27 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Et meselesi Her şey ucuzluyor, et fiati bir türlü düşmüyor Memleketimizin en mühim servet menbalarından biri de...
 Kâzım Paşa Hz. Bu sabah Bandırmadan geldi Dairei intihabiyesini ziyaretle bir iki gün Bardırmada kalan Büyük -Millet Meclisi
 Dünyanın her tarafında Turkıyenin itibarı yükseliyor Fransada radil callerin gazetesi, hükümeti almağa davet ed Fransada bu
 İsmet paşa Hz. Başvekil Yat klüpte rum mektepleri müsameresinde bulundu Şehrimizdeki rum mektepleri menfaatine dün Büyükadada
 Kim haklı ? Saint Jorj mektebi idaresi izahat verıyor Geçen salı günkü nüshamızda Galatada Saint Jorj sörler mektebine devam

Almanyada faşistlerle komünistlere karşı şid- detli tedbirler alındı. AKŞAM N Cenubi Amerikada Bre- zilyada ihtilâl büyüdü, şid- detli müsademeler oluyor. — Sene 14 — No: 4986 — Fiatı her yerde: 5 kuruş CUMARTESİ — 27 Ağustos 1932 — Telefonlar: Tahırir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Dünyanın her tarafında Türkiyenin itibarı yükseliyor Fransada radikallerin gazetesi, hükümeti Türkiyeden misal almağa davet Fransada bu günkü kabinenin mensup olduğu radikal sosyalist fırkasının fikirlerini neşreden La Republigue gazetesi şayanı dikkat bir makale neşretmiştir. Bu gazete Fransanın bugünkü idare tarzında bazı değişiklikler yapılması lüzu- mundan bahsederken yarım ted- birlerin mazarratını ileri (sürüyor ve ancak esaslı hareketin muvaf- fakıyet temin edebileceğini beyan eyliyor. La Republigue bu münasebetle Türkiyeyi misal olarak göster- mektedir. Bu gazete, Türkiyenin son asırlardaki vaziyetini, harbi umumiden sonra parçalanmak üzere: iken nasıl kurtulduğunu tetkik ederek bunun ancak esaslı tedbir ittihazı sayesinde olduğunu söylüyor, “ Türkler kurtuluşlarını ancak ani ve kat'i surette rejim ve usul değiştirmelerine medyun- durlar.,, diyor ve bu gibi tebeddül- ler için bir şef lâzım geldiğini, türklerin de böyle bir şef bulduk- larını söyliyor. > La Republigue Fransada şefler bulunabileceğini ve Türkiyeden misal almak lâzım geldiğini ilave ediyor. Amerika sefiri konferans verecek Amerika sefiri M. Sherril cenap- larının, Amerika hariciye nazareti tarafından vukubulan davet üze- rine yakında Amerikaya gidece- ğini yazmıştık. Haber aldığımıza göre sefir Amerikada bir ay kadar kala- Büyük şefimiz Gazi Hz. caktır. Bu esnada hariciye vekâ- letile temas edeceği gibi Türkiye hakkında muhtelif şehirlerde on kadar konferans verecektir. M. Sherril yalnız bir diplomat değildir. Aynı zamanda Amerika- nın büyük mütefekkirlerindendir. Bu zat memleketimizde geçirdiği birkaç ay zarfında Türkiye ve inkılâbımız hakkında tetkikatta bulunmuş ve bu tetkikat kendi- sinde büyük bir hayret ve takdir hissi uyandırmıştır. Sefir cenapları Türk inkılâbına hayran bulunuyor. Amerikada vereceği konferanslarda inkılâbımızın mahi- yetinden ve ehemmiyetinden bah- sedecek ve ağlebi ihtimal bu hususta bir eserde yazacaktır. Dünkü yüzme yarışlarından Iki manzara (Yarış neticeleri dördüncü sahifede spor kısmımızdadır.| ediyor aaa Kâzım Paşa Hz. Bu sabah Bandırmadan geldi Dairei intihabiyesini ziyaretle bir iki gün Bardırmada kalan Büyük -Millet Meclisi reisi Kâzım Pş. Hz. bu sabah Gülnihal vapuru ile şehrimize gelmişlerdir. Kâzım paşa hazretleri, rıhtımda bir çok zevat tarafından karşı- lanmışlardır. Ismet paşa Hz. Başvekil Yat klüpte rum mektepleri müsameresinde bulundu. Şehrimizdeki rum mektepleri menfaatine dün Büyükadada Yat klüpte bir müsamere verilmiştir. Bu müsamere saat 16 dan 22 ye kadar devam etmiştir. Başvekil Ismet paşa Hz. saat 18e doğru Yatklübe gelmişler ve verilen müsamerede hazır bulunmuşlardır. Ismet Pş. Hz. nin refakatlerinde hariciye vekili Tevfik Rüştü, Saraç- oğlu Şükrü beylerle Şükrü Naili paşa, Ruşen Eşref ve Necmeddin Sadık beyler de bulunmakta idi- ler. Pş. Hz. geç vakit Heybeli- adaya avdet etmişlerdir. Hariciye vekili geldi Hariciye| Vekili Tevfik Rüştü