16 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

16 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 ai Akşam ya am e 16 Temmuz 1932 Berlin mektupları Alman faşistleri neden kazanıyorlar? Berlinde iktisadi buhran, eğlence yerlerindeki tenhalık İk a nail ii Berlinin en kalabalık yeri: Frederichstrasse ile Unter den Linden caddelerinin birleştiği nokta 10 ( Hususi ) — Rayiştag intihabatı 31 temmuzda yapılacektır. Evvelki gün duvarlara yapıştı- rılan resmi tebliğlerde müntehip- lerin haiz olması icap eden ev- saf ve şarait sayılıyordu. Bugün bu resmi tebliğler, bir yığın ti- cari va sınai reklamlarla örtüldü gazeteler de ise, müstakbel inti- habattan bahis bir ima bile yok- tur. Slarez, irtikâp ve irtişa da- vası, siyasi fırkalar arasındaki kavgalardan ziyade efkârıumumi- yeyi alâkadar ediyor. Efkârı umumiyede görülen bu zahiri lâkaydi, neticenin şimdiden tahmin edilmesinden mi ileri geli- yor. Belki bunun de tesiri vardır. Filhakika umumi kanaat, evvel- kiler gibi bu imtihandan da Na- zilerin (yani faşistlerin) muzaffer çikacakları merkezindedir. Bugün Nazilerin 16 milyon reyi vardır. Belki yarın bu adet 18 milyona çıkacaktır. Halkın milliyetperver fırkaya karşı gösterdiği bu artan alâka ve rağbet harici siyasete ait brogramlarından ziyade bir takım maddi düşüncelerden ileri geliyor. Hitlerciler, faaliyetlerini en ziyade içtimai meseleler üzerinde teksif eylemişlerdi Dün Wilhelmstrassede Hitler- cilerinden merkezlerinden birini teşkil eden muazzam bir binayı gezdim. Bu binanın zemin katın- da, Hitler fırkası mensuplarına mahsus büyük bir kooperatif vardır. Üst katlarda propaganda şubelerinden başka halka mahsus istişare kalemleri vardır. Isteyen, derdine çare arıyan her fert, buraya müracaatle, fikir alabilir. Muazzam afişlerde, Hitler fır- kasının Rayhştag, Landtag mec- islerinde, muhtelif komisyonlarda bulunan âzasının, hukuk müşavir- lerinin isimleri yazılıdır. İşsizler, mütekaitler, her sınıf halk, bun- lara müracaatla, derdini, şikâyetini anlatabilir. Bu faaliyet, bu teshilât propaganda nutuklarından ziyade muztarip ve aç kalmış halk taba- kalarını Hitler fırkasına celbediyor. Almanyada sağ cenah fırkalarının umdesi, düsturu Musolinininki gibi içtimai siyasettir. Italyada ve Al- manyada sağcenah fırkalarının sırrı muvaffakıyetini bunda ara- mak lâzımdır. Eski birer işçi olan Mosolini ile Hitler, geçinme müşkülâtını tat- mışlardır. Vakıa Berlinin kibar mahallele- rinde iktisadi buhran göze çarpmı- yor. Mamafih her vitrinde görülen “kiralık, (o lâvhalarının O çokluğu nazarı dikkate çarpmaması imkân- sızdır. Mezat dairelerinde vuku bulan hesapsız satışlar da, iktisadi buhranın diğer bir delilidir. Bizim Garden bara müşabih olan Zoo'da Groll'da her akşam fazla kalabalık vardır. Fakat 10- 15 mark sarfedebilen müşteriler pek azdır. En çoğu musikiyi dinlemeğe ve 50 feniğe bir bar- dak bira yuvarlamağa geliyor" Sokaklarda hakiki dilenciler, size kibrit satmak isteyenler azdır. Şehir çok temizdir, polis te gelip geçenleri izaç etmek iste- yenlere karşı birahmane davranı- yor. Fakat sefalet büyüktür. Dün mütekaitler, altı marka indirilmiş olan tekaüdiyelerini ilk defa alabilmişlerdir. Bu münase- betle heyecanlı hadiseler vuku bulmuştur. Mütekaitlerden bazıları tenkih Okararını omütevekkilâne kabul eylemişler, bazıları ağla- mışlar, bir kısmı da dişlerini gıcırtatarak yumruklarını sıkmış- lardır. Ayda altı mark, günde 20 fenik ediyor. Buda yarım ekmek parasıdır. Bu hadise karşısında