25 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sabife 2 Ayam 25 Temmuz 1932 Lozan günü Dün darülfünunda büyük tezahürat yapıldı Dün Lozan sulhünün dokuzuncu yıl dönümü münasebetile darül- fünunda büyük tezahürat yapıl- mıştır. (Salon, hukuk talebe cemiyeti tarafından türk bayrak- larile süslenmiştir. Merasime saat 15 de başlanmış, talebe davetli- leri büyük bir nezaketle karşılıya- rak yer göstermişlerdir. Içtimaı, fakülte reisi Tahir bey açmıştır. Tahir bey Lozan sulhü- nün dokuzuncu yıl dönümünü açmakla nekadar bahtiyar oldu- ğumuzu kaydettikten sonra Ismet paşanın Türk milletine temin ettiği haklardan ve muahade ile ilga edilen kapitülâsyonların fena- lıklarından bahsetmiştir. Tahir beyden sonra hukuk fakültesi talebe cemiyeti idare heyetinden Baki bey kürsüye gelerek Lozan muahedesinden ev- velki vakaları hikâye ve Sevr ile Lozan muahedelerini mukayese ederek Türk milletinin daima “ müstakil yaşamağa alıştığını söy- lemiştir. Bundan sonra iktisat müderris- lerinden Ibrahim Fazıl bey sık sık alkışlanan kıymetli bir konfe- rans vermiştir. İbrahim Fazıl bey, Osmanlı devletinin iktisadi, mali siyasetindeki oçürüklükü düyunu- umumiyenin başımıza nasıl belâ olduğunu anlattıktan sonra Lozan muahedesile iktisap ettiğimiz mali, iktisadi istiklâlin feyizli semerele- rini izah etmiştir. Ibrahim Fazıl beyi müderris Muslihiddin Âdil beyin heyecanlı bir hitabesi takip etmiştir. Muslihiddin Âdil bey Lozanın ve büyük zaferin nasıl temin edildiğini, türk gençliğinin Lozan- dan sonra vücuda getirilen büyük inkılâplar karşısındaki mukaddes vazifesini izah etmiş ve sözlerine: “ — Yaşasın Türk gençliği, yaşasın onun asil ve hakiki mü- messili Gazi Mustafa Kemall,, Diye nihayet vermiş ve şiddetle alkışlanmıştır. Bundan sonra Lozan muahe- desinin yıl dönümü münasebetile Reisicumhur Gazi hazretleriyle Ismet paşa hazretlerine Türk darülfünununun ve gençliğinin şükran ve tazim hisslerinin iblâğı için telgraf çekilmesi hakkındaki teklifte alkışlarla kabul edilmistir. Mahmut Esat B. Sabık adliye evkili tayyare ile İzmire gitti Izmir 24 — Sabık adliye vekili Mahmut Esat bey şehrimize gel- mekte iken Uşak belediyesinin davetine icabet ederek bir akşam orada kalmış ve tayyaresile seya- hat etmekte olan Vecihi beyin refakatinde İzmire gelmeğe karar vermiştir. Vecihi bey tayyare meydanına inebilmesi için müsaade talep etmiştir. Müsaadenin vüruduna intizaren Alaşehire inmişlerdir. izmirdeki Yunan emlâkinin kiymeti Izmir 24 — Şehrimizde mevcut ve henüz Ziraat bankasına devr- edilmemiş Yunanlı emlâkinin kıy- meti iki milyon lira olarak tah- min edilmektedir. Bunların liste- leri metruk mallar müdürlüğünce hazırlanarak peyderpey bankaya verilmektedir. Bursa fabrikatörlerinin tetkik seyahatı Bursa fabrikatörlerinden bir gurup sınai tetkikat yapmak ve fabrikaları ziyaret etmek maksa- dile yakında Italya ve Bulgaris- tanda bir seyahat yapacaklardır. Bu iş için Bursa Halk fırkasında bir toplantı yapılmıştır. | ! donalda Bu Sahahki Tel grafla Li “Çok faziletli bir millet..,, Fransız başvekili M. Herriot Türkler için böyle diyor Sofya 24 — Cenevre ve Pa- risten dönen Bulgar O başvekili M. Muşanof bugün bütün ecnebi ajans mümessillerini ve gazete muhabirlerini kabul ederek ken- dilerine uzun ve raübim beyanat- ta bulunmuştur. Bulgar baş vekili Yunanistanla aradaki ibtilâflı meseleleri hal için cereyan eden müzakerenin iptida pek müsait gittiğini, hattâ bir anlaşmanın muhakkak olduğu ümidini verdiğini, fakat sonra bazı ihtilâflar dolayısile meselenin talik edildiğini söylemiş, sonra Pariste (Fransız O başvekili M. Herriot ile yaptığı temaslardan bahsetmiştir. M. Muşanof, fransız başvekilinin yakın şark işlerine pek ziyade alâka gösterdiğini, kendisini Sof- yaya davet ettiğini ve M. Herri- ot'un gelmeği vadeylediğini söy- lemiş, sonra şu sözleri ilâve et- miştir: —M. Herriot ile temas ettiğim zaman onun şahsında çok büyük bir Türk dostluğu buldum. Fran- sız başvekili bana Türkiyeden cidden derin takdir ve muhab- betlerle bahsetti. O kadar ki, “Türkiye ile, bu sulbperver, fa- ziletli milletle niçin ve nasıl olmuş ta harp etmişiz? Bir türlü havasalam almıyor.,, dedi. Ben de fikirlerine iştirak ettim ve cevaben “Biz fransızlarla ne için harp ettiğimizi bir türlü anlıyamıyoruz.,, dedim. Bulgar başvekili (müteakiben Bulgaristanın harpten evvelki ve harpten sonraki borçları hakkında yaptığı temaslardan bahsetmiş ve sonra demiştir ki : “Türkiye, artık Cemiyeti akvama girdi. Türkiyenin bu girişi, yalnız Türkiyenin pek samimi dostu olan Bulgaristan (o tarafından (değil, bütün dünya tarafından hararetli bir tezahürde bulunulmasına vesile teşkil etti. Türkiyenin bu hararetli kabule lâyık olduğunu bilhassa kaydetmek isterim. Ve esasen, lâyik olmak için sulh yolunda azami kuvvet sarfeden en büyük amillerden biri olduğuna da şüphe yoktur. Onun bu itihakı, bizim gibi sulhü istiyenlere ve sulh için çalışanlara daha ziyade ümit ve kuvvet vermiştir. ,, Cin ve peri masalının hakikatı! Fatihte taşlanan eve taşları küçük bir kız atıyormuş! Bir kaç çün evvel Fatihte garip bir vaka olmuş, Fatihte Zeyrek civarında oturan kebapçı Selim efendinin evi geceleri garip bir surette taşlanmıştı. Taşlama vakaları müteaddit defalar tekerrür etmiş ve mahalle delikanlıları bir kaç gece evi tarassut ettikleri halde taşları atanın kim olduğu bir türlü meydana çıkarılmamıştı. Bu yüzden iş etrafa dal budak salmış, hattâ hadiseyi cin perilere yükleterler bile olmuştur. Fatih polis merkezi tarafından yapılan tahkikat reticesinde bu Lozan, Cenevre Ingiliz hariciye nazırının bir mektubu Londra, 24 ( Hususi ) — Hariciye nazırı Sir Jhon Simon neşrettiği bir açık mektupta Lozan konfe- ransı hakkındaki fikrini izah edi- yor. Hariciye nazırı diyor ki: “Bütün dünya, Lozanda vücuda getirdiği eserden dolayı M. Mak- minnettarlığını (o beyan ediyor. M. Makdonald dünyanın yükselmesi (o hususunda omühim gayretler sarfetti. Ergeç bütün devletler Lozanda ekilen şeylerin semeresini