14 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Akşam 14 Teşrinievvel 1932 Dil inkilâbı Gazetecilikle matbaacılıkta kullanılan, sözler derleniyor Matbuat cemiyetinin geçenlerde toplanan kongresi, dil inkilâbında cemiyete düşen vazifenin dikkat ve ehemmiyetle yapılması ka rarlaştırılmıştı. Cemiyetin yeni idare heyeti dünkü ilk içtimamda bu hususta da o müzakerelerde — bulunmuş, gazetecilik © ve — matbaacılıkta kulanılan sözlerin derlenmesine ki ermiştir. Bu işle meşgul olmak üzere meslekte nisbeten eski arkadaş- lardan bir heyet teşkil edilmiştir. Muharrirlerden o Ahmet Cevdet, Sadri Etem, Refik Ahmet, baş- mürettiplerden Hayri Mubtar, Mu- #ahbih Ihsan, letihbar ile meşgul muharrirlerden Sabri, kitap tâbi- lerinden Ibrahim Hilmi, Ahmet Ha- Bt, makinist Ismail Hakkı, linotipi mütehassıslarından Fey, dökümhanesi sahiplerinden Meh- met Ali ve Hayık, tevzi memur- larından Cevdet ve Mehmet bey- ler bu heyete seçilmişlerdir. Devlet matbaası Hamdi Emin ve vilâyet gazetesi memuru Şemseddin beylerin de bu beyete iştirakleri rica olunacaktır. Mat- buat sözlerini derliyecek heyet önümüzdeki perşembe günü saat oabeşte matbuat cemiyeti bina- sında ilk içtimamı yapacaktır. Rus sporcuları Bir istikbal proğramı yapıldı Sovyet sporcuları misafirlerimizi bamil olan Çiçerin vapuru 15 teşrinevvel cumartesi sababı saat altıda Büyükdereye gelecektir. Sabah saat yedide heyeti islik- baliyeyi hamil olan bir motör cektir. Bu motörde Istanbul valisi ve belediye reisi tarafından ter- cüman Vedat bey, halk fırkası tarafından Meki bey, halk evi spor şubesi tarafından Sadeddin Galip) bey ile heyeti tertibiye azam Taip Servet, Zeki Rıza, Kemal Rifat beyler, ve her gaze- teden bir muharrir ile bir fotoğraf muhabiri ve mihmandarlar ve tercümanlar kulunacaklardır. Motör Çiçerin vapurma Yeni- köy açıklarında yanaşacak ve bu heyet vapura geçerek misafirlere ilk rasimci hoş amediyi ifa ede- eeklerdir. Vapur sekiz buçuk delerinde Tophane açıklarına gelecek ve misafirler motörlerle Tophane rıhtımına çıkarılacak lardır. Misafirlerimiz karaya çıkarken ve merasim istikbaliye esnasında şebir bandosu terennüm edecektir. Rıbtımda evvelâ Halkevi spor şubesi reisi Fethi Tahsin bey rad- Halkevi sporcuları namına misa- firlere beyanı hoş amedi edecek ve hazır bulunan klüpleri ve misafirlere takdim Misafirlerimizi Seyrisefain ida- resinin yolen salonu önündeki parkta, İstanbul valisi ve belediye reisi Mubiddin bey namına Haluk bey, Halk fırkası namına Rük- neddin bey, İstanbul mıntakası namına Orhan bey, futbol fede- Fasyonu namına Sait bey istikbal edeceklerdi Adliye Vekili Adliye Vekili Yusuf Kemal bey dün şehrimize gelmişlir. Pazar günü dönecektir. Cenevre, 13 — Silâhları bırakma komisyonunun geçen içtimaında harp silâhı yapan fabrikaların bir nizama bağlanması hakkında bir karar verilmişti. Bu meseleyi tet- kik için 15 kişilik bir komisyon teşkil edilmiş ve Türkiye de ko- misyona davet olunmuştur. Komisyona