15 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

15 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Fransa bankasının mahzenlerinde altınlar nasıl saklanıyor? Lozan kon- feransında ta- | mirat mesele- | sinin esaslı bir surette balle- dilmiş olması * cihan borsala- rına çok iyi tesir etmiştir. Bu meselenin halle dil mesile cihan bubra- nının en büyük bir amili zail olmuştur. Bu, ; harp borçları- nın da matlup bir surette hal- line yol açıl mıştır. Tamirat ile harp borçları cihan maliye- sinin ve ikti- sadiyatının üs- sülesası altının milletler arasındaki tedavülünün muvazenesini boz- muştur. Altınlar iktisadi cereyan- lara göre bir memleketten diğerine intikal edeceği yerde iki mem- leketin merkez bankalarında yani Fransa ile Amerikada hapsolup kalınıştır. Neticede altının kıymeti arttıkça artmış ve eşya fiatlerinin altına olan nisbeti düştükçe düşmüştür. Neticede buhran patlak vermiştir. Harp borçlarının hallinden sonra toplanacak cihan mali ve iktisadi konferansının başlıca işi cihan altınlarının tekrar ortaya çıkarıl- ması ve tedavülünün temini olacaktır. Tamirat (meselesinin netice vereceği zaten bekleniyordu. Bu- nun için borsalarda esham ve tahvilât fiatleri çoktan yükselmişti. Fransa bankasının altınları Fransa bankasının kasalarında hapsolup kalan ve Fransızlar için de işlememesinden ve gelir getir- memesinden bir bar olan altınların cihan memleketlerine dagılması çok gecikmiyecektir. Son malü- mata nazaran Fransa bankasında- ki altınların miktarı 656,797,064 sterline baliğ olmuştur. « Bankanın ibraç ettiği banknot- ların miktarı 645,339,630 sterlin- dir. Gene banknotların altın kar- şılığı yüzde yüzden fazladır. Bu altınların muhafazası büyük bir iştir. Bunun için Parisin altında tahtelarz kayalar oyularak çelik kapılı mağaralar vücuda getirilmiştir. Bu mahzenler tayyare bomba- larının ve kırk ikilik topların tesirinden mahfuz ve emin bulu- Altınlar tartılırken nuyor. Altın dolu bu mahzenlerin üzerinde tahtelarz büyük bir göl vardır. Sathi arz altın mahzenleri arasındaki su ve kaya tabakası 36 kadem kalınlığındadır. Palais Royalin pek yakınında bulunan bu altın mahzenlerinin bulunduğu yerde 2,000 müstah- dem! ferih ve fahur yaşıyabilir. Altınların bulunduğu daireler her türlü yangın, hırsızlık, ihtilâl ve infilak tehlikelerine karşı mah- fuzdur. Altınlar 12 ilâ 14 librelik kerpiç şeklindedir. Bunlar tuğla gibi mahfuz höcrelere istif edil miştir. Her kerpicin üzerinde yapıldığı memlektin tasfiye müessesesinin damgası vardır. Meselâ Ingiltere- den gelen kızıl renkteki altın kerpiçlerin üzerinde (İngiltrede Roçild) tamgası vardır. Her gün bankaya lâakal 2,000 altın kerpiç SN Bakır trüstü Amerika hariç olarak yeni bir trüstün tesisi için Brükselde mü- zakerat cereyan ediyor. Bu mü- zakerattan maksat bakır fiatinin düşmesini menetmek için yeni tedbirler almaktır. Belçikalı Katanga grupu Fransa piyasasını (kendisine hasretmek istiyor. İngiltere bakır üzerine gümrük koymadığı takdirde istih- salin tahdidine ait mevcut karar 1933 kânunusanisine kadar devam edecektir. Yunanistanda iktisadi buhran Atina, 13 (A.A.) — Naoussa- daki mensucat ( fabrikalarından ikisi mali müşkülâttan dolayı faaliyetlerini tatil etmişlerdir. Golosta bir komünist propa- gandası merkezi meydana çıkmış- tır. On iki kişi tevkif edilmiştir. Balıkesir idman birliği ve Ayvalık sporcularının maçtan evvel bir arada çekilen resmi | Maçın tafsilâu altıncı sahifemizdeki muhabirimizin mektubundadır | İstanbul birinci iflâs memurlu- undan: İsmi: İsmail Hakkı B. Adresi: Galatada Topçular cad- desinde 130 No.lu dükkânda: Balâda ismi ve adresi yazılı olan zatın iflâsi açılıp tasfiyenin âdi şekilde yapılmasına karar ve- rilmiş olduğundan- I — Müflisten alacaği olan ve ya mallarında istihkak iddiasında bulunanların alacak ve iddialarını işbu ilândan bir ay içinde eyyami Tesmiye müstesna olmak üzere ber gün saat 9 dan 12 ye kadar Sul- tanahmet te vaki adliye binasında icrayi vazife eden birinci iflâs dairesine gelerek alacaklarını kay” dettirmeleri senet ve defter gibi delilleri her ne ise bunların asıl ve ya musaddak suretlerini ver- meleri. 2 - Müflise borçlu olan- ların yukarıda yazılı olan müddet içinde borçları miktarını yazdır- maları hilâfına hareketin ceza ka- nunu mucibince takibat ve mesuli- yete uğrayacaklarını bilmeleri- 3 - Müflisin mallarını nakit ve tah- vilâtı ve buna mümasil kiymetli evrakını her suretle olursa olsun ellerinde bulunduranlar ister şahis ister banka ve sair müessese ol- sun bunların üzerindeki: hakları mahfuz kalmak şartile o malları aynı müddet içinde daireye ver- meleri, vermezler ise cezai taki- bat ve mesuliyete uğrayacakları mazeret bulunmadıkça rüçhan hak- larından mahrum kalacaklarının bilinmesi: 4 - 24/7/932 pazar günü saat 13 de yukarıda yazılı olan iflâs dairesinde alacaklıların ilk içtimada hazır bulunmalari ve müflisin borçlularile kefillerinin ve borcu tekefful eden sair kimse- lerin içtimada hazır bulunmağa hakları Olduğu ilân olunur. İstanbul üçüncü icra memurlu- gundan : Temamına (9000) lira kiymet takdir olunan Fındıklıda Selime hatun makallesinde Osman Çavuş sokağında atik 13-13 cedit 15-17-15/1 numaralarla murakkam üç bap hanenin temamı açık art- tırmaya vazolunmuştur. o 1/8/932 tarihinde şartnamesi divanhaneye talik edilerek 22/8/932 tarihine müsadif pazartesi günü saat on dötten on altıya kadar İstanbul üçüncü icra memurluğunda birinci açık arttırma suretile satılacaktır. Arttırmaya iştirak için yüzde 7 teminat akçesi alınır. Müterakim vergi ve belediye ve Vakıf icaresi müşteriye aittir. Hakları Tapu sicillerile sabit olmayan ipotekli alacaklılar ile diğer alâkadarların ve trtifak hakkı sahiplerinin bu haklarını hususile faiz ve masarife dair olan iddialarını ilân tarihin- den itibaren 20gün zarfında evrakı müsbitelerile bildirmeleri lâzımdır. Aksi halde hakları tapu sicilletile sabit olmayanlar satış bedelinin paylaşmasından (o hariç kalırlar. Alâkadarların icra ve iflâs kanu- nunun İ19 nncu maddesi ahkâmı- na tevfikan hareket oetmeleri lüzumu ve daha fazla malümat almak isteyenlerin 931-1258 numara ile memuriyetimize müracaatları ilân olunur. Dr. A. KUTİEL Cilt ve zührevi hastalıklar tedavihanesi Karaköy Börekçi fırını sırasında 84. İstanbul dördüncü icra memur- luğundan: Akşam gazetesinin 13 haziran 932 tarih ve 4911 No.lı nushasinın 11 inci sahifesin üncü sütununda ve Milliyet gazetesinin 13 haziran 932 tarih ve 2276 No.lı nüshasının 5 inci sahifesinin güncü sütununda ve Cumhuriyet gazete- sinin 13 haziran 932 tarih ve Guncı sahifesinin 4 üncü sütununda dairemize ait 926 - 6291 numaralı ilânında tamami beş bin sekiz yüz yetmiş beşlira kıymeti omuhammeneli Arnavut köyünde Kilise sokağında 4,4 mü- kerrer atik ve 6 cedit numarali gayri menkulün tamamı 16/7/932 tarihine müsadif cumartesi günü saat 14 den 17 ye kadar daire- mizde müzayedeye konulacağı ilân edilmiş isede mezkür günün resmi tatile tesadüf etmesi hasebile işbu gayri menkul satışına 18/7/932 tarihine tesadüf eden pazartesi günü saat l4den 17 ye kadar dai- remizde icra edileceği keyfiyeti 926- 6291 dosya numarasile ilân olunur. 