27 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

— — Sep - 21 Ağustos 1932... Garabetler : “#atlık, bee || Bu Sahahki Telgraflar | Ml erler Meğer, Akşam'ın intişar saatleri, ve bazı gazetelerin “Akşam ga- zeteleri erken çıkıyor, kanunda bir kulp bulalım da geç vakit intişara mecbur olsunlar..,, diye hükümete şikâyet etmeleri, kanun sarih olduğu için, şu veya bu gazete- lerin satışı bu sayede artacakmış diye akşam gazetelerini muayyen saatlerde intişara mecbur etmek kimsenin aklından dahi geçemiye- ceğinden, bu gürültünün boşa gitmesi.. Hülâsa incir çekirdeği doldurmayan bu işler, memleket efkârı umumiyesini şiddetle alâ- kadar eden muazzamatı umurdan imiş de bizim haberimiz yokl.. Milliyet gazetesi, akıllara ve hislere hayret veren bir safiyete bürüne- rek, bize dün verdiği (ocevapta bunu böyle yazıyor... Meğer, Milliyet'in Akşam gaze- tesine musallat olarak, günlerce uğraşması “karilerine karşı deruhte ettiği vazife.. ,, imiş, “ havadis vermek ,, vazifesi imiş... Milliyet gazetesi, ortaya attığı meselenin dipsiz kile boş anbar olduğunu anlayınca şöyle yazı- yordu: “Mesele bir formaliteden iba- rettir. Buna hükümetten ziyade kari kitlesinin müessir olacağı tasdik ediliyor..,, Milliyet, havadisleri hep böyle mi yazar? Bu satırlardaki çirkin, muzmer hisleri görmemek kabil mi? Hükümete şikâyet ederek ya- pamadıkları şeyi, &karilerinden yalvarıyorlar.. . Ne gafletl.. © Kari kitlesi, çoktan “müessir,, olmuştur.. Eğer olmasaydı - bi- zimle uğraşmayı senelerden beri itiyat haline getirmiş olan Milli- yet beşon gazete fazla satmak için bu kadar çırpınır mıydı? Ayıptır efendiler, ayıp... Hafif- lik, bu sizin yaptığınızdır. Meslek hayatında, meslektaş- lıkta dürüst ve ciddi olunuz. An- cak bu ilk şarttan sonra kendi- nize kari bulabilirsiniz. Yoksa, Akşam'ı geç çıkartmaya uğraşmak hiç faide vermez, bu hareketlerin sonu daima husrandır... Kim haklı? (Baş tarafı birinci sahifede ) “1 — Kızım Katerin Badettinin hattâ tatil müddetlerinde bile mektebi terketmesine müsaade edilmemesi, 2 — Çocuğun, annesi de dahil olmak üzere kimseye teslim edil- memesi, 3 — Çocuğun validesinin hakkı, kızı yalnız mektepte veya Burgaz adasında ziyaretteten ibaret olup resmi bir mahkeme ilâmı göster- medikçe katiyen alıp götüremi- yecektir.,, Diğer taraftan kızın babası 22 ağustos tarihile noterlikten mu- saddak yeni bir mektupla bir arkadaşını kıza veli tayin etmiştir. Bu zat isterse kızı mektepten alabilecektir. Maarifte tayinler Ankara, 26 — Gazi terbiye enstitüsü civarında inşa edilen jimnastik mektebi müdürlüğüne Istanbul erkek muallim mektebi müdür muavini ve jimnastik mu- allimi Nizameddin, Kabatas lisesi müdurlüğüne sabık Istanbul kız mu- allim mektebi müdürü Nuri, Istan- bul kız orta mektep müdürlüğüne, bu mektep muzllimlerinden Nazmi, Istanbul kız lisesi müdürlüğüne Istanbul kız orta mektep müdürü Zeki, Erenköy lisesi fizik muallim- liğine sabık Kabataş lisesi mü- dürü Mahmut beyler ( intihap edilmişlerdir. KM 2. wi : RE Yİ İZLİ ÖN Maltepede büyük bir yangın Belediye dairesi, jandarma