24 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

24 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

amm m 24 Ağustos 1932 Mü tehassıslar Eskişehirde Eskişehir 21 | Hususi | Rusya- dan alınacak makinelerle tesis edilecek fabrikalar için tetkikatta bulunan Rus mutehassıs heyeti ile refakatlerindeki Türk mute- hassırları cuma günü akşamı şeh- rimize gelmişler ve hükümet be- lediye, fırka erkânı tarafından istikbal (o olunmuşlardır. Heyet, mensucat fabrikası için iktiza eden şerait ve evsaf hakkında tetkikat yapmıştır. Kurulacak mensucat fabrika- sında 1500 kadar amele çalşacak ve fabrika her gün dört ton pa- muk işliyecktir. Mensucat fabri- kası için: 1 — Mevadı iptidaiyenin ko- layca ve ucuz nakledilebilmesi, 2 — Şehrin merkezi vaziyette © bulunması ve nakil vasıtalarının kâfi miktarda mevcut olması, 3 — Kuvvei maharrike için kö- mür ve suyun bol olarak bulun- ması, 4 — Şehirde miktarı kâfi amele bulunabilmesi gibi nukat üzerinde tetkikat yapılmaktadır. Aranılan bu şerait Eskişehirde matlup derecede mevcuttur. Mensucat fabrikası için her ne kadar kâfi derecede mevadı ıpti- daiye bu kısımda meselâ Adana ve havalisinden pamuk celbi seri ve kolayca temin edileceği tabiidir. Eskişehir tam merkezi vaziyet- tedir. Coğrafi vaziyeti de bir fabrika (Oiçin Omuktezi şeraiti camidir. Ankara - Haydarpaşa - Afyon ve temdidi- Konya Adana ve. temdidi hatlarımn üzerinde olduğu gibi Aziziye, Seydigazi Çifteler ve havalisine (mubtlif şosa ve kara yollarile merbuttur. Kuvvei muharrike için Porsuk suyu hertürlü makine ve torbinleri işletmeğe ve şelâleler yapılmasına müsait olup senenin her zamanında ihtiyaca muvafık surette su mev- cuttur. Şehrin yakınında Tavşanlı civarında ki kömür madenide maksadın teminine kâfi görül- mektedir. Eskişehirde tayyare, şimendifer atelyeleri ve müteaddit hususi fabrike ve tamirhaneler olduğun- dan sanayıin herkısmında çalışa- bilecek bir çok sanatkârlar mev- cut olup nefsi şehrin nufusu otuz beş binden fazla olduğu için iste- nildiği kadar amele bulmak ta ber zaman kabildir. Heyeti mutehassısın, şehrimize mensucat fabrikası için herveçhile elverişli bulmuşlardır. Şehrin şar- kında ve on beş dakika mesafe- deki harap değirmenin mevkii fabrika için çok muvafık ve mü- nasip görülmüştür. Heyeti fenniye mensucat fabri- kası için tetkikat yapmakla bera- ber şeker fabrikası için de bazı etütler yapmıştır. Şeker fabrikası için ilk evvel düşünülecek mesele malümdur ki pancar istihsalidir. Eskişehir ve havalisi pan- car zeriyatına gayetle müsait olup yetiştirilen pancarlar şeker istihsali için azami randmanı ha- izdir. Netekim dört seneden beri Uşak şeker fabrikası için bura- larda pancar yetiştirilmekte ve yetişen pancarlar her veçhile diğerlerine tercih edilmektedir. Heyeti mutehassısa, şehrimiz- deki bütün müessesatı xiyaret eylemişler ve temaslarından mem- “Bilikesirin meşhur ihtiyarı 40 seneden beri bıçakçılık yapan Balıkesir 18 (Hususi) — Bu gün karileritüe “70,, lik bir san- atkârı takdim et- mek isterim. So- kak aralarında görülmeyen bir dükkânda kırk seneden beri ça» lışan bu ihtiyarı Balıkesire gelipte tanımamanın im- kânı yoktur. Ne vakitten- beri görmek ve görüşmek iste- diğim bu zinde ibtiyarla dün bir arkadaşı vasıtasiyle tanıştım. Dükkâne girdiğimiz anda kızğın ateşden demiri alıp örs üzerinde döverken mütemadiyen terleyen bu ihtiyar bizi canı gönülden karşıladı. Arkadaşım 70 yaşında bu bıçakcı ustasını bana “Ahmet Şevki,, efendi diye tanıtınca yak- laştı, elimi sıktı. “20,, yaş kuvve- tini muhafaza eden kırk senelik bıçakcı ustasına hayran oldum. Üç beş cümle ile bize mazisini anlattı: 18-20 yaşlarında iken kaçakçılık (o yaparmış. Bir gün Bursadan - o vakit Balıkesirde tütün zeriyatı yapılmazmış- Balı- kesire bir yük tütün