30 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

30 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 Cihan iktisadiyatı Tüccar gemileri azalıyor - Fransanın altınları Ingiltereye gidiyor - Fransa ile Italya arasında gümrük harbi başladı Geçen on iki ay zarfında cihan ticareti bahriyesinin tonajı, yani hacmı yekünun 396,730 ton azal- mıştır. Esas itibarile bazı memle- ketlerde tenakus bu yekünun çok fevkinde ise de bazı memleket- lerdeki tezayüt hesaba katıldığı vakit safi zya ve tenakus bu rakama baliğ olmuştur. İngilterede tüccar gemileri to- najı bir senede 631,731 ton azal- mıştır. Holandada ise 154,330 ton azalmıştır. Cihan tonajından bir sene içinde eksilen vapur- ların hacmi yekünu takriben bir milyon tondur. Bu gemilerin çoğu sökülmüştür. 22,000 ton yelken gemisi de ya sökülmüş, yahut kazaya uğramıştır. Vapurların bir milyon ton azal- masına karşı motörlü gemilerin hacmi yekünu takriben 607,000 ton artmıştır. Şimdiki halde cihan ticareti babriyesi filosunu 15,494 gemi teşkil ediyor. (Bunların Ohacmı yekünu 43,347,008 tondur. Geçen 18 sene zarfında İngil- terenin ticareti Obabriye filosu 670,000 ton artmıştır ki bu miktar 1914 de İngilterenin malik bulunduğu tiçareti bahriye filosu- nun ancak yüzde 3,5 kısmını teş- kil etmektedir. Halbuki bu müd- det zarfında diğer memleketlerin ticareti bahriye filolarının miktarı 1914 senesine nisbetle yüzde 84 artmıştır. Otuz altı sene evvel cihanın makineli sefaini ticariyesinin yüz- de 56 kısmı İngilizlere ait idi. Şimdi ise yüzde 28,6 kısmı Ingi- lizlerin malıdır. Harbi umumiden iki sene sonra Almanya ticareti babriye filosuna 1,855,000 ton, yeni gemi ilâve etmiştir. Amerika ise harpten sonra 1923 senesine kadar 11,326,000 tonluk yeni gemiler inşa etmiştir. Yelken gemileri açık denizlerde azalmıştır. Cihan ticareti bahriye filosunda yelkenliler ancak yüzde iki kısmını teşkil ediyor. (o 1914 haziranından beri (çürüğe çıkan yelken gemilerinin hacmı miktarı 2 buçuk milyon tondan fazladır. Fransada altın azalıyor Epi zamandan beri Fransa ban- kasının altın mevcudu filk defa geçen hafta azalmıştır. Geçen hafta bankanın altın mevcudu 82,408 milyon franka inmiştir. Evvelki hafta altın mevcudunun 82,472 milyon frank olduğuna nazaran bir baftata 64 milyon franklık altın eksilmiş oluyor. Paristeki bankalar mahafilinde zannolunduğuna göre İngiltere hesabına yapılan mübayaat, Fransa maliye nazareti kasasındaki vazi- yetin gergin olması münasebetile altınların Londraya doğru göçetme- sine sebep olmuştur. Hakikaten (o İngiltere bankası ehemmiyetli) miktarda altın satın almaktadır. 