idrak edecektir. | Cenevreye gelince, tahdidi tes- | lihat müzakeratı tamirattan çok müşküldür. Bu sebeple büyük bir şey vücuda getirilememiştir. Fakat terki teslihat meselesini halletmek için bir yol bulun- muştur. | Sanayi müdürleri arasında değişiklik Ankara, 24 — Istanbul sanayi müdürü Nafiz bey Havza müdür- | lüğüne, Havza müdürü mühendis Refik bey Istanbul sanayi müdür- lüğüne tayin edilmişlerdir. Istanbulda komiser Ali Rıza bey Trabzon iktisat müdürlüğüne tayin olanmuştur. garip vakanın iç yüzü meydana çıkarılmıştır. Tahkikat neticesinde alınan malümata nazaran hadise- nin hakiki mahiyeti şudur: Selim efendinin oturduğu ma- hallede Ali efendi isminde biri vardır. Selim efendi bu evi satın almıştır. Fakat evin Selim efendi tarafından satın alınmasına Ali efendi her nedense bir türlü razı olmamaktır. Ali efendinin bir de evlâtlığı vardır. Ev Selim efendi tarafından satın alınınca Ali efendi başka bir çare düşünmüş ve Selim efendiyi evden kaçırmağa karar Takas merkezi Cemal bey Triyesteye tayin edildi Ankara 24 — lharacat ofisi müdürü Cemal bey Triyeste de teşkili takarrür eden takas mer- kezi işlerile meşgul olmak üzere Triyeste | ticaret mümessilliğine tayin edilmiştir. Ofis müdürlüğü şimdilik vekâletle idare edile- cektir. Triyeste ticaret mümessili Muh- tar bey ticaret ofisi raportörlü- güne nakledilmiştir. Fransız harbiye nazırı ne diyor? Paris 24 ( Hususi ) — Fransız harbiye nazırı M. Paul Boncour bugün ihtiyat zabitleri kongresinde irat ettiği nutukta tahdidi teslihat konferansından bahsetmiştir. Nazır Cenevrede şimdiye kadar verilen kararların (Fransanın omüdafaa vesaitini asla bozmadığını söyle- | miştir. Nazır demiştir ki: “Filhakika arzu edilen Fransız - İngiliz - Ame- rikan itilâfını temin için fedakâr- | lıklar yaptık. Fakat fazla ısrar, | Fransayı büsbütün yalnız bıraka- bilirdi., Si Santos Dumont öldü Rio de Janeiro, 25 (A.A.) — Maruf baloncu Santos Dumont, dün Buenos » Aireste vefat et- etmiştir. vermiştir. Bunun için bulduğu çare de geceleri evi taşla- tıp esasen hasta olan Selim efen- diyi ve ailesini korkutarak evden kaçırmıştır. Ali efendi bu iş için de evlât- lığını memur etmiştir. Küçük kız Ali efendiden aldığı talimat dairesinde her gece muayyen saat- lerde bahçelerinden Selim efen- dinin evini taşlamağa başlamıştır. Zabıta tahkikatı hadiseyi bu suretle meydana çıkarmıştır. Ali efendi merkezde isticvap edilmiş tanzim ve olunan tahkikat evrakı müddeiumumiliğe verilmiştir. Harp borçları Amerikada fikirler değişmeğe başladı Vaşington 25 (A.A) — Harp borçlarının yeniden tetkik edilme- sinin biaman bir düşmanı gibi telâkki edilen âyan azasından Borahın bu mesele hakkında fik- rini tebdil etmesi derin bir manayı ibtiva eden bir değişiklik addo- lunmakta ve tetkikin şiddetle aleyhinde © bulunanlar o üzerinde büyük bir nüfuz içra etmesine ihtimal verilmektedir. Bu fikir tebdili, ihtimal verildi- ğine göre, harp borçları tediyatı meselesinin Cemahiri oMüttehide ticareti üzerinde ciddi