karakolu, diger iki bina yandı Dün #aat ikiye çeyrek kala Maltepede bir yangın çıkmıştır. Yangına sebep, o sırada geçen bir trenin lokomotifinden çıkan kıvılcımdır. Kıvılcım tren hattı üstünde Recebin kahvesine gele- rek burasını tutuşturruştur. Bir az sonra ateş etrafa yayılmıştır. Yangın yerine Pendik ve Kar- tal itfaiyesi gelmiş, fakat bu itfa- iye teşkilâtı tevessüe müsait bu- lunan yangını söndürmeğe kifayet etmediğinden Maltepeliler telâşa düşmüşlerdir. . Ateş, kahvehaneyi yaktıktan sonra Jandarma kara- koluna ve belediye (dairesine geni bu iki binayı da yakmış, bir de ahşap evi tutuşturmuştur. Rüzgârın esmesi Maltepenin muhtelif yer- lerine bazı kıvılcımların düşmesine sebebiyet vermiştir. Ateş söndürüleceği sırada Ka- dıköy itfaiyesi de yangın yerine galmiştir. Yangına sebep lokomotifin ba- casından çıkan kıvılcım olduğu bu esnada orada bulunan halkın ifadelerinden anlaşılmıştır. Belediye ve jandarma dairesinin evrakından bir kısmı kurtarılmıştır. Kasım paşada bir bakkal dükkânı yandı Dün akşam saat 19 buçukta Kasım paşada bakkal İsmail bu esnada şiddetli Hakkı efendidin (o dükkânından yargın çıkmıştır. Ateş dükkânın içinden çıkmış, cuma olmak mü- nasebetile etrafta kimse bulun- madığından vaktinde haber alına- mamıştır. Ateş tamamile tevessü ettikten sonra görülüp itfaiye yetişmişse de dükkânın içi kâmilen yanmıştır. Yapılan tahkikatta dükkânın 8 bin liraya bir kumpanyaya, 4 bin liraya da diğer bir kumpanyaya siğortalı olduğu anlaşılmıştır. Cuma günü dükkânda kimse bulunmadığı halde akşam üzeri yangın çıkması polisçe şayanı dikkat görüldüğünden tahkikata batimi Tahtakalede bir cinayet Zafranboludan gelen emanetçi kahvesini içmeden öldürüldü Dün sabah Tahtakalede bir cinayet oolmuştur. Vaka şöyle cereyan etmiştir. Zafranboluda emanetçilik yap- makta olan Mehmet Emin çavuş isminde birisi dün sabah Zafran- boludan buraya gelerek Tahtaka- lede polis karakolunun karşısında Ismail efendinin kahvesine misafir olmuştur. Bu sırada Tophanede simitçilik yapan gene Zafranbolulu İzzet oğlu Emin kahveye gelmiştir. İzzet Emin kahvede Mehmet ça- vuşu görünce belinden büyük bir kama çıkararak: — Şimdi seni yakaladım, hesap göreceğiz... diye bağıra çağıra Mehmet Emin çavuşun üzerine hücum etmiş ve kamayı adamca- ğızın boğazına saplamıştır. , Etraftan yetişip kurtarmak iste- mişlerse de kabil olamamış, Emin çavuş 8 yerinden yaralanıp ölmüştür. Vakaya polisler yetişmişler, ka- til izzet Emini yakalamışlardır. Yapılan tahkikatta maktul Meh- met Emin çavuşla İzzet Emin arasında (evvelce bir hırsızlık meselesinden dolayı kavga olduğu ve İzzet Eminin bu yüzden cina- yeti işlediği anlaşılmıştır. Yenibahçe cinayeti failleri yakalandılar Evvelki gece Yenibahçede bir düğün evinde Arnavut Ramazan ağayı tabanca ile öldürüp kaçan Arnavut Karanfil ile yanaşması Hudai dün akşam üzeri Şehre- mininde bir evde yakalanmışlardır. İnhisarlar Vekil Ali Rana beyin Izmirde beyanatı İzmir, 27 — Şehrimizde bulunan gümrük ve inhisarlar vekili Ali Rana bey seyahati hakkında şu beyanatta