7 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

7 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

le Sahife 10 Cihan iktisadiyatı Cihan buhranında salâh alâmetleri Almanyada hükümetin aldığı tedbir- ler-- Mısir altın yerine kâğıt veriyor Son günlerde Amerikada ve Avrupada muhtelif o borsalarda şayanı dikkat yükselme temayülü görülmektedir. Mühim zirai ve madeni eşya fiatleri hayli yüksel- miştir. Bu tereffü tabiatile esham borsalarına tesir etmiştir. Meselâ Amerikada pamuk yük- selmiş ve buna bakarak diğer mühim zirai eşya fiatleri artmış, bü tereffü Nev Yörk esham bor- sasına çok iyi tesirler yapmıştır. Haziranın ikinci haftasından şim- diye kadar Amerikada mühim zirai eşya fiatleri borsalarda yüzde 25 ilâ 75 artmıştır. Artık ticaret ve sanayiin canlanacağına dair kuvvetli ümitler peyda olmuştur. Amerikada zirai eşya fiatleri- nin yükselmesi, Amerikan milleti- nin iktisadi kuvvetlerini seferber hale getirmek ve kredi istimalini teshil etmek üzere Amerikan hü- kümeti tarafından ittihaz olunan tedbirlerle bir zamana tesadüf etmiştir. Artık Amerikan halkı arasında panik kalmadığı tahmin ediliyor. Şurası muhakktır ki Amerikada halk para iddihar etmek ve saklamak iptilâsını terketmiştir. Şimdi bunu takiben satın almak hevesinin uyanacağı ümit olunu- yor. Artık sonbaharda vaziyetin ileşeceği bekleniyor. Eğer bu intizar boşa çıkacak olursa Nev York esham borsasının şimdiki yüksek fiatleri muhafaza etmiye- cektir. Mmanyada tereffü Almanyada Berlin borsası ile diğer borsaların cürrlesinde fiat- ler artıyor. Harp istikrazları ve elektrik eshamı da yükselmiştir. En ziyade ağır ( yani demir ve çelik ) sanayii eshamı aranılmak- tadı. Bu tereffüde ibtikâr ve spekülasyonun tesiri görülmiyor. Çünkü bütün borşalarda tereffü bir siyak ve şekilde devam ediyor. Borsalar çok parlak kapanmıştır arz bittiği halde talebin devam eylemesi o fiatleri (mütemadiyen yükseltmiştir. Alman gazetelerinden bir çoğu bu tereffü ile Almanya hüküme- tinin iktisadi ahvali canlandırmak için hazırladıgı şümullü plân ara- sında münasebet ve alâka bulun- duğunu iddia ediyorlar. Almanyanın ticari borçları Berlindeki ecnebi düyunu dai- resi Almanyanın harice karşı olan kısa ve uzun vadeli borçların hakiki mikt ilân etmiştir 1933 şubatında müddeti bitecek kısa vadeli borçlar 507,000,000 Ingiliz lirası ve uzun vadeli borçlar 523,000,000 Ingiliz lirası olup yekünu bir milyar 30 milyon Ingiliz lirasıdır. Bunların haricinde olarak Alman teşebbüsatına ve emlâke yatırılan 300,000,000 ingi- liz lirası daha vardır. Bir milyon 330 milyon ingiliz lirasına baliğ olan bu borçlarda Amerikanın hissesi 420,000,000 ve Felemengin 180,000,000 ve Isviçrenin 140,000,000 Ingilterenin 120,000,000 ingiliz lirasıdır. Fransızlar Almanyada para ya- tırmak işinde çok ihtiyatkâr dav- randıklarından bunların hissesi 50,000,000 ingiliz lirasıdır. Mısır düyunu muvahhadesi Mısır düyunu muvahhadesi esham fiati temevvüç ediyor. Asıl fiati 94 iken bir zaman 