15 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

15 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Pahsililâr Istanbuldan ağlıyarak ayrıldılar Turing klübün en büyük propagandası güzel bir stadyomdur Istanbula seyyah celbi için uğ- raşan bir Turing kulubumuz var. Bu kulubun şehrin güzelliğini ha- rice tanıtmak için yaptığı teşeb- büsleri temamile bilmiyoruz. Fa- kat esaslı propaganda olarak modası geçmiş bir reklam usulile iktifa (o edildiğini zannediyoruz. Birde hususi otomobillerin önle- rine birer Turing kulup işareti koyuyorlar. Bu tarzın yeni insanları inan- dıracak onlara kilometrelerce uzağa götürecek kadar kuvvetli olmadığı o muhakkaktır. (Bizim Turing klübün reklâma ayırabile- ceği mıktarla yapılan neşriyat “diğer seyyah şehirlerinin yanında devede kulak,, kabilinden bir şey kalmağa mahkümdur. Esasen şimdi seyyah şehirlerinin rekkamlarında sporun mühim bir mevki aldığı muhakkaktır. Istanbulun müstesna vaziyeti bütün Bahrısefit milletlerini yazın buraya toplıyabilecek kadar kotra yarışları için mükemmeldir. Denizleri ve sahilleri müsait olmıyan yerlerde her sene yapılan büyük kotra yarışlarına bir de meselâ “Marmara kupası,, veyahut “Korndor,, şalanjı gibi bir yarışın ilâvesile Istanbulun ecnebiler için olan cazibesi birdenbire iki misline çıkarılabilir. Bu iş, şehrin su sporları için harikulâde müsait oluşundan istifade tarafıdır. Bir de kara sporlarından istifade ciheti vardır. “Şehrimizde iki hafta kalan Fransız futbolcuları dün memle- ketlerin avdet ettiler. Buraya fut- kol oynâmak için gelen Fransız- ların memleketlerine avdetlerinde Istanbul hakkında (yapacakları propaganda her halde yüz risale ile temin edilemiyecek kadar bü- yüktür. Hepsi Istanbuldan ayrılır- ken ağlıyacak kadar müteessirdi. Her biri Fransaya avdette Istan- bulun güzelliğinden bahsedeceğini söylüyordu. . Futbol için gelmiş olan Racing klüplüler bir haftada sporu unutarak seyyah haline girdiler. Fazla olarak dört maçta aldık- ları dört bin liraya yakın parayı tamamen burada sarfettiler. Hattâ aldıkları para da kâfi gelmedi de Fransaya avdetlerinde ödeyecek- leri bazı faturalar (o bıraktılar.. Bundan iyi seyyah propagandası olur mu?.. Şehir stadyomunun' yapılması takarrur ettiği halde tarihi henüz tespit edilmedi. Bu gidişle şehir stadyomunün temelini belki çocuk- larımız görecektir. Ufak fakat güzel bir stadyomun hemen yapılması, Istanbula seyyah celbi tarafından yeni bir can verir. Elverişli bir stadyomumuz olmadığı için kaçırdığımız bir çok fırsatlar vardır. Balkan devletlerile şimdi- den mühim spor temasları yapa- biliriz. Esasen müteaddit teklif- ler de vardır. Meselâ bir Balkan kupası maçlarının Istanbulda tertibi ile komşularımızdan binlerce seyir- ciyi bir hafta içinde İstanbula getirebiliriz. Istanbul için güzel bir stadyom, yalnız sporcuların şiddetle muhtaç oldukları bir şey değildir. Şehri- mizin iktisadiyatile, hareketile de çok yakından alâkası olan Istanbul stadyomunun seyyah celbi nokta- sından temin edeceği faydalar Turing klüp tarafından neşredile- cek 100,000 risaleye bedeldir. Bu itibarla şehir stadyomile belediyeden evel Turing kulubun alâkadar olması manasız değildir. Belediyenin geciktirdiği bu işe Turing kulubun teşebbüs etmesini bekliyoruz. Eşref Şefik Ankara - Istanbul Kuvvetli mıntıkalar arasındaki rekabet zayıftır