23 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 7 Akşı Türkiye - Fransa (Baş tarafı birinci sahifemizde) müsavat istiyor. Fransa, evvelâ emniyet meselesinin ballini talep ediyor. Benim fikrimce terki te - hat meselesini işgâl eder gibi görünen bu iki talep hakikatte bem biribirini itmam eder, bem de işi ikmal eder mahiyettedir. Binaenaleyh, bu iki talebi telif etmek ahval ve şeraitini nazarı dikkate alarak bir şekli bal bul- mak hiç gayrı mümkün değildir. Emniyet meselesi Terki teslihat meselesinde ol- duğu gibi, emniyet meselesinde de Briand - Kellog misakını esas diye kabul etmek ve bu misakı harekete getirmek © çarelerini arayıp bulmak: kâfi gelebilir. Her hâlde dünyanın sıkıntısı devam ediyor. Bugünkü buhranı az zamanda ortadan kaldıracak bin mucizeye intizar etmemeli dir. Dünya bir istibale dev resi © geçirmektedir. Yeniden müvazene kurmak, ancak ma- ziden O müdevver beynelmilel asi ve iktisadi işler için iyi iyetlerle tasfiye yolunu bulmak, milli varidatı çoğaltmak, beynel- milel mübadeleyi tevsi etmekle mümkündür. Evvelâ mili bayata mütemadi bir gaycetle adım adım bu faz- liyeti tanzim ve tezyit ederek, diğer taraftan beynelmilel sahada mübadeleyi tesbil eyliyerek bu- günkü müşkülâu tahfif etmek kabil olabilecektir. Hiç şüphe yoktur ki, emniyet ve kredi yollarını açmak bu ame- Mahaza, #ona yaklaşmakta olduğuna ka- paat edenlerdenim. Vekil beyin müşahedeleri Müşahedelerimin en samimi ve kat'i hülâsası olarak size şunu söyleyeyim ki, Baline bakınca nisbeti dahilinde di lere nazaran Mustafa Kemal Tür- kiyesinin ve İsmet paşa en iyi olduğunu ve memleketi zin en az sıkıntı ve müşkülât “içinde bulunduğunu görüyor. Bu müşahede (memleket | içinden ziyade vatanın dışında daha kolay ye daha kati görünüyor. Bu da, kendimize karşı emniyeti her an artıracak bir müşabededir ki samimiyetle arzediyorum.,, Balkan konferansı ( Baş tarafı birinci sahifede ) istinat ederek, davanın taraftar- Jarı mevcut oldukça gayeye be- hemehal varılacağını söyledi. Murahhas — heyetimizin reisi Hasan beyin söylediği nutuk ta samimi fikirleri ihtiva ediyordu ve alâkaile dinleniyordu. Konferansta gerek Türkiye, gerek şefleri hakkında her vesile ile izhar edilen can tezahür ve sevgi bilhassa kayde şayandır. Romanya kralının konferansa iştirak eden murahhasları cuma günü kabul etmesi ihtimali kuv- vetlidir. ) Türk heyeti teşrinievvelin yirmi dokuzuncu cumartı “Bilkreşten — hareket | edecektir. Cumhuriyet bayramı münasebetile #elarethanemizde yapılacak kabul gesminde murahbaslarımız da bu- hunacaklardı Bugünkü maçlar Bugün Türk ve Rus takımları atadyomunda ikinci maç- klardır . Maç saat 15,15 tedir. Karagümrük stadında da Pera takımı Selânik muhtelitile karşıla- şacaktır. | ğını ilâve etmiştir. Viyana, 22 (A.A.)— Milk mecliste başvekil Dolfusa, sosya- listlerin bilkassa müfrit fırkaların nümayiş yapmalarının meni hak- kındaki tedbire müteallik alarak yapmış oldukları istihzablara cevap, vermekte iken gürültüler çıkmış müsteşar M. Fey, emirnamenin kanunu esasiye muvafık olduğu noktai nazarını müdafaa ederken #ol cenahın yuhalarna maruz kalmış, sağ cenah ise kendisini alkışlamıştır. Hükümetin beyanatından sonra | - demokrat firkesi re wer, başvekile doğru ilerli- Adana 21 (A.A) — “Gecil iştir, Suriye fevkalâde komiseri M. Ponsot, dün ekspresle çebri- mize gelmiştir. Fevkalâde komiser, kendisile görüşen Türksözü gazetesi mu- harrirlerinden birisinin Istanbulda cereyan etmekte olan Suriyel ler ile Türklerin (oemlâklerinin tasarruf meselesi ve Adana-Mey- | 'damekber oçimendifer | hattının Amerika intihabı M. Roseveltin bir intihap nutku Saint - Lonis 22 (A.A) — M. Rosevelt intihabat münasebetile irat etmiş olduğu bir mutukta içki memaniyeti kanununu telmih ikten sonra hükümetin “taah- ifada geç kalan sakat, bir takım milletlere para İkraz etmekten ibaret olan siyasetini de tenkit etmiştir. M. Rosevelt alkışlar arasında