ibtiyar bir kadın hüngür hüngür ağlamış, zavallı bidayette ayda 22 mark alıyor imiş, iki defa eytam ve aramil maaşından ikişer mark kesmişler, şimdi de birden altı marka indirmişlerdir. Bütün gayrı memnunlar, müfrit sağ ve sol cenah fırkalarına iltihak ediyorlar. (o Sosyalist ve merkez fırkalarına (o gelince, onlar 1918 senesindeberi' iş başında bulunu- yorlar. oFakat halk bunlardan sefalet ve açlıktan başka birşey görmemiştir. Paytahtın kenar mahallelerinde, cereyan eden kavgalar, vaziyeti bütün açıklığile gösteriyor. Bu yerlerde, siyasi münazaalarda ta- bança kurşunlarınada sık sık müracaat ediliyor. GE Bu asırda Ticaretin ruhu Reklâm! dır Malınızı çok satmak için Akşam'a ilân vermeniz kâfidir, Zira: AKŞAM Bütün Türkiyede en fazla satışı olan gazetedir KÜÇÜK İLÂNLAR BE LA a ey LALA SAYAN ALLA ri iye a, Umumi malümat 1 — “Küçük ilânlar, tarifesi: 1 defa 40 kuruş m5 60 > DE 75 » Her fazla defa için 15 , 2 — Küçük ilânlar 4 satırdan fazla olmaz; bir satır tahminen 5 kelimedir. Fazla satır için ayrıca ücret alınır. 8 — Bu sütundaki ilânlar yalnız “ Akşam ,, idarehanesindo kabul ve Cumartesi, Pazartesi, Çarşamba günleri sıra ile neşrolunur. ilânlarla ilânları 4 — Ticari mahiyeti haiz nişan, velime merasimi, irtihal bu sütuna dercedilmez. 1 — İş arıyanlar EE DEE e TY ZE, EYER. SELE Türkçe, fransızca, italyanca— Ve rumcaya aşina bir madam dam dö kompani olmak veyahut tek bir kişinin evinin idaresini deruhte etmek arzusun- dadır. AAkşam'da «Lektris» rümuzuna yazılması. — b) Türkçe, ingilizce ve fran- sızça — Bilen, kolejde tahsil görmüş bir türk hanımı iyi bir müessesede iş arıyor. Adres: Arnavutköy Ayazma caddesi No. 2 Iş arıyorum — diplomalı hasta ve iğne yapabilirim. bakıcıyım. Masaj Taksim Kurabiye sokak (sabık Şişli sokak ) No. 18 Matmazel Anjele müra- caat, — 28 Genç ve namuslu bir adam— Apartıman kapıcılığı arıyor. Hocapaşa- da, konserveci Eşref bey. — 2 2 — İşçi arıyanlar 7 EL ER MM Daktilo aranıyor —- Eski ve yeni harflerle yazıp okumaya muktedir, im- lâsı düzgün bir daktilo araniyor. Talip- lerin akşamları altıdan yediye kadar Bahçekapı Şamlı hanında 15 - 16 nüm&- raya müracaatları. ibi Iyi bir aile nezdinde — İstihdam edilmek üzere fransızca ve ingilizceye bihakkın vakıf, çocuklara mürebbiyelik yapabilecek namuslu bir matmazele ihtiyacımız vardır. Sirkecide Ali efendi lokantasına her gün müracaat. Her cins — Kadın ve çocuk şap- kası yapacak bir hanım lâzımdır. Beşik- taş Akaretlerda 64 No. Dikiş Yurduna müracaat olunması. zı — 5 3 — Satılık oşya AKIM 5:77 A AİR LAZ Gayet kıymettar bir çift pır- lanta küpe — 18 kırat sikletinde gayet kıymettar ve temiz bir çift pır- lanta küpe ehven fiatle satılık oldu- gundan talip olanların Galatada Mehmet Ali paşa hanında 41 numaralı yazıhaneye müracaat eylemeleri. 2 Satılık mobilya — Yemek odası, aynalı dolap, lâvabo, sandalye, masa, kanepe, karyolalar, portmanto, ve soba. Galatasaray lisesi divan, buz dolabı kapıcısına müraci Satılık piyano — Pek az kulla- nılmış, alman marka bir piyano acele satılıktır. Beyoğlu Hamal başı No. 27 1 ci kat. — 6 Takside çalışır — Açık bir Şevrole otomobili ehven fiat ve taksitle satılıktır. Beşiktaş Muradiye mahallesi Nüzhetiye caddesinde 49 No.lı hanede Semiha hanıma müracaat. — t > Satılık piyano — Alman marka pek az kullanılmış bir piyano acele satılıktır. Beyoğlunda Aynalıçeşme Emin camii İbrahim sokak No. 9 müracaat, —1 Satılık tenezzüh motörü — 1? beygir kuvvetinde Fiat merkalı deniz motörile mücehhez on kişilik teknesi İtalyada hususi yaptırılmış lüks tenezzüh motörü ehven f'iatla satılıktır. Halıcıoğlu çivi fabrikası müdürü Hüseyin beye müracaat. 