21 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e 21 Eylül 1932 iz, dün sabah Sakarya motörile Marmarada bir tenez- | züh icra buyurmuşlar, öğleden Seri olmuşlardır. Emlâk alanlar (Baş tarafı birinci sahifede) sui istimallere imkân verecek waziyetler zubur etmiştir. Sahte tefviz suretile yapılan suiistimalin bu bir eve mür hasır olup olmadığı henüz malüı değildir. Tahkikatm fezlekesi yapmak için bir müddet daha müfettişl lözm in çalışmaları işler, iskân işleri eti imalları tamamile mey- dana çıkarmak üzere şimdiye kadar teffiz ve tabsise müteallik ün dosyaları ve muameleleri birer birer tetkike başlamışlardır. Dil kurultayı Adanada bulunan iki kişi aranılan evsafı haiz değil Adana — Türk sözü gazetesi yazıyor: 26 eylül 932 larihinde Istanbulda Dolmabahçe sarayında toplanacak olan Dil kurultayna vilâyetimiz göcebe aşiretlerinden müş, saz ve türkü bil şairliği yapmış bir kişinin gön derilmesi hakkında dahiliye ve- kâletinden vilâyete işaratta bu lunulduğu ve vilâyetçe de yap- tırılan tetkikatta bu evsafı haiz birinin Karaisalıda ve diğe rinin Kazanda bulunan bacının şehrimize gelerek eserlerinin vilâ- yette tetkik ile matlöp evsafı baiz bulunmadığı cihetle gönde- rilmesinden sarfınazar edildiğini yazmıştı. Karaisalıda bulunan Türkmen aşiretinden hoca Kadir efendi de şehrimize gelmiş ve dün eserleri vilâyette tetkik edilmiş, matlüp evsafı haiz bulunmadığı anlaşıla- yak bu zatın da gönderilmesinden vazgeçilmiştir. Dil Kurultayının yeni âzaları T.D. T. G. Kâtibi umumiliğin- den: 26 eylülde teplanacak Kurultayda âza olmak arzusile müracaat eden zevatın isimlerinin Beşrine devam ediyoruz: Cemal bey muallim, Ali Esat bey muallim, Abdullah bey mu- allim, Hatice hanım muallim, M, Baha bey muallim, Abidin Daver bey muharrir, Hüseyin Suat bey, 'Nibal hanım muallim, Refik bey maarif müfettişi, Dr. Übeyt bey müderris, Mehmet Uahit bey,Halim Tevfik Yahya bey maarif müfettişi, Mu- barrem Feyzi bey muharrir, Ibra- him Aşki bey muallim, Muzaffer Basri bey muallim, Yaşar Nabi bey, Dr. Nafiz bey Bakırköy hekimi, H. Esat bey muallim, Yusuf Ziya bey Tayyare cemiyeti müfettişi, Dr. Muhiddin Hayri bey Reşat Şemsi bey maarif müfettişi, Dr. Ahmet Rasim Bey, Hasan Fehmi Bey mebus, Fethi Sezai Bey muallim, Dr. Sezai bey, M. « Halit bey halk bilgisi derneği umumi kâtibi, Hayreddin bey mebus, Atıf bey Ziraat müşteşarı, Refik Besim bey divanı muhase- bat mürakıbi, Mehmet Ali Ayni bey müderris, 5. Münür bey mü- tekait büyük el Teşekkür On beşinci senci devriyemiz münasebetile | tebrikte bulunan arkadaşlarımıza teşekkür ederiz. Reisicumhur Hz. | sonra Dolmabahçe sarayında || Ankara 21 vekili Celâl Iktisat öğleden sinde öğleden sonrada köşkünde çalışmıştır. Celâl bey heyeti vekileye takdi edeceği kararnamelerin projelerini tetkik etmektedir. Dün akşama doğru Başvekil Ismet paşa Celâl beyi köşkünde ziyaret etmiştir. Celâl bey kararname projelerini bu. gün