7 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

7 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

yağ EDER 7.EYLÜL 1933 Tünti sene Na 2362 NUSHASI 5 KURUŞTUR EĞELER AE Mahmut Celâl Bey ANDAN KANAR AAA EAA ADANA AAA AKALAN İsmet Pş. Lozandaki gibi işbaşında gı Teşviki sanayi kanunu hak. kında müfrit devletçi miyiz, mutedil dev Bolşevik olmıya niyetimiz yoktur. Sanayi Birliği namına vazi- Yeti izah eden zat diyor ki: “Teşviki sanayi kanunu, dev ile müessisler ve sermaye- imzalanmış bir ir. Bu mukavelenin iü 1942 senesine kadar ca- ridir, Bu hüküm başka kanun- larla da teyit edilmiştir. Halbu- ki bu mukavele, şimdi bazı ka- Mun ve kararlarla bozuluyor. iyet hükümetinden is- yehamimiz, bu haksızlığın iza- İssidir. Çünkü bu haksızlık, Yalnız nefsimize münhasır kal- Mıyor, gene cümburiyet hükü- metinin memlekette mühtaç “lduğumuz sanayii kurmak yo- lundaki id talete uğratıyor.” ın kararnamenin ile iştigal eden- ma göre hariçten getirilecek mevaddı iptidaiye mühim tak- Yidata tâbi tutuluyor, Yeni ka- Tarname eğer bazı müşkülât ya Piyorsa; bunların izalesi elbette mümkündür. Düşünmeli ki, vaziyetin, hâ- in tezyikı her gün yeni Kararlar. yeni tedbirler elmayı Meap ettiriyor. Bu tedbirlerin hepsinde mutlaka isabet olmaz. İsabetsizliği sabit olan kara- ix değiştirmek bir nakise değil, | meziyettir. Cümhuriyet ida | tesi bu meziyet ve fazileti dai- | ma göstermiştir. Hususile ka- Bunu mesnet ittihaz eden ve İs- | met Paşa gibi bir devlet adamı- | Mun riyaset ettiği bir hükümetin | unsuz. hareketleri *deceği | Bütün bunlara inandıktan sonra, işin renlite ve tatbikat “ephesini görmek lâzımdır. He Men söylemeliyiz ki. bu cephe, hâdiseleri uzaktan tetkik eden Ye hükümlerini ona göre veren- tereddüde sevkedecek ma- hiyettedir. İtiraf etmeli kb ba- | # işler, hareketler ve kararlar | Mutedil devletçi sistemimizi şka türlü tefsire müsait bulu Büyor. Niçin saklamalı?. — “İktısa, emimiz ta- edi tiriliyor. Devlet- tovi, | tevehhüm eden, endişeye düşen | | vatandaşların sayısı çoktur. Bu Aldığımız habere göre Başvekil İsmet Pş.Hz.bu günkü trenle Ankaraya avdet — edecektir, ayni trenle İş Bankası umum müdürü İzmir meb'usu Celâl Bey de Ankaraya gidecektir. Şehrimizde bulunan Vekiller de bir iki güne kadar avdet et- miş bulunacaklardır. Pa- zar günü Vekiller heyeti letçi miyiz? Siirt Meb'usu : MAHMUT | tevehhüm ve endişenin piyasa- da, iş âleminde. sermayedarlar arasında, şahsi teşebbüs saha- sında tevlit ettiği maddi ve ma nevi zararlar güç telâfi edilir, | Eğer her vatandaş. Gazinin, | İsmet Paşanın ve devlet idare- | sinde &mil olan arkadaşlarının düklerini, siyasi ve ik- idelerini yakından bil- selerdi bütün bu vehim ve endi şelere mahal kalmazdı. Maatces süf ne Cümhuriyet Halk Fır- kasının programında devletçili- ğin açık izahı, ne de ayni prog- ramda iktısadi politikamız hak kındaki mutlak sarahat halka emmiyet vermeğe kâfi gelmi- yor. Herkes bilerek veya bilme- yerek sebepsiz bir bedbinlik ha yası