7 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

7 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Gaz ve benzin fiatları ihtikârı tahakkuk eder vaziyete Ekonomi İhracatımız azalmıyor her gün Gümrükler istatistik © müdürlüğü Ağusloz ayın son 15 günü zarfın. rncat Timanlarımızdan büşben ihracat maddelerimizin ihraç | Vaziyetlerini tespit etmiştir. Yapılan istatistiğe göre onbeş | Bün zarfında ihracatımız 2.164.567 | İiralık bir kıymet | arzetmektedir. Temmuz son on beş günü zarfında- ihracatımız 1.492.165 bira tutmak ta olmasına yöre ağustostaki ihraca- umuz 672.402 lira fazla olmuştur. Ağustosun son on beş günlük ih- Tcatını aşağıda gösteriyoruz: Kıymet Eşyanın cinsi Lira ün ve keçi 18.074 umre 300.418 im deri 51.956 Av derileri 6.196 ün 171202 Tiftik 412.109 | Mi 118233 | 88.384 286.238 r 2024 ile Çisil) 369 «.. (Kabuksuz) 133315 in yağı 7307 Tütün 365.113 Palmmut 21.013 , — (Hülüsasd 23.204 Afyon 34.095 Kereste 4300 | Pamuk 1.859 Maden kömürü 149.091 Temuzun son on beş gününe göre catmızın tezayüt ettiği kalem- ler şunlardır: Koyun ve keci temmuzun son on beş günü içinde 5808 ke ihraç vii halde ağustosta 18.074 lirm ihracat vukubulmuştur. Ham racatında 28624 liralık bir te Zayüt görülmüştür. Av derileri ih- micatı 4718 yün 152.722 tiftik halı 16.597. üzüm 262386 kabuksuz #rndik 114996 zeytin ya- $1 4364 ve maden (kömürü 15.503 lir fazlalık göstermektedir. Buna mukabil yumurta ihracatın- dan 62.018 arpadan 40.569 kabuklu ıktan 1330 tütünden 29622 Palamuttan 42.899 palamut bülâsa- sından 3.293 afyondan 109378 ke- #tsteden 3.400 pamuktan da 12.865 üiralık noksan vardır. Mısırda münakasa Kontenjan kararnamesi mücibince İhraç edilecek mal mukabilinde kon İenjan harici ithalat yapılması kında vezedilen ahkâm piyasada git- (İş Bankasından alman cetveldir ) 6 Eylül 1932 ir rape 1 Mistik © 140, 3 genet Dalar sey Şar ma ği sezi ie, 1 iy m. “ rami 9 Şa cinar ii 828 —$ Çermereç 5 38 Şa Ae vas , 00. — $ Mecidiye 34— © Aw Çek) ize, — $ 1 Mankmet 135— artıyor tikçe ehemmiyetle telikki edilmek. tedir, Şimdiye kadar ihracat için bir hayli müracast © vukubulmaktadır. | Fındık ihracat mevsimi olmak itibi a çok müracatlar fındık ihracı içindir. Çekoslovakya tütün alıyor Çekoslovakya memleketimizle 0- | lan ticari nmahede itibarile bu sene de 2 milyon türk liralık tütünü mü | * bayan edecektir. Çekoslovak rojisi bu iki milyon | kilo Türk ( tötünümü O munakasaya koymuştur. Çekoslavak rejisinin mu bayaatı muhtelif mmntakalardan o- lacaktır. Halı için iplik Halı fabrikalsırı sahiplerinden ba- unları Ticaret Odasına Müracaat ede | pek halıların ilk katında kullanılan ipliklerin memlekete serbest girme- $i için tesebhüslerde bulunulmasını istemişlerdir. Oda meseleyi İktisat Vekâletine bildirecektir. Dün gelen buğdaylar Dün şehrimize Anadoludan 330, Trakyadan 2 vağon buğday gelmiştir. Paris borsası PARİS, 6 A.A. — Dün piyasa- da büyük bir sağlamlık görülmüş- tür. Açılışta fiatlarda tereffü meş but olmuş, müteakiben satış yapıl dığında dolayı hafif bir o tedenmi görülmüştür. Maamafih, kapanış- ta tereffü hareket tekrar kendisi- Bi göstermi Fransız, rantların da terakki görülmüştür. Bankalar cahamının istikameti iyidir. Kauçuk eshamında faaliyet vardır. Kömür madenleri sağlamdır. İn; pamuk sa- nayiindeki buhran ler SAA. — iy m. ZE simemellerine gönderi miş olan mektupta şöyle iz mektedir . “Bazı mülâhazaları, sizlere yet, birtakım şayanı teessüf hâdi- #elerin bizibirini takip etmesi yü- zünden tahaddüs etmiştir. Patron larla amelenin gerek (o mütekabil menfaatleri ve gerek (o ammenin menfaati samına biribirlerile bir. leşip teşriki mesai etmeleri her za- Kollek- keyfiyetinin merbut © bulunduğu prensiplerde hakiki hiçbir noktai nazar ihtilâfı mevcut olmadığını, hakiki ihtlâfın bu © prensiplerin tatbikmda olduğunu zannediyo- ram, Hüdiseleri tetkik etmek ve bun lardan birtakım neticeler istihraç etmek için gerek ücretler, ve ge- rek uzlaşma meselelerini (o tetkik ayliyecek hususi komisyonlar tara fından ihdasmı tavsiye — ederim, Bu komisyonların diğer sanayide faideleri görülmüştür. Her iki ta- rafın bu meseleleri müzakere et mek için mümkün olduğu kadar sür'aile toplanmalarını arzu ede- rim. sale süreler, Posta Tarifeleri —— Yeni ücretler tesbit edildi Posta vapurculuğunu Devlet inbisarına alan kanun 10 gün son ra mer'iyete girecektir. Ayın 17 sinden itibaren, hüsusi | Vapurcu- ret Müdürlüğüne vermiye başlıya- caklardır. p Diğer taraftan Seyrisefain ida» resi, seyrüsefer ücuratın ait yeni tarife projelerini — bazırlamışlır. Yeni tarifelerde, güverte yalenları nakliyatına ait bilet ücretleri art tırılmış, kamara biletleri bazı mın takalarda ipka, bazı yerler için ü edilmiştir. Jtetkikat neticelendi Ağustosun son on beş gününde| ne kadar ihracat yaptık? İ kür kamieycsnına bu şekilde Tereffu Gayritabiidir! Gaz ve benzin fiat- ları etrafındaki a. Ticaret odasının cevabı tesbit edildi Petrol ve benzin fiatlerinde ihtikâr olup olmadığını ve bunda petrol kumpanyalarınm oynadığı rolü tetkik etmek üzere Vilâyette teşekkül eden komisyon Ticaret odasmdan bazı malümat talep et- mişti. Oda idare heyeti dün bir iç- tima yaparak bu hususta verile- 'k cevabı tetkik ve tesbit etmiş İçtimada Sanayi müdürü Re- fik Beyin hazırladığı rapor üze- rinde de meşgul olunmuştur. Aldığımız malümata nazaran ini içtimada petrol ve benzin rindeki son teroffüüm gayri tabii olduğu tesbit edilmiş ve ihti- ce vap verilmesi kararlaştırılmıştır. Sıhhiye Müsteşarı Hüsameddin Bey | kongreye gidiyor Sıhhat Vekkilesi Müsteşarı Hü- | Ankaradan diriyetine gelerek bir müddet meş- mevndda tesllük e- den kısmının tat- bikatile alâkadar Hüsameddin 8. | olduğu kuvvetle rivayet ediliyor- Hüsameddin B. bir muharriri- ize bu rivayetlerin doğru olma: dığmı söyleyerek demiştir ki: Seyahatimin kontenjan iş- üzlerce bann nayığı balıkhane önünde bekliyor. | Bu sene de bu serveti denize mi dökeceğiz? Balık bolluğu her tarafı kapladı fakat hiç bir şey yapamıyoruz! İstanbulda balık bolluğu dün de devam etti. Şehrin sokakları dün gene balıkla doldu, & hemen her tarafta yüz paraya palamut beş kuruşa torik satanlara rast ge- liniyordu. Balıkhanenin önü ve içi dün görülecek bir manzara arzediyor du, Balıkhane iskelesinin önünü dolduran yüzlerce balık kayığın , dan çıkarılan balıklar balıkhane- yi dolduruyordu. Bu kadar balı- ım nerede, nasıl ve kime satıla- ne m merak (o edilecek seydi. Gene bu mevsimde geçen sene de balık bolluğu görüldü. O va- kit gene balıkçılar böyle bütün e- Emniyet Sandığına İerile hiç bir