bitirecektir. Kararnamaler akşama kadar biterse vekiller beyeti geç vakit toplanıp, kereye başlayacaktır. Kararnamelerin intacı bir gün meselesidir. Çünki esasen Celâl bey kararnamelerdeki © noktai mazarını pazar günkü vekil ler içtimanda izah etmişti Bu kararaamelerden biri paramızı korumak meselesine Di- ğeri kontenjan kararnamesinin Bu kararnameye merbut proje 3aylık kontenjan listelerinin tadiline Maarif tayinleri Maarif müdürleri arasında değişiklikler Ankara 21 (Telefon) — Amasya maarif müdürlüğüne Çorum maarif müdürü, Şefik, Elâziz maarif mü- dürlüğüne Manisa ilk tedrisat mü- fettişi Rahmi, İçel maarif müdürlür güne Bilecik müdürü Hamdi, K: seriye Erzurum lisesi müdürü Hüsnü, | Konya muallim mektebi müdür- iğüne Elâziz maarif müdürü Zel Çorum maarif müdürlüğüne Elâziz. muallim mektebi müdürü Mahmut, | Gümüşhane maarif müdürlüğüne | Artvin müdürü Vehbi, Mer: müdürlüğüne İzmir ilk tedrisat müfettişi Neşet, Van müdürlü- ğüne Van ilk tedrisat müfettişle- rinden Mustafa, Artvin müdür. lüğüne £ Cebelibereket müdürü Nazif beyler tayin edilmişlerdir. Manisa üzüm borsası Manisa, 20 (A.A) — Mevsim iplidasından bugüne kadar Manisa borsasında satılan © çekirdeksiz üzüm miktarı. 2,821,248 kilodur. Geçen sene aynı tarihteki satış miktarı 1,321,000 kilo idi Bu seneki fiatler 6 ilâ 32 kuruş ara- sında olup 388,952 lira kıyme- findedir. Geçen sene fiatler 27 ilâ 60 kuruş arasında olup 481,855 ira kıymetinde , üzüm, zeytin mahsulü Kilis, 20 — Incir, üzüm, zey- #inlerimiz geçen kış soğuktan, bu yaz da kuraktan müteessir oldu. Bu sebeple bu seneki vaziyet değildir. Bu sene üzüm ve incir mabsullerimiz azdır. Zeytin mah- sulü yok gibidir. Bir kız incir ağacından düşerek ağır surette yaralandı Kurtuluşta oturan Polikseni minde 7 yaşlarında bir ahçedeki İncir ağacına çıkarken düşmüş, muhtelif yerlerinden | teblikeli Surette yaralanmıştır. Meçruh Yeni para koruma kararnamesi eski 5 numaralı koruma kararna- mesinin bazı esaslarını tadil et- mektedir... Yeni yapılan tadilâta Dazaran Türkiyede oturan hakiki ve hükmi şahıslar ellerine geçecek döviz mıktarını Cumhuriyet merkez bankasına — bildirmeğe mecbur olmıyacaklardır. Bu tadilât çok mühim addedil- mektedir. Bu suretle birçok kim- selerin paralarını kaçırmalarının ve bu suretle memlekette umümi bir emniyetsizlik havası doğma- sının önüne geçilmiş olacaktır. Aynı zamanda bir çoklarının da aparlıman yaparak parasını taş ve toprak haline sokmalarının da bundan ileri geldiği anlaşılmış ve eski karamamedeki bu kaldırılmasına lüzum görülmüştür. Yeni kararname ile tüccar iste- diği zaman banka gi Ankara 21 Galetön) — Baş | | vekil Ismet P. cuma günü İ) sark vilayetlerinde seyahate çıkacaktır. Kendisine sıhhiye || vekili Refik bey umum jandar- ma kumandanı Kâzim paşa, İl kalemi mahsus müdürü Vedit bey refakat edeceklerdi İsmet paşa Üre, El Malatya, Maraş, Gaziantep, fl Diyarbekir vilâyetlerini ziyaret || edecek, seyahat 