21 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Eylül 1293 Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Ke aaa Istanbul gazetelei Semerkant'te de okutacağız... âyni zamanda samini yet ve dürüstlüğü temsil eden bir vekil geldiği için, pek çok refiklerimiz. gibi, biz de çok mem- unuz. Genç vekili, kendi neslim in Gmsallerin- den addediyoruz. Onun içindir ki, kendisini daha ilk günden rahatsız etmek cesa- yelini gösteriyoruz: Muhtelif zaman- larda, karilerimizden maarif hak- kında aldığımız mektuplar ve bunlara inzimam eden kendi fikirleri ine Reşit Galip beyin seleflerinin dikkatini celbe çalışmıştık. Fakat onlar, maalesef, ricamıza makes olmak imkânını bulamadılar, Binaenaleyh, biz, ayni şeyleri, yeni maarif vekilimiz- den istiyeceğiz : 1 — Alelümum mektepleri bil. hassa ihtisas mekteplerini birer tabii mahrece raptederek, tahsilini bitiren gençlerin işsiz kalmamasını temin etmek, 2 — Yakın tarihimizdeki malâm hadiseler dolayısile, tahsil çağını gecirip te şehadetname alamamış, buna rağmen sonradan tahsilini ilerletmiş nice vatandaş vardır ki, bunlar, çok defa diplomalılar de- recesinde ehliyetli olmakla beraber, bazı mevkilerde imtiyazsız vatan- daşlar gibidirler, Tahsil çağını geçirmiş vatandaşlara da darül- fünuna girebilmek, resmi ebliyet- namesini alabilmek imkânın her ne suretle olursa olsun temin Meselâ, ibzari. sınıfları alk darülfünunları açmak, alelitlak darlfünunların iptidasında, lise şehadetnamesini hamil olmıyanların bakalorya im- mını vermesi usulü kabul etmek, Darülfünunda ıslahat ya pıldığı bu sene, bu işin tam Sarasıdır. 3 — Memlekette yalnız “Hafif kıraat , denen satbi neşriyat ya- pıldığım nazarı itibare alaral * orta,, ve “ yüksek kıraat , ih yacını “teminedecek bir mecmua Deşrini temin etmek, Maarif hakkında daha pek gok tememnilerimiz vardır. Fakat en belli başlı üç tanesini, sıcağı sıcağına, yukarı sıraladık, Bir de, Reşi Galip beyin gazete- lerde intişar eden dünkü beyana- tında bir cümle bizipek memnun giti, Mabterem yeni vekil diyr- lar — Istanbul'da basılan bir ga- yahut Mezbaha resmi Havai hat tesisatı bitmek üzeredir Et fiatlerini ucuzlatmak için et- ten alınan belediye rusumunun kilo üzerinden alınması için mez- bahada yapılmakta olan havai | hat tesisatı bitmek üzeredir. Mez- etler bu havai | hat üstünden geçerlerken tartı çaklardır. Bunun için belediye otomatik baskül sipariş etmeğe karar vermiştir. Bu basküller yi » kiloya kadar tartabildikleri gibi tartının mık- tarını cemetmeğe, tarihi göster meğe ait tertibatı da haizdirler. Hattı havaiden geçen etler mut- laka bu baskül ile tartılacakları için tarlı ve sairede hiç bir su istimal vukuuna imkân yoktur. Basküller bir gün zarfında kaç kilo et tartıldığını otomatik bir Surette göstermektedirler. Baskul- ler gelince et rüsumu kilo üze- rinden alınacak ve mezbaha rü- sumu hemen hemen yarıya ine- cektir. Bu tedbir, et fiztlerinin ucuzlamasına amil olacaktır. Ancak son günlerde Seyrisefain ve Yelkenci zade vapurları koyun İ nakliyat Fatini çağattıklarından et fiatlerinin artması bekleniyor. Belediyede, bu vaz mezbaha rüsumu inse bile nakliyat ücretlerinin yükselmesinden dolayı bu. kış, geçen seneye nazaran Istanbul halkımın daha pahalı et yemesi ihtimalinden bahsedi- iyor, Gaz hırsızı Geceleyin iş başında yakayı ele verdi Son zamanlarda Çubukluda gaz depolarından bir çok benzin ve gaz kaybolmuş, yapılan ilk tahki. katta gaz ve benzinlerin hariçten bir hursız