bey, dün öğleden sonra saat üçte Eğe vapurile İzmirden) şehrimize gelmiş ve bir çok zevat tarafından istikbal edilmiştir. Tevfik Rüştü bey vapurdan çıkdıttan sonra, Heybeliadaya giderek, biraderle- rinin köşkünde istirahat etmekte olan Başvekil'Ismet paşa Hz. ni ziyaret etmiştir. Hariciye vekili bugün Istanbula inecek ve Amerika sefiri tarafın- dan şerefine verilen öğle ziyafe- tinde hazır bulunacaktır. Tevfik Rüştü bey yat klüpte ikamet etmektedir. Kim haklı? Saint Jorj mektebi idaresi izahat veriyor Geçen salı günkü nüshamızda Galatada Saint Jorj sörler mek- tebine devam eden Katerin Ba- detti isminde bir kızın Galatadan Burgaz adasına nakledildiğini ve çocuğun annesine verilmediğini yazmıştık. Dün mektep idaresinden bir mektup aldık. Mektupta Katerin Badettinin babası gibi Italyan ve katolik olduğu ve babası tarafın- dan Ankaradan gönderilen noter- likten musaddak 1 ağustos e tarihli tebliğde şunların yazılı ol- duğu bildiriliyor: ( Devamı ikinçi sahifede ) Et meselesi Her şey ucuzluyor, et fiati bir türlü düşmüyor Et sarfiyatı artırılmazsa koyun yetiştirmeğe rağbet azalacaktır Memleketimizin en mühim ser- vet menbalarından biri de koyun- culuktur. o Anadolunun bir çok yerlerinde külliyetli mikdarda ko- yun yetiştirilir, bunlar şehirlere bilhassa Istanbula gönderilir, mü- him bir kısmı da ihraç edilir. Geçen seneden. beri, dünya buhranı yüzündan koyunlarımıza talep azaldı, harice hemen hemen hiç mal gönderilmiyor. Buna mukabil et sarfiyatı da artmamış, bilâkis eksilmiştir. Bunun sebebi ber şeyin fiatleri düştüğü halde et fiatinin ucuzlamamasıdır. Koyun yetiştirenler fiatleri mü- him bir nisbette indirmişlerdir. Fakat nakliye ücreti, mezbaha resmi elân eskisi gibidir. Bunun için fiatleride hissedilir derecede tenzilât yapmağa imkân yoktur. Dün celep cemiyeti umumi kâibi Ali Galip beyden bir mek- tup aldık. Çok şayanı dikkat olan mektupta deniliyor ki: “bir koyu- nun nakil ve zebih masrafı 500 kuruştur. Halbuki bir koyun pi- yasada 200 kuruşa satılıyor. Sığıra, gelince, bir sığırın kasap dükkâ- nına girinceye kadar nakil ve zebih masrafı 19 lirayı bulmakta- dır. Halbuki sığırın fiati 10-12 liradır. Görülüyor ki gerek koyun gerek sığır için maliyet fiatinin bir mis- linden fazla nakliye ücerti ve rüsüm veriliyor. Bu hakikaten çoktur, celep esnafı cemiyeti umumi kâtibinin mektubu şayanı dikkattir. Anlşılıyor ki et fiatlerini ucuzlatmak için ilk iş nakliye ve mezbaha rüsümlerini indirmektir. Bu resimler, et fiatinin en pahalı zamanında konmuştu. Bu gün gene muhafazası doğru de- ğildir. Bunlar muhafaza edildikçe ve et fiati ucuzlamadıkça sarfiyatın artmasına imkân yoktur. Etin ne kadar lüzumlu bir gıda olduğundan uzun uzadıya bahse- decek değiliz. Meseleyi iktisadi noktadan tetkik etmek daha muvafıktır. Bu et fiati sarfiyat artmazsa koyun yetişti- renler nihayet bundan vaz geç- meğe mecbur kalacaklardır. Çünkü canlı bir koyunu, şimdiki halde, bugünkü fiatten ucuza satmağa imkân yoktur. Bundan tabii mem- leket zarar görecektir. Celep esnafı cemiyeti umumi kâtibi etin otuz kuruşa satılması mümkün olduğunu iddia ediyor. Bir çok yerlerde bu fiate et sa- tıldığına bakılırsa bu iddiaya inan- mak lâzımdır. Yalnız bunun için mezbeha ve nakliye masraflarını indirmek ilk şarttır. Belediye mezbaha masrafının indirilmesile varidatın azalacağın- dan korkmamalıdir. Çünki et ucuzlayınca sarfiyat artacak, vari- dat bu günkü nisbetten aşağı düşmiyecektir. Fakat et 80-90 kuruşa satıldıkça sarfiyat gittikçe azalacak ve bundan mezbeha va- ridatı müteessir olacaktır. Geçen sene birçok komisyonlar toplandı, et meselesini tetkik etti, Fakat bundan biç bir netice çıkmadı. Bize kalırsa bu meseleyi esaslı surette tetkik ederek mü- essir tedbirler almak zamanı gel- miştir. Et fiatini asgari bir hadde indirmek lâzımdır. — Bu kadarcık su beş kuruşa?..! Görülmüş şey değil yahu?... — Tabii beyim, esnaflıkta yenilik şarttır, görülmüş şeyin ne kıymeti olur?...