23 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Teşrinievvel 1293 4 2 AKSAMDAN AKŞAMA A. Asri hurafeler Tosanlığın tarihini ikiye ayırmak mümkündü Biri, garplıların “metaphysigue, dedikleri : devir ki, şarkta adına “mafevkattabia, devri diyorlar, Bu ilk safhada, bütün mede yetin kökleri semavattaydı; Hukuk, irif, izdