28 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife Akşam 28 Ağustos 1932 2 , Dahiliye vekili (Baş tarafı birinci sahifede) Dahiliye vekili vilâyetten çık- tıktan sonra Heybeliadada Başve- kil Ismet paşayı ziyaret etmiştir. Başvekil ile dahiliye vekilinin mülâkatı uzun sürmüş ve Şükrü Kaya bey seyahatı hakkında izahat vermiştir. Dahiliye vekili seyahat intibaları hakkında gazetecilere atideki be- yanatta bulunmuştur. — Memlekette asayiş her za- mankinden daha yolundadır. Mutat suallere cevap olarak derim ki, hemşerilerimizin nefis- lerine ve cumhuriyete ve onun büyük şeflerine payansız olan itimat ve merbutiyetlerini her zamandan daha kuvvetli buldum. Türkiyenin siyasi ve iktisadi emniyeti için bundan daha büyük daha sağlam mesnet olamaz. Temas ettiğim vilâyetlerde res- mi ve hususi umran faaliyetleri gördüm. Bu faaliyetlerin hepsi- nin fevkinde Karadeniz gençleri- nin metotla organize, edilmiş spor faaliyetleri || gelir. (Halkevleri gençlerin kültür ve fikir sahala- rındaki faaliyet ve kudretlerini muayyen gayelere sevk ve ener- jilerini teksif etmektedirler. Ka- zalar ve köyler bile bu nizamdan hariç kalmak istemiyorlar. Devlet daireleri; tam bir ahenkle gayemize vüsule mevcut imkânlar dairesinde çalışmaktadırlar. Idareye ait olan hususlarda yerlerinde gördüğüm noksanları taallük ettiği kanun ve teşkilât sahalarında tabiidir ki izale ve ikmale çalışacağım.,, Keramet! Kışın: şiddetli olacağı nereden çıkıyor? Ağustos sıcakları devam eder- ken, kışın şiddetli olacağı da hatıra gelmektedir. Hattâ, bu yolda çıkan bir şayiaya göre, bu sene kış pek erken gelecekmiş.. Bu şayialar hukkında, rasatha- ne müdürü Fatin bey, şu malü- matı vermektedir: — Havaların değişmesine dair en ufak bir emare bile yoktur. Havalar daha lodosa bile dönme- memiştir. Ani bir tahavvül olsa bile, bu, kışın hafif veya şiddetli geçeceğine delâlet etmez. Esasen bu mevsimde, tahminlerde değildir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat (omerkezinden verilen malumata göre bugün hava biraz bulutlu olacaktır. Ruzgâr poyrazdan esecektir. Dün en fazla sıcaklık 27 gece 17 bu sabahı 24 derece olmuştu. böyle bulunmak (o doğru Iki yangın Dün gece Istanbulda iki yangın olmuştur. 1 — Şişlide Ali beyin evin- den dün gece yangın çıkmıştır. Derhal itfaiye yetişmiş ise de evin çatısı kâmilen ve üçüncü kat kismen yandıktan sonra ancak ateş söndürülebilmiştir. Polis ve müddei umumilik yan- ğın hakkında tahkikata devam etmektedir. 2 — Büyük Çamlıcada doktor Lütfi beyin evinden dün gece yanğın çıkmıştır. Ateş evin tavan arasından çıkmış ve bir oda yandıktan Sonra söndürülmüştür. Yapılan tahkikatta odevrilen bir lambadan yatağın tutuştuğu ve bu yüzden yangın çıktığı an- laşılmıştır. : sila. kağ, z Bu Sahahki Teleraflar Von Papen M. Kerrl'e noktai İ # nazarını bir mektupla bildirdi Von Papen Prusya meclisinin ancak Hindenburga mesul olacağı fikrinde Berlin 28 ( Hususi ) — Bugün Von Papen Prusya meclis reisine bir mektup varecektir. Başvekil bu mektubunda Prus- ya meclis reisi M. Kerrl'in fikir- lerine Okendi noktai