içinde boğulup kalıyor. Her şeyden evvel bu kokmuş ha vayı izaleye bakmalıdır. Şüphe yok ki, bir memleke- “Devamı 6 ıncı sahıfede) Falih Rıfkı Beyin Bugünkü cemiyet ve tipler hakkında hiciv- ler, müşahedeler ve tahliller 4 — Sultan Hamidin cenazesi, 2 — Rafet Paşanın İs- fanbula girişi, 3 — Keriman Hanım Hadımköyünde, Bu üç hadise arasında ne münasebet var? Teşrinievvelde Tefrikaya Başlıyoruz.. /Bazı muallimlerden ücretli dersleri niçin mühim bir içtima aktede cektir. Bu içtimada kon- tenjan kararnamesi etra- fında vaki olan şikâyet- ler, sanayi erbabının ve bilhassa hariçten mal it- hal eden tacirlerin talep- leri ve piyasada na- zarı dikkati calip bir şekilde görülen tered- düt ve kararsızlığın oö- nüne geçmek için hükü- metçe alınacak esaslı tet- | bir ve kararlar etrafında | müzakerat cereyan ede- cektir. Celâl Bey Iktısat vekili Oluyor Piyasada şayi bir ha- bere göre tedavi ve istira Başvekil dün fabrika-| torleri kabul etti Sanayicilerle İsmet Pş. arasın. daki mülâkat 1,5 saat sürdü.. Paşa bütün müşkülâtın Ankarada halle- dileceğini beyan etti ve isbir heyetin Maaraşa gelmesini istedi. Dün fabrikatörlerden mürek kep bir heyet Nazmi Nuri be- yin riyasetinde saat beş buçuk- ta Dolmabahçe Sarayında vekil İsmet Paşa rr kars rafından kabul edilmişlerdir. Heyet. son kontenjan karı mesile fabrikaların faaliyet i barile maruz kaldıkları müşkü- lâtı uzun uzadıya İsmet Paşa Hazretlerine izah etmiştir. Fab rikatörler son kontenjan karar» namesinde mevcut mevaddı ip- Başvekil Pg. Hz. mesul bürolarında.. | tidaiyenin ihtiyacatı smaiyeye gayri kâfi geldiğini anlattıkları gibi bir çok fabrikaların mevad dı iptidaiyesinin zikredilmemiş olmasını da kaydederek bu yüz den yüzbinlerce liralık sermaye nin e kalacağını ilâve et- mi, mi ilgası tarihi olan temmuz 932 den itibaren yüksek tarife üzerinden güm. rük resmi ve ayrıca gümrükte yüzde on ve fabrikada gene yüz (Devamı 6 iner sahifede) Fabrihatörler heyetine riyaset eden N. Nuri B. Lise muallimlerinin şi- : kâyeti yerinde değildir © Maarif Vekilinin Beyanatı alındı, kıdem zamları ve yeni terfiler.. ANKARA, 6 (Telefonla) — Maarif Vekili tetkik seyahatin den avdet etti. Vekil Bey tet. kik seyahati intibaları. lise mu- allimleri arasındaki tebeddül- ler, kıdem zamları ve bazı mu- | allimlerin uhdelerinden ücretli derslerin alınması meseleleri üzerinde bana âtideki beyanat- ta bulundu: İ «— Bu defaki seyahatim | tatil devresine tesadüf ettiği i- çin talebe ile temas etmek, ted- risatı teftiş eylemek mümkün değildi. Daha ziyade muallim arkadaşlarımla temas ettim. Ö- nümüzdeki ders senesinde ha- | Zırlık derecelerini ve mekteple- | (Devamı 6 ıncı sahifede) j Maarif Vekili Esat Bey İ reBey si / İTevfik Rüştü B.dün Heyeti vekile pazar günü Ankarada çok mühim bir içtima yapacak ve beklenen radikal tedbirleri ittihaz edecektir. Başvekil bugün gidiyor.. hat için Avrupaya giden İktısat Vekili Mustafa Şe sebepler do- layısile istifa edecektir. İstifasınm kabul edilece- ği temin olunuyor. İktr- sat Vekâletine İş Banka- sı Umum Müdürü İzmir Meb'usu Mahmut Celâl Beyin getirilmesi çok kuvvetli bir ihtimal dâhi lindedir. İRİ RR e İİ Gazi Hz. Reisicümhur Hz. dün akşa- ma doğru, refakatlerinde mu- tat zevat bulunduğu halde Sa harya motörile Boğaziçinde bir deniz tenezzühü icra buyur muşlardır. vr. Kâzım Pş. Hz. Büyük Millet Meclisi Reisi Kâzım Pş. Hz. dün saraydaki| kasi umum müdürü Celâl B.