27 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

27 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Piyasa da.. Yerli ve yabancı bütün göz- ler, bütün dikkatler piyasamıza il Iktısadi ve mali kud izi: oradaki müşahedeleri- le ölçecekler... Hakikat şu ki $on günlerde piyasamızda yeni endişeler başlamıştır. Bu endi- şeleri doğuran âmillerin bazısı ruhi ve mânevidir. Bazısı da ümetçe alınan tedbirlerdir. bilhassa son kararnamenin ah- kâmıdır. Ruhi ve mânevi sebeplerin | derhal izalesi güçtür. Mânevi- Yatm düzelmesi i yan ve yaşatılan bir çok yanlış telâkkilerin dü- zeltilmesi lâzumdır. Fakat bu Meticeye varmak için hem daha sıkı bir faaliyet ister, hem de zaman ve hâdiselerin inkişafını beklemek lâzım... Gerek son kararname ile, gerek muhtelif karar ve tebliğ ie alınan tedbirlerin aksayan tarafları var mıdır? Bu tedbir- lerin piyasamızda menfi tesir- i oluyor mu?.. Kanaatimizce Bünün bir an evvel halli icap €den en müstacel meselesi bu Gihetlerin tetkikidir. Bir defa şuna iman etmeli ki hükümetçe her yeni karar ve tedbir alınırken her şeyden ev- ve her mülâhazanm üstün yalnız memleketin ve hal- menafii gözetilir. Onun için halka umumi vaziyete zarar verdiği anlaşılan her karar ve tedbiri tashih etmek kadar ta- bil bir şey olamaz. Gene onun tabii bir şey daha var ki. © da her nevi karar ve tedbirle- rin hayattaki tesirlerini daha ev lca: p ve mü giden bu heyet ş daima riyazi bir kat'iy- | zum uzadıya görüşmüştür. Yet temin edilemez. Sanayi işlerile alâkadar olan ların izah ve iddialarma gi Son kararnamede dahili Dayiimizi felce uğratacak hü- ü » maddeler mevcuttür. Dahili sanayi için lâzım olan ip tidai maddeler yeniden bazı rü Suma, tahdidata tâbi tutuluyor. ontenjantman usulünün mem sanayii için temin ettiği faydalar hiçe inmiştir. Son hü- ve tedbirlere göre teşviki Sanayi kanununun en mühim Maddelerinden istifade imkânı kalmıyor. Bundan başka ihra- Satı teşvik ve ihracata bir nevi mahiyetinde olan karar ta bir nevi vesika usulüne, ve- $ika oyunlarına yol: açmıştır. İdhalât vesik herhangi r bedel mukabilinde temin ve tedarik imkân bulundukça sui Mtimallerin önüne geçilemez. suretle tedarik edilen idha- Mt © vesikalar mukabilinde Memlekete hariçten getirilecek Mallar, dahili sanayimizin ay- Bi neviden olan malları üzerin- de çok fena tesirler yapabilir- İSE Vesikalarm geyri muayyen ilerde bulunması. onların Şgrette kontrolüne mani ihayet vesika alış verişi neti- inde eşya fiyatların istik- Yarı da bozulur. Halbuki milli 4 istikrara götürmek i- $in yapılan bunca fedakârlıkla- Tin bir sebebi de eşya fiyatları pü istikrarını temin etmek o- caktır. v. 5. Bu iddinda bulunanlar, söz- V ini, elbette hesaba, rakama * vakıalara istinat © ettirmek keesburiyetindedirler. Çünkü Sl tatbikatla temasta bu- ir, ye Hesaba, er- Nilem ve vakıalara istinat etti- her davayı, hükümetin de Pizarı dikkate almamasına ise ekin yoktur. Yeter ki, bütün hesap ve iddialarda halkın |8 devletin her şeyden üstün tu talması lâzım gelen menafiine verecek noktaları olma- #m Yeni vaziyetten müteessir glanların İstanbulda bulunmak olan İktısat vekiline ve hattâ Başvekil Paşa Hazretlerine mü Mcaat ettiklerinden bahsedili- Vor. Bu müracaat ve temaslar- İan müsbet bir netice almaca- İna şüphe yoktur: Ya iddinla Ann musip olduğunu anlata- , yahut alınan tedbirlerin ine kani olarak dönecek ... Siirt Meb'usu MAHMUT 27 AĞUSTOS 1932 7 inci sene No. 2351 NUSHASI 5 KURUŞTUR gerek nal bazı biraz yüksek olmak üzere. men fi propagandacılarla işaa edilen şekilde olmıyacaktır. güverte ücretlerini haddi maku | le cıkarıyoruz. 80 kuruşa Zon Dün iktısat vekiline müracaatta bulunan fabrikatörler heyeti Yeni kararname ile memleketimi- Posta vapurculuğu “| için her şey hazırlandı Seyrisefain vapurların mübayaadan sonra teslimini bekliyor Hükümet fabrikalara teshilât gösterecek Sanayi erbabı dün iktisat veki line vaziyeti anlattılar biline girmesi üzerine, müşkül bir hale giren vaziyetlerini kendi ara- | larında konuşmuşlar ve vaziyeti bir için aralarından bir heyet seçmişler- Syalki afla biz engin Yelerayu İktisat vekili ile u- | ayni muşla dü nakşam ayni muşla Sadullah B. Seyrisefain Umum müdürü luğu kanunu 17 eylâlde gireceği idarece Sadullah Bey Yalova'dan av- det etmiştir. Sadullah Bey pos veri mer'iyete cihetle bu hususta yapılan o hazırlıklara dair kendisile görüşen muharri rimize şunları şöylemiştir: —“ Kanunun, işletmeğe ait ahkâmının hüsnü tatbiki için hazırlıklara devam ediyoruz. Bu meyanda gerek seyrüsefere ücretlerine müte- allik yeni tarife projeleri ve pro gramları hazırlıyoruz. Seyrüsefer tarifesinde, şim- di vapur uğrumayan iskelenin vapursuz kalmaması esasını gözettiğimiz gibi. ücret tarifelerinin de mutedil olması nı istihdaf ediyoruz. hiç bir Umumiyetle kamara ücret- yerler için lerindeki farklar, bazı yerler i- şimdikinden bir az aşağı imdikinden Fakat Dört sat devam eden Vekil B. hepsini ayrı ayrı dinle- miş ve fabrikatörlere hükümetçe gös kerre de iktısat vekiline © arzetmek | lerilecek tashilât (etrafında izahat tir, Vekil B. fabrikatörlerle | beraber Istanbula dönmüştür. guldağa, 150 kuruşa Trabzona, gitmek gayri tabii idi. Hususi vapurların 17 eylülden itiba- ren verecekleri beyannameleri idaremiz alacak değildir. Be- yannameleri hükümet alacak, tetkikatını yapacak, münasip görülecek vapurları mübayaa edecek, işletmek üzere idaremi ze verecektir. Seyrisefain havuzları Sadullah Beyden Seyrisefain havuzları hakkında da malâ- mat aldık. Buna nazaran, idarenin Ha liçteki 3 havuzunda son bir se- ame zarfında havuzlanan ve ta- mir gören vapurlarm âdedi iri li ufaklı olarak 350 © kadardır. Bu meyanda 25 — 30 kadar ecnebi vapuru vardır. K var — vapurları, ususi vapurlar ve beylil erim beylik ge- İdare, Hasköy'deki fabrika. sını, havuzların yanı başındaki binalara getirmeğe ve bazı kı- sımlar ilâvesile- tedvire" karar vermiştir. Bu sayede hem ba vuzlarla fabrika daha merkezi leştirilmiş olacak, hem bir mik | tar tasarruf temin © edilecek tacı tamir aksamı ayni yapalcetr velisi are havuzlarında, havuz. lanmadan başka saçlar değişti. rilmekte, cüz'i ve külli tamirat ta yapılmaktadır. İstanbulda idare havuzl, dan başka İstinye S4 vardır. Vapurlarn mevcudi- yeti, İstinye havuzlarının ba. zan kârsız iş yapması. dolayı. sile Seyrisefain — İstinye ha- vuzları arasında rekabet bulun maktadır, Civar memleketlere gelince; Bulgarların Varnada bir havuz. ları varsa da vapurlara sapa | gelmektedir. Yunanlıların Pi re'deki havuzları ise © hayli iş yapmaktadır. ve bavuzlanan vapurların muh |! Gazi Hz. Reisicümhur Hazret- deri dün kaplıcadaki höşklerinde meşgul ol- muşlardır; Hariciye Vekili Geldi Bu akşam Amerika sefiri bir ziyafet veriyor İzmirde bulunmakta olan Ha- riciye Vekili Tevfik Ri işli vapuru saat 18:30 da Galata rıh- muna yanaşmığtır. Tevfik Rüştü B. rıhtmida Riyaseticümhur umu- mi kâtibi Hikmet, Hariciye müs- teşarı Numan Rifat, Bem sefiri Ce | mal Hüsnü, Teşrifat umum müdü rü Şevket Fuat, Düyunu umumiye akay vekili Zekâi, meb- | lardan Dr. Razi it, Neemet | tin Sadık, alyan ilkeli Me Lili, Muhtelit Mübadele komisyo- mu Türk murahhas heyetinden E- | sat ve Kerim Beyler tarafından karşılanmışlardır. Tevfik Rüştü B. istikbale gelenlerin ayrı ayrı el lerini sıkarak teşekkür etmiştir. | Tevfik Rüştü Bey vapurdan çıkar Şıkmaz Büyükada derek bir müddet Başvekil Yatkulüpte.. Rum mektepleri müsamere- sinde bulundular Şehrimizdeki Rum mektepleri menfaatine dün. Büyükadada Yat | kulüpte bir müsamere ve balo ve- | rilmiştir, Bu müsamere saat 16 dan 22 ye kadar devam etmiştir. Heybelide biraderleri Hasan Rıza ve oradan Heybeliadaya gi iraderlerinin köşklerinden istira hat etmekte olan Başvekil İsmet Paşa Hazretlerini ziyaret etmiş- tir. Oradan Büyükadaya avdetle | geceyi Yatkulüpte. geçirmiştir. | Tevfik Rüştü Bey buğün İrarbe, | la inecek ve öğle üzeri Amerika | sefiri M, Charles Shörrül tarafın- dan şerefine verilecek ziyafette hazır bulunacaktır. Polis Tebeddülleri Yeniler 4 eylülde vazifeleri başında bulunacak Polis kadrosunda yapılan tebeddülât neticesinde İstanbuldan taşra emniyet o memurluklarna ta- Yin olunan merkez memurları ve baş memurlara teblizt yapılmıştır. Ken dileri eylülün dördüne kadar yeni memuriyetlerine (o başinagelecekler. dir. Bunlar arasından tekaütlüklerini isteyenlerin evrakı tetkik edilmekte | dir. Bu değişiklerden — başka vilâyat polis müdürlükleri şübe müdürleri Arasmdn da yeni bazı tebeddülüt ya Pilması kararlaşmıştır. Bu tebeddü. lâta ait liste de şu günlerde ait ol. dukları vilâyetlere tebliğ edilecek. tir. Düğünde Yenibahçede bir düğün evinde öldürülen Rama- #an Ef. (Yazısı iç sahifemizdedir) Beyin evinde istirahat etmekte bulunan Başvekil İsmet Paşa Hz. saat 18 ze doğru Yatkulübe gel ;mişler ve verilen müsamerede ha- zır bulunmuşlardır. İsmet Pş. Hz. sin refakatlerinde Hariciye veki Eşref ve Necmeddin Sadık Beyler de bulunmakta idiler. Paşa Haz- etleri geç vakit Heybeliadaya av det etmişlerdir. yapılması itibarile büyük bir heye Sür ve zevk ie takip edildi. liği Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET “Dünkü yüzme birinci. İstanbulda kaldı bula iki üğün Anadolu şe hirlerinde de revaç bulmağa baş- ladığını ü kü müsabakalarda gördük. Yarışlar ol am cereyan etti ve Trenin ikincilik, iki üçün cülük ve dört dördüncülük kazan dı. Müsabakalarda - İstanbul ha b - muvaffakıyetler ihraz eden- © Asheri Kıvılcımından Maltepe'de belediye dairesi yandı Düm Maltepede tren güzergâhin- ds, geçen bir tren lokomotifinin çı- kardığı krvılcırılar yüzünden yangın » Kıvılemmlardan bir kömür | cümün ahşap barakaşı tutuşmuş ve yetişilinceye kadar aleş yani başm- daki berber Recep ef, nin dükkânma sirayet etmiştir. Bu suretle | yangı büyümüş ve ateş belediye dairesini de tutuşturmuştur. Dairedeki evrük ve defterlerden bir kısmı kurtarıla- bilmiştir. Yetişen itfaiye ve otrafın yardımcıyla, belediye dairesi de yan dıktan sonra, yangın nihayet söndü ü iştir, Kasımpaşadaki yangın Dün gece Kasımpaşada bir yan. gin oldu. Bakkal Hakkı ef. nin dük- ü Yan ralandı, Üst Bi başlıyan yanğı- nı söndürmek üzre uğraşan itfniye mürettebatından Kemal onbaşı, Ah- met İsmail, Salih Zeki efendiler, bi- manın alt katında bulundukları stra- datutuşan oda birdenbire çökmüş ve üçü de bu ani çöküntü yüzünden Feriköyünde de Ayazma cadde sinde 122 “iracı Mustafa beyin oturduğu | evin mutfağından kaplanmalardan EŞ 27 Ağustos Büyük taarruzun bu günü de Afyon karahisar zaptedilmişti. muharririmizin 4 üncü sahifemizdehi yazısını okuyunuz muş ve rakiplerini epey farkla geçmiştir. Kocaeli takımına men- sup olan İhsan Bey de 1500 metre yegâne yüzücümüz olan Salim- den 15 metre sonra sudan çıkmış tır. 100 metre müsabakasında mü sabaka harici yüzen Halil Bey bu At yarışları da çok muntazam ve zevkli cereyan Dün Büyükderedeki İidoda 4 etti ma AI Galipler müsabakanın Türkiye rekorunu kırmağa muvaffak olmuştur. Halil Beyin yaptığı derece (1,17 3/10 (Devamı 6 iner sakifede)