25 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

25 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

— — ife 5 Hadise kapandı mı? Italyanlar konfe- ransı terkettiler Parlâmentolar ittihadı kon- feransının verdiği kararlar Cenevre, 24 (A. A.) — Parlâ- mentolar konferansı, reis M. Car- ton de Wiart'ın “M. Renandel'i adaba riayete davet eden, beyanatından osonra; Fransız - Italyan (o hadisesini (o halledilmiş telâkki o etmiştir. Fakat, Italyan beyeti, bunu kâfi bulmamış ve meclisi terkeylemiştir . Cenevre, 24 (A.A.) — Parlâ- mentolar (konferansı, (Fransız murahhaslarından M. Grindanın zehirli ecza imalinin tahdidine mü- teallik izahatını dinlemiştir. Konferans, atideki karar suret- lerini kabul etmiştir: 1 — Zehirli ecza imaleden 14 devlet tarafından imza edilmiş olan 13/7/932 tarihli mukavele- namenin hükümetler tarafından tasdiki, 2— Propaganda ve terbiye iş- lerile meşgul olacak milli komite- ler ihdası; 3— Zehirli eczaya ait gayri meşru tiçaretin tenkiline müteal- lik kanunlar kabulü; 4— Hilekârları meydana çıka- racak ve haklarında takibat ya- pılacak beynelmilel bir zabıta vücude getirilmesi. Pamuk mahsulü Mahsulde haşarat yok fakat kuraklıktan müteessirdir Adana, 23 — Ziraat mutahas- sıslarından mürekkep bir heyet, Adana köylerini gezerek pamuk mahsulünün vaziyetini tetkik eyle- miştir. (Adana ziraat müdürü Kemal bey, bu tetkikat hakkında şu izahatı vermiştir : — Heyet halinde Yolgeçen Kestel, Gerdan, Bulduk, Sarr- hamzalı, Çaputlu, Karafasıl, Av- nipaşa ve İncirlik (köylerinde dolaştık. Buralarda ki mezruatı ve bilhassa pamuğu tetkik ettik. Pamuklarımıza haşarat arız ol- mamakla beraber, kuraklık yüzün- den mahsul ehhemmiyetli derece- de müteessir olmuştur. Bu kabil tetkikat devam etmektedir. Yer- yer bütün köyleri dolaşarak mez- ruat üzerinde tetkikat yapacağız. Ingiliz - Irlanda Gümrük muharebesi bugün başlıyor Dublin, 24 (A,A.) — Fevkalâde tarifeler (o kanununun (o yarından itibaren meriyet mevkiine gireceği malümdur.' Rusuma tabi olan mevat liste- sinin bu (akşam O neşredilmesi muhtemeldir. Bu listeye, bütün Ingiliz ihracatının ve bilhassa gümrüklere dahil olacağı zannolun- maktadır. Kömüre bilkuvve am- margo vazedilecektir. Bu listenin neşrindeki teahhür, bir takım mütalâalara yol açmış- tır. Malüm olduğu veçhile, bu liste neşredilmezden evvel kabi- nenin tasdikine iktiran etmesi lâzım gelmektedir. Amele fırkası reisi M. Nortoun'un dün M. de Valera ile icra etmiş olduğu mülâkat esnasında İngiltere ile Irlanda arasında iktisadi bir harbe mani olmak için son bir sarfedip etmediği suale ilam görümelelr GÜNÜN HABERLERİ Harman yerinde On yaşında bir çocuk nasıl öldürüldü Bandırma 18 — Buraya bir saat mesafede bulunan Gökmen köyü (o harmanlığında kanlı bir vaka olmuş, Yusuf isminde bir şahıs kayınbiraderini feci bir su- rette öldürmüştür. Katil Bandırmanın Sığır yolu mahallesinden Süleyman oğlu Yusuftur. Maktul de Yusufun kayın biraderi (Mehmettir. Ve henüz on yaşındadır. Gece yarısı Yusuf kayın bira- deri olan çocuğa: — Hayvanları tımar ettin mi di- ye sormuş, Yusuf da, — Tımar ettim enişte! Cevabını vermiş ve aralarında şöyle bir muhavere cereyan etmiştir. — Mehmet kalk, hayvanlara bak. — Enişte, çok yoruldum, artık yatacağım vekit de geç, zaten hayvanlara baktım. Bu cevaptan münfeil olan Yu- suf, eline bilek kalınlığında bir sopa alarak zavallı çocuğu mer- hametsizçe döğmeğe başlamıştır. Cıvardan yetişenler, çocuğu zar zor Obu merhametsiz adamın elinden kurtarmışlardır. Fakat Yusuf, tekrar bir fırsa- tını bularak çocugun başına, bir kaç tekme vurarak (o öldürmüş, sonra da kaçmıştır. Zabıta katili şiddetle takibe- diyor. Terki teslihat Berlinde “Tahdidi teslihat, ilerlemiyor,, diyorlar Berlin, 24 (A.A.) — Nimresmi bir notada, Cenevrede Alman heyetinin, Almanların konferan- sın mesaisine iştiraki hususunun hukuk müsavatı meselesinin hal- line bağlı olduğu suretindeki be- yanatının hükümetle bilitilâf tan- zim edilmiş olduğu beyan olun- maktadır. Sir John Simonun konferansın bir muvaffakiyet (elde etmiş olduğu suretindeki sözleri hayretle karşılanmıştır. (o Zira, konferans tahdidi teslihat sahasında ufak terakki eseri bile göstermemiştir. Canavar kardeş 15 günlük kardeşinin kafasını bıçakla kopardı Bor, 19 — Burada misli görül- memiş feci bir cinayet ika edil miştir. Hoca Mehmet mahallesinde oturan Kürdün oğullarından Mu- harrem, kardeşi on beş günlük erkek çucuğunu kıyma biçağile başını kestiği gibi diğer kardeşi Mustafayı da tehlikeli bir surette yaralamıştır. Vakayı müteakip katil bir bu- çuk saatlik bir firardan sonra jandarmalar tarafından yakalan- mıştır. Katil, gayet ketum davranmış, cinayeti niçin irtikâp ettiğini soran jandarmalara hiç cevap vermemiş- tir. Jandarmalar yaptıkları taharriyat esnasında on beş günlük çocuğun başı kesilmiş cesedini bulmuşlar ve uzun bir aramadan sonrada kesik başıda oevin içinde bir dolaba saklamış olduğunu gör- müşlerdir. Katil Muharrem şirndi adaletin pençesine düşmüş ve hapisaneye konmuştur. Kendisile konuşmak istiyen diğer mahpuslara somurt- kan bir çehre gösteriyor ve sesini çıkarmıyor. Katil cinayetin dehşeti karşısında uyku bile uyuyama- maktadır. Bu feci cinayetin bütün esrarını meydana çıkarmak için zabıta büyük bir faaliyet göstermektedir. Almanyada ne oluyor? Milliyetçiler Berline yürüyecekler mi? Hitler arkadaşları hilâfına muhteriz davranıyor Berlin, 24 (A. A.) — Müfrit milliyetperver mebuslardan M. Zillkens, şu beyanatta bulunmuş” tur: “31 temmuz intihabatını meş- ru olsun gayri meşru olsun Ber- lin üzerine bir yürüyüş takip ede- cektir.,, Mebuslardan Ris de böyle de- miştir: “31 temmuz intihabatından son- ra, intihabat neticesi ne olursa olsun, memleketi Hitler idare edecektir. ,, Zittau'da 30,000 kişi karşısında bir nutuk söyleyen Hitler, daha ihtiyatlı davranmıştır. Ve yalnız şöyle demiştir: “31 temmuz, alelâde bir tah- riri nüfus günü olabileceği gibi kat'i bir gün de olabilir.” Berlin, 24 (A.A) — Örfi idareye ve eslâha taşınmasının memnui- yetine rağmen Berlinde bilhassa sol cenah mensuplarına (karşı müsellâh tecavüzler devam etmek- tedir. Gazete de Voss muharrirlerin- den