Türkiye namına Sivas mebusu Necmeddin Sadık bey iştirak etmiştir. Necmeddin Sadık bey komisyonun bu günkü “dünkü, içtimaınde silâh ve mühimmat imali hakkında Türkiyenin noktaj Dazarını anlatmıştır, Necmeddin Sadık bey silâh fabrikalarının cihan sulhunu teb- dit eden bir tehlike olduğunu, ımat (o fabrikaları O kontrol alına alınmadıkça terki teslihat- tan bahsedilemiyeceğini söylemiş eticesini sabırsızlıkla hususi surette konuşmuştur. Bundan sonra resmi Nallıhan 12 (Hususi) — Kaza- mız dahilinde yakılmakta olan şosede çalışmaya gelen Kavak köyü mükellef amelesi daha gün- lerinin gelmediğinden köylerine dönerken Oyma ağaç çifliği civa- rında yabani bir erik yüzünden aynı köyün iki komşusu birbirle- rini ağır surette yaralamışlardır. Yaralılardan biri ölmüştür. Hadise şu şekilde olmuştur : Köylerine dönen ameleden Ikbal oğullarından — Mustafa oğlu Ali erik ağacı üzerine çıkmış erik /koparırken dinğeç | oğullarından Ahmet oğlu Tahşin ağacı sallıya- rak erik toplamak istemiştir. Salıntı üzerine Ali yüzüstü yere düşmüş ve Tabsine | küfret- miştir. Bu küfürden O muğber olan tahsin bıçağını çıkararak Ingilterenin harici ticareti Lendra 13 (A.A) — Ithalat, Eylül ayıcda 54,266,652 İngiliz lirasına baliğ olmuştur. Yani Ağus- tos ayı rakamlarına nazaran 9 yü 50 bin 838 lira fazla ve 1931 Eylülüne nazaran 14,027,347 lira noksandır. Ihracat, Ağustosa nazaran 2 nazaran 33,617,3 lira tenakus konuşma olmuştur. Bu müzakerede ingiliz hariciye ve müsteml ları, fransız sefiri de bulunmuşlardır. Öğle vakli fransız başvekili şerefine bir zıyafet verilmiştir. Yarın da konuşmaya devam edilecek, Erik toplamaktan çıkan kavga Bir kişi öldü, bir ağır yaralı var milyon 323,120 ve 1931 Eylülüne | silâh fabrikalarının beynelmilel bir surette nasıl idare olunduğunu izah etmiştir. Necmeddin Sadık bey yalnız hususi silâh Fabrikalarının ilgasını teklif eden Fransız murahhasına cevap vermiş ve devlet Fabrika" larının da hususi fabrikalar gibi beynelmilel kontrola tabi olması lâzım geldiğini söylemişti meddin Sadık bey demiştir kir “Hususi silâh ve mühimmat fabrikalarını ilga ederek devlet fabrikalarını silâh imalinde serbest bırakmak bu sahada hiç bir şey yapmamış. olmağa | müsavidir. Böyle bir yarım tedbir faydalı olmaktan ziyade muzurdur Çünkü devlet fabrikalarma malik li yan o memleketleri | diğerlerinin keyfine tabi tutmaktır. Yalnız. hususi fabrikalar üzerine fransız edecektir. Fransız. bonuşmaların ne lunacağı ümit e konferansının nazır” anlaşılmıştır. Alinin başından ağır sorette ya- ralamıştır. Esasen küçük olan Ali kanlar içinde toprakta yuvarlanırken can acısile o da bıçağını çekmiş ve Taksinin kasıklara bıçağını di dırmış bıçak Tahsinin en nazik uzuvlarını parçalıyarak ölü olarak yere serilmesine sebebiyet ver- miştir. Başından ağır surelte yaralı olan Ali kanlar içinde ölen Tahsinin yanına yuvarlanmış, bunu gören köylüler derhal merkez jandarma karakoluna haber ver. mişler. Vaka mahalline