Bugün Ankara-Istanbul muhte- litleri maçı Kadıköyünde yapılıyor. Bizim için mühim bir mevzu olabilecek bu karşılaşma maalesef fransız takımının Oo maçlarından sonraya tesadüf etti. Bu yüzden belki seyircilerimiz iki haftada 4 futbol maçı görmekten mütevellit bir toklukla bu günkü maça lâyık olduğu kadar o rağbet göstermeyeceklerdir. o Belki de Ankara muhtelitinin buraya gelen bazı ecnebi takımlardan daha kuvvetli olduğunu düşünerek bu- günkü maçı da kaçırmak istemi- yeceklerdir. (e Filhakika Ankara muhteliti, seyirci kaldığı itibarile çok rağbet görmüş takımlar ara- sına giren Selânik muhtelitinden her halde daha iyidir. Çünkü daha bir ay evvel Ankarada Istanbula karşı güzel bir maç oynamıştır. o Ayrıca memlekette bulunan müstait fotbolcuları ta- nımak itibarile de Ankara muh- telitinin maçı ehemmiyetlidir. Mıntıkalar arasındaki rekabeti artıracak ve orekabet dolayısile faaliyete vesile olacak bu gibi maçları sıklaştırmak (omemleket futbolu için hayırlı olur. Bugün maç Ankara oyuncula- rını daha iyi tanımamıza vesile olacağı için de ayrıca kıymetlidir. Davis kupasında beklenmeyen neticeler Dünya tenis şampiyonluğu için yapılan Davis kupası maçlarının Dömi finalinde hiç ümit edilme- dik neticeler alınmıştır. Bu maç- ların en kuvvetli rakipleri zanne- dilen ingilizler almanlara mağlüp olmuşlardır. Italyanlar da rakip- lerini yenerek son maçlar için seçilmişlerdir. Bu hususta çelen telgrafı aşağıya dercediyoruz: Prenn, 6/4, 6/4 ve 7/5 Perry'i yenmiştir; Von Cramm, Austin'i 5/7, 6/2, 6/5, 6/2 mağlüp etmiştir. Alman takımı ingiliz) takımına 2 ye karşı 3 zafer ile galiptir. Milano, 11 (A. A.) — Davis kupası Avrupa mıntıkası dömi finali için Italyanlarla Japonlar arasında yapılan maçiarda da Stefeni (İtalyan) , Kuwabara (Japonya) lıyı 62, 6/2, 6/4 mağlüp etmiştir. Şiddetli bir güneş altında yapıl- makta olan bu iki maçta 5000 den fazla seyirci hazır bulunmuş- tur. Italya 2 zafere karşı 3 zafer ile galiptir, ve şimdi Davis Kupası Finali için oynıyacaktır. Şimal kupası kotra yarışlarına iştirak edecek olan Felemenk kralı kendi kotrasının yelkenlerini düzeltirken. | Şapkalı zat kraldır | Tefrika numa! Yazan: Ceneral A. F. Oglander ÇANAKKALE muharebeleri Tercüme eden: Muharrem Feyzi İngilizlerin kaçırdıkları fırsatlar, maglubiyetlerin sebepleri Anzakta, yani Arıburnunda Ingilizlerden igtinam ettiğimiz toplar 18 martta yapılan bahri hü- cumda vaziyet böyle oluğu gibi nisanda yapılan ihraç hareketinde de vaziyet böyle idi. 18 martta Çanakkale boğazına icra edilen bahri hücum tam hasmın ümidi kestiği ve mağlü- biyeti kabul ettiği bir sırada terk ve tatil edilmiştir. Tam muvaffakiyet elde edile- ceği sırada deniz hücumu tatil edildikten başka bir daha katiyen bu hücum tekrar edilmemiştir. Bu suretle gayet büyük ilk fırsat kaçırılmıştır. 18 martta deniz hü- cumuna devam edilseydi muvaf- fakiyet muhakkak idi. Sonradan karadan yapılan hü- cum dahi ayni akibete uğramıştır. Evelden layikile ibzar edilmiyen her hücum gibi bu teşebbüs te mukadder olan akıbetine uğramış ve itilaf devletlerine çok pahalıya mal olmuştur. Bu suretle deniz hücumundan sonra kara hücumu da hazırlıksızlık'yüzünden ve bahri ve &skeri kuvvetler (o arasında sıkı teşriki mesai bulunmamasın- dan neticesiz kalmıştır. Kaçırılan fırsatlar Muvaffakiyetsizliğin en büyük bir amili de Çanakkaleye