mazarını bildirmektedir. Von Papen, M. Kerrl'in hükü- metin meclise karşı mesul olma- sını terviç eden noktai nazarını tasvip etmemektedir. Prusya kabine- si azâsı Reich'in reisi tarafından intihap © edildiklerinden ancak marechal Hindenburga karşı mesul olabilir. Başvekil, Prusya hükümetinin sırf asayişi temin maksadile teşkil edilmiş olduğunu da reddetmek- tedir. Von Papen, Prusyada munta- zam bir kabine olmamasının, fena bir vaziyet ihtas ettiğini söyledik- ten sonra ilâve ediyor: Prusya meclisinin müdahalesi ancak memleketin asayişi tehli- keye düşerse caiz olabilir. Başvekil, meclis o reisile bu hususta hemfikir (olamıyacağını teessürle kaydederek mektubuna nihayet veriyor. Gazi günü Dün Zonguldakta büyük merasim yapıldı Zonguldak, 27 — Bugün Zon- guldakta Gazi günü olması müna- sebetile büyük merasim yapılmış, şehir baştan başa donanmış, Ga- zinin Zonguldağa ayak bastığının bu yıl dönümü candan gelen çok samimi alâka ve tazahuratla tesit edilmiştir. Bu itibarla şehrimizde bulunan mebuslar, hükümet ve fırka er- kânı, halk bu merasime iştirak et- miş, Gazinin Zonguldak iskelesine ayakak bastığı saat 11,20 de me- rasime başlanmış bu büyük gün hakkında nutuklar söylenmiş, fırka reisi Mithat Akif, belediye reisi Nihat beyler tarafından Gazi Hz. tazimat telgrafı çekilmiştir. Rus mütehassısları Aydında Aydın 27 (A.A.) — Yeni açr- lacak fabrikalar için Anadoluda tetkikat yapmakta olan heyet izmirden oşebrimize (o gelmiştir. Mütehassıslar Filibeli hacı Süley- man mahtumlarının pamuk fabrikasını gezdikten sonra me- busumuz Adnan ve ticaret odası reisi (OHalim beylerle birlikte Koçarlı pamuk mıntakasında tet- kikatta bulunmuşlardır. Heyet bu sabah otokarla Nazilliye hareket etmiştir, Bir şebeke Hırsızlar ıssız adada yakalandılar Adana, 28 — Zabıtamız kadınlı erkekli dört kişiden mürekkep azılı bir hırsız şebekesini meydana çıkarmış ve hepsini yakalamıştır. Son zamanlarda Adananın muh- telif semtlerinde birçok hırsızlıklar vuku bulmakta o ve failleri bir türlü meydana çıkarılamamakta idi. Zabıtanın uzun zaman devam eden sıkı takibatı neticesinde şebekenin izi meydana çıkarılmış ve Seyhan nehri kenarında Itadası denilen yerde oturdukları çadırda yakalarımışlardır. Çadırda hırsız- ların öteden beriden çaldıkları 43 kalem eşya da bulunmuştur. Hırsızlar (oo kıpti (o tayfasından Sabri, karısı Şehriban ve fatma ile sabıkalılardan Koç Mustafadır. Şebeke tevkif edilmiştir. Adana zabıtası için bu bir muvaffakiyettir. üzüm satışı Izmir, 28 (A. A.) — Bugün borsada 11 ile33 kuruş arasında 7,960 çuval üzüm satılmıştır. Yeni Zonguldak valisi Zonguldak, 27 (A.A.) — Yeni valimiz Halit bey bugün Samsun vapuru ile şehrimize gelmiştir, Maarif vekili Adanada bir kız lisesi açılacak Adana, 28 (Hususi) — Maarif vekili Esat bey, gece saat dokuzu kırkta şehrimize gelmiş ve yarım saat tevekkuftan sonra Cebelibe- rekete hareket etmişlerdir. Valimiz Mümtaz bey vekil beye Adananın kız lisesine olan şiddetli ibtiyacından (o bahsetmiş, lisenin açılması ricasında bulunmuştur. Vali bey, kapanan kollejin mü- dür ve