giden müstan- Uk ve sihiye memuru ( sibiye memuru diyorum çünkü kazamız- da çoktan beri hükümet doktoru olmadığı için cürmü o meşhude sıbiye memuru gitmektedir.) ölü Bir amele üst kattan düşerek yaralandı Fatihte yeni yapılan bir binada çalışmakta olan ameleden Mehmet | dün binanın üst katına beton çek- mek için bağlanmış olan ipin sağ- lam olup olmadığını tecrübe için ipe asılmış, ve ip kopmuştur. Mehmet binanın üst katından Aşağıya taşların üzerine düşerek muhtelif yerlerinden tehlikeli su- rette yaralanmıştır. Mehmet has- etmiştir. taneye keldırılmıştır. Silâh fabrikalarını kontrol Murahhasımız Necmeddin Sadık beyin mühim bir nutku Anlaşma kabil oc mı? M. Heriottan sonra alman başvekili Londraya gidecek Cenevre 13 (Hususi) — Bura mahafili, Londrada Fransız ve Ingiliz başvekilleri arasında yapılan konuşmaya büyük bir ehemmiyet veriyor ve konuş- bekliyor. başvekili M. Herriot, bu sabah İngiliz baş vekilile başvekili M. Herriottan sonra gelecek hafta başvekilinin Londraya giderek silâhlar meselesi hakkında / görüşeceği riyaset divanı derhal toplanacaktır. Fransa hükümetinin emniyet meselesi hakkında Amerikadan teminat istediğinin doğru olmadığı cari karnı bir kontrol türk heye- tince silâh ve mühimmat imalini kontrolu değil bir kısım devletle rin diğer bir kısım devletler tar: fından kontrol edilmesi demektir. Türkiye böyle bir şeye razı olmaz. il Esasen bu emeller ilel sahada kabili tahak- Eğer yalnız hususi lar ga edilme her dey let kendi memleketinde fabrike- lar inşasma başlıyacaktır.,, Murahhasımız bundan sonra silâh imalinin tahdidi ihtimaline karşı milli müdafaasına çok hassas olan Türkiyenin büyük silâh fab- yikaları inşasına mecbur olduğunu, bu fabrikalar için milyonlar sar- fettiğini eğer hususi fabrikalar ila edilirse diğer devletlerin de hareket edeceklerini akşam üzeri Parise hareket alman haber verilmektedir. Bu | sinde bir anlaşma zemini bu- iyor. Bu anlaşma silâhları bırakma i kolaylaştıracak ve konferans ve yaralıyı merkeze naklet doktor olmadığı için her il de doktor bulunan en yakın kaza olan Beypazarına nakletmek icabetmişi Ölü ve yaralıyı hamil olan üstü açık araba 5 kilometro kadar mesafe almışken, kazamızda as- keri muayene yapmak üzere ge- len doktor kaymakam Mecit ve Lütfi beyler hızır gibi yetişerek yaralıyı ölümden kurtarmışlardı Ölü defnedilmiş, yaralı da hasta- meye sevkedilmek üzeredir. Aynı günün gecesinde hırsızlar tüccardan Hacı Memiş zade hafız Mustafa beyin beton mağazasını yararak kasayı soymağa teşebblis etmişlerse de Çarşı bekçisinin dü- dük sesinden korkarak işi yarı bırakıp kaçmışlardır. Haşim oğlu Gizli esrarhane açan biri yakalandı Beyazıt polis merkezi Şevkiye isminde bir kadını tevekif et- işti Şevkiye yangın yerlerinde gizli kulübeler açarak buraları esrar- hane halinde işletmekle maznun- dur. Yaş bu şekilde mubtelif suçları mey- dana çıkarılmış ve kendisi evra- kile birlikte adliyeye verilmiştir. Futbol birinciliği Izmir 