tarafından aşırılmakta olduğu tesbit edilmiştir. Zabıta tahkikata başlamış ve icap eden yerleri tarassut alma almıştır, Etrafta yapılan uzun ta- kip ve tarassut neticesinde bu hırsızlığı Ali isminde bir adamın yapmakta olduğu anlaşılmıştır. Ali gece gene gaz aşırmak | üzere depoya girerken cürmü meşbut halinde yakalanmıştı Maznun evrakile beraber Üs- küdar adliyesine teslim edilmiştir. Bunun çaldığı gaz ve be nerelere il | istedikli | Semerkant bize değil, biz onlara Kaput bezleri Fiatlerin tereffüü etrafında tetkikat yapıldı Izmir ve Adanadaki pamuklu mensucat fabrikatörlerinin kaput bezi fatlerini artırdıklarından bah- Setmiştik. Bundan, piyasadaki ma: nifatura tacirleri şikâyet etmek: tedir. Ticaret odası, kaput bezi piyasası hakkında tetkikata baş- İamıştır. Verilen malümata göre, kaput bezinin topu 870 kuruşa kadar çıkmıştır. Piyasada, Japonu malları bol olmadığı için, yerli malların. fiati. artmaktadır. Japo mallarının fiati 897 buçuk İkaruştur. Fiatlerin artmasındaki sebep şudur. Bu sene, Türkiye pamuk rekoltesi az olduğu için dahilde pamuk fiatleri yükselmiştir. Fab- rikalarda, pamuklu fiatlerini bu yüzden arttırmışlard Halbuki fabrikaların ellerindeki pamuklar, geçen sene, piyasadan ucuzca tedarik edilen mallardır. Daha hiç bir fabrikanın, bu seneki piyasadan pamuk almadığı söy- lenmektedir. Bu vaziyet karş sında, İzmir, Adana fabrikalarının, fiatleri arttırmasının sebepsiz ok duğu anlaşılmaktadır. Kaçak içki Modada Andon isminde birisini kaçak içki satmakta olduğu haber alınarak araştirma yapıl mıştır. Addonun dükkânında şişe- lerle kaçak konyak bulunmuştur Andon mahkemeye verilecekti Çocuk dünyası hediyeleri Bu hafta çocuk dün- yası bediyelerini ala- cakların isimleri bu- günkü nüshamızda dercedilememiştir. Ya- rın çıkacaktır. ABONE öeretleri ee rare Benebi SENELİK 1400 krup 2700 İcra SAYLIK 780 31450» SAYLIK 400 » KAYLIK 150 » a Abone Deretleri doğruya AKŞAM gönderilmeli. doğrudan idaresi namına, ŞEHİR HABERLERİ Kontenjan Manifatura tacir- leri de vekâlete müracaat ettiler Iktisat vekâleti kontenjan sini henüz tanzim etmemi; Manifatura tacirlerinden mürekkep bir grup, Iktisat vekâletine bi telgraf çekerek, kontenjana ibti- yaç nisbtinde mal konulmasını istemişlerdir. Diğer taraftan ithalât tacirleri de işbu kontenjana fazla mal konuk. ması için vekâlete © müracaat etmektedirler. Netice itibarile, ithalât tacirleri kontenjan listesinde, her zaman- len fazla miktarda mal bulu- nacağını tahmin ediyorlar. Şeker tacirleri, şekerin konten- jan haricinde kalacağından şüphe- lidir. Dün bir kaç şeker taci bu husutta iktisat vekâletine telgrafla müracaatta bulunmuşlar- dar. Buğday yükseliyor Buğday fiatlerinde hafif bir tereffü olmuştur. Evvelki gün borsada yumuşak buğday fiati 6 kuruş 25 paradan açılmış, 7 kuruş 5 parada kapanmıştır. Suriye ve Yunanistana 130 çuval buğday ihraç edilmiştir. Dün, şehrimize Anadoludan 34 lay gelmiştir. Bu mik- sn, man olmaktadır. Azılı çocuk Bir kadını taşlarla ağır surette yaraladı Halıcıoğlunda madam Maryam. inde bir kadını aynı evde oturan Gönül isminde 12 yaşla rında bir çocukla kavga etmiştir. Kavgada Gönül madam Marya mın başına bir taş vurarak yere yuvarlamış ve gene taşlarla kadını vücudumun muhtelif yerlerinden ağır surette yaralamıştır. Gürül. tüye komşular yetişerek polise haber vermişlerdir. Mecruh kadın hastahaneye kaldırılarak tahki başlanmıştır. Zorlu kardeş Rakı yüzünden hemşiresini dövmüş Cibalide