90 olmuş ve sonradan çıkarak 92 olmuştur. Bu esham 55 milyon İngiliz liralık mühim bir borçtur. Bu esham yüzünden Mısır hükümeti ile ec- nebi hâmiller arasında mühim bir ihtilâf çıkmıştır. Hamiler borcun altın olarak tediyesinde israr ediyorlar. İş mahkemeye düşmüştür. Mahke- menin kararına intizaren Mısır hükümeti şimdilik kâğıt para ile tediye etmektedir. Meselenin diplomasi müzakerat ile halledileceği şayi olmuş ise de bu şayia tahakkuk etmemiştir. Son borsa haberleri Buğday fiati tutkundur. Şimali Amerikadan gelen müsait haber- ler Liverpul zahire borsasına iyi tesir yapmış ve alivre buğday fiati yükselmiştir. Teşrinievvelde teslim buğday 11,3/4 pens artarak 100 libresi 5 şilin 8,1/2 pens olmuştur. Kurşun ve çinko fiatleri müte- madiyen artıyor. Kurşun bu seneki en aşağı fiatine nazaren 4 isterlin 3 şilin 9 pens artarak tonu 13 isterlin 7 şilin 6 pens olmuştur. Çinko ise 4 isterlin 8 şilin 9 pens artarak tonu 15 isterlin olmuştur. Madrit telgraf konferansı Madrit,4 (A.A.) — Beynelmilel telgraf konferansı, dün 600 cenubi murahhasının huzuriyle açılmıştır. Iki buçuk ay devam edecek olan konferansın gayesi telgrafa ve telsize ait muhtelif muahede- leri tevhit etmektedir. Bu münasebetle, bir çok şenlik- ler tertip olunacaktır. Kapanma celsesine M. Romora riyaset edecektir. “Yüksek Mühendis Mektebi mübayaat komisyonundan : Mektebin yaş sebze münakasasında verilen fiatlar haddi lâyıkta görülmediğinden mezkür ihtiyacın eylülün 14 üncü çarşamba günü saat 14 te pazarlık suretile ihale kılınacağı ilân olunur. Silivri Belediye Riyasetinden : Her sene 1 Teşrinievvelde açılan meşhur Silivri panayırı bu sene 15 Eylül 1932 de küşadı mukarrerdir. Hariçten gelecek esnaf ve tüccarlar için dükkânlar ihzar edilmiş olup senei sabıkta olduğu gibi Trakyanın namdar pehlivanları tarafından güreş müsabakaları tertip edilecek ve ayrıca at yarışları da icra kılınacağından teşrif edecek erbabı ticaret ve san'at istirahatları temin edilecektir. sahiplerinin her veçhile esbabı Polis Müdüriyetinden: Muhtelif nevide 8036 adet defterin tab ve teclidiyesi alenen münakasaya çıkarılmıştır. Taliplerin şeraiti öğrenmek ve nümune- leri görmek üzere idare komisyonu kalemine ve münakasaya iştirak in de yevmi ihale olan 14/9/932 tarihine müsadif çarşamba günü saat 15 te vilâyet defterdarlık dairesinde müteşekkil o mübayaat komisyonuna müracaatları ilân olunur. Akşam Umumi malümat 1 — “Küçük ilânlar, tarifesi: 1 defa 40 kuruş em 60 » 3 » 75 > Her fazla defa için 6 » 2 — Küçük ilânlar 4 satırdan fazla olmaz; bir satır tahminen 5 kelimedir. Fazla satır için ayrıca ücret alınır. 8 — Bu sütundaki Oilânlar yalnız “ Akşam ,, idarehanesinde kabul ve Cumartesi, Pazartesi, Çarşamba günleri sıra ile neşrolunur. 