15 gün kadar recektir. | İ) Başvekil bu esnada Furat üzerinde Kömürhan mevkiinde fl yapılan ve Ismet paşa köp- fl İ) rüsü ismi verilen büyük köp- rünün açılma resminde de İ| hazır bulunacaktır. Köprü 108 İ) metroluk tek kemerli ve beton İ) armedir. Büyüklükçe dünyanin inci köprüsüdür. İsmet paşa. perşembe günü | Ankara valisi ile beraber su tetkikatı için Elma dağına gidecektir. Baytarlar için kurs Ankara, 21 (Telefon) — Ziraat vekâleti larımızın rilmesi yetlerimizdeki baytar- İgilerinin kuvvetlendi- için bu sene Ankarada bir kurs açmağa karar vermiştir. Kurs üç ay sürecek, bulaşık hastalıklarla kümes hayvanları hastalıkları etrafındaki yeni bilgi- ler izah edilecektir. Yalovadaki yangın lin Yalova kaplıcasında bir yangın çıktığını yazmıştık. Yangın heticesinde Büyük otel, mutfak ve gazinosu yanmıştır. Ateşin gece mutfaktan çıktığı ve bir kaza eseri olduğu anlaşılmıştır. Büyük otel kurtarılmıştır. Bu esnada büyük bir ağaç da yan gocuk hastaneye kaldırılaştar. mıştır. Döviz miktarını bildirmek mecburiyeti kalkıyor ,Paramızı koruma ve kontenjan E renemelerinie mühim tadilât olduğu gibi tüccar gümrüklerde muamele vergisini verecek, mak- buzunu alacak, ve bu makbuzu banka gişesine vererek dövizini tedarik edebilecektir. Son zaman- larda bu tarz kaldırılmıştı. Bazı kayilarla. bu usul tekrar ibdas edilmiştir. Bundan evvel mal ibraç edenler 4 beyanname vermek mecburiye- inde idiler. Bu usul külfetli gö- röldüğü için verilecek beyanname- ler üçe indirilmiştir. Evvelki sene Türkiyeden ihraç edilen malları- mıza mukabil hangi memlekette henüz döviz verilmemiş veyahut döviz tediyesi tehir edilmiş ise o memleketler için eski kayıtlar baki kalacaktır. Ihracat mallarımızı kabul etmi- yen, menfi tedbirler alan memle- ketlerden yapılacak ithalât için bu malların değ: i bankası a Türk | esası Define hikâyesi Küp içinde küp, sonuncu küpte toprak çıktı Adana, 19 gün evvel Bürücüle de. bir define bulunduğu rivayet edilmiş ve tahkikata baş- lanmıştı. Yapılan tahkikat netice- sinde bunun aslı olmadığı anla- şılmıştır. Meselenin mahiyeti şudı Geçen sene müteveffa Hal Ibrahim efendi zade Nimet ve Mahir efendilerin oturdukları evde çocukları oynamak üzere kaya dibini kazdıkları zaman eşağıya gömülmüş bir küp mey- dana çıkmıştır. Meseleden (o haberdar (edilen anneleri geceleyin küpün erafını az daha kazarak meydana çıkar mıştır. Lâkin küpün içinde bir ikinci küp daba çıkmış ve bunun içinde de para yerine toprak etrafında bulunmuştur. . Küpün yapılan hafriyatta eski parçalarına il Çankırı panayırı Çankırı 20 (A.A) — Her sene açılması mutat olan Çankırı pa- nayırının önümüzdeki rinin 16 nc çarşamba gününü açılması takarrür etmiştir. Muğlada bir yangın Muğla 20 (A.A.) — Dün gece Köyceğiz hükümet binasının bay- tarlık dairesinden ateş çıkarak blitün binayı yakmıştır. Kuyudat- tan pek azı kurtarılmıştır. Yangı nın kaza olması muhtemeldir. Tahkikat yapılmaktadır. Adapazarında