14 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

14 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ira emirde komünist muhakemesi Şahitler dinlendi, muha- keme ayın 18 ine kaldı Izmir, 11 — Memleketin huzu- runu ihlâle teşebbüsü ve halkı tahrik ve teşvikle müttehem mo- 'delci Kerim, tuhafiyeci Osman, makinist Mahmut, marangoz Ali Rıza ve Ibrahim efendilerle Ibra- him zevcesi Melek H. hakların daki muhakemeye ağırceza mab- kemesinde dünden itibaren baş- lanmıştır. Evvelâ modelci Kerim isticvap edilmiştir. Maznun bir şey bilme- diğini ve ilk verdiği ifadenin yalnış olduğunu söylemişti Müteakiben. mazaun Ibrahim sorguya çekilmiştir. Ibrahim, ko- münist beyannameleri dolu olan bir çanta hakkındaki ifadesinde demiştir kiz — Bir gün eve gidiyordum, arkadaşım Nedime tesadüf ettim, bana bir çanta verdi. “Bunu evinde bir gün saklayıver, senden yarın alırım, dedi. Ben çantayı eve ürdüm, Fakat zevcem, yemin- liyim, emanet kabul © etmem dedi, bunun üzerine çantayı bir gün durmak üzere komşumuz Me- İlhat hanıma verdik, Melek hanım da isticvabında zevci Ibrahim efendinin söyledik- lerini tekrar etmiştir. Bundan sonra mazmun Osman, Mahmut, Ali Rıza efendiler din- lenmişler ve ifadelerinde hiç bir şeyden haberdar olmadıklarını söylemişlerdi Şahit Melâhat hanım; — Melek hanım bana bir çanta verdi, Bende bir kaç gün durdu. Bir türlü almadı. İçerisin- de me olduğunu bilmiyordum, d-miştir. Şahit Ilhan hanımda şunları söylemiştir: — Biz Melek hanımla bir mağa- zada amelelik yapıyorduk. Melek hanım bir gün bana, iyi bir bulduğunu ve bunun da ko: pistlik olduğunu söyledi. Ben böyle işlere girişemiyeceğimi ken- disine bildirdim, bildiğim bu ka- dardır. Şahit Nazmiye hanım da de- miştir kiz — Ben ameleyim. Bir gün Melek hanıma misafirliğe gi tim, Komünistlikten babsediyor- ardı. Fakat bana bir şey söyle- Şahit lstanbullu Naime hanım; Ben bir fabrikada ame- im, Melek hanım bir gün ev. me geldi, bana uzun uzadıya Rusyadan bahsetti ve kocamı terkedip — kendileri ile birlikte Rusyaya gitmekliğimi teklif etti, Ben bunu reddettim demiştir. Müteakiben, Melek hanımın tekrar ifadesine müracaat edil. miştir. Melek hanım şunları söylemiştir: — Ben Rusyadan bahsettim. Çünkü kocam Rusyada 12 sene bulunmuştu. Bana anlatırdı, ben de anlattım. Bu cürüm müdür ?, Muhakeme, 18 teşrinievvele talik edilmiştir. Inegölde orta mektep İnegölde bir orta mektep açıl- miş Bu münasebetle kasabada bayram yapılmıştır. Açılma resmi çok parlak olmuş, Bursa valiside bu resimde bulunmuştur. Maarif li Reşit Galip beye bir teşek- » telgrafı çekilmiştir. - Diyarıbekirin karpuzları Diyarıbekirliler burada bir şeker fabrikası açılmasını istiyorlar Diyarbekir 7 — Diya- karpuz ları dünyanın her tarafında meşhur- i kadar karpuzları Yetişir. Bu kar- puzların iki tane- sini. bir deve ancak taşıya bi- lir. iş karpuz tane ile değil dirhemle satılır, bir dilim karpuz bir gileye bol bol yetişir. Bura karpuzları yalnız. boyu ile değil lezzete de şöhret kazanmış- tır. Diyarbekir karpuzu bal gibi tatlıdır. Bunun işin bir zamanlar Amerikadan bu- raya bir heyet gelerek, Kalifor- niyada yetiştir. mek üzere sureti mahsusada kar- puz tohumu almıştı. Diyarıbekirde karpuzların bu kadar büyük ve lezzetli olmasının sebebi vercin tersine atfediyor. Fakat belediye reisi Hekimbaşı zade Muhiddin bey daba | gi fikrindedir. Muhiddin beye mazaran Mısırda barı mahallerde halk güvercin etini tavuk etine tercih ettiğinden Kazanç vergisi Izmir ticaret odasında bir toplantı . İzmir. ticaret oda- rgisi lâyihasını in bir içtima, yapılmıştır. Içtimada * avukatlar ve doktorlar da bulunmuştur. Bazı noktalara avukatlarla doktorlar itiraz et- mişlerdir. Yeni lâyihada, İzmir, Ankara gibi ikinci sınıf gehir addedil mektedir. Serbest meslek erbabı yazıhane ve evlerinin safi hasılâ- tanın mısfına ilâveten derecelerine göre 100, 50, 25 ve 10 lira ka- zanç vergisi vereceklerdir. Doktorlar ve avukatlar vergiyi ağır bulmaktadırlar. Avukatlar namına bir, iki mu- rahhas Ankaraya gidecek ve bu verginin İzmirdeki serbest meslek erbabına çok ağır olduğunu yüksek makama arzedecektir. Adanada trahom mücadelesi Adana 11 — 1 kânunusani 932 tarihinden eylül ayı sonuna kadar vilâyetimiz . trahom © mücadele dairesince 119,618 trabomlunun gözleri ilâçlanmış ve 9238 traho- lunun da gözlerine (ameliyat yapılmıştır. » bu buralarda çok miktarda güvercin bulunur. Fakat buna rağmen karpuzlar Diyarıbekirdeki kadar büyük ve lezzetli değildir. Diyanbekirde karpuzdan başka iyi pancarda yetişmektedir. Yapı- lan tecrübeler çok İyi netice ver miştir. Bu pancar bilhassa şeker itiba- rile çok kuvvetlidir. Pancar tar- lalarına lâzım gelen su, Dicleden bir kanal vasıtasile kolayca alına- bilir. Bunun için Diyanbekirde Çocuk cesedi Ölü doğmuş, yanlışlıkla denize atılmış mir, 1) — İzmirde Salhana civarında denizde yeni doğmuş bir çocuk cesedi bulunmuştur. Yapılan tahkikat neticesinde ço- cuğun kime ait olduğu meydana çıkarılmıştır. Tabibi adli tarafın dan yapılan otopsi neticesinde çocuğun ölü doğduğu ve cesedinin denize atıldığı anlaşılmıştır. Ceset bir klinikte tedavide bu- ludan Rifat beyin zevcesi Lâtife hanıma ameliyat yapılmak. suretile alınmış ve çocuk ölü olarak doğ” muştur. Çocuğun ölü olarak alınmasın dan sonra ameliyathanedeki ko- valardan birisine konulduğu ve kanlı pamuklarla . bezlerin de üzerine konduktan sonra hizmetçi tarafından dikkat edilmiyerek de- nize döküldüğü anlaşılmıştır. Ço- cuğun cesedi bu suretle denize akılmıştır. Bandırmada transit petroldan alınan resim Gaz kumpanyaları, Bandırma belediyesinden şikâyet etmekte- dirler, Bandırma belediyesi, Ban- dırmadan transit olarak geçen bir teneke petrol veya benzinden iki kuruş “iskele resmi almaktad uzaktan görünüşü, Şahi? civarındaki aygir deposunun Bir kısmı / bir şeker fabri | kası açılması çok muvafık olaca; söyleniyor. Bu hususta bazı temennilerde bu- lunulacaktır. Diyarıbekir be- lediyesi son gün- ler zarfındı yetiştirmek için büyük bir retle koruma cemiyeti. kurulmuş, reisli- bey seçilmiştir. Cemiyet Diyarı" bekir va civa nında yeniden ağaç yetiştirmek için esaslı bi programla çalış mağa başlamıştır. Bu sene yeniden pek çok ağaç dikilecektir. Cemiyet, mev- cut ağaçların mu- hafazasına çalışacağı gibi bir kısım ağaçlarada aşı yaptırılan