muavini muallim olarak mektepte bırakıldıkları takdirde mektep binası ve eşyasının ma- arife terkedileceğini söylemiştir. Bunun üzerine vekil bey, kollej müdürü ve muavininin, bina ve. eşyanın maarife terkinde salâ- hiyettar (o olduklarını (o yapacağı tetkikat neticesinde anladığı tak- dirde lisenin açılmasının tabii olacağını söylemiştir. Vekil Obey, bana açılması oiçin azami o surette çalışacağını söylemiştir. Adana için bi kız lisesinin açılmasını bir emri vaki telâkki ediliyor. mektebin .. e. Ümit günü Pastörün mezarında merasim yapıldı Paris, 28 ( A. A. ) — Umumi sıhhat nazırı, dün Pastör ensti- tüsünde bürmetkâr bir hazırun kütlesi (omuvâcehesinde (yapılan “ Ümit Günü , merasimine riya- set etmiş ve müteakiben me- rasimde mevcut bulunan zevat büyük ve lâyemut âlimin merkadi önünde bir geçit resmi icra etmiştir. Yelkenle uçan tayyareci ingiltereye çağırıldı Berlin 27 (A.A.) — İngiltere, hükümeti yelkenle uçma mesai- linde mütehassıs olan ve manş kanalı üzerinde ilk defaki uçuşu ile Daily Maily mükâfatını kazanmış bulunan tayyareci Robert Krem- feldi oHindistanda ve bilhassa Bombay, Kalküta, Dalhi, Madras, Lahor ve Cawnporede yelkenle uçmağa ve mektep tayyare liman- ları vücuda ogetirmeğe davet etmiştir. Reichstag reisi ağır surette hastalandı Berlin, 28 ( A.A. ) — Abhiren Moskovadan avdet etmiş olan Reichstag'ın sin itibarile reisesi bulunan Clara Zetkin, ağır surette hasta bulunmaktadır. Binaenaleyh, tasavvuru (o veçhile (Reichstag'ın birinci celsesine riyaset edemiye- . cektir. İngilterede Mensucat amelesi dün grev yaptı Manchester, 28 (A.A.) — Lan- cashire ve şimal kontlukları men- sucat sanayii federasyonu merkezi meçlisi tarafından talik edilmiş olan ilânlarda gösterilen müddet dün öğle vakti munkati olmuştur. Pamuk sanayii iplikhaneler şu- besinin umumi grevi dün öğle vakti atelyelerden çıkıldıktan sonra katiyet kesbetmiştir. Vaziyet geçen pazertesi günü pamuk iplikhaneleri imalâtçıları cemiyetinin reisi tarafından tavzih edilıniştir. Patronlar, işlerini bırakmış olan ameleyi tekrar almak: meselesinde mümkün olan fedakârlıkların son haddine kadar gitmiş olduk- ları oOve o binaenaleyh, grevin nakabili içtinap olduğu mutalea- sında bulunmaktadırlar. Patronlar, müzakeratın yeniden açılması için yeniden müdahale tasavvurunda değildirler. Bir Boğa 10 seyirciyi yaraladı Cuenca, 27 (A. A.) — Civardaki kasabalardan birinde yapılan bir boğa güreşi esnasında bir boğa halkın arasına sıçrayarak 10 kişiyi yaralamıştır. Polisler rovelverle boğayı öldürmüşlerdir. Bir kaza Michelinin oğlu bir tayyare kazasından öldü Clermont - Ferran 28 (A.A.) — Büyük sanayi erbabından Micheli- nin oğlu Etienne Micelin bir tay- yare kullanmakta iken fırtınaya yakalanmış, tayyare şiddetle yere çarpmış ve kendisi telef olmuştur. izmirde mahsul Izmir, 27 (A.A.) — Bu sabah Aydın trenile şehrimize Aydın ve güzergâhında yetişen ilk incir mahsulü gelmiş ve mutat mera- simle istasyondan alınarak ait olduğu yerlere taşınmıştır. Öğle üstü incirler borsaya arzedilmiş ve ilk piyasa ondan on beş kuruşa kadar acılmıştır. Kral