bulunmuştur : — izmire gelişim, vekâlete mensup devair ve müessesatı tetkik içindir. Tabii bu ziyare- tim aynı zamarda eylülden itibaren tatbik olunacak inhisar idarelerinin taşra tevhit işleri ile de alâkadardır. Istanbulda tevhit işleri hitam bulmuştur. Iz- mirde ise bütün inhisar müesse- seleri bir baş müdür tarafından idare olunacaktır. Elimizde tevhide dair yapılmış bir kadromuz vardır. Ancak bu kadro henüz kati bir mahiyet iktisap etmemiştir. Icabında üzerinde bazı tadilât yapılabilir. Izmir inhisarlar baş- müdürlüğüne buradaki başmüdür- lerden hangisinin tayin edileceği henüz mukarrer değildir. Yarın bu işlerle meşgul olaca- ğım ve öbür gün belki Çamaltı memlehalarının tetkik edeceğim. Izmirde dört beş gün kadar kaldıktan sonra Istanbula döne- ceğim. Maarif vekilinin teftiş seyahati Ankara 26 (Telefon) — Maarif vekili Adana, Maraş, Gaziantap, Mersin, Silifke, ve Ispartaya on beş günlük teftiş seyahatine çık- mıştır. Avdette Çankırı, Kasta- monu, Bolu üzerinden İzmir, Istan- bul ve Edirneye gidecektir. a Brezilyada Bir çok yerlerde kıyam edenlerle müsademeler oluyor Rio de Janeiro, 26 (A. A.) — Sao Paulo ihtilâl hükümeti neşrey- lediği yeni bir tebliğde vaziyetin vahim olduğu Rio şehri sokak- larında silâh teati edildiği bildir- mektedir. büyük caddesi olan Avenda Rie Branco'daki halka karşı mitral- yözlerle ateş ettiği söyleniyor. Rio'daki bahriye nazırı, hükü- metin Obidos ve Cercaparra mın- takalarındaki kıyam hareketini tenkil (o eylemiş (olduğunu ve kıyamcıların gambotlar tarafından takip edilerek kaçtıklarını resmen beyan eylemiştir. Porto Alegre'den bildirildiğine göre âsilere mensup tayyareler Guajura şehrini (obombardıman ederek 3 kişiyi öldürmüş 8 kişiyi yaralamışlardır. Bunlar hastaneye kaldırılmışlardır, Bir deniz seyahati Londra 26 (A.A.) — Italyanın Pavie darülfünunu telebesinden 5 kişinin rakip olduğu “tehlikeli yaşamak,, ismindeki Küçük kayık, dün sabah Italyadan Londranın Westminster limanına vasıl olmuş- tur. Talebeler, Italyanın Londra sefa- reti memurlarile Italyan kolonisi ve kesif bir halk kitlesi tarafın- dan karşılanmış ve selâmlanmış- lardır. Federal kıtaatın şehrin başlıca Şiddetli tedbir Alman kabinesi iktisadi işlerle uğraşıyor Berlin, 26 (Hususi) — Hükümet şiddetli tedbirler almakta devam ediyor. Bu cümleden olarak bir kısım faşist, bir kısım da komünist gazeteleri tatil edilmiştir. Tatil edilen gazeteler arasında “kırmızı bayrak,, vardır. Başvekil iktisadi tetbirler almak için büyük sanayi erbabile görüş- mektedir. Bu tetbirlerin pek kati ve esaslı olacağı söyleniyor. Fabrikatörlerin bir teşebbüsü Son kararname mucibince, fab- rikaların hariçten getireceği ham maddeler de kontenjana tabidir. Fabrikatörlerden mürekkep bir heyet evvelki akşam bu mesele hakkında iktisat vekil Şeref beyle görüşmek için Yalovaya gitmiştir. Şeref bey, fabrikatörlere lâzım gelen izahatı vermiştir. Ağrı şakilerinin muhakemesi Adana 26 ( Hususi ) — Ağrı şakilerinin yedisinin muhakemesi bitmiştir. Şahitler gelmediği için diğerlerinin mubakemeleri devam