7 On tonluk — bir deniz motorile iki beş çiftlik kayık satılıktır. İstiyenler Sirkecide Kemal bey sineması karşısında berber Salih efendiye müracaat. 4 — Eiralık-Satılık Şehremininde — Denizaptal M. Mektep S. 6 No.lı 7 oda, kuyu, bahçe kârgir hane acele satılıktır. Şehreminin- de tellâl Halil ye müracaat. 3 Satılık bostatan — Eyüpte Baha- iki ve riyede Güllü bostan namile maruf büyük kuyu ile bir Sakız dolabını eşçarı müsmireyi havi, fabrika yapmağa dahi elverişli bostan satılıktır. Görüşmek üzere Çamlıcada Altuni zadede 55 nu maralı köşke müracaat. sayi Bakkaliye mağazası arani- yor — İyi mevkide işlek bakkaliyesi olup “devretmek istiyenler Sirkeci'de Ankara caddesinde 187 numarada berber Mehmet efendiye müracaat. —4 Satılık hane Çukurçeşmenin havadar yerinde beş oda ve içinde kuyusu mevcut, mükemmel taksimat ve bahçeli. Lâleli Merkez kıraathanesi sahibi Ali beye -müracaat. —2 Satılık emlâk — Boğaziçi- Yeniköy caddesi Ayanikola mahallesi Keresteci sokağı No. 6 oda, 1 taraça, 2 aptesane, 1 mutfak ve bahçeyi muh- tevi üç kat kârgir hane. Yeniköy Bağlar mevkii eşçarı müsmireyi havi bir kuyulu bağ mahalli ile derununda 3 odalı kârgir hane. Boğaziçinde Yeniköyde Ermeni bostanı mevkiinde 6 dönüm derununda eşçarı müsmireyi havi kuyulu bir kıt'a bostan. Tophane (o Emekçibaşı (mahallesinde Kadiriler yokuşunda Firuzağa camii civarında 81 metro murabbaı bermucibi çap bir kıt'a arsa. İstinyede 3 numaralı sahibine müracaat, Küçük sahlihanesi — Olup ta satmak istiyenlerin mevkiini, evsafını ve fiatıni Fatihte eski Şifahane sokak Kosova apartımanında Hayriye hanıma mektupla bildirmeleri. 18) Kiralık — Fatih Haraççı Muhiddin mahallesi Gül sokak No. 4. Bir katta 8 oda, helâ, taraça.. Hane derunundaki- lere müracaat. 2 Menekşe apartımanında kira- lık daire — Şişli tramvay caddesi No. 302, 6 oda, banyo, bahçe. Fevkalâde neza- ret ve konfor.. Gayet ucuz fiat. — 18 sahilhanede 2 Acele ve ehven flatle satılık hane — Boyacıköyde Yunusağa So- kağında 2 No. 4 oda, 2 taşlık, mutfak, nezareti kâmileyi havidir. İçindekilere müracaat. il Satılık hane — Tophane Sefer Kethüda mahallesi Hekim çıkmaz soka- ğında 14 numaralı hane. Evsafi aksamı 3 kat kârgir (zemin kat) 2 oda, 1 sofa, 1 matbah, 1 tulumba, 1 aptesane. 2 nci kat 3 oda, I mutfak, 1 sofa, 1 aptesane. 8 cü kat 3 oda, 1 mutfak, Isofa, 1 aptesane ve tavan arasında Il oda ve bahçesinde 1ahşap oda ve çamaşırhane ve elektrikleri mükemmel kârgir hane satılıktır. Talip olan zatın aynı hanede mucir Kâmil Efye müracaatı lâzımdır. — 1 Acele satılık hane — Fatihte Haydar mahallesinde Ayazma sokağında 10 No. Dört oda, 2 sofa, 2 helâ, 1 mutfak, bahçe, ve elektrik tesisatı vardır. İçindekil 2 o müracaat. 2 Kiralık yalı — Boğaziçi merhum doktor Abdi su Rumeli hisarında beyin yalısının beş oda bir mutfaktan mürekkep elektrik ve terkos tesisatını havi müs- takil selâmlık kısmı kiralıktır. Talip olacakların içindekilere müracaatı. — $ Devren satılık - Tütüncü ve pulcu dükkânı — Beyoğlu civarında gayet işlek. Sirkeci Kemal bey sineması karşısında 37 No, berber dükkânında Salih beye müracaat. —ı1 Büyükada'da kiralık ev Nizam ciheti Muratlı sokağı 9 No.da 6 odalı, mobilyalı bir ev yaz mevsimi için ehven fiatla kiralıktır. Suyu bol, bahçesi güzel ve manzarası fevkalâde- dir. Mezkür haneye müracaat. 