Richard Winner, Nazi'ler tarafından vukubulan bir taaruz esnasında kafasından (o yaralan- miştır. Mançuri işi M. Matsouka tahkikat icrasına gitti Tokio, 24 (A.A.) — Rengo a- jansından bildiriliyor: Sabık ce- nubi Mançuri demiryolları müdü- rü olup geçen ilkbaharda Chang- haide icra edilen müzakerelerin- de bariciye nazırını temsil etmiş olan M. Yusuke Matsouka, salı günü bir teftiş seyahati icra et- mek üzere Mançuriye gidecektir. Mumaileyhin vazifesi, yerinde alâkadarlardan doğrudan doğruya malümat ve vesaik toplamak olup bu malümat ve vesaikten ihtimal Cemiyeti akvam meclisi huzurun- da Japonyanın hattı hareketini izah için istifade olunacaktır. Filvaki M. Natsouka'nın önü- müzdeki içtimada Cemiyeti akvam büyük (meclisinde © Japonya'yı temsil (o edecek 3 murahhastan biri olacğı muhakkaktır. Petrol konferansı Kumpanyaların itilâf etmesile neticelendi Paris 24 (A.A.) — Petrol kon- feransında Romanya mümessilleri ile beynelmilel (mümessiller ara- sında piyasanın istikrarına ait esaslı noktalar hakkında husule gelen itilâf mucibince her iki taraf, iki grubun ithalât piyasalarındaki vaziyetlerine riayet etmeği taahhüt eylemektedirler, Bir mukavelename, müekkiller tarafından tasdik edilmesini mü- teakip meriyet mevkiine girecektir. ingilterede kısmi bir intihabat Londra 24 (A. A.) Dün Wadebridg (Cornouailles)'de mü- teveffa maarif nazırı liberallerden Sir Donald Maclean'ın halefini intihap için kısmi intihabat icra edilmiştir. Liberallerden Sir Donald Mack- land, rakibi olan mubafazakâr namzede karşı 16,933 reyle inti- hap edilmiştir, AKŞAM'ın tefrikası: No; 1B1 25 Temmuz 1932 ZINDAN HATIRALARI Abdülhamit devrine ait hakiki maceralar Muharriri : Osmanlı mil- letinin yalnız bir kalbi ol- malıdır? Müslüman olsun, hıristiyan olsun muhtelif anasırı Osma- niye arasında riyasız ve ciddi bir itilâf hu- sule getirmek, meşruti Ohü- kümeti temin etmek husun- daki uhuvveti siyasiye (oOove uhuvveti vata- niyeyi herkesin kalbine | ilka etmek ve bu vechile | bilâ istisna umum 257 X milleti osma- niyenin hissiyatını aynı vatanın muhabbeti ve müdafaai istik- lâli için tehyice çalışmak şube- lerin en başlı vezaifi içtimaiye- sindendir. Vatanın selâmet ve hürriyeti uğurunda milleti osma- niyenin yalnız bir kalbi olmalıdır. — Şubenin kıyamını hükümete ezdirmemek için her şube esbabı hakikiyeye müsteniden kıyam et- mezden evvel mücavir ve muhabir şubelere kararını bildirerek reyle- rini almalı ve kıyamı vakii hükü- metin şiddet ve cebir ile bastıra- cağı muşahede olununca civar şu- beler de mahallerinde, valiler muta- gibi ve gi sarrıflar ve kaymakamlar siyasi memurları derhal tevkif ederek ( hükümete emniyetleri kalmadığını) fBabıâliye (telgrafla resmen işar etmelidir. Bir kıyamı umumiye her an hazır olmalı | — Hükümet kıyamın vukua geldiği memleketleri asker ve silâh kuvvetile ezmek teşebbüsün- de bulunduğu takdirde derhal civar şubelerin kıyam etmeleri ve bu suretle umum şubeler birbirine imtisal ederek bir kıyamı umumiye her vakit hazır bulun- maları şarttır. — Şubeler kıyam etmek