13 (A, A) — Türkiye futbol birinciliklerine iştirak'etmelk üzere dün akşam geç vakit Konya idman yurdu ve bugün akşam üzeri de Trabzon idman ocağı şehrimize gelmişlerdir. Her iki. kafile İzmir sporcuları ve mınlaka erkânı tarafından karşı" lanmış ve otellerine yerleştiril. mişlerdi Türkiye | futbol birincilikleri bihai müsabakalarına bizzat ne zaret etmek üzere futbol fede- rasyonu reisi Hamdi Emin beyde Mersin vapuru ile şehrimize gel miş Hamdi Emin bey, Izmir oyun- cularından Istanbul ve Ankara sahalarında göremediklerini İzmir de görmek arzusunu izhar etmiş olduğundan 21 teşrinievvel cuma günü yapa evvel iki İzmi edilerek bunlar arasında bir mü: sabaka yapılacaktır. Türkiye futbol birinciliklerine iştirak edecek olan beş gurup birincisi arasında çekilen kur'a neticesinde takımlar şu numaraları almışlardır: 1 - Konya, 2 - Istanbul, 3- Izmir, 4 Trabzon, 5 - Eskişehir. Buna nazaran fiküstür şu suretle tesbit edilmiş 14 teşrinievvel cuma: saat 13/30 da resmi geçit, san 14 te bir ve iki numaralı takımlar arasında maç. Hakem Cafer bey, saat 16 da üç ve dört numaralı takım- lar arasında maç. Hakem Aptullah bey. e sa bir ve iki galibi beş numaralı takımla karşılaşmıştı 21 teşrinievvel cuma: Saat 16-te iki İzmir karışık takımı arasında . Saat 16-da üç ile 1, 2 ve 5 galibi arasında final. Berabere kalan takımların oyunu temdit edilecek- tir. Temdide rağmen berabere kalanlar hafta arasında karşılaş tırılacaklardır. Nereden çıktı ? Büyükderedeki feci yangının tafsilâtını veren bir gazetede, yangının Vefik beyin katından Şıktığını ve Vefik beyin eşyalarını bir gün evel o başka bir yere naklettiğini yazıyordu. Vefik beyden aldığımız bu mek- tuple, neşriyat tekzip edilmekte Vefik bey mektubunda diyor “Ateş benim katımdan değil, dizer kiracılara ait alt kat merdiven dan çıkmış ve buhalo ikalarde oraya gelipte came- kıran polis Refik ndan da vazıhan gö- rülmüştür. Eşyamı evvelce kaçır- mış olduğuma gelince: Yangın esnasında benden halı talep eden komşumuz Yanko efendiye salonun halısını attım. Onlar orada bulunan bir kaç kişi ğe balı totacaklar. yukari içine atlayacaklardı. Ben e elbiselerin bir kısmını kopsu bildim. Masanın örtüsüne sardım, salonda elime me geçti ise ufak tefekleri yatak örtüsüne doldur- dum, Polis Refik efendinin ikazı ve yardımile sofadan geçtim. Ii dakika sonra altından yan- mış olan sofa çöktü. Bende tanı kurtuldum. Pijama ile yalınayak sokağa fırladım. Kayın validede diğer odalarda daha heniz sandığa yerleştirilmemiş çamaşırları çocukların eski elbise- İerile bir battaniye sokmuş, işte iler kurtarabildiğimiz şeyler. diğer eşya temamile yanmıştır. Yangından arkamda pijama yalın ayak terlik ile canımı kur- tarabildim. Hattâ muhterem vali Muhiddin beyin emirlerile arkama bir polis kaputu verildi ve sabal kadar olsun istirahatimin tem emredildi, Kendisine bu ka: naslığından dolayı da en büyüle teşekkürlerimi alenen söylemeği bir vazife bilirim. 7 İLLE AE gm RM