14 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

14 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Akşam 14 Teşrinievrel 1932 Cihan iktisadiyatı Beynelmilel yün kongresi - Amerikada yeni bedbinlik - Hindistanda neden buhran yok ? - Iran Rusyadan şikâyet ediyor. <6n istihsalâtı ve imalâtı hak- kında görüşmek üzere Holanda- nın merkezi Laheyde toplanan beynelmilel kengre5 Teşrinievvel- de nibayet bulmuştur. Kongrede bir çok mühim 'mes'- eleler görüşülmüşse de kat'i k verilmesi gelecek kongreye bıra" Bu meselelerden biri yün satım alınmasına aittir. rahhaslardan bir çoğu yünün il « olarak kullanılma- sının men'ini istemişlerdir. İngiliz murahhası M. Tulloch Iegiliz kumaşı zehabını verecek namlar ile yün mamulâtn satıl. masını protesto etmiştir. Bu zat İngilterenin haricinde yapılan bazı yün kumaşlara Bradford namı verildiğini ve bunu satın alanların İngilteredeki Bradford malı zan- nettiklerini söylemiştir. Italya murahhası böyle namların istimal edildiğini tasdik ve kabul etmiş, fakat bundan maksat bey- nelmilel bir ismi kullanmaktan ibaret olduğunu ilâve eylemiştir. Alman murahhası o Almanyada bu gibi isimlerin kullanılması memnu olduğunu söylemiştir. Bunun üzerine Italya murahhas bundan sonra yün kumaşların Üzerine imal edildiği memleketin konulmasına bütün gayretiyle çalışacağını söylemişti Amerikada ümitsizlik Amerikada yeniden ümitsizlik veren bir hava esmeğe başlamış- tar, Nev York borsasında buğday akip piyasaya satılmak üzere çok miktarda esham çıkarılmıştır. bundan bütün esham fiatleri mü- teessir olmuştur. Yeni düşmenin asıl sebebi reisicumhur Mir. Hooverin Ameri- kanın ziraat mıntakasında irat eylediği nutuklarda çif gün bulundukları müş! kurtarabilecek cezri çareleri gös- termem Reisicumhur memleketin maruz bulunduğu tehlikelere dair verdiği izahat il yerde telâşa vermiş Bu sözlerden intihap gününden evvel Amerika tisadi ve salâh olamıyacağı ve demokrat fırkası namezedinin - son. günlerde çok muhtemel görünen - kazanması üzerine ticaret ve ganayiin uzun müddet müphemi- yet içinde kalacağı hakkında kanaat hasıl olmuştur. Sanayi eshamı yüzde 3,1/2 e 5 puvan kaybetmiştir. Ecnebi ikümetlerin eshamı şiddetle düş- müştür. Amerika hükümeti ve- killeri de düşmüştür. Kanada da buğday fiati düş mekte devam ediyor. Winnipeg'de buğdayın buşeli 487/8 cente inmiştir. Şimdiye kadar buğd. bu derece düştüğü görülmemişti. Hint ticareti Şimdiki buhrandan umum »ira- at memleketleri fevkalâde sı tada kaldıkları halde Hindistan bundan masun kalmıştır. Sebebi Ingiltere altın mikyasını derkederken Hindistanın da bu Yolu tutmuş olmasıdır. Hindistan tüccarı altın ihracının gifçileri tatmin edecek | kârlı bir iş olduğunu derhal idrak etmişlerdir. Bunlar borçlarımı altınla öde- mişler ve alacaklarını ingiliz altını yahut rupye olarak almışlardı Bu suretle çok kâr temin ettik leri gibi Hindistan ge | de Hindistandan 60, 000,000 ing liralık alın ihraç olunmuştur ki bu miktarda eşya ihraç edilmiş demektir, Hindistanın kredisi artmış ve rupyenin