19 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

19 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 19 Teşrinievvel 1932 Eski defterler karıştırılırken.. Evliya zannedilen adam meger baskın vermiş! Bu tarih şubesinin evkaf mahzenle- rinde yaptığı tetkikler çok garip ve meraklı şeylerin meydana çık- masına sebep oldu. Şeriye mahkemesinin kocaman dosyaları — sekizinci | padişahtan zamanımıza kadar geçen bütün vakaların kaydedildiği bir hatıra defteri gibidir. Bunlar okundukça, bir kısım safdillerin hâlâ önlerinde durup dua ettikleri, ruhaniyetlerinden medet umdukları bazı yatırların, hayatlarında ne suçlar işledikleri meydana çıkmaktadır. işte bir misal: Hisarda Nakkaş Ali paşa ma- hallesinde bir türbe vardır. Par- maklığı törbe çaputlarla doludur. İçinde her gece mumlar yanar. Bu türbe, Lâmi zade Ahmet gelebiye ai Bu zatın adına, Şeriye mahal esinin 952 senesi kayıtları arasında bir cürmümeşhut O münasebetile rastlıyoruz. Hazret yedi erkek a ile dört kadın tedarik edip bir içki meclisi kuruyor. Gelsin şarap testisi, dolsun bardaklar., Derken çat kapı: Baskıncılar, doluyor. Mecliste kim varsa, Ah- met çelebi de beraber olmak üzere doğru kadı efendinin huzu- Yana, Sorgu, sualden sonra deftere Şu satırlar yazılıyor: (.. Hamir meclisinde oldukları beş, şahidin. şahadetile malüm ye zahir olup ağızlarında rayihai hamir olduğu şuhudu âdil şaha- detlerils sabit olup ases kethüdası Ahmedin talebile sicille septolundu. 23 zilhicce 952). Buna benzer bir hadise de dört Yil önce olmuştu. Bursada fetva- hanenin arkasında bir (Tuzcu baba ) vardır. Tuzcular bu zati, pirleri sayarlar. Mezarını ziyaret ederler. O vaktin evkaf müdürü Salâ- baddin bey, bu mezarın bulun- duğu arsayı temizlemeğe kalk- mış, Tuzcular, pirlerinin meza- nn bozulmaktan kurtarmak için Salâhaaddin beye baş vurdular ve kemiklerin kendilerine veril istediler, mesi Arsa yünlerce kazıldı. bir hafta işleyen kazma kürekle harman yerine dönen arsa beş altı metra kazıldığı halde kemiğe değil, küçük bir tahta parçasına bile rast gelinmedi. Biçare tuzcular boş bir toprak parçasına yıllarca mum dikip, Boros kestiklerini gördüler. Karagözün meşhur mezarı da böyle çıkmadı mıydı? R.R. Ucuz sarhoşluk! Bir şıra içen hemen keyif oluyor Balıkesir, 17 — Burada evvelki gün bazı kimseler kendilerinde çıra içenlerin hepsi sarhoş olmuş- lardır. Bunun üzerine belediyece yapı- lan tahkikat neticesinde bu şıra- cının elkollii şıra sattığı anlaşılmış ve dükkân kapatılmıştır. Ertesi gün bir çok kimseler bu çıradan içmek için çarşıya gitmişlerse de dükkânı kapalı bulmuşlar, müte- Memleket Samsun, 12 (Hususi) — Sam: sun maarifçilik itibarile çok ileri gitmiş bir yer değildir. Yalnız buranın. diğer vilâyetlerden gö- ze çarpan husu- siyeti, merkezde erkek İisesi, bir orta mektebi ir de orta dere- cede ticaret mek- tebi olmasıdır. Vilâyet di linde | 116 ilk mektep ve 205 muallim vardır. Bunlardan 11 i resmi ve biri hususi olmak Üzere 12 mekte; merkezdedir. 273 bin nüfusu olan Samsun ve mülhaka- tında 32 bin tahsil çağında çocuk vardır. Ne yazık ki mekteplere gelenlerin sayısı ancak 8500 dür. Yani dörtte biri Bu yıl geçen yıllara bakarak mekteplere girmek istiyen çocuk- lar pek çoktur. Bu çokluk yüzü den her mektebin mevcudu kabar- mış, bilhassa birinci sınıflarda talebenin sayısı 80-90 a kadar çıkmıştır. Hususi idare bütçesinin Uğurlu böcek. Dörtyolda portakal hastatığı ile mücadele Adana 17 — Adana ve Dörtyol ve havalisinde Türkiyenin ve bel- ki de dünyanın en iyi cins porte- kalları © yetişir. Memlekete bu yüzden epeyce