0 — ————— Satılık arsa — Aksaray Gazi tram- vay caddesi tramvay kulübesi arkası ikinci köşe başı 254 arşın. Yenipostane arkası No. 9 Makina mağazasına müra- caat. 5 Satılık hane Aksaray pazar yerinde 21 No.lı 8 oda, altında dükkân kâgir hane satılıktır. İçindeki sahibine müracaat, Kiralık ev — Kadıköy iskele kurbu ve ermeni kilisesi civarı İmam Ata sokak No. 1 sekiz odası 4 helâsı iki mutfağı ve elektrik, havagazı: ve suyu vardır; iki ailenin ikametine elverişlidir. Karş- sındaki marangoz Bedros efendiye mü- racaat olunması. — e Ehven satılık bağ — Envaı mey- va ağaçları emsalsiz nadide üzümleri, kuyu ve üç odalı köşkü havi bağ satılıktır. Tarabya'da Dr. Fethi beys müracaat — Kurtuluşta — Terkos, elektrikli, 3 daireli bir apartımanla biri 5 diğeri 7 odalı iki mükemmel ev acele ve ucuz satılıktır. Taliplerin 4 üncü Vakıf han —6 sama kar 3 No. ya müracaatları. Fiat şaşılacak kadar ucuz — Kabataşta, set üstünde, tramvay dura gının tam Taksim'e yaya on dakika mesafede Çürüksulu Mahmut paşanin “kâgir konağında, fevkalâde manzaralı, geniş, ferah beş altı odalı, mükemmel banyo daireli ve her türlü konfor esbabını havi iki apartıman bölüğü kiralıktır. Fiat şaşılacak kadar ucuzdur; harcıalemdir. m e Kirası ucuz ev — Üsküdar Kap- tanpaşa Azizmahmut sokak No. &6I. Altı odası, havagazı, terkosu, nezareti vardır. Yeni, kârgir ve ferahtır. Karşı: sına müracaat, 49 5 — Müteferrik Birinci nevi — Bir müstahzarın elde edilmesi oiçin 4000 lira serma- yesi olan bir türk şeriki aranmaktadır. Akşmda “Fabrikan,, rümzura yazılması. —.N yanında, Şerik aranıyor — İpekli kumaş fabrikası, bütün levazımı mevcut olup yalnız işletmek için bir şerik aranıyor. Şehremini civarında İbrahim çavuş ma- hallesi Mevlânekapı caddesi No. 82/84 Çakır zade Ali beye müracaat. —5 ikmale kalan — Lise ve orta mektep talebelerine gayet müsait şera- itle riyaziye dersleri verilir. Akşam'da K.N. rümuzuna tahriren müracaat. —2 Para yahut her nevi eşya — Hükümet memurlarına, banka memur- larına, anonim şirekt memurlarına kefa- letle, yahut ipotekle verilir. Saat 9-12 arasında müracaat, İstanbul Bahçekapı dördüncü Vakıf han asma kat 29, —4 Diplomalı, tecrübeli bir mat- mazel — Fransızca, ingilizce, italyanca ve hususi dersleri verebilir. (Büyükada ve Beyoğlunda) Akşam'da V. B. rfümu- zuna tahriren müracaat. —2 Elinde mevcut motör ve teferruatile komple köy değirmeni olup ta satmak istiyenlerin Kartal 26 da Hayri beye hemen telefonla müraca- atları. il Kitap meraklısı bir Mısırlı — İstanbulda hernevi müzehhep yazma ve matbu Aarapça veya eski Türkçe kitap- lar satın almaktadır. Adres: İstanbul posta kutusu No. 187 A. H — 5 ———— Diplomalı bir matmazel — Fransızca ve piyano dersleri verir. Beyoğlu İstiklâl caddesi Şekerci Lebon karşısında 447. Mehmet Ali bey han 1 inci kata müracaat. —2 Ankarada Halk iş idareha- nesi — Balık pazarında polis noktası karşısında T. L. 2037. Her nevi komis* yonculuk, emlâk alım, satım, icar ve isticarı, Devairde iş takibi, ikraz ve istikraza tavassut olunur. Yazı ve ter cüme işleri yapılır. İşçi tavsiye edilir. heii Ankarada daktilo kursu — Balık pazarında polis noktası karşısında T. L. 2037. Müsait şeraitle her zaman talebe kayıt olunur. Mezun olanlara iş bulmak için yardım edilir, (Tatil zama nından istifadeyi tavsiye ederiz.) — 2 Mektuplarınızı aldırınız Gazetemiz ( idarelanesini (o adres olarak göstermiş olan kari'lerimizden SO-KA-D-MC-SG PTT -LB6 - NT - Placier -ET-ST-MK No. 177 - namlarına gelen mektupları idareha- nemizden aldırmaları mercudur.