oturan Rabia hanımla | | KARİ MEKTUPLARI Imlâ meselesi Dün bir karimizden şu mektubu aldık : “Sekiz yaşınde bir çocu-. gum var, Geçen sene mektebe devam etmeğe ve okuyup yazma öğrenmeğe başladı. Yeni harfler sayesinde hemen yanlışsız bir surette yazıyor, Yalnız bir şeye aklı ermiyor. Soğuk kelimesini souk şeklinde yazıyor. ve hocanın bunu meden tashih ederek bir g ilâve ettiğini bir türlü anlıyamıyor... Her defa" “ Bu harfin burada işi diye soruyor. Bunun gibi anlıyamadığı bazı. şeyler Meselâ Bağın kelimelerinde ortaya. çıkıyor. bunu Ba, Keza beyi Bağ, gene bu ğ Halbuki çocuk Ban şeklinde yaziyor. yazdığımız. halde neden etmeyi, anlamayı değilde etmeği, anlamağı şeldinde yazıldı ğını da anlamıyor. Çocuğun bunda haklı vardır zannederim. Biz eski harfleri bildiğimiz. için yeni harflerle ya- zarken farkında olmadan adeta bir nevi tercüme yapıyoruz. Hal- buki eski. harfleri bilmiyenler lüzumsuz harfleri kullanmıyorlar ve kelimeyi söylendiği gibi yazı: yorlar. Bu hususa nazarı dikkati eelbetmenizi rica ederim.,, Karilmizin bahsettiği meselede hakkı vardır. Filhakika ilk mek- teplerdeki çocukların hiç biri lüzumsuz harfleri kullanmamakta, hepsi kelimeleri söylendiği gibi yazmaktadırlar. Imlâ meselesinde bu noktanın nazarı dikkate alı Bacağı şüphesizdir. Yeni mezarlık Balmumcu civarındaki arazide tesis edilecek Beyoğlu ve civarındaki türk mezarlıkları temamile | dolmuş olduğundan belediye yeni bir kab- ristan tesisine karar vererek mü- nasip bir yer aramış ve bulmuş” likör Fabrikası ilerisindeki müsel- lestir. Bu mezarlık takriben yüz metro murabbamda olacaktır. Belediye bu eraziyi emlâki milli yeden devren alacaktır. Eraziyi belediye sibhiye müdürlüğü tetkik etmiş ve kabristan ittihaızma müsait bulmuştur. Ancak toprağın ölü çürütmeğe müsait olup olmadığının. anlaşıl. ması için arazi toprağından bir kaç nümune alınmış, tahil edi mek üzere kimyahaneye gönderi miştir. Tahlil neticesinde toprağın cinsi de müsait görüldüğü takdir. - müessir olacağız. Bizim lehcemizi |) Adres tebdili için yirmi bep ke | kardeşi Ali dün bir rakı mese- | de bu arazi kabristan ittibaz erik, Samartamiıe da okunmalı m Esa, İİ) roşluk pul göndermek Hzımdır. lesinden kavga etmişlerdir. Ali | edilecel ve anlaşılmalı. sen bu işin başka türlü Ray a RR hemşiresini fena halde dövmüştür. Bu kabristan tesis edildikten la imaemezi a ne mümkün, ne de“varittir. Aksi |İİs. imatk Güneş Ofle hindi Akşam Yan | Kavgadan sonra Ali biddetini | sonra başta Maçka mezarlığı temin ettiğimiz “yüksek yazı | gikdirde yeni maarif vel EL 956 asi 556 13 yı İ| yenemiyerek elindeki rakı şişesini | olduğu halde Beyoğlu semtindeki türkçesinde , | bizim £ türkçenin |. Semerkantte basılan bir ga. || Ya 46 545 127 158 sazo asAsğI firlatmış, hanımı başından | bütün mezarlıklara ölü gümülmesi “önayak, olmasını istihdaf ediyor.) zer. Jstanbulda okunmalı ve | derehane: Babıdll civarı (|| yaralamıştır. Rabia hanımın fer. | menedilecektir. Bu yere Şişliden lar demektir. Yani, dil işlerine | ynlaşılmıl/ - derdi. Acımusluk 8 okağı 13 No. yadı üzerine polisler gelerek Aliyi | otomobil ile üç dakikada gitmek karışan bazı şimalli ırkdaşlarımızın | (Va-Na) | yakalamışlardır. mümkündür. Amca Beye göre... — Bir şehir para ile temizlenir, EN — Hayır efendim, para Ile değil adamla temizlenir 1. — Hayır para ilel., — Hayır adamla |... — Sen söyle Amca bey, neyle temizlenir? A.D, — Her halde, bu asırda Şu Aptidal aletiş tomizlenmez. azizim £