para da girer. Fakat son zamanlarda porta- kallarımızda mühim bir hastalık kendisini göstermeğe başlamıştı. Bu hastalığa karşı şehrimizde şiddetli bir mücadele başlamıştır. Bu mücadele pek şayanı dik- ört yol ve Adana por- takalcıları mücadele heyetine mü- racaat ederek Parsitismus denilen bir nevi böcek almakta, bunları portakal ağaşlarma yerleştirmek- tedir. Portakalcılar bu büceğin çogal- ması ve Üremesi için ellerinden gelenleri yapmaktadır. Parsitisimis böceği bütün muzır böcekleri yemekte ve portakalları hastalık- tan kurtarmaktadır. Köylüler bu böceğin ismini uğurlu böcek koy- muşlardır. Adana izcileri Ankaraya yitmeğe hazırlanıyor Adana 15 — Her sene olduğu gibi bu sene de 29 Teşrinievvel Cumhuriyet bayramında Ankarada yapılacak olan şenmiklere şehrimiz Jise ve muallim mektebi izcileri iştirak edeceklerdir. Her sene bayramdan bir gün evvel buradan hareket ediyordu. Bu gene izeile- için dört ilecektir. rin Ankarayı gezmeleri beş gün kadar evvel gi Samsunda maarif işleri Çocuk babaları kitap fiatlerinin pahalılığından şikâyet ediyor Samsun Erkek lisesi yoksulluğuna rağmen bazı mek- teplerde şubeler açılacaktır. Şurada Samsunluların baklı bir şikâyetleri temas (o edeceğim: Samsunda hayat pahalılığı kökün- den kalktığı ve her şeyin fiati yarıdan yarıya düştüğü halde kitap fintleri halâ çocuk babala- rını düşündürecek kadar pahalıdır. Bu pahalılık daha ziyade lisan kitaplarında göze çarpmaktadır. Salâhiyetli bir zat bana demiştir ki, - Bu senellisenin son sınıf lebesi kitap parası olarak 40 ödemeğe mecburdurlar. Atlatılmış bir kaza Otomobil az daha uçuruma yuvarlnıyordu Konya 15 — Konyadan Erme- pağa gitmekte olan tayyare mü- fettişi Emin Âli bey otomobille Çayıralan köprüsuünden geçerken köprü birden bire yıkılmış, oto- mabilin ön tekerlekleri boşlukta kalmak suretile köprüde asılı bir vaziyette kalınıştır vaziyet Emin Âli beyi muhakkak bir ölümden ve pek derin olan uçuruma yuvarlanmaktan kurtar- iştir. Emin Âli bey, bu feci vaziyetten sonra kendisini aramıya çıkanlar tarafından kurtarılmıştır. Idam cezası Bir katil hakkında idam kararı verildi Alaca 17)Hususil— Geçen sene Alacanın Çapraşık: köyüne Mus- tafa oğlu Aliyi öldüren Sancı köyünden Osman Çorum ağır ceza mahkemesinçe idama ve Kâ- mil on sene hapse mahküm edil mişlerdir. Çorumda at yarışları ve pehlivan güreşleri Çorum, 17 (Hususi) — Bu ayın yirmi birinci cuma günü Çorumda yapılacak at yarışlarile pehlivan güreşlerine çok ehemmiyet veril- mekte ve bilhassa her senekinden daha mükemmel olmasına fazlaca edilmektedir. 'ozgat, Amasya, Samsun, ta- raflarından ber sene yüzlerce seyirci gelmektedir. Yarışın neti- bil ö haberleri Lisenin dersle- rine başlanalı bir aya yakın zaman © geçi halde henüz kitaplar da ta- mam olarak gelmemiştir. Bü- tün bu noksan liğin acısını, imtihanlarda alk dıkdarı karık not- larla çeken tale- benin velile den işi şikâyetleri suretle etmek mümküdü A — Geçen sene okutlan ki- in bu sene okutturulmaması inin bir bar banın yüklenemiyeceği kadar yük- sek: olması, Bütün bunların irfan hamlesine ne kadar zararlı olabileceğini bilmem ki söylemeğe hacet var mı? Her sene kitap değiştirilmesi nihayet veri unla geçen smıftaki kardeşine o senenin ki- taplarını bırakması mümkün ola caktır ki bu netice bir babayı bem kazandırır, hem sevindirir. Zübeyroğlu Fua Geçinme masrafı Konyada herşey ucuz, yalnız ev kiraları pahalı Konya, 17 — Son zamanlarda burada hayat pek ziyade ucuz- lamıştır. Yalmız ev kiraları şeylere nazaran pahalıdır. Halbu- ki son günlerde Konyada müte- madiyen yeni inşaat