etmektedir. Bir tütün deposu yandı Izmir, 25 — Ödemişte 40 bin” liraya sigortalı bir tütün deposu yanmıştır. Depo Ismail beye aittir, Rockfellerin kızı vefat etti Şikago 26 (A. A.) — Genç Rockfellerin o hemşiresi (oMistres Edith Hanna Me'Cormic, dün vefat etmiştir. Rifat bey vefat etti Mülga âyan reisi ve esbak maliye nazırı Rifat bey uzun bir hastalıktan sonra bu gece irtihal etmiştir. Merhum en eski Türk hanedan- larından olan Mememenci oğlu ailesinin reisi ve Anadolu ajansı- nın müdürü umumisi Muvaffak ve hariciye müsteşarı Numan beylerin pederi idi. Daha 20 yaşında iken hürriyet mücadelelerine ( atılmış, büyük vatanperver Namık Kemale inti- sap ederek onunla birlikte çalış- mış ve daha sonra ona damat olmuştur. Memleketimizin en muktedir ve namuslu maliyecilerinden ol- makla maruftu. Meşrutiyeti müteakip bir kaç defa maliye nazaretini idare etmiş ve sonra âyan riyasetine tayin olunmuştu. Bütün hayatı pırlanta gibi temiz geçen merhum, 76 yaşında idi. Cenaze yarınki pazar günü Kala- mış iskelesi karşısındaki ikamet- gâhından saat 11 de kaldırılarak Karacaahmette aile kabristanına defnedilecektir. Muvaffak ve Numan beylere ve diğer ailesi erkânına samimi taziyetlerimizi beyan ederiz. Vapur seferleri Seyrisefain idaresi hazırlık yapıyor Seyrisefain müdürü Sadullah bey, bu sene vapurculuk inhisarı teşkilâtından bahsederken, tarife- ler hakkında şu malümatı ver- mektedir. — Tarifeler henüz ikmal edil- memiştir. Her halde alınacak ücrt, mevcut: tarifelere nazaran daha mutedil olacaktır. Bazı bilet ücretlerinin yüksci- mesi pek tabiidir. Meselâ bura- dan Zonguldağa 80 kuruşa, Trab- zona 100 kuruşa gitmek tabii değildir. | Seyrü sefer tarifele- rinde şimdi. vapur uğramıyan iskelelere bile vapur uğrayacaktır. Hususi vapurcular, 17 eylüldeti itibaren Ohükümete beyanname vereceklerdir. Hükümet münasip gördüğü vapurları mübayâa ede- cek, işletmek üzere idaremize verecektir. Iskele hırsızı Zabıta son zamanlarda vapur iskelelerine ve istasyonlara dada- nan bazı hırsızlar hakkında takibat yapmakta idi. Evvelki gün bun- lardan birisi cürmü meşhut balinde yakalanmıştır. Talât isminde olan bu adam Haydarpaşa istasyonuna giderek yolcular arasında dolaşmağa baş- lamıştır. Yolculardan Mehmet, Ismail ve Abdullah isimlerinde üç kişi gişeden bilet almak üzere kala- balık arasına girdikleri sırada Talât da bunların yanlarına sokul- muş ve onların arkadaşı imiş gibi bir kaç adim ileriledikten sonra geriye dönüp bu üç yolcunun eşyalarına yaklaşmıştır. Bu suretle hiç kimsenin nazarı dikkatini celbetmemiştir. Talât eşyaların üzerinde duran üç şapkayı aldıktan sonra bavul ları açmak istemiş, fakat tam. bu sırada eşya sahipleri bilet- lerini alıp dönmüşlerdir. Eşyalarının yanında yabancı bir adamın dolaştığını görünce derhâl koşmuşlar, Talât bu vaziyet kar- şısında bavulları bırakarak şap- kaları alıp kaçmaya başlamıştır. Bu esnada yetişen polisler Talâtı şapkalar elinde olduğu kalde yakalamışlardır. Talâtın bu şekilde daha bir kaç cürmü tesbit edil miştir. Tahkikat devam ediyor. “ğ. çen irana 3