kambiyosu yükselmişti Evvelce Hindistan tüccarı Lon- dradan kısa vadeli krediyi yüzde altı ile alırken şimdi yözde 2 alıyor. o Hindistanda | çifçinin memnun olması balk arasında İngiltreye karşi isyanlar zuhuruna mani olmuştur. Iran - Rusya ticareti Rusya ile ticari muamele yapan Iran tüccar ve müstahsillerinin bolşeviklerden şikâyeti son dere- ceyi bulduğundan İran bükümet makamları meseleye vazıyet et- meğe mecbur olmuşlardır. İranlı- ların başlıca şikâyet ettikleri noktalar şunlardır: 1 — Ru: mallarını peşin para ile veriyorlar ve Iran malla- rını kredi ile alıyorlar. 2 — Ruslar mallarını kendi istedikleri zaman veriyorlar ve Iran mallarını almak için bunları name vermesine tabi tutuyorlar. 3 — Ruslar kendi mallarını piyasada mal tükendikten sonra pahalı pahalı veriyorlar. ve Iran mallarını ise müstabsilin daha ziyade dayanmağa kudreti kalma- dıktan sonra ucuz ucuz satın alıyorlar. 4 — Ruslar Irandan | zaten ucuz aldıkları malları ecnebi pi- yasalarında yok pahasına satarak İran emtiasınn kıymet ve itibarını düşürüyorlar. 5 — Sovyetler Iran mallarını satın almak inbisarını ellerinde tutmak için transit nakliyatına gayet yüksek tarile koymuşlar Tevzi merkezi : Çifçi kitaphanesi kulak, boğaz, burun mütahassısı Doktor İhy a Salih ya Hamamı sirastada 24 numarada - Cumadan başka her gün - öylede sonra se 15 ten ilibaren hastalarını kaz bul eder. Tasarruf Di rlük Ke düzenlik: kaynağıdır Siparişler sizi hayrette me sür'at Rl NN TURKİYE AKŞAM e İN Kenan Müdürü, Lİ İnhisarlar umum müdürlüğünden: Müskirat kısmı için mübayaa olunacak (150) ton yıkanmış ma- den kömürünün mübayaası şartnamesi mucibince ve kapalı zarf usulile münakasaya konulmuştur. Taliplerin şartnameyi görmek özere her gün ve münakasaya iştirak etmek için yüzde yedi buçuk teminat akçelerile birlikte zarflarını nibayet 24/10/932 pazartesi günü saat 15 e kadar Galatada mübayan komisyonuna vermeleri İstanbul Sıhhi Müesseseler Mübayaa Komisyonu Riyasetinden: Bakırköyde kâin Akliye ve asabiye hastanesi için lüzumu olan 2000 metre yerli elbiselik kumaş olbaptaki şartnamesi ve nümunesi veçhile ve 8 Teşrinisani 932 salı gönü saat 14 te aleni münakasa suretile ihale edilmek üzere münakasaya konmuştur. Şartname ve nümuneyi görmek istiyenlerin komisyona müracaatl: İstanbul Limanı Sahil Sıhhiye Merkezi Baştababetinden: Merkezimiz için kapalı zarf usulile alınacak olan bir Dizel motörü için 3 Teşrinisani 932 tarihinde saat 14 te münakasa yapılacağından taliplerin şartnamesini almak üzere Galatada Kara Mustafapaşa caddesinde merkez dairesinde Levazım memurluğuna müracaatları, Doktor - Operalör Ahmet Asım Almanya Nisaiye ve Velâdiye cemiyeti âzasından Doğum ve kadın hastalıkları mütehassıs Muayene : 10 - 12 Ortaköy Şifa yurdu 15 - 18 Beyoğlu İstiklâl cad. 193. Opera sine- ması karşısında. B. O. 2221 ve 1960 Tel, Doktor Hafız Gemal Dahiliyye mutahassısı -# .Cumadan maada her gün saat (230 dan 5 e) kadar İstanbulda Divanyolunda (118) Nol hususi kabinesinde bastalarım kabu. ev tedavi eder, Telefon 22395