vazifesinin Amerika sermayedar larının güçlükle kazanmış olduk- ları dolarların Ucenebi piyasalar” rında heba edilmesine mani olaca Trabzonda balolar Trabzon 21 (Hususi) — Bir tek spor kulübu geçe yece bir müsamere verdi. Hava sıcak olduğu ve halk yazlık sesli sine- mayı tercili ettiği için müsamere bir az tenhaca idi. Muallimler. birliği de bu cuma gecesi bir balo verdi. Bu baloda ayni sebepten tenhaca idi. Henüz balo ve müsamere mevsimi gir- memiş demektir. Geçen sene gok muvaffakıyetli bir gece yaşatan akın mecmuası genç leri yakında ikinci bir akın gecesi tertibine hazırlanıyorlar. Bu gece de hep mahalli ve milli oyunlar oynanacak, türküler & lenecektir. Bu mecmuaya Halkevi bir köy kısmı ilâve ettirmiştir. Her on beş günde bir köy sayfası köylüleri tenvir edici yazılarla doldurulup köylere dağıtılmaktadır. Bu Sabahki Telgraflar Viyana meclisinde gürültüler Başvekile şiddetli hücumlar yapılmış, mebuslar biribirine hokkalar atmıştır yerek, doğrudan dorğruya muma- ileyhe hücum ve onu muahaze etmişti M. Dolifuss, M.Baver'e sosyalist reisi ve “ Proleteryanın diktatör- lüğü taraftarı olmak haysiyetile ,, başvekile demokrasl dersi verecek vaziyette olmadığını ihtar etmiştir. 'Hatta bazı kimseler, başvekilin “Bolşevik,, kelimesini bile telaffuz. ettiğini duymuşlardır. M. Bawer'in başvekilin bu söz- lerine bir takım küfürlerle mu- 'kabele etmiş olduğu zannolunuyor. Mumaileyhin “namuslu bir bolşe- sualine cevaben demiştir “Müzakerât devam ediyor, bu | Iki meselenin de bir kaç güne kadar kati bir neticeye varacağını kuvvetle ümit ediyorum.,, Mubarririn Suriye meclisi ve Suriye - Fransız muahedesi hak kındaki güaline de: “ Suriye meclisi toplanacaktır. Bahsetti; hede hakkında söz söylemek ilhiyeti yalnız bende olsaydı, size bir cevap vermek kolaydı. Mektep ücreti Maarif idaresi bir tamim gönderdi Ecnebi ve akalliyet mekteple- rinden © bazılarında — talebeden fazla ücret alınmakta olduğu anlaşılarak maarif müdürlüğü tah- kikata başlamıştı Maarif müdüriyeti bunun önüne ğeçmek üzere mekteplere yeni bir tamim göndermiştir. Bu tamimde mekteplerde kaç talebe bulunduğunu her talebeden tahsil ücreti olarak senede no kadar para alındığını bir liste ile te bildirilmesi istenilmek- 25 inde Mektepler bundan başka mek- tebin son sınıftan mezun olan talebeye | verilen © çehadetname ve tasdiknameler içinde ne kadar para aldıklarını maarife bildireceklerdir. Maarif idaresi bu listeleri tetkik ederek fazla görü- len ücretlerin altılması için tedbir alacak Harmana giren sığırlar Amasya 21 (Hususi) — Amasya merkez kazasına bağlı Golelez köyünde bir vaka olmuştur. Köy- lüden Ömer oğlu Mehmet ve kardeşi Hüseyin sığırları Osma- Dın harmanına girmişlerdir. Bunun Üzerine köpekler sıgırlarla beraber bulunanlara saldırmışlar, bu yüz- den kavğa çıkmış, silâblar çeki miştir. Jandarmamız kavğa yı yetişerek kavğacıları toplayıp Ma- nisaya getirmiştir. Jandarmanın bu gibi ahvalde gösterdiği sürat ve himmet takdire şayandır. vik sizlere herhalde müreccahtır.,, olduğu rivayet edilmek” in bundan sonra “Renksiz, kararsız, o manasına gelebilen hakaretamiz bir kelime sarfetmiş olduğu /söylenmektedir. Mebuslardan M. Rennere doğru bir hokka fırlatıp atmışen da isabet etmemiştir. Sosyal domokratlar, Heimweh- ren'lerin sıralarına doğru hücum etmişlerdir. Büyük ve umumi bir kargaşalık basıl olmuş ve buna ancak celsenin tatili ile ve güç bal ile nihayet verilmiştir. M. Ponsotun beyanatı Fransa, Türkiye ile mukarenelti istiyor böyle bir mukarenet çok mümkündür | Fakat bu hususta fikir ve söz- leri ehemmiyetli olan başkalarıda İ vardır. Maamafih bu meseleyi mecliste mevzuu bahsedeceğim, cevabını vermiştir. Mubharririn son söz olarak şim- diye kadar muallâk kalan mese- leler halledildikten sonra türkiye ile fransa arasında bir yaklaşma- nın mümkün olup olamıyacağına dair sorduğu suale, fevkalâde komiser; Fransanın bünu çok arzu ettiğini ve böyle