4 — Ticari mahiyeti haiz nişan, velime merasimi, irtihal bu sütuna dercedilmi ilânlarla ilânları 1 — İş arıyanlar EE A ) KAİ YE Ecza depolarının — Ve eczaha- nelerin nazarı dikkatine. Ecza depoları ve eczahane gibi müessesata eczacı fakültesi diplomasını haiz bir müdiri mesul arzu edenler, Memduh beyin eczayı tıbbiye deposuna müracaatları. —2 23 yaşındayım Anadolunun büyük şehirlerinde senelerce bulundum. Eski ve yeni yazım kuvvetlidir, iş arr yorum. Herne iş olursa olsun yaparım. Akşam'da A, V. rümuzuna tahriren müracaat. m Muhasip — İktidar fevkalâde, haf- tada 2 yarım gün çalışabilir, şerait ehven. Sultanahmet park karşısında bakkal Salih beyden (M) adresine; tah- riren müracaat, 1 Iş arıyor — Amerikan elektrik mü- hendisi iş arıyor. Taşrayada gider Ak- şam'da Jean. e Sanatım manifaturacıdır — Ticarethanelerin birisinde istihdamımı arzu ediyorum. İstanbul babialide cumhu- riyet matbaasında muharrir feridun bey vasıtasile aydınlı Ragıp. Bir matmazel — Türk ailesi ya nında çocuklara mürebbiye ve fransızca öğretmek istiyor taşraya gider. Akşamda İİR. iyi Fransızca bilen bir mas dam — Ankarada iyi bir aile nezdinde mürebbiyelik arıyor. ( Akşam)da N. G. rümuzuna tahriren müracaat” 0 Iş arıyorum diplomalı hasta bakıcıyım. Masaj ve iğne yapabilirim. Taksim Kurabiye sokak (sabık Şişli sokak) No. 18 Matmazel Anjele müra- caat, yi 2 — İşçi arıyanlar BP ARŞ ENE Se 7 EYMEN işgüzar bir hanım istiyoruz — Lisan bilenler tercih edilir. Borsa kar- şısında No. 67 Münir Remzi lüks tuha- fiye ve ıtrıyat mağazası. —2 Eyi bir aile nezdinde — Daimi pansiyon kalmak arzu ediyornm. Borsa karşısında No. 67 Münir Remzi tuhafi- ye mağazası. 2 On beş lira aylıkla — kadın erkek iki kişi yanında yemekle diğer bütün ev işlerini temizçe yapabilecek bir kadın hizmetçi lâzımdır. Sultan Ahmet Küçük Ayasofya camii yanında hisardibi sokağında 109 numaraya mü- Tacaat. irigli Hasta bakıcı ha araniyor — Ortaköy Şifa: yurdu için hasta bakıcı , hanımlara ihtiyaç vardır. Taliplerin her gün öğleden evvel müessese müdiri Dr. Asım beye müracaatları, (Ortaköy allim Naci cad. 115). mu- ii Daktilo — Fransızca ve almancadan türkçeye hakkile tercüme yapabilecek bir daktiloya ihtiyacımız var. Mahmut paşa Abut Efendi han 53 No. ya müra- caat, — Anadoluda — Bir fabrikada çalış- mak üzere türkçe ve almancaya bihak- kın vakıf bir daktilo ile yalnız türkçe için hatasız ve seri yazan bir daktiloya ihtiyaç vardır. Çiftçi kütüphanesi, İstan- bul Ankara caddesi No. 69 — 3 — Satılık eşya Çok az kullanılmış — Bir (Sahi- binin Sesi) müntehap 60 plâkla acele satılıktır. Akşam'da Ak. Z. adresine müracaat, — m m ml Mm KÜÇÜK İLÂNLAR Satılık piyano — Alman marka çapraz 3 pedallı mükemmel bir yeni piyano acele satılıktır. Beyoğlu Asmalı Mesçit Venedik sokağı 37 No. 2 nci kata müracaat. —2 Satılık — Hakiki cevizden mağaza vitrinleri, tezgâh, kasa, muhtelif dolap, camlı raflar ve saire, Galata Mahmudiye caddesi. No. 21 — 3 Satılık piyano — Alman markalı mükemmel bir piyano acele satılıktır. Beyoğlu Hamalbaşı No. 27 9 Büyükada'da — Yazlık ev eşyası, bahçe için kanape, iskemle, masa gibi satılık eşyası olanların Akşam'da K.N.S. rümuzuna tahriren müracaatları. — 4 4£ — Kiralık-Satılık Kiralık