zararlar ika edebilecek mahiyette oldu- ğuna ve bunun için umumi bir tarzı tesviye mukabilinde bu ala- cakları feda etmenin ehven bulun- duğuna dair olarak Amerikalılar arasında peyda olan kanaattan ileri gelmektedir. Bu hissiyat, müstahsil sınıf ara- sında yayılmış gibi görünmekte, fakat demokrat matbuat tarafın- dan da takviye edilen kongrenin tetkik aleyhtarı âzası meyanında muhalefete maruz kalmaktadır. — m Yağmur yağmadı Dün gece şiddetli bir fırtına çıktı, fırtına 3 saat sürdü Şehrimizde sıcaklar devam edi» yor. Dün de havada gene bunal- tıcı bir sıcaklık vardı. Akşama doğru serin bir rüzgâr çıkmış, gece bir aralık rüzgâr fırtına halini alarak her tarafı toz toprak içinde | bırakmıştır. Bu sırada hava kapandığından yağmur yağa- cağı ümit edilmiştir. Fakat yağ- mur yağmamıştır. Bu sabah hava kısmen bulutlu idi. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden verilen omalümata göre bugün hava bulutlu olacaktır. Rüzgâr garp istikametinden esecektir. Dün en fazla hararet 32 dereceydi. Dün gece saat 12 de karayel fırtınası çıkmış, saat üçe kadar devam etmiştir. Bu arada rüzgâ- rın sürati 18 metroya kadar çıkmıştır. Anadolu ve Trakyada, Bulga- ristanda sıcaklar eski şiddetile devam ediyor. Ispanyada kış Memleketimizde ve Avrupanın ekser yerlerinde şiddetli sıcaklar büküm sürerken İspanyada hava birden bire soğumuş, bir çok | yerlere kar yagmıştır. Kar yüzün- den kurtlar köylere hücum etmek- tedir. Ispanyada bu mevsim daima hava çok sıcak olur. Bu sebeple mevsimsiz kış ve kar herkesi şaşırtmıştır. Valencia, 24 (A.A.) — Sierrada bir kaç gündenberi hüküm sür- mekte olan soğuklar dolayısile Copmpredends, Velille ve Cuardo şehirleri civarında kurt sürüleri görülmüştür. 5S inek kurtlar tarafından par çalanmıştır. Vali, sürek avı yapıl- masına ruhsat vermiştir. Roma 24 (A.A)— Venedik mın- takasında bu sabah büyük bir tayfun çıkmıştır. Hasarat, mühim- dir. Yıldırım isabetile iki köylü ölmüştür. Bir cinayet Bir serseri kısa bir kavga neticesinde bir komisyon- cuyu öldürdü Dün akşam Eminönünde ko- misyoncu Kâmil ile Cevdet ismin- de biri, arasında kavga çıkmış, Cevdet sustalı çakı ile Kâmili kalbi üzerinden yaralamıştır. Mecruh hastaneye nakledilirken yolda vefat etmiştir. Cevdet kaçmıştır, takip ediliyor. Sahte memur Caketin cebindeki paraları aşırmış! Nuri isminda biri, Galatada, bir sarrafın dükkânına maliye memuru sıfatile girerek, kazanç defterlerini tetkik etmiştir. Nuri dükkândan çıktıktan sonra, sarraf bu maliye memurunun halinden şüphelenmiş, caketinin ceplerine bakmıştır. Nihayet cebinde cüzdanı olma- dığını görmüş, adamın arkasından koşmuş, ve sahte memuru zabı- taya yakalattırmıştır. Bir kamyon bir ihtiyara çar- parak ölümüne sebep oldu Üsküdarda," Haydarpaşa cad- desinde ismi ve hüviyeti anlaşı- lamıyan bir şoförün idare ettiği bir kamyon, yüzbaşılıktan mütekait Hüseyin beye çarpmış vefatına sebebiyet vermiştir. Şoför firar etmişti, i selim sal lerinin tıraş bıçağı yalnız ROTBART - LUXU!