caktır. Amasya ve Bursa ve Ma- latyadan bir çok aşı fidanları getirtilecektir. Amasyadan (elma, Bursadan şeftali, ve Malatyadan kayısı aşi” İarı gelecek ve bunlar mevsi de hemen ağaçlara aşılanacaktı Bundan başka bağların ıslahı ve yeniden bağ yetiştirilmesi için de bazı teşebbüsler vardır. F Güretli hırsız Geceleyin ) yatak odasına girerek eşya aşırmış! Bursa, 12 — Bir kaç günden beri ailesi afradile birlikte Çekir- gedeki Saidiye otelinde ikamet eden demir tüccarlarından Istan- bullu Baki beyin gece yattığı odasına hırsız girmiştir. Hırsız odada yatanlara bir şey sezdirmeksizin Baki beyin duvar: da asılı elbisesile ayakkaplarını refikasına ait el çantasile mubte- viyatı olan on sekiz lirayı aşırarak kaçmıştır. Sabah olunca odadaki gayri tabiiliği sezen Baki bey elbisele- rinin yerinde yeller | estiği görünce derhal zabıtaya müraca: etmiştir. Polis bu eliretkâr hırsızı yakalamağa muvaffak olmuştur. Yapılan tahkikat | eticesinde Rizeli Ibrahim isminde biri olduğu anlaşılan bu cüretkâr hırsız tara- fından evvelce de daba bazı evlerin soyulduğu anlaşılmıştır. Izmirde Karşıyakaya getirilecek su Izmirde Karşıyakaya getirilecek su hakkında beş şirket teklifte bulunmuştu. Bu teklifler Nafıa vekâleti tarafından tetkik e: Yakında bir karar verilecektir. 14 Teşrintevvel 1932 İlmi “yalılahların Türkçeleri Balıkesirde gençler bir çok tabirler buldular , Balıkesir 11 — Bura gençleri kelime toplama hususunda çok çalışmaktadır. Burada bir çok ilmi ıstılahların Türkçesi bulun muştur. Bunları bildiriyorum. İlmi astıl Bilgi adı. Dört elli Zatüleydilerba, Çift soluklular — Zatütteneffü- sülmüzdeviç. Çift memeli — Zatüssedaya, Satlıcân — Zatüleenp. Kemikli: balıklar — Zatülcildi- luzma, Parlak pullu balıklar — Zatük baraşililmüşaşa, Kıl solucanı — Zatürresi şari, Beyin veremi — Zatüssahayaya dereni, Üç kanatlı — Zatüsşerafetisse- lse, Düz çizgi — Hattı müstakim, Eğri çizgi — Hatı münbani, © Üşkül — Müselles, İ Yuvarlak — Daire, yuvarlak — Nısıf daire, Çevre Kemik — Izam, Kemik kıran — Alâ kâsirel zam, Kürbağırsak — A'ver. Hançere. Soluk borusu Çatal unal Giğer olu Haşişetürrie, Geviş geriren — Müctüre, Hamile, Nifasiyet, Yüklü Doğu Turnaklı hayvanlar — Zatülezlâf Keskin dişli balıklar — Zatülef- vahilcenbiye Kulak deli Afyoncular “İzmirden Ankaraya gidecek heyet yola çıkıyor. Izmir, 11 — Şehrimizdeki afyon tacirleri namına Ankaraya gide” cek olan heyet; seyahat hazırlık- larını ikmal etmek üzeredir. Heyet yakında Ankaraya gide- rek Iktisat vekili Celâl beyi ziya- ret edecek ve afyon fiatlerinin düşmekten kurtarılması için alın ması lâzım gelen tedbirleri bildire- cek Aynı zamanda teşkil edilecek afyoncular birliğine İzmir afyon tacirlerinin ne suretle iş k et- mek istedikleri de izah oluna- gaktır, Adanada bir cinayet © “ Adana 11 — Burada bir cina- yet olmuş, “Rahim isminde bir parlak Mehmet isminde birini öldürmüştür. Rahimin tabi casından çıkan korşunlardan biri de sokakta oynamakta olan mü- teveffa komiser muavini Eyüp Sabri beyin 11 yaşlarındaki oğlu Tahsin efendiye isabetle ağı rette yaralamış Rahim yakalanmıştır. Cinayete sebep bir. kadın megelesidir« «444