Biri esmer olmak üzere tam üç metresi varl Jandarma karakolu tahkikata “Sarıkız,, da bir gece Bu yaz mevsiminin cehennem gibi sıcak gecelerinde en iyi uyku, dışarıda üstü açık bir yerde püfür püfür uyumaktır... Faraza sıcaktan cayır cayır yanan bir gece... Başınızın altındaki yas- tık fırında kızdırılmış gibi... Sıcaktan haşerat büsbütün işi © azıştırmış, tahtakuruları piyade alayları, sivrisinekler tayyare filo- ları. Pireler suvari bölükleri ha- linde hücuma geçmiş... sağa sağdan sola mütemadiyen dönüp durduğunuz halde uyu- manıza imkân yok... Nihayet balkonun (o kapısını açıyorsunuz karyolanızdan bir tek yatak ku- caklıyarak dışarı... Yahut ta, şayet mehtap varsa, bahçeye iniyorsunuz hanım elleri- nin yanındaki setin üzerine kaba hasırı seriyorsunuz başınızın altı- nada bir yastık.. Içerinin cayır cayır yanmasına mukabil siz püfür püfür uyuyorsunuz.. Yaz mevsiminde bundan daha nefis bir yatak olamaz.. Bunları (o yazarken (o Alaşehir dağının tepesinde “ Sarıkız, köyünde geçirdiğim bir yaz gecesi aklıma geldi.,, Alaşehire gidip te Sarı kız maden suyu menbalarına çıkmamak olmaz. Onun için biz de çıktık, Fakat vakıt geç oldu, ha- va karardı. Kazaya dönemedik, köyde kalmağa mecbur olduk. Bizi Yattığım yer dıvarı olmıyan acaip bir çardaktı.. Çatı da yer yer Soldan . bir eve misafir ettiler, aralık olduğu için yattığım yerden gök yüzünü, yıldızları seyretmek mümkündü. Biraz ileride Sarı kız menbaları vardı. musiki gibi geliyordu. Ben bundan enfes gecesi bilmiyorum... Bir yaz günü yolunuz Sarı kıza uğrarsa size de tavsıye ederim, Hikmet Feridun uns Yalova kumu Istanbuldaki inşaatta kullanılan kum öteden beri Yalova civarin- daki kumsallardan gelmektedir. Inşaat Oo müteahhitleri (o buranın kumunu tercih etmektedirler. Yalova Istanbul vilâyeti hududu dahiline girdikten sonra bu kum- salların idaresi ve işletilmesi de vilâyet tarafından yapılyor. Evvel- ki gün şehir meclisi âzasından Suyun şırıltısı gecenin sessizliği içinde nefis bir bir yaz e pe bazı zevat Yalovaya giderek bu kumsalların vaziyetlerini tetkik etmişlerdir. Şehir meclisi azası aynı zamanda yapılan yolları tetkik etmişlerlerdir. Yalova iskelesinden kaplıcalara kadar uzanan yol muntazam bir şekilde tamamile bitmiştir. Şimdi Yalovadan Karamürsele doğru giden yolun ikmaline çalışılmak- tadır. A. B. — Tabii hazret gene dördüncüsünü, beşincisini seviyor değil mi?