mükemmel hane — Beşiktaş Akaretler Nüzhetiye caddesinde No. 11, 7 oda, salon, terkos, elektrik, havagazı, tulumba, banyo, bahçe ve nezareti fevkalâdeyi havidir. Fiat ehven- dir. İçindekilere müracaat. Acele satılık hane Kınalı adada Kekik sokağında Ne. 3, 5 oda, 1 mutfak, 1 dönüm bahçe etrafı dıvarla çevrilmiş, 2 kuyu, 1 sarnıç ve 13 adet çam ağacı vardır. Nezareti denize karşı- dır. Evi görmek istiyenler evin içindeki bekçiye, talip olanlar Yeni postahane civarında Aksaraylılar hanında 1 No. Viçen Kamburyan Ef. ye müracaat. —Z Kuruçeşmede — Tramvay istas- yonuna iki dakika mesafede nezareti fevkalâdeyi haiz 22 numaralı hanenin — 6 müstakil bir kısmı kiralıktır. Mezkür haneye müracaat. a Acele satılık hane — Ortaköy Dereboyu Gültekin arka sokak 15 No.lı hane acele satılıktır. Görmek için için- dekilero veya yanındaki eve pazarlık için Kadıköy Nazif bey sokak 72 No.lı haneye müracaat. —2 Satılık çiftlik — Topkapı haricinde Davutpaşada 300 dönümlük Celâl bey çiftliği satılıktır. 3 kuyu, 1 havuz, 1 köşk. Saraçhanede Horhor yokuşu 148 No. doktor Bebçet beye müracaat. il Satılık hane — Şişlide perihan sokak (105) No.lı hane altı oda dört tarafı bahçe elektrik hava gazı terkos hamamı havi kâgir bina acele satılıktır. Bitişikte 107 numeroya haftada iki gün salı cumartesi, 2den 5 e kadar müracaat, 0 Kiraları nisbeten ehven güzel daireler — Beyoğlu Melek sikeması karşısında Kuloğlu sokağında 7 Nolı apartıman. Yedi oda, salon, mutfak, banyo. Kapıcıya müracaat. 5 Babıâli — Nallı mesçit İkdam yur- du karşısında 657 Nolı 14 odalı çifte merdivenli dört-doktor muayenehanesi- ne, tüccar ve avukat yazıhanelerine elverişli elektrik, terkosu havi 'hane kiralıktır. Mezkür mahalde 73 No.da Asadoryan matbaası kapıcısına müra- caat. al Babıâli — İkdam yurdu karşısında 67 numaralı iki kat mağaza kristal çifte camekânlarile kiralıktır. İttisalinde 73 numarada Asadoryan matbaası ka- pıcısına müracaat. a Kiralık köşk — Göztepede istas- yon caddesinin en nezaretli mevkiinde bulunan Abit paşa köşkünün 3 veya 5 odalık müstakil bir kısmı kiralıktır. Erenköy 8 numaralı telefona müracaat. —İ Kiralık ve satılık yazlık ve kışlık — Beşiktaş Hayrettin iskelesi 13 numaralı apartımanın elektrik, gaz, terkos ve banyo;u havi beşer odalı iki dairesi Beşiktaşta Bayat pazarında kok tukçular karşısında altı odalı bütün konforu havi hane ve Erenköy istas- yonunda beş ve yedi odalı iki köşk kiralıktır. Göztepede Bağdat caddesinde arazi satılıktır. Beyoğlunda Ağacamii karşısında Dr. Hayri Ömer beye müra- caat. Tel. B. C Kurtuluşta — (Tatavlada) kuyulu sokağında 246 numaralı hanenin üç ı bekar için kiralıktır. Gayet hava- b © dar ve nezaretli mevkidedir, Derunun- dakilere müracaat, 2 Moda caddesinde — Silhat eczanesi karşısında 113 numaralı hane nin müfrez bahçesi satılıktır. Taliplerin sahibine müracaatları, - Kabataşta — tramvay durağında, Taksime on dakika mesafede, 5 - 6 geniş odalı, banyo, daireli, teraslı, fevkalâde manzaralı, bütün