münasebet ve alâka- toplanacak bugün müddei umumiliğe tebliğ e- dileceği söylenmektedir. Dün şehrimize Jul Sezar vapu- rile 800 İtalyan faşist seyyahı gel İl Bu seyyahların içinde bir 7 SPİR dün izm aüyanı ör rin İzmi yerlerini ziyaret etmişler. ir. lardır. pe Xİ mum müdür rek kıvrandılar. Tabiatim bize bah | şettiği bu serveti istismar için hiç | bir şey yapamadık. Üç, beş tuzla- yıcınım iptidai vesaiti, bir kısımla. rının yaptığı buzlu sandıklar tabii bu işi çeviremezdi. İhracat yapıl, madı, dahilde satılamadı. Ve, ni- hayet garip olduğu kadar acıklı bir sekilde denizden tutulan ba- hık tekrar denize döküldü... Bu halden memleketin zararı çok büyüktür. Fakat bundan ba- lıkçıların zararı da istisgâr edil- memelidir . Bu sene de ayni vaziyet baş gör teriyor. Gene bu serveti denize mi Sü ia? borçlu olanların malı nasıl satılacak? yet yan müzayedeleri icra tasile yapılmaya başlandı Resim Resim haberinde yanlışlık var! vası Yeni icra kanunu in badema Emniyet sandığı ve Vakıf paralar müdürlüğü tr idareler tarafından satılmıy. icra dairesi maril tar. 4 Eylülden itibaren her iki ida- renin kendilerine mahsus müzaye 'de ve satış nizamları, talimatna- meleri mülgadır. suretile ma- bir kısmını çer ını satılmaktan © kurtarırsa icra Merkez bankası imizde bulunan Cümhuri- Mİ im ızasının mezuniyetleri bit- mek üzere olduğundan yakmda Ankara'ya avdet edeceklerdir. U- Selâhattin B. birkaç gün evvel avdet etmiştir . mektedir . Aşkı Ef. zannettiği misafiri karşısında bulamayınca! maz mr has olan yüzde beşi alacaktır. ni kanunda da bu vaziyet e miş değildir. Sonra alacaklı her istediği za- man icra muamelesini durdurur veya tehir ettirir. Borçlu ile sandık arasmda müd detin temdidi veya borcun bir kıs. mınım tediyesi suretile bir itilâf ya pılırsa sandık icraya müracaatla muamelenin durdurulmasını veya na lilmmeini Jeteçebilie Bu takdirde de icra dairesi ne alacakhdan, ne borçludan hiçbir harç ve resmi tahsil talep etmez. Dil kurultayı hazırlıkları i.e. İhtiyaca Yetmiyor Eczacılar ve depo sahipleri i şikâyet ediyorlar. Yetişmeyen maddeler nedir, ne diyorlar? 13212 No. hu son o kontenjan kararnamesi mucibince bu kara: nameye merbut F. listesi muhtevi- yatı olan bütün kimyevi müstah- zarlar ve tibbi alât ve edevat, an cak Sıhhat Vekâletinin müsaade- sile ithal edilebileceği malümdur. Yeni kararname, şehrimizde Ecxayı kimyeviye üzerine İş pan fabrikaları müşkül bir yete düşürmüştür. Üç aylık ihtiyaç olarak göste- rilen azami 400,000 liralık ecra- nın kontenjan harici memlekete girmesi kabul edilmişse de bu mik tar ceza, ancak bir aylık ihtiyaca güçlükle tekabül edebilmektedir. Bu vaziyet karşısında stoku a- zalan bir kısım ecza | fintlerinde tedrici bir yükselişe intizar © ler vardır. Dün bu hususta kimye- vi ecza ve itriyat üzerine iş yapan bazı zevat ile görüştük. Bu meyan da İtriyatçı Nureddin Bey bize şu izahatı verdi: — Alât ve edevatı tıbbiye, çin tayin edilen 10,5 milyon İira, bence ihtiyaca tekabül eder. Esa- sen stok olarak kâfi derecede tıb- alât ve edevatımız. mevcuttur. ddelere ihti- “Pro igue” ler çok azalmış- tır, İtriyatçılar, bunlarsız iş göre- mezler. Eczayı kimyeviye fabrikaları: mız, kendilerine pek lüzumlu o- lan bu maddelerin serbesçe ithali- i tarifeye tabi tutulma- sını