getirirken kolcularla karşılaşmış, arzu etme- diği halde bir kolcuyu hafif e yaralamış. Bu vaziyetten çok müteessir olan Şevki efendi kaçakçılığı bırakmış. Efe olması ve kendi elile kendine bir bıçak yapmak için bir bıçakçının yanına çırak giren ihtiyar 40 senedir hiç yetmişlik ihtiyarın hayatı Bıçakçı Ahmet Şevki efendi ve oğlu yorulmadan resimde gördüğümüz dükkânda çalışıyor. Bazusunun kuvvetile oğlu ile birlikte yılmadan çalışan ve demir külçelerine vaziyet veren bu ihti- yara hayran olmamak kabil değil? Bir buçuk karış uzanan sakallı çehresine bir kat daha sevimlilik veren bu ibtiyardan ayrılırken arkadaşım kulağıma eğilerek: — Biz bu zatin yaşına gelince 3-5 kanburumuz olur zannediyo- rum dedi. Tütün inhisar baş eksperi Fevzi Rifat bey Tütün inhisar (Balıkesir baş eksperi Fevzi beyin İstanbule tayin edildiğini öğrendim.. Tütün- cülüğü çok yüksek olan bu kiy- metli ekisperin O mıntakamızdan ayrılması Balıkesir (otütüncülüğü için bir ziya ise de inhisar idare- sinin İstanbul imalâthanelerinde daha fazla mesaisinden istifade edeceği tabiidir. Yeni vazifelerinde muvaffakiyet te- menni ederiz. Zafer bayramı 30 Ağustos tayyare bayramı hazırlıkları o he- men hemen bit- miş gibidir. Ko- mite 30 ağus- tosta Halk fırka- sı o salonlarında bir balo verecek 7 ı gece taraf taraf eğlenceler tertip edilecektir. Balıkesir oto- büs ve taksi oto- mobillerinin o gün- kü hasılatlarını tayyare çemiyetine teberrü etme- leri için otomobil sahipleri bir içtima aktedeceklerdir. Yerli mallar sergisi Balıkesirin kurtuluşunun yıl dö- nümü olan altı eylülda Halkevi salonlarında bir yerli mallar sergisi açılacaktır. Yerli mallar (sergisi için bir komite teşekkül etmiş ve Balıkesire yakın vilâyetlerimizle temasa girişerek bu sergiye iştirak edecekleri şimdiden kayde başla- mıştır. Sergi bir kâç pavyondan mü- rekkep olacaktır. 14 gün devam edecek olan bu sergide muazzam bir kongur yapılacak ve yerli sanayii teşvik maksadile kongur birincisine büyük ikramiye veri- lecektir. Serginin resmi küşadini meclis reisimiz ve kıymetli hemşehrimiz Kâzım paşa hazretlerinin yapma- ları ihtimali çok fazladır. Haşım Sadık iskân işleri Izmir kazalarında iskân muamelesi bitmek üzere.. Izmir, 22 — Bergama, Bayındır ve Kuşadası kazaları iskân işle- rinin intacına memur edilen mın- taka iskân müdürlüğü memurla- rından beş efendi, tayin edildikleri mahallere gitmişlerdir. Bu me- murlara verilen talimat şudur: Gittikleri kazalarda mevcut is- kân işlerinin vaziyetini tesbit edecek ve her on günde bir ve- rilecek raporla bunların intaç edi- lenleri vilâyete bildirilecektir. Vilâyetten kaymakamlıklara gön- derilen bir tamimde bu memur- ların daimi surette mürakabe altında bulundurulması ve çalış- rin pek mükemmel ve asri tarak- kiyatla (Omücehhez bir sanayi şehri haline gelmekte olduğunu söylemiştir. Heyet şerefine müte- addit ziyafetler verilmiştir. Aziz cumhuriyetimizin dahakâr elile Eskişehir pek kıymetli bir varlık kazanacak ve sanayi saha- sında mübim inkişafa mazhar olacaktır. A. >Ragıp Maden kömürü Ereğli havzasına dair bir eser hazırlanıyor Zonğuldak, 22 (Hususi) — Hav- zada uzun müddet maden müdür- löğü yapmış olan, Kozlu şirketi müdürü Hüseyin Fehmi bey, Ereğli kömür havzasinın tarihine dair bir eser hazırlamaktadır. Bu eserde kömürün ilk defa olarak nasıl bulunduğu, ve havzanin ge- çirdiği safhalar vesaika istinaden izah edilecektir. Trabzonda kahve parası Trabzon, 22 (Hususi) — Bele- diye, kahve ve Jokantalardaki fiat listelerini tetkik (etmiştir. ? Neticede kahveler iki dereceye ayrılmıştır. Birinci sınıf kahvelerde çay, kahve, gazoz 3 kuruş, ikinci sınıf kahvelerde 100 para olarak tesbit edilmiştir. Fındık sevkine başlandı Trabzon, 21 — Bu sene rekol- , tesinin ilk partisi Cumartesi günü Palestina vapuruna