bir yaklaşmanın çok mümkün olduğunu söylemiştir. Helvalar Üzüm, incir, ceviz karıştırılacak Mill iktisat ve tasarruf cemiyeti üzüm, fındık, incir gibi mahsulâtın memleketimizde istiblâkini artır- maya çalışmaktadır. betle — helvacılar, izim, fındık, ceviz karıştırmağa teşvik edilecektir. Son zamanlarda helvacıların ek- serisi helvalarına kakao karıştır. maktadırlar Bu yüzden, hariç memleketlere kakao parası gitmektedir. Bunun yerine helvalara, yerli maheuller- den üzüm, ceviz, fındık karıştrıl- ması temin olunacaktır, Izmirde tiyatro mevsimi Izmir, 22 — Burada ti mevsimi © başlamıştır... Ertuğrul Sadeddin bey ve arkadaşları Şekspirin Hamlet ve Otellosunu, Aleksandır Dümafisin La damme au Cameliasnı, Faruk Nafizin Canavarını temsil edeceği gibi, Dreyfüs, Demirhane müdrü, Çar murda bir zambak, Kaybolan yol, Lokman zade, Sevda hanım zevcem, Uçurum gibi facia ve vodvilleri sahneye koyacaklardır. Mardin meclisi umumisi Mardin, 21 (Hususi) — Vilâye- aram an, li Talât beyin riyaseti altında fev- kalâde olarak toplandı. arbekirde açılacak yardım ma 6 bin lira İle iş ve bankanın iptida yamnamesinin tan İ zümile iştiyal etmek üzere Di yarbekirde, toplanacak muhtelit encümene murahhas olarak âza- dan Rifat beyin gönderilmesine karar verdi. O ğ—ğ—ğ—ğ—ğ——.111 rr MMMMMMMMNMMMMMMMNNN 23 Teşrinirvwnl 1977 Beş zorba &. Üsküdar civarında yol kesmek istiyenler Zehra hanım isminde bir kadı stomobille Üsküdardan köyüne giderken yolda otomobilin önüne beş kişi çıkmıştır. Bunlar otomobili durdurmak İstemişler, şoför durmayınca yolun iki tarafına geçerek kalın bir ip germişler ve bu suretle otomobili durdurmuşlardır. Oto- mobil durduktan sonra bu beş kişi yaklaşarak Zehra hanıma: Biz rakı içmek istiyoruz, şimdi bize kifayet edecek kadar rakı parası ver, fakat rakıya meze de lâzimdir. Bunun için bir de koyun e para vermezse Zehra hanımı öldüreceklerini söy- lemişler Beş zorbanın sıkıştırması kar- şısında Zehra hanım yanında parası olmadığını söylemiş ve: — Benzizin hepinizi geldiğiniz zaman kadar para veririm, demiştir. Zorbalar kendilerinin Zebra hanım tarafından tanındıklarını anlayınca derhal otomobili bırakıp kaçmışlardır. Zehra hanım derhal polise gi- derek vakayı anlatmış ve soy- guncuları tandığını söylemiştir. Soyguncular Nuri, Tahir, Hamdi, Âdem ve Ahmet isimlerinde beş kişi bunların aynı yol arabacıyı ve daba bi soymak istedikleri anlaşılmıştır. Zabıta memurları derhal civar köy ve mahalleleri aramışlarsada zorbaların izleri henüz bulunama- mıştır. Zabıta (takibata devam etmekti Azılı sarhoş! Zorla eve girmek istemiş kapı açılmayınca kamayı çekmiş! Fener polis merkezi evvelki gece sarhoş bir zorba yakalar Bışkır. Mustafa isminde olan bu adam evvelki gece son derece sarhoş! bir halde Fenerde Nazmiye h mın evine giderek kapıyı çalmış ve eve girmek istemiştir. Nazmiye hanım kapıyı açmayınca Mustafa hiddetlenmiş ve küfürler ederek kapıyı tekmelemeye baş” lamıştır. Nazmiye hanım kendisine rültü yapmamasını söyleyince mtala Büsbütün azmış ve bir kama çıkararak alt kattaki cam- ları parçalamış ve kama ile kapıyı da kırmaya başlamıştır. Gürültüye polis devriyeleri ye- tişmişler ve Mustafayı elinde ka- ma ile yakalamışlardır. Mustafa merkeze götürülmek istenil kama ile hücum ve hakaret etmiştir. Bu adliyeye teslim edilmiştir. Çocuğa çarpmış Beyoğlunda şoför Kemal 7yaş- larında Zehra isminde bir çocuğa çarparak başından yaralamıştır. Süleymaniyede yangın Süleymaniyede Belkis hanımın evinden dün gece yangın çıkıgış bir kısmı yanmıştır. Evin 1000 liraya sigortalı oldus ğu ve yangının elektrik kontas Handan çıktığı anlaşılmıştır. Mimar sinanın türbesi Büyük mimar Sinanm Süleye maniye | civarındaki | türbesinik mimari kıymetine halel gelmemek Üzere tamirine karar verilmiştir. Ceviz ağacından düşmüş Horhorda Istelya İsminde bi dün ağacın üzerinde ceviz toj larken düşmüş, muhtelif yerleridk Gen ağır surette yaralanmıştır.