husu- sunda fena hiç bir hadiseye meydan vermiyeceklerdir. Yalnız memurini siyasiyeyi tahtı tevkife alarak (kanunsuz ve istipdadı hükümet devam ettikçe hükü- mete emniyetleri olamayacağını ) Babıâliye iş'âr edeceklerdir. Me- ; murlar tepdil edildiği takdirde yeni gelenleri de tevkif etmelidir. — Memurini mülkiye ve aske- riye içinde millete yardım edecek yaşlı, genç bir çok erbabı hami- yetin şüphesi yoktur ki bunlar elbet öyle heyecanlı bir hak davası esnasında millet lehinde hükümeti tazyik ve millet aley- hindeki harekâtı askeriyeyi tevkif edebilirler. — Hükümetin kıyamı milli se- bebile cebren veya hile ile tevkif ettiği zevatı tahlis etmek ve vilâyetlerinden geçen mevkufeyni siyasiyeye hiç bir şeye yol ver- meyip hükümetin elinden almak her şübenin vazifesiydi. Mevku- fini (o siyasiyeyi (oOait oldukları şubelere iade etmek ve hafiyen tahtı tevkife alınıp yola çıkarılmış bulunan mevkufini takip ettire- e Iz şu i Aİ 2 Mİ GE ai, Gia NEYİ İL isi * balik 5 Hi di 85'e» 2v,cs 55 SÜER a Lütfullah beyin bir mektubu rek bu hususta civar şübe reisle- rine de derhal malümat vermek her şubenin cümlei vazaifindendir. Bütün maddeleri yazmağa lüzum yok, bu satırlar prensin (hareket)i hakkında kâfi derecede malümat vermeğe yarıyabilir. Bilhassa meş- rutiyetin ilânından iki üç ay evvel cemiyetin İzmir şubesine yazılan maharrem bir tahriratı, osırada İzmirdeki vaziyeti göster- diği gibi, prens Sabahaddin beyinde efkârını epice izaha kifayet eder düşüncesile aşağıya alıyorum: (1J izmir şubesi riyasetine 6 Nisan 908 Muhterem vatandaş; Izmirde kimlerin tevkif edildik- lerine dair verdiğiniz malümata teşekkür ederim. Müşarünileyhin (Haveri) ve Abdürrahim ile ne münasebetleri vardı? Veya(Haveri) müşarünlleyhin izini nasıl keşfe- debildi? Bu baptaki ihtiyatsızlık kimde ve neden neşet etti. Bunların (otahkiki, © kabil ihtiyatsızlıklardan tevakki edir mek üzere faideli olacağından keyfiyeti nazarı dikkate almış olduğunuzu ümit ederim. Avrupa gazetelerinin verdikleri malümata nazaran Osman beyin Fransız postahanesinden çıkarken tevkif edilerek üzerinde çıkan evrakın tevkifatı mezküreye sebep olmuş olduğu anlaşılmakta idi. Bu bapta mümkün olurda mualümatı mu» fassala alabilirseniz işar etmenizi rica ederim. Çünkü hükümetin aleyhimizde kullanmakta bulun- duğu usulleri tetkik ederek umum şubelerimize tamimen malümat vermeği faideden hâli görmeyoruz. Tevkifattan ahali içinde hasıl olan heyeçanın teşkilâtımızı mu- vakkaten tatile sebep olduğunu yazıyorsunuz. Hükümeti müstebi- denin zulum ve melanetine kur- ban olan fedakâranı vatanın tev- kiflerinden halkın vicdanında bir heyecan vücuda getirmeğe çalış- mak. Esasen lâzım gelen bu he- yecandan istifade ederek beyan- nameler neşretmek ve halkı cemi- yete davet ederek hükümeti müs- tebide aleyhinde milli bir kuvvetin teşekkülüne lüzum hissedildiğini ilân etmek lâzım. (1) Unutmamalıdır ki ittihat ve tarakki cemiyeti namına gene Izmirde © sırada doktor Nazım B. bulunuyordu. Demek ki her iki fırka da İzmire hususi bir ehem- miyet atfetmişlerdi. (Arkası var)