| ler ve diğer bazı zevat ziyaret etmişli Hariciye Vekili sefirleri kabul etti Hariciye Vekili Tevfik Bey dün Büyükadadan şehre inerek disleri Din tedavisi ile katliyan oteline giderek Mili Mü- B,.k k dafaa vekili yemiş, ve biraz istirahatten sonra Fransız sefiri Comte de brun'ün ziyaretlerini kabul etmiş- tir. Vekil B. persembe veya Cuma günü Ankara'ya avdet edecekler- ir Balkan güreş Şampiyonası Dört devletin işti- rakile yapılacaktır Şehrimizde yapılacak olan Balkan turnuvasına iştirak Güreş edecek olan Yunan güreşçileri Gayet mevsuk menabiden aldı- ğumız malümata göre | İstanbul gre se zarfında bir daha Sahip ve Başmubarriri Siirt Mebusu MAHMUT Umünüü Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET ——— m ANAK ANAK AKARAK OİL ANAYA) ii | di Bu haber ve ihtimal, dünden beri piyasada şa- yi olmuştur. Celâl Beyin İktisat Vekâletine gelme si ihtimali çok iyi karşı- Tanmıştır. Buna sebep bu gün şikâyet ve tenkit mevzuu olan kararlarda İş Bankası Umum Müdü rünün fikir ve noktai na- zarının herkesçe malüm ir. Mustafa Şeref Bey LU AKLA YAYALARA GALA Kongre toplanırken: (x) işaretlisi Türk maşrıkı azamı (xx) Fransız maşrıhı azam Beynelmilel mason , kongresi düntoplandı Kongrede Türk inkılâbının muazzam ve feyizli neticeleri izah edil Beynelmilel mason ittihadı 7 inci kongresi dün sabah saat 10,30 de Tepeimi Meran izmmmde eyi: muştar. Celse Belçika üstadı azamı M. Karpantiye tarafından küşat edilmiştir. İçtiman 38 iştirak etmiştir. . Bunlardan Si Türk murahhaslardır, 7 si Boliv- ya, Paraguay, İspanya, Viyana lo- calarmı temsil eden ve Türk tabii- yetinde bulunan murahhaslardır. Fransız ve Belçika murahhas- ları arasmda şayanı dikkat sima- lar vardır. Bu meyanda M. Mar say, sabık meclisi meb'usan reisle (Devamı 6 ıncı sahifede) Murahhaslardan bir gurup Darülfünun talebesi dün galeyanlı bir içtima yaptı. Gençlik Vazifesini Yapıyor 30 Ağustos Zafer bayramı mü- | kilde üç saat devam nasebetile Cümburiyet gazetesinin | (Neticede sekiz kişili ül hakkında “Çok acı ün Ci serlâvhasile bir yazı ve bu neşriyatın Darül sında büyük bir galeyan ve tees- sür erer karilerimize bil. Müderris Muslihittin Adil Be- yin vaziyeti tenvir sadedinde ga- zetemizde çıkan beyanatı Darülfü nun talebesinin hissiyatına tercü- rar verilmiştir. karar a tatbik edilmiştir. | man olması itibarile, Darülfünun muhitinde itidal husule getirdiği halde dünkü (o Cümhuriyetin bu mevzua tekrar avdet etmesi üze- rine Darülfünun gençliği arasında uyanmıştır. Birliğinde Mehmet Şeref B.in şayanı 'Idikkat bir makalesi | 6 ncı sahifede