15 Temmuz 1932 Hava makinist mektebi- nin kayıt kabul şeraiti 1 — Ikinci maddede yazılı şartları haiz bulunanların istida ve vesaiki lâzime ile ağustosun birinci gününden itibaren Yeşilköyde mektep müdürlüğüne müracaat eylemeleri lâzımdır, Istanbul haricinde bulunup ta vaziyetleri şeraiti duhule tevafuk eden taliplerin dahi işbu vesaiki mektep müdürlüğüne irsal ile alacaklari cevaba göre hareket eylemeleri icap eder. 2 — Şerait şunlardır: A — Türk olmak; B — Taliplerin orta mektep (Lise sekizinci sınıf) tahsilini ikmal etmiş ve asgari on yedi yaşını bitirmiş ve azami yirmi yaşında olmaları lâzımdır. (Orta mektep tahsilini ikmal edenlerle orta mek- tep tahsilinden yüksek tahsil görenler imtihansız olarak kabul edi- lirler). Şehit, malül, asker ve sanatkâr evlâtlar ile ecnebi diline vakıf olanlar tercih edilir. Mektep kadrosu orta mektep tahsilini ikmal edenlerle dolmadığı takdirde orta mektep tahsilinden dun tahsil görenlerden usulüj veçhile müsabaka ile alınır. C — Tamüssıhha bulunmak (mütehassısları tam olan hastahane: heyeti sıhhiye raporu lâzımdır. D — Ahlâkı mazbut olmak ve hiç bir cürümle maznun veya mahküm olmamak. E — Mektebe kabul edilecek talipler: Gedikli küçük zabitler hakkındaki 1001 numaralı kanun mucibince muamele görürler, (Mek- tebi muvaffakiyetle ikmal edenler hava kıtaat ve müessesatında (on iki) sene müddetle hava gedikli küçük zabiti olarak ifayı vazife edeceklerini taahhüt edeceklerdir. 3 — Müddeti tahsil iki senedir. 4 — Kaydü kabul muamelesi 15 ağustos 932 tarihine kadar devam edecek ve bundan sonraki müracaatlar kabul olunmıyacaktır. 5 — Askeri pilot olmak ve askeri tayyareciliğin diğer ihtisas işlerinde kullamlabilmek için evvelâ hava makinist mektebini muvaf- fakıyetle ikmal etmek şarttır. 6 — Derslere birinci teşrin bidayetinde başlanır. Yüksek Ticaret Mektebi Müdürlüğünden: Serbest daktilo kursları 16 Temmuz 932 cumartesi günü açıla- caktır. Üç ay devam edecektir. Öğrenmek istiyenlerin (o Sultanahmette müracaatları. üsküdar ve Kadıköy Türk anonim Su şirketi Merkezi idare: Kadıköy - Istanbul Tahvilât hamillerine ilân: 6 Kânunsani 932 tarihinde içtima eden tahvilât hamilleri heyeti umumiyesi atide muharrer mukarreratı ittihaz etmiş ve işbu mukarrerat Istanbul Ticaret Mahkemesince 12 mayıs 932 tarihinde tescil edilmiştir: Tahvilât hamilleri: 1 — Yetlerinde bulunan ve 31/3/28 tarihinde münakit heyeti umumiye kararına tevfikan bedellerinin tediyesi icap eden tahvilâtın kıymetlerinin 207 Türk lirası evrakı nakdiye olarak tespitini, tediye muamelesinin, zirdeki itfa cetveline tatbikan, ya kur'a keşidesi ve yahut borsada mübayaa suretile icrasını, bu tahvilâta her sene 1 kânunusani ve İ temmuz tarihlerinde vadeleri hulül edecek altı aylık taksitlerle tediye edilmek ve ilk tediye 1 temmuz 1932 de vaki olmak şartile */, 5 faiz tahsisini ve gerek faizlerin, gerek amorti tahvillerin tediyatının şirket veznesinde veya şirket tarafından neşrü ilân olunacak diğer yerdede ifasını, tedavülde bulunan tah- vilâtın, şirketçe ittihaz olunacak karara göre, ya damgalanmak üzere şirkete tevdi yahut onların aynı ve lâkin salifüzzikir tediyatı havi yeni tahvilât ile mübadelesini kabul eder, II — 1 kânunusani 1932 tarihine kadar - Işbu tarih dahil - vadesi hulül eden faiz ve kuponlara ait her türlü mutalebattan feragat ederler. II — Mevcut tahvilât hukukunun fevkinde hukuku haiz yeni mektep (o müdürlüğüne tahvilât ihracı memnuiyetinin ilgasını kabul ederler. itfa cetveli Seneler o Tahvilât Seneler (o Tahvilât Seneler o Tahvilât adedi adedi adedi Nakli yekün 314 Nakli yekün 970 1932 14 1947 30 1962 63 3 15 8 32 3 66 4 16 9 34 4 70 5 17 1950 35 5 73 6 4 18 1 37 6 76 ksa 18) 2 g9) 7 80 8 20 3 41 8 85 9 21 4 43 9 89 1940 21 5 45 1970 93 1 22 6 47 1 98 2 23 7 49 2 103 3 25 8 52 3 109 4 24 9 55 1974 115 5 28 1960 57 Yekün : 2090 6 29 1 60 Nakledileceek 314 Nakledilccek 970 Salifüzzikir mukarreratı tatbikan meclisi idare mevcut tahvilâtın 207 kâğıt Türk lirası kıymetini haiz yeni tahvillerle mübadelesini kararlaştır mıştır. Tekerli tab'ı ve ihzarı ve vakte mühtaç olduğundan İ temmuz 932 kuponlarının şirket merkez idaresince şimdiden tediye oluna- cağı ve bunun için tahvilât hamillerinin yetlerindeki tahvilâtı bilâhara mübadele olunmak üzere şirkete teslim eylemeleri muktezi bulunduğu ilân olunur. — © Meclisi idar >.