gidecek heyeti seferiye hakkında evvelden türklerin haberdar olmasına mey- dan bırakılmış olmasıdır. Bu suretle türkler gelecek heyeti seferiyenin muhakkak bir muzafferiyet elde edebilecek bir vaziyet olmadığını ve itilâfçıların teşebbüsü şüpheli bir hareket (olduğunu evvelce öğrenmişlerdir." Heyeti seferiye kâfi derecede techiz edilmemiştir. Heyeti sefe- riyeye lüzumu kadar yeni efrat verilmemiştir. (Heyeti (o seferiye mebzulen ve kâfi derecede top ve mühimmat ile de techiz edil- memiştir. İşte bu eksiklikler heyeti seferi- yenin kuvvetine evvelen zarar vermiştir. Çanakkale muharebelerinin yal- nız ilk safhasında değil sonraki safhalarında dahi altın gibi kıy- mettar bir çok fırsatlar kaçırıl- mıştır. Ele ender geçen bu fırsat- ların yakalanmaması ve bunlardan istifade - edilmemesi (Çanakkale seferini kat'i surette akamete mahküm etmiştir. Ağustosun yedisinde Anzakda gayet mühim bir fırsat kaçırıl mıştır. Burada Conk bayırında etrafa hâkim ve Gelibolu şibih ceziresinin anahtarı mesabesinde mühim bir mevzi elde edilecekti. Bu fırsat beyhüde kaçırılmıştır. Conk bayırı civarında harekât icra elmekte olan ingiliz kolların- dan birinin kumandanı lüzumun- dan fazla ihtiyatkârlik gösterdi- ğinden Gelibolu: yarım adasina hâkim olan mühim mevzi tntula- mamıştır. Suvladaki fırsatlar Ertesi günü Suvlada daha mü- him fırsatlar kaçırılmıştır. Burada karaya çıkan İngiliz kuvvetleri biraz faaliyet ve cüret gösterse- lerdi Suvla ovasının etrafındaki hâkim tepeleri tutacaklar idi. Bu tepelere yerleştikten sonra Geli- bolu şibih ceziresine ve boğaza ingilizler (hâkim olacaklar idi. Esasen ingiliz başkumandanı bu- rada baskın nevinden bir hareket ile Çanakkalenin mukadderatına sahip olmağı kurmuş idi. Karay çıkan külliyetli ingiliz kuvvetlerinin karşısında bulunan türk kuvvetle- rinin mevcudu 1500 kişiyi geçmi- yordu. Bolayırdaki türk kuvayı muha- fazasının Suvlaya gelmesine hayl vakit vardı. İngilizler karaya çıkar çıkmar umumi ve muntazam ileri hare- ketine başlasalardı türkler gel mezden çok zaman evvel Suvle ovasının (o etrafındaki (| tepeleri tutabilirler idi. Suvla havalisindeki türkleri toplarile birlikte çekilmeğe başla- dığı bile Anzaktaki ingiliz meva- kiinden görülmüş ve Suvladaki dokuzuncu kolorduya haber veril- mişti. Bu mühim ihbarda kolor- duyu hareket ve faaliyete getire- memiştir. Harbi umuminin dönüm nokta: Suvlada karaya çıkan ingiliz kuvvetleri sahilde iki günü atalet içinde geçirmişlerdir. £ Halbuki bugünler cihan harbinin tarihinde hayati ehemmiyeti haiz dönüm noktası ve anı bulunuyordu. Bu mühim fırsat kaçırılmamış olsaydı harbi umuminin neticesi Suvla ovasının erafındaki tepelere halledilerek elde edilmiş olacaktı Bugünlerin fırsatını o kaçırmak hususunda gösterilen ihmal hiç bir zaman kabili af değildir. Bu ihmale karşı hiç bir güna makul bir özür ve sebep göstermek de kabil değildir. Göz göre kıymettar zamanlar israf edilmiştir. Suvlada dokuzuncu ingiliz ordusı karaya çıktıktan sonra mühim harekâta girişmek şöyle dursun kendisini bile (| toplıyamamıştır. Bütün orduda raptu zapt bozulmuş ve askere yeis ve fütur gelmiştir, Askeri tensik (ederek ileriya sevkedecek bir kafa ve rehbei yoktu. Işte bu lidersizlik, felâketi ha- zırlamıştır. Bazı nokta kumandan- larının münferit hareket ve gay- retleri yardımsız kalmıştır. (Dever:: var)