bekliyorlar. İtriyat sanayii, bu | fabrikası sahibi Niyazi B. bilhasan ecza, mustahzarat ve İtriyat konu- lan şişe, mantar ve emsali mevad dın tedarikinde çekilen mü şikâyet ederek demiştir tan şi z — Müstahzaratımız, bu gi elimizde kalacak; Piyasada şişe azalmıştır. Hariçten şişe celp et- menin müşkülâtı şuradadır. Evve- lâ şişe, kararnamenin F. madde- sinde zikredilen alât ve edevatı tıbbiyeye dahil midir, değil midir? Dahil ice bunun işin Sehhat Vak. süre ibuk? Vekile taki kontenjan edilen 400,000 liralık mevad üç yk ihtiyaca mümkün deği 7e- e bazı iptidai maddelere ihtiyaç daha fazladır.” hı Şirketlerde rapi AZ ir gaz kumpanyası ii ediyor milel Vacom Oil Compani memleketi- mizdeki m tatil etmekte olduğumu Ticaret üne bildirmiştir. seltme işi ile alâkadar olarak hak- kında tahkikat yapılan kumpan- yalardan biridir. Keriman H. İzmire girdi Test usulü Yoklama Bir daha bu usul tatbik edilmiyecek Geçen seneyi dersiye içinde İs tanbul ilk mektep talebeleri 12 bin çocuk arasında test us yoklamialar tatbik edilmiş, talebe nin umumi seviyesi anlaşılmak is- Aldığımız malümala gös re bu test yoklamalarını tatbiki müspet netice vermemişlir. Test cetvellerindeki sualleri yüksek mu allim mektebi usulü tedris hocası Sadrettin Celâl bey tertip etmişti. Maarif Vekâleti test usulünün memleketimizde ilk defa İstanbul daki tatbi tetkik etmiştir. yeli sel cetvellerini ekseriya 0ş olarak ve çok defa da yanlı; olarak doldurup verdikleri anla" sılmıştır. Yapılan tetkikattan, 49 rulan süallerin seviyeden yüksek ve şümullü olduğu neticesi çıkmış tar. Öğrendiğimize göre Maarif Ve kâleti talim terbiye dairesi bu u- sulü bir daha tatbik edilmetnesine karar vermiştir. Liselere talebe kabulü Lise ve orta mekteplere yeni Maarifte talebe kaydu kabulüne bugün baş lanacaktır. Talebe tehacümü ol. mamak için herkes ancak kendi mıntakasındaki mektebe müraca» at edeceklerdir. Diş şubesine rağbet çok Darülfünun diş tababeti şube- sine bu sene çok rağbet © vardır. Şimdiye kadar bu şubeye 200 ka- dar talebe kaydolunmuştur. o Bu yekünun 70 tanesi Bulgaristan ve nde gelen ecnebi talebe- lir. Bu rağbet karşısında lâboratu- var ve kliniklerin tevsii tekarrür Şipistir. Çünkü klinikler ancak 40 talebenin ders görmesine mü- saittir. Bu sene yeniden askeri diş gilik şubesi de ihdas edilmiştir. Yapılacak yeni teşkilât için bir rapor hazırlanmış ve vekâlete gönderilmiştir. Felsefe muallimliği « İzmir kız muallim mektebi ter- biye ve ruhiyat muallimi Nezahet Sabri Cemil H. İstanbul kız isesi felsefe muallimliğine tayin edil. miştir Bu meydati Kimin? Defterdarlık dava açtı Defterdarlık kadastro mahke- Nami Beyler aleyhine bir dava i- kame etmiştir Büyükadada Fişekhane meyda nı denmekle maruf 65000 metre murabbası bir arsa vardır. Bu arsanın Ermeni Ohannes veresesinden metruk olduğu anla şılmıştır. Fakat Defterdarlık vaziyet et mek istediği esnada Ferit ve İbra- emir eş İM ir iyi edön addedilmediği ci hetle defterdarlık mah. wa ikame rüyet edilecektir. Ticaret odasında Cevap vermiyenlere ceza kesilecek Ticaret odası içabettikçe ticari, hususi bir çok müesseselerden ba hal filiyata geçmiştir. gibilerden 5 liradan 100 liraya ka- dar ceza tahsiline selâhiyeti var. der. Erenköy nahiye müdürü hasykla Kaymak. BEN tayin edilmiştir.