yaymurlar Adapazarı 20 (Hususi) — Iki gündenberi devameden mafi son bahar yağmurları Kocailinin he- man her tarafında feyizli metice- lerin mübeşşiri gibi telekki olun maktadır. Ne zamandan beridir bunaltıcı sılacı hararetin şiddeti zail olmuş serin ve latif bir bahar havası kaim olmuştu Yeni Reichstay intihabati Berlin 18(A.A)— Yeni Reiche- 6 teğrini Şeker (Baş tarafı birinci sabifede) istediği miktarda şeker getire“ bilecektir. Şekerin muvakkat bir zaman için ithali menedildiğine dair gümrük baş müdürlüğüne dün emir gelmiştir. Bir elden idare Ankara 21 — Pazar vekiller heyeti içtimaımda kahve ve çayın bir elden idaresi hakkındaki o kararname © kabul edilmiştir. Bu kanuna ilâve olunan bir kayıtla 31 mayıs tarihinden evvel gelen malların memlekete günkü şeker, ithali kontenjan harici olmak üzere serbest bırakılmıştı. Bu vaziyet suiistimallere sebel bundan sonra 31 ma- yıstan evvel yapılan siparişlerin de kontenjana tabi olarak memle- kete sokulmaları esası kabul edil miştir. Atılan taşlar Eğlentiye davet edilmediğine Evvelki gece Feriköyünde garip bir vaka olmuştur. Feriköyünde oturan Melek has nım isminde bir gece evinde bir etmiş ve misafirleri Bu evde Hüseyin isi il adam daha oturmaktadır. Melek hanım Hüseyini eğlenceye davet etmemiş, Hüseyin bundan dolayı biddetleri toplanmışlar Gece misafirler herkes eğlenceye dalmıştır. Eğlen. cenin en hararetli zamanında evin pencereleri birdenbire şangır şangır parçalanıp * yerlere dökülmüş ve salonun içine bir taş yağmuru öylmşt içeriye ne varsa hı firler korkularından öteye beriye kaçışmaya başlamışlar, ortalık altüst olmuştur. Bir aralık Melek hanım dışarıya Bakmak üzere pencereye yaklaş: mak. istemiş, fakat bu sırada alinin ortasına kocaman bir taş şarpmıştar. r Melek hanım alnından kanlar akarak bağıra çağıra yere yuvar- lanmıştır. Bu hali gören misafirlerden bir çoğu büsbütün korkmuşlar va evden savuşup kaçmışlardır. Başından yaralanan Melek has nımın feryadını duyan polis deve riyeleri evin önüne gelirlerken kapının önünden bir adamın kaçtığını görmüşler ve yakalar mışlardır. Bu adamın Hüseyin olduğu am aşılmıştır. Hüseyin eğlentiye dar vet edilmediği için kızmış ve bu şekilde evi taşlıyarak altüst et- Hüseyin adliyeye teslim edile- cektir. Kadın meselesi Dün gece Feriköyünde büyük bir kavga olmuş, bir kişi fena halde dövülmüş, bir kişide yara- lanmıştır. Kurtuluşta oturan Aleko isminde bir kaç gün evvel bir kadın meselesinden dolayi Dimitri ismin- de bir adamla kavga etmiş, bu yüzden araları açılmıştır. Dün gece Aleko Feriköyde otururken Dimitri yanına İlya, Koço, Ermis, Yani, Vitali ve Dimitri isimlerinde alti arkadaşını da alarak hep birden Alekonun üzerine bücum edip dövmeye başlamışlardır. Bu sırada orada bulunan Mubiddin efendi araya girerek Alekoyu kurtarmak kavgası bu defada Muş hiddin efendiye çullanmışlar, oğ da başımdan © yaralamışlardir; Zabıta hepsini yakalamıştır.