taraftarı Ispanyollar sürülüyor Calix 28 ( A.A. ) — İki harp muhafızından ve bir nakliye gemisi ile, bir sahil muhafızından ve bir torpitodan mürekkep olup bu ayın onunda vukua gelen isyan hareketinde methaldar kralcıları Afrikaya götürmeğe memur edi- len filo, harekete anbean intizaren limana demirlemiştir. Merhum Rıfat B. Cenazesi bugünihtifalâtla kaldırıldı Dünkü nüshamızda vefatını.bü- yük bir teessürle kaytettiğimiz mülga âyan “reisi merhum Rıfat beyin cenazesi bugün Kalamıştaki hanesinden merasimle kaldırılarak Karaca Ahmetdeki aile kabrista- nına defnedilmiştir. Rıfat bey merhum, meşrutiyetin ( ilânından bulunduğu memuriyetlerde meşrutiyet (senelerinde deruhte ettiği divanı omubasebat reis- liği, maliye nezareti ve nihayet âyan reisliği gibi mühim vazifeleri büyük bir dürüsti ile ve yalnız vatan sevgisini istihdaf ederek ifa gerek evvel gerek etmiş, muhitine hürmet ve mu- habbet telkin etmiş temiz bir sima idi. Merhumun bu gün tarihe mal olan bu meziyetlerinden sonra kıymetli evlâtlarına bıraktığı en mühim bir mirası temiz bir nam, namuslu bir şöhrettir. Umumi bir teessür husvle getiren irtihali karşısında oğulları Muvaf- fak ve Numan beylerle diğer ailesi efradına samimi taziyet ve teessürlerimizi tekrar beyan ederiz. Azılı kadın Genç kadın meşhur bir hırsızmış Adana, 28 — Silifke hapisane- sinden şehrimize yirmi yirmibeş yaşlarında (Mahmure © isminde mahküm bir kadın getirilimiş ve kadınlar hapishanesine gönderil- miştir. Mahmure Istanbulludur. Kendisi bir hırsızlık meselesinden dolayı Silifkede yakalanmıştır. Mahmurenin Silifkede yakalandı- ğını haber alan Mersin, Karaman, Eskişehir müddeiumumilikleri he- men Silifkeye müracaat . etmişler ve bu kadının gerek Mersin, gerek Karaman ve gerek Eskişe- hirde hırsızlıklar yaptığını ona göre tahkikatın yürütülmesini bildir- mişlerdir. Bu genç kadının azılı bir hırsız olduğu anlaşılmıştır. Iki Komünist Berlin, 27 — Fevkalâde mah- keme, adam öldürmekle müttehim iki komünisti 10 sene kalebentliğe mahküm etmiştir. İncir Avrupaya incir gönderilmeğe başlandı Izmir 27 — Iki günden beri mıntakamizın ilk incir mahsulü işlenmiş olarak Avrupaya sevk edilmeğe başlanmıştır. Bu sevkiyat meyanında İzmir kooperatifine ait ve Ödemişten getirilen bir parti incir İngiliz- bandralı bir vapurla Liverpola, Tefil Gothye vapurile Marsilyaya gönderilmişlerdir. Bu itibar ile incirleri hâmil olan sandallar bayraklarla, tefne dalla- rile süslenmiş, incirler vapura nakl- edilirken davul, zurna çalınmak suretile bugün tesit edilmişti. Pamuk Adana Seelâhiyettar bir zatın fikrine göre bu sene pamuk mahsulü geçen seneye nisbetle yüzde 40 azdır. En çok mahsul, Karataş mın- takasından alınacaktır. Burada bire karşı 7 - 8, 15 istihsal ediles bilecektir. Diğer oyerlerde bire 1 « 3 alınabilecektir . (o Tarsus ( pa- muk mahsulü de ayni vaziyets tedir. o Pamukçuların (o mühim bir kısmı (masraflarını kurta“ ramıyacaklardır. Vaki | şikâyet üzerine tetkikata başlanmıştır. Pamukçulara, tohum ve kredi İL) male, i — e kk 7 hususunda muavenet olunması muhtemeldir. ni ii