30 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Tramvay kazası Iki tramvay çarpıştı, iki yaralı var Vatman İsmail efendinin idaresindeki Maçka - Beyazıt tramvayı dün...
 Celâl bey Ankara, — İIş bankası umumi müdürü Mahmut Celâl Bey bugünkü trenle Ankaradan'hareket etti. Celâl bey Istanbulda...
 Dün şehrimize vasıl olan başvekil il Ismet paşa istikbal edenler arasında ve Meclis reisimizle birlikte rıhtımda Ismet paşa
 Kupa yerine Galip takıma bir tepsi baklava verilecek Adana, 29 — Bugün Adana stadyomunda heyecanlı bir maç yapilacaktır. Bu
 Mahkemeler teşkilâtı Adli sene kânunusani iptidasında başlıyacak Müddeiumumilere “amme davacısı, amme koruyucusu,, isimleri

Başvekil Ismet paşa Hz. dün geldi ve Yalovaya hareket etti. Yugoslavyada hırvatlara karşı yeniden tazyik siya- seti başladı. Sene 14 — No: 4958 — Fiatı her yerde: 5 kuruş CUMARTESİ — 30 Temmuz 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Dün şehrimize vasıl olan başvekil Ismet — Başvekilin seyahati İsmet paşa dün İzmirden şehrimize geldi Binlerce “halk Galata..rıhtımında .... başvekili istikbal etti Izmirde Gazi heykelinin küşat resminde bulunan başvekil Ismet paşa ve hariciye, maarif, nafıa vekilleri dün Ege vapurile şebri- mize avdet etmişlerdir. Vapur saat iki buçuğa doğru Yedikule açıklarında görülmüştür. Dabiliye vekili Şükrü Kaya, vali Muhiddin, seyirsefain umumi müdürü Sadullah beyler Sakarya motörile /apuru istikbale gitmiş- lerdi. Sakarya Eğe hizasına gelince vapura yanaşmış ve Şükrü Kaya, Muhiddin, Sadullah beyler vapura çıkmışlardır. Ege bundan sonra ağır ağır yoluna devam ederek limana gir- miştir, Bu sırada birçok motörler Egeyi takip etmekte, tayyareci Vecihi bey tayyaresile vapurun etrafında uçakta idi. Vapur Galata rıhtımına doğru ilerliyerek rıhtıma yanaşmış ve başvekilimiz derhal karaya çık- mıştır. Rıbtımda İsmet paşayı Dünkü atletizm müsabakalarından bir intiba istikbal için meclis reisi Kâzım paşa, vilâyet erkânı, bazı sefa- retler mensubini ve binlerce halk bulunuyordu. Ismet paşa meclis reisile mu- safaha ettikten sonra halkın selâmlarına mukabele etmiş ve Kâzım paşa hazretleri, dahiliye, hariciye vekillerile birlikteSakarya motörüne binmiştir. Mötör meclis reisini (Dolmabahçe o rıhtımına bıraktıktan sonra Heybeliadaya doğru yol almağa başlamıştır. Motör Heybeli adaya vasıl olunca başvekil karaya çıkarak biraderi Hasan Rıza beyin köşküne gitmiş, burada iki saat kadar istirahat etmiştir. Bu esnada ve- killer, vali beyle birlikte Adada araba ile tur yapmışlardır. Akşam Ismet paşa, dahiliye ve hariciye vekillerile birlikte tek- rar motöre binmiş ve Yalovaya (Devami ikinci sahifede ) NE (Müsabaka neticeleri dördüncü sahifede spor kısmımızdadır) izle birlikte rıhtımda Kupa yerine Galip takıma bir tepsi baklava verilecek Adana, 29 — Bugün Adana stadyomunda heyecanlı bir maç yapılacaktır. Bu maç Toros spor gençleri ile diğer Adana futbol- cuları arasında icra edilecektir. 'Müçin “galibi “ola “takıma - bir büyük (tepsi baklava (ikram edilecektir. Bu maç Adanada büyük bir alâka O oyandırmıştır. Herkes neticeyi sabırsızlıkla beklemekte- dir. Bilhassa takımların taraftar- larıda pek sabırsız bir haldedirler. Çünkü galibiyet elde edilirse mü- kâfattan kendilerine de bir 'pay çıkacaktır. Hangi (o takımım (kazanacağı hakkında zenginler arasında da bahisler tutuşulmaktadır. Bazı hali, vakti yerinde olanlar hususi surette galip tarafa ayrıca birer tepsi baklava daha vadetmişlerdir. Bazıları kupa yerine futbol maç- larında galip takıma yerli malı olan baklava verilmesini spor ha- yatımızda bir inkılâp addetmek- tedirler. * Tramvay kazası Iki tramvay çarpıştı, iki yaralı var Vatman Ismail efendinin idare- sindeki Maçka - Beyazıt tramvayı dün Taksimden geçerken Şişli - Tünel hattına işliyen tramvayla müsademe etmiştir. Müsademede Şişli tramvâyının romorkunun arka tarafı ezilmiş ve biri kadın, biri erkek olmak üzere iki yolçu yaralanmışlardır. Mecruhlar hastaneye kaldırıl- mışlardır. Kazaya bir otomobil sebep olmuştur. (Otomobil birdenbire tramvayın önüne çıkmış, tramvay bunun üzerine yolunu kesmiştir. Arkadan gelmekte olan tramvay derhal duramadığından önünde- | kine çarpmıştır. Celâl bey Ankara, — İş bankası umumi müdürü Mahmut Celâl Bey bugün- kü trenle Ankaradanhareket etti, Celâl bey Istanbulda birkaç gün kaldıktan sonra çarşamba günkü vapurla (Karadenizdeki (banka şubelerini teftişe çıkacak, en ev- vel Samsuna gidecektir. ME Mahkemeler teşkilâtı Adli sene kânunusani iptidasında başlıyacak Müddeiumumilere “amme davacısı, amme koruyucusu,, isimleri neden verilmedi ? Ankara 28 Temmuz — Mahke- meler teşkilâtı kanun lâyihasını hazırlıyan komisyonda müddei- umumilikler meselesi görüşülürken bizde tatbiki faydalı olacak sistem üzerinde ehemmiyetli müzakere- ler cereyan etmiştir. (Neticede müddeiumumilerin hakimlik sını- fından hariç bir teşekkül halinde bulunması ve heyeti mecmuasının adliye vekiline merbut bir silsilei meratibe tabi bulunmaları esası kabul edilmiştir. Avrupa devletlerinin büyük bir ekseriyetinde ezcümle teşkilâtla- rından istifade edilen Almanya, Fransa ve Italyda vaziyet böyledir. Komisyonda Ingiltere müddei- umumilik teşkilâtı da mevzuu bahsedilmiş mahalli âdet ve ananelere göre teessüs etmiş olan bu sistemin umumi teşkilâtımıza nazaran bizde tatbik edilemiye- ceği neticesine varılmıştır. Meşhur bir muharririn dediği gibi, İngiltere de : müddeiumumi tarafından ikame edilen bir hiya- neti vataniye davası ile beşon kuruş çalan uşağı aleyhinde efen- disi tarafından açılan dava ara- sında biç bir fark yoktur. Devleti alâkadar eden en mühim dava- larda müddeiumuminin gördüğü vazife bidayet mahkemelerine ufak tefek davaları takip ile uğraşan avukatın vaziyetinden farklı değil- dir., Böyle! bir sistemin umumi teşkilât sisteminde uyamıyacağı kanaatı hasıl olmuştur. Komisyonda (o müddeiumumilik vazifelerini (gören ( teşekkülün heyeti mecmuasına bir isim ver- mek ciheti de mevzuubahs olmuş- tur. Teklif edilen amme davacisı Çerkeş'li Veli dayı Istanbul'da: Şu Istanbullular çok madrabaz adamlar bel.. Iki yüz bu kadar yıllık eski camii (Yeni cami) diye bana yutturmaya kalktılar!... amme koruyucusu tabirleri mak» sadı tamamen ifade eder görük memiştir. oFilvaki: müddeumuni salâhiyetlerini istimal ederken her zaman davacı vaziyetinde olmaz. Kanunlar kendisine bunun hari- cinde de vazifeler tahmil etmiştir. İcra ve iflâs kanunile avukatlık ve noter kanunlarının müddei- umumiye tanıdığı salâhiyetler bu cümledendir. Amme koruyucusu tabiri de kâfi görülmemiştir. Müddeiumumi yalnız umumun haklarını değil aynı zamanda devletin haklarını && korumal mükelleftir. Bu mülâhazalarladır ki komisyon nüddeiumumi tabirinin muhafazasını tercih etmiştir. Diğer taraftan lâyihalara mah- kemelerin sabit vedaimi olmaları esasları kabul edilmekle beraber tatil, (o bir istisna olarak kabul edilmiştir. Lâyihanın Obu esası görüşülürken (| tatile (verilecek şekil münakaşaları mucip olmuş” tur. Mevzuatımızda hâlen mevcut olan adli tatilin tatbik kabiliyeti olmadığından (o bahisle münferit mezuniyet (o usulünün (kabulünü teklif edenler olmuştur. Neticede her sene temmuzun on beşinden eylülün on beşine kadar devam edecek iki aylık tatil usulünün tatbikine devam olunması daha; pratik addolun- muştur. Ancak tatilde müstacel işleri görecek hâkim ve dairelerin tayini salâhiyeti istinaf birinci reisine verilmiştir. Bundan başka müstaceliyet kas rarlarının işin (o arzolunduğu mahkeme tarafından verileceğine ( Devamı ikinci sahifede )