21 temmuzda bir günde 1,52 milyon Sterlin altın almıştır. Fransanın mali vaziyeti düze- linçeye kadar Fransadaki müdah- har altınların tedricen İngiltereye çekileceği tahmin ediliyor. Fransa hükümeti iki milyar franklık hazine bonosu ihracına parlâmentodan salâhiyet almıştır. Fakat şimdilik vergi varidatı kâfi gelmekte olduğundan gele- cek eylül yahut teşrinievvelden itibaren hükümetin bu salâhiyeti kullanmıyacağı zannolunuyor. Kanada mahsulü Kanada odemiryollar (idaresi Garbi Kanadada bu seneki mah- sulün iyi olacağını tahkik etmiş- tir. Her türlü hubuatın meşvü- neması ilerlemektedir. Manitoba buğdayları çok ilerlemiştir. Ba- şaklar ağır ve güzeldir. On beş güne kadar hasat başlıyacaktır. Sasketehwanda da buğdaylar iyidir. Mahsul fevkalâde mükem- meldir. Alberta da mahsul iyidir. Italya - Fransa gümrük harbi 20 Temmuz gecesi Fransa ile Italya arasında gümrük muhare- besi başlamıştır. Fransa hükümetinin Italyanın zirai mahsulâtı üzerine koyduğu tahdidat Italyada büyük ve derin infial uyandırmıştır. Bunun tesirile Italya hükümeti de bir emirname neşretmiş ve fransız emtiasının muhtelif cins- leri üzerine tahdidat koymuştur. Ham deri, meşin ve bir çok makine hu listeye ithal edilmiştir. Fakat Italyanın tahdidatından en ziyade müteessir olacak eşya levanta, kozmetik, sabun, tuvalet eşyası ve Paris emtiası denilen bir çok eşyadır. Italyan matbuatı Italya bükü- metinin fransız emtiasına karşı açtığı harbi memnuniyetle karşı- lamıştır. Italyan gazeteleri harp- ten başka çare kalmadığını be- yanda müttefiktir. Italya meyva- larının ihraç mevsiminde Fransa tahdidat koymuş olduğundan bun- lar için başka piyasalar bulmağa imkân yoktur. Bakır son derecede düştü Londra piyasasında bakır ve kalay son derecede odüşmülür. NewYorkta bakır libresi 4,3/4 Sente inmiştir. Şimdiye kadar cihanın hiç bir piyasasında bakırın bu kadar düştüğü vaki değildir. Bu sukut, bakır ve kalay trüst- lerinin faizlerinin tediyede ve diğer mali işlerde uğradıkları müşkülattan ileri gelmiştir. Maden işlerinde salâhiyet sahibi olanlar bakırın atisi hakkında gayet bedbindirler. Lâakal bir sene bakırın piyasası dar bir mikyas içinde temevvüç edeceğini tahmin ediyorlar. Altına nisbetle bakırın fiatinin bu kadar düştüğü vaki olmadığından daha ziyade tenezzül etmiyeceği zannolunuyor. Şimdiki fiatte zarar etmiyecek müstahsil yoktur. Hali hazırdaki cihan stoku 1,000,000 tondur. Bu miktar alelâde stok miktarın- dan 75,000 ton fazladır. Bundan dolayı cihan piyasaları intizam ve cesaretini kaybetmiştir. M. Berthelot vazifesini terketmiyor Paris 29, (A.A.) — Alâkadar mabhafil, ahiren matbuatta intişar eden ve Fransanın Madrit sefiri M. Jean Herbettein M. Philppe Berthelotnun oyerine (| hariciye nezareti umumi kâtipliğine tayin edileceğine dair olan haberin asıl ve esastan âri olduğunu beyan etmektedir. Sıhhatinin müsaadesizliği hase- bile muvakkaten hariciye nezare- tinden ayrılmış olan M. Berthelot, eylül ayında vazifesine tekrar başlıyacaktır. Akşam KÜ Umumi malümat 1 — “Küçük ilânlar, tarifesi: 1 defa 40 kuruş MR, 60 > 8.» 75 > Her fazla defa içn o 15 > 2 — Küçük ilânlar 4 satırdan fazla olmaz; bir satır tahminen 5 kelimedir. Fazla satır için ayrıca ücret alınır. 