yüklenmiştir. Bu münasibetle motörler donatıl- mış ve ilk fındık mabsulünün sevki büyük merasimle tesit olun- muştur. Palastina vapuruna Hacı Ali Hafız zade Ekrem bey 25 çuval ve P.P. Danielsen 75 çuval iç fındık yüklemişlerdir. Cezasını buldu Haydut Ahmetle arkadaşları ölü olarak tutuldular Siirt, 21 (Hususi) — Siirt Vi- lâyetinin Beşiri kazası dahilinde icrayı şakavet eden pençeranlı Ahmet Iskan namındaki şaki on beş arkadaşile geçmekte olan müfrezemiz üzerine ateş açarak üç askerimizi şehit etmiştir. Devam eden müsademede Ah- met İskan ile onbeş arkadaşı maktul düşmek suretile çezalarını bulmuşlardır. <« Müsademede şehit düşen asker- lerimize muazzam bir cenaze merasimi (yapılmış ve şakilerin cesetleri şehrin muhtelif yerinde “ balkırn kabrolsunlar , O sadaları arasında teşhir edilmiştir. Müsademede şehit düşen asker- lerimizin ailelerine yardım mak- sadile fırka bahçesinde bir müsa- mere verilmiştir. Siirt halki kâmi- len müsamereye gelmek suretile bu yardımı ifa etmişlerdir. Ziraat bankası heyeti umumiyesi Ikinci teşrin ayı içinde Anka- rada toplanacak olan Ziraat Ban- kası umumi heyetine iştirak etmek üzere vilâyetlerden gelecek mu- rahhasların intihabına bu ay içinde başlanması lüzumu dahiliye vekâ- letinden bildirilmiştir. Konyada sıtma ile mücadele Konya, 17 ( Hususi ) Konya, sıtma mıntakasına dahil olan yer- lerdendir. Vi- lâyet dahilinde 60 küsür ba” taklık vardır. Fakat şayanı | meydan boş bırakılmamış - tır. Burada bir sıtma Omüca- Konya sıtma mücadele la- zi boratuarı şefl dele merkezi (o doktor Tevfik vardır. Merkez Halli bey mütemadiyen sivri sinekleri imha için çalışmaktadır. Diğer taraftan sıtmalılar da muayene ve tedavi ediliyorlar. Geçen senelerde 444 bin küsür vatandaşın kanı muayene edil- miştir. Bugün kan muayenesinde sıtmalı olduğu anlaşılan ançak 5-6 bin kişi kalmiştır. Sıtmanın bu sene geçen sene- lere nisbetle daha az olduğu anlaşılıyor. Bunun sebepleri şudur: 1 — Kuraklığın devam etmesi, 2 — Sıtmalıların geçen sereye nisbetle azalması, 3 — Su biriken yerlerin, kuyu ların havuzların mücadele memur- ları tarafından sıkı kontrola tabi bulunması. Mücadele laburatuar şefi dok- tor Tevfik Halil bey sivri sinek sirfelerini göstermek ve sıtmanın korkunç bir hastalık olduğunu anlatmak için zaman zaman mek- teplerde talebeye, Halkevi salo- nunda halka konferanslar vermeks tedir. Bunu da memlekette batak» lığın çok olmasına rağmen, sıtma- lıların yekünunu döşünerek amil- lerden biri olarak kabul etmek lâzımdır. Mücadele heyetinin faaliyetine den köylüler de memnun... Nasıl memnun olmasın? Evinde, tarla“ sında, harman yerinde kendisini muayene ve tedaviye gelen mü- cadele memurlarını görüyor. Pa- rasız kinin alıyor.. Bu suretle bünyesini kemiren sıtmaya galebe çalıyor. M. Doğan .. Antalyada pamuk ziraatı Antalya, 18 (Hususi) — Antalya ve havalisi pirinç, sebze, hububat, keten ve kenevir yetiştirmekte olduğu gibi (pamuk ) mezruatına da pek müsaittir. Vilâyet ziraat müdüriyeti tara- fından tecrübe için vilâyet bah- çesine pamuk ekilmiş ve gayet iyi mahsul alınmıştır. Buna rağ- men pamuğu çekirdeğinden ayır- mak için makine olmadığı cihetle bu ziraat ihmâl edilmiştir. Bir kısım köylüler yetişdirdik- leri pamuğu çekirdekli olarak 15 kuruşa satmaktadırlar. Temizlen- miş pamuğun okkası 70 kuruştur. Halbuki (o başka memleketlerde temizlenmiş pamugun en âlâsı ok» kası 30 kuruştur. Aradaki fark memleketin zara“ rını mucip oluyor. Ümit ederiz ki alâkadar zurra bu ihmali bertaraf edecek ve memleketin ihtiyacı olan pamuğu hariçten getirmek ihtiyacını hisettirmemeğe geyrek. edeçeklerdir. Pamuğu çekirdeginden ayıran makine pahalı bir şey degildir. Alâkadarlar tarafından bu ma- kinenin celbi pamuk ziraati üze- | rinde çek i iyi tesir yapacaktır. « Te yea