yapılmakta Esasen Konyada bu sene göze gorpan en büyük fevkalâdelik imar faaliyetidir. Herkes bir ev yapmak hevesine düşmüştür. Bu kadar ev yapılmasına rağ- men bu sene ev kiraları 30 liraya kadar yükselen evler vardır. Orta bir evin kirası 15 - 20 liradır. Ekmek kile itibarile birinci 0), ikinci (6,5), üçüncü (5) kuruştur. Patates 5-10, domates 2-6, özüm 7,5 - 10 kuruştur. Etin olkası: Tiftik, teke 15 ile 20 ve koyun 20 - 25 kuruşadır. leden sonra pazar yerlerinde bu fiatler yarıya düşüyor. Sade yağın okkası B5, kuyruk yağı 60 kuruştur. Süt ve yoğurt çok bok | dur. Sütün okkası 10 kuruştur. Hapisaneden kaçan bir katil yakalandı Izmir 17 — Iki kadını öldüren ve müteaddit çürümlerden maz- nun olan Mehmet isminde bir katil yattığı Denizli hapisanesin- den kaçmağa muvaffak olmuştur. Mehmet yapılan takibata rağmen yakalanmanıştır. Bu adam geçen lerde Kemal paşa mahiyesind. görülmüştür. Mehmet kendi yakalamak isteyen jandarmalara biçak çekmiş ve güç hal ile yakkatanmiştr. is Birer Vali incir alınacak Zonguldak Halkevi bu hususta çalışıyor incir yetiştiği malümdur. Bu sene harice fazla satış olmaması yü zünden köylünün le kalan yüzbinlerce kilo incir çürümeye mahküm bir vaziyettedir. Bunu gören Aydin vilâyeti Hak kevi mühim bir karar vermiştir: Vilâyet dahilindeki bilümum resmi ve hususi müessesat memurları birer liralık incir satın alacak. Iş bununla kalmıyarak bunun diğer vilâyetlerde de | tatbikini temin için Halkevlerine yazılmış- tır, Bu meyanda vilâyetimiz Halk evine de bir mektup gelmişti Bu mektupta vilâyetimiz memur. larının da bu hayırlı işe yardım: larının temini rica edilmektedi Halkevimizin — kıymetli reisi Mitat Akif bey buişe çok ehem- miyet vererek Halkevi mensupları- nın da yardımile faaliyete geçmiş tir. Bütün müessesata bu hususta tezkereler yazılarak birer hiralık incir mübayaası temenni edilmi Bu teşebbüs — vilâyetimizde büyük bir alâka ile karşı lanmıştır. Memurlarla beraber bütün halk da bu hayırlı işe yar- dıma koşmaktadır. Herkesin arzu ettiği miktarda incirin bedelleri toplanarak Aydın vilâyeti Halkevine gönderilecek ve Aydın Halkevi de doğrudan doğruya köylüden satın alacağı incirleri buraya gönderecektir. Bu suretle hem köylüye yardım hem de memleket mahsulünün himaye edilmiş olunacağı gibi nda da faideli bir mey» ifade edilmiş olunacaktır. Bu hayırlı teşebbüse bütün vilâ- yetlerimiz halkının da iştirâk ede- ceği şüphesizdir. Limanımıza uğrayan vapurlar) Eylül 1932 ayı içinde limanı mıza 86 türk vapuru 83 muhtelif motör gelmiştir. Bundan başka 12 yunan, 8 İngiliz, 2 Fransız, 2 al- man, bir Felemenk, bir Româiya vapuru uğrayarak kömür almıştır. Bu bir ay içinde Zonguldak ve civarı ocaklardan 156,544 ton kömür çıkarılmış bunun 66,448 tonu Türkiye dahiline (50,702 tonu da harice sevkedilmiştir. Dört sporcunun seyahati Adana, 17 — Kütahya gençler birliğine mevsuk Tbrahim ve Baha isi İe iki sporcu genç, şehrimize uğramışlar, bir gece kaldıktan sonra Boluya gitmişlerdir. Dört arkadaş olan bu gençlerden ikisi cenup vilâyetlerine | gitmişlerdir. Her grup 20 vilâyet | gezecektir. Seyahatleri yaya olarak devam etmektedir. Kaçak kereste Orman muhafaza memurunu yaraladılar Tokat 17 (Hususi) gece t onda Tokatta Gazi paşa caddesinde bir cinayet olmuştur. Katil Bekir isminde biri ve kar. muhafaza memur- fendi bu kaçak ağaçları müsadere etmek istemiştir. On- larda, karşı koymuşlardır. Bekir ve kardeşi ağaçları geçi remiyecekleri efendiyi sol böğründen ağır su- relte yaralamışlardır. — Cariller polislerimiz tarafından yarım saat sonra yakalaninışlardır.