8 — Bu sütundaki ilânlar yalnız “ Akşam ,, idarehanesinda okabul ve Cumartesi, Pazartesi, Çarşamba günleri sıra ile neşrolunur. 4 — Ticari mahiyeti ilânlarla ilânları haiz nişan, velime merasimi, irtihal bu sütuna dercedilmez. 1 — İş arıyanlar Kk ALEME TADIN Kl z8le GEELY Eski Iş arıyorum — ve yeni türkçs okuyup yazarım. Daktilo ve el yazısile daire ve müesseselerde bir va- zife istiyorum. «<Akşam»da K. H. rümu- zuna tahriren müracaat. > arıyorum diplo ig yım. Masaj ve iğne pabilirim. n Kurabiye sokak (sabık Şişli sokak ) No. 18 Matmazel Anjele müra- caat, 2 — İşçi arıyanlar EEE AY A ŞE Biçki ve dikiş — atelyesi işlerine vakıf ve bu atelyenin hesaplarını yapa- cak kadar muhasebeden anlar bir hanım işçiye ihtiyacımız var. «Akşam»da B. M. rümuzile tahriren müracaat. — 1 Ufak bir ailenin — yemek ve orta hizmetini yapacak bir hanım arr yoruz. Galata tünel caddesi kazmirci Mehmet, Kemal bey. — Ortaköy — Şifa Yurdu için hizmetçi ve aşçıya ihtiyaç vardır. Talip olanların Ortaköy Şifa Yurdu sahip ve müessisi A. Asım beye müracaatları. — 4 3 — Satılık eşya Acele satılık piyano — Azimet dolayısile gayet ucuz fiatle Fransız markalı bir piyano acele satılıktır. Beyoğlu Yeniçarşı No. 50 Saat5 -8. — 1 Satılık piyano — Pek az kulla nılmış, alman marka bir piyano acele satılıktır. Beyoğlu Hamal başı No. 27 1 ci kat. — Satılık tenezzüh motörü — 12 beygir kuvvetinde Fiat merkalı deni; motörile mücehhez on kişilik teknes İtalyada hususi yaptırılmış lüks tenezzüh motörü ehven fiatla satılıktır. Halıcıoğlu çivi fabrikası müdürü Hüseyin beye müracaat. ii Satı motör ve kayıklar — On tonluk deniz motöriyle iki adet beş çiftelik kayık satılıktır. Şirkecide Ankara caddesinde 187 numarada berber Meh- met efendiye: —3 & — Biralık-Satılık Kelepir — Şehzadebaşı Letafet apar- tıman karşısı acem oğlu hamam civarı 6 oda, terkos, elektrik, müstakil hane maktuan 3500 lira, Akşamda M.M. M. — 4 rsat — Erenköyünde istasyona 2 dakika mütenevvi meyva ağaçlı şirket suyu müstakil 5 odalı ev marta kadar maktuan 150lira. « Akşam> M. M.M. 4 Gayet acele Erenköyünde se- neliği 400 liraya kadar müstakil şirket suyu ve büyük bahçeli evi olanların tafsilâtile hemen Akşamda M. M.M. adresine bildirmeleri. — 4 Kiralık hane — Vaniköyünde iskele yanında yeni tamir edilmiş, elektrik, su, bahçe ve manzarası fevkalâde kullanış» lıdır. Mezkür iskele memeru Rüştü beye müracaat. 0 köy yeni mahallede 48 numaralı 6 oda içi yağlı boya bir katı kârgir bir katı ahşap iki dönüm arazi bir dönüm bağ meyva ağaçları mevcut sarnıç su deposu komple banyosu ve müştemilâtı 3300 liraya: Galata Ada han 5 numaraya müracaat. Telefon: 3837. —ı Bostancıda satılık ev — Tepe- Menekşe apartımanında kira- lık daire — Şişli tramvay caddesi No. 302, 6 oda, banyo, bahçe. Fevkalâde meza- ret nfo Ucuz kâgir ev Edirnekapıda Avcibey mahallesinde Şişehane cadde- sinde 66 numaralı k iki katta iki oda bir sofa bir mutfak tulumba, elek- trik ve bahçeli, içi yağlı boyalı yeni ev 800 liraya. Gezmek için mahalli mezkürda bakkal Marko efendiye ve taliplerin Galata ada han 5 numaraya. Telefon: 837. çek Çok kelepir — Rumelihisarın iskele caddesinde yalıya tadile elverişli nezareti fevkalâdeyi haiz 21, 23 numa ralı kârgir iki kayıkhane ve iki dükkân ile bir gazino çok ucuz satılacaktır. Galata Ada han 5. Telefon Ml Kelepir satılık ev — Nişantaşında Muradiye mahallesinde biri karakol sokağında 33 numaralı biri kâgir 3 kat müstakil 9 oda 3 mutfak, elektrik, terkos, bahçe: ve müştemilât saire kirası 46 lira 3500 liraya. Galata Ada han 5 Telefon : 3837. —ı Satılık hane — Fenerde cafer su başı mahallesinde 5 No.lı hane acele satılıktır. İki kat üzerine üç oda, bir iki halâ, mutfak ve tatlı kuyusile er maktuan 850 liradır. Görmek isteyenlerin derunundakilere müracaat- ları. mi2 Bir apartmanlık ucuz arsa — Gazi halâskar (o caddesinde Ingilâp müzesi ittisalindeki arsa acele satılık- tır. Telefon Beyoğlu: 437 —i Ayda 200 lira — kâr getiren tü- tüncü ve aktar dükkânımızı acele satı yoruz. «Akşam»da Ja rümuzuna mü: Tacaat. —.8 Beşiktaş Serencebey oyokoşu 32 No. lı hanenin beş odalı bir dairesi bütün konforu baiz kiralıktır. İçindeki- lere müracaat. il Cifiçiler okusun — Anadoluhisa- rında ufak bir nümune çiftliği olabilir. Hisarda ve Kanlıcadan 20 dakika me- safededir. 52 dönüm arazisi 5UO0 kadar meyva ağacı, akar suyu, havuzu, büyük ahırı, kuyusu, bahçıvan odasile-dört odalı köşkü havidir. Kelepir olarak satılıktır. talipler Galatada Alipaşa Han Emniyet müessesesine müracaat. > 0 Bakkaliye ve kasap mağazası aranıyor — İyi mevkide işlek bak- kaliyesi ve kasap mağazası olup devret- mek istiyenler Sirkeci'de Ankara cad- desinde 187 numarada berber Mehmet efendiye müracaat. yü Sirkeci'de — Çok iyi mevkide sa- tılık bir lokanta vardır. Talip olanlar Sirkeci'de Kemal bey sineması karşısın da 37 numaralı dükkânda komisyoncu Salih efendiye müracaat. — Fatih Çarşambasında — Dra- man çeşmesi yanındaki 7 oda, bahçe, kuyu ve iki - bölük 12/1 No.lı acele satılıktır. İsteyen zevatın içindeki ev sahibine müracaatı, ev Acele satılık hane — Mustafa paşada 29 numaralı hane k oda banyo iki mutfak kân içindekilere müracaat. Satılık ev adıköyünde Tellal zade eski Murat o; 16 numaralı iskeleye 3 - 5 dakika mesafede, elektrik hava gazı ve banyolu fevkalâde nez: retli 6 odalı bahçeli yeni bir ev satılı tır, içindekilere müracaat. Telefon: Kadıköy 473 — 6 Küçük aya kapu” caddesinde üç katlı beş ktrik iki eli e vesikası ibrazına mecburdur. girik lidirler. AAA USKUDAR AMERiKAN KIZ LiSESi Mektep Eylülün 15 inci Perşembe günü açılacaktır. Kayıt ve kabul için Ağustostan itibaren SALI ve CUMA o günleri müdiriyete müracaat edilmelidir. mübeyyin senet veya banka mektubu 30 Temmuz 1932 ÇÜK İLÂNLAR Haydar paşa — veya H. Paşa - arasında, istasyonlara yakın kiralık bir ev aranıyor. ( Akşam ) da >, resine müracaat. Bostancı Kadıköy Mısırlı ağı çeşmesi karşısında mü- edilmiş kârgir iki hane Asri mutfak, ceddeden inş ehven fiatle satılıktır. hamam ve bahçeleri havi, gezmek istiyen Mısırlı oğlu muhallebici Halil efendiye müracaat, 25000 liraya — Satılık altı daireli beşer odalı apartıman. Banyo, elektrik, gaz. varidat 3000 lira. Beyoğlu Asmalı mesçit Minare sokak No. 20 —2 Satılık yeni hane — Bomonti istasyonu Izzet paşa sokağı intihasında yeni açılan yolda 73 No.lı hane Müs- takil 8 göz bodrum katından maada, ? katta 4 oda, banyo, 40 metre bahçesi vardır. Beton ve tuğladan gayet zarif sağlam yapılmış hane. Hergün saat 2 ye kadar derunundakilere müracaat. —7 Acele satılık hane — Kadıkö- yünda Moda caddesinde yeni fikir s0- kak 8 numaralı kârgir üç katlı altı oda banyo mutbah hava gazı elektrik terkos denize nazareti fevkalâne. Müra- Küçük mustafapaşa da aya kapı caddesinde No. — Acele kiralık hane — Pangaltı, Çayır sokak 59. 4 katta 7 oda, 2 mute elektrik ve terkos tesisatı, kuyu rnıç, bahçe ve tarasalı, Müracaat: sim, Cumhuriyet meydanı 7 No. da yan biraderler, Acele satılık Depo ve fabri- kaya elverişli Tophanede Lüleci Hendek caddesinde 14/20 No. lı mobilyeci Hakkı ustanın mağazası satılıktır. Ayni mağa- zada Sedat beye müracaat. Tel. B.2187 2 rk Acele satılık dükkân — Fatih te hafız paşa caddesinde 58 No. şekerci dükkânı, Fevkinde iki oda, sofa ve helâsı vardır, kâgirdir. Mezkür dükkâna mü- rTacaat. —1 Büyükada'da kiralık ev Nizam ciheti Muratlı sokağı 9 No.da 6 odalı, mobilyalı bir ev yaz mevsimi için ehven fiatla kiralıktır. Suyu bol, bahçesi güzel ve munzarası fevkalâde- dir. Mezkür haneye müracaat. Kurtuluşta — Terkos, elektrikli, 3 daireli bir apartımanla biri 5 diğeri 7 odalı iki mükemmel ev acele ve ucuz satılıktır. Taliplerin 4 üncü Vakıf han sama kar 3 No. ya müracaatları. 5 — Müteferrik Çok kazanırsınız — Paramı ne yapayım demeyiniz; çok kârlı bir iş var; Salıpazarında kolordu karşısında emayye fabrikasına müracaat. No, 11 —1 Satılık kümes ve tavuklar Kızıltoprakta, Papazbahçesindo M. Nu rettin tavukanesi bazı fenni kümes, tavuk ve piliçlerini toptan veya pera- kende ucuz satacaktır. Her gün caat edilebilir. müra- Mektuplarınızı aldırınız Gazetemiz — idarelanesini o adres olarak göstermiş olan kari'lerimizden SO-KA-D-MC-SG PTT -LB6 -NT - Placier -ET- ST -MK No.177- AAA-CN-Bİ namlarına gelen mektupları idareha- nemizden aldırmaları mercudur. Trabzon vilâyeti daimi encümeninden: Trabzon memleket hastanesi lira kıymeti muhammeneli rontgen makinesi zarf usulile 10/9/932 tarihine müsadif cumartesi günü saat on dörde kadar münakasya konulmuştur. 1 — Talipler, münakasa kanununa tevfikan depozito yatırıldığını için mübayaa olunacak altın bin ve malzemesi kapalı ve bu işi görecek ehliyet 2— Teklif zarfları doğrudan doğruya Trabzon vilâyeti Daimi Encü- meni riyasetine gönderilecektir. Miadı geçtikten sonra kabul olunmaz. Şartname ve listeyi görmek ve fazla izahat almak istiyenler İstanbul Sıhhat ve İçtimai muavenet müdiriyetine müracaat etme-