konforu havi, kâgir apartıman daireleri kiralıktır. Adres: Kabataş, set üstü, Çürüksulu Mahmut paşa konağı, —8 Kiralık — Teşvikıyede Teşvikiye apartmanında tam konforlu beşer odalı apartımanlar. Aylık 40 lira, Emlâk ve Eytam Bankasına müracaat, o Satılık yeni ev — Türbede 400 metre murabbaı bahçe ortasında kübik sistemde 6 oda, mükemmel banyo, mut- fak, aptesane, terkos ve elektrik tertibatı. Görmek ve konuşmak için Türbe Klot Farer caddesi No. 29 Hakkı beye müra- caat, Da Apartıman gibi Üç oda, bir mutfak, bir helâdan mürekkep evin üst katı, tamamen ayrı, fevkalâde manzara. Aylık 17 lira, Pangaltı Sinemköy, Fatin efendi sokak No. 168 al Şehzadebaşında — Fen fakül tesi yanındaki Çukurçeşmeye çıkan -Zey- nep Kâmil sokağında müceddet 5 oda, elektrik, terkos ve her türlü istirahatı haiz bir bina satılıktır. Görmek ve pazarlık için her gün saat 3-6 ya kadar içindekine müracaat, 5 Fatih'te — Park karşısında Haydar bey sokağında 7 No.lı hane müstakil 2 daire, 8 oda, hamam, elektrik, telefonu, gazı mevcut, satılıktır. Görmek i;in tramvay*caddesinde 55 No.lı kömürcü Mehmet efendiye müracaat. Her gün sabah 12den 1e kadar, akşam 5 ten 7 ye kadar. Se —5 Satılık hane — Cihangir yokuşun- da dört yol ağzında terkos çeşmesi ittisalinde 3 odalı, kullanışlı 25 No. lı hane satılıktır. Derunundakilere müra- caat. —2 Kadıköyünde — Cevizlikte Ahter sokağında (14) numaralı ev kiralıktır içnidekilere müracaat. <'l Tütün tüccarlarına — 416 arşın üzerine beş kat ve her kat salon depo- ya elverişli tophanede mobilyacı Hakkı ustanın mağazası acele satılıktır. Müra- caat için Sedat beye. Tel. B. O, 2187, Ermis — Beyoğlu Balıkpazarında 19 No. lı Ermis bakkaliye mağazasının binası satılıktır. Senevi iradı «2500» liradır. müracaat için mobilyacı Sedab beye. Tel. B. O. 2187. — 5 — Müteferrik Muktedir bir Ingiliz muallim— Tarafından müsait şeraitle ingilizce ders verilir, Akşam'da J. H. adresine tahriren müracaat. gisi Ehemmiyetli bir iş için — 1000 veya 2000 lira sermaye ile bir şerik aranılıyor. İş ciddidir, ve çok kâr temin eder. Galatada, Voyvoda caddesinde Nazlı har, 1 inci kat, 2 ve 3 No.lı dairede. ei Bakkaliye, kasap ve fırın aranıyor — İyi mevkide işlek bak- kaliyesi, kasap, fırını olup devretmek istiyenler Sirkecide Ankara caddesinde 187 numarada berber Mehmet #fendiye müracaat. — Harman makinası Çeltik «pirinç» harman yapmak için iş arıyor. Taneyi kaçırmaz ve temiz yapar. Ban- dırma Terakki un fabrikası Sabri beye müracaat. td Sermayeli ortak aranıyor — Melek han 8-9 Galata Kredi Lyons bankası arkasında, ” —3 Mektuplarınızı aldırınız Gazetemiz idarelanesini oadres olarak göstermiş olan kari'lerimizden SO-KA-D-MC-SG PTT -LB6 - NT - -ET- ST -MK No. 177- BI -A S-Ja- -KL-IR-NG namlarına gelen mektupları idareha- nemizden aldırmaları mercudur. Placier Dr. Mehmet izzet Emrazı dahiliye ve sariye mutahassısı Muayenehane: Çağaloğlu Halk fırkası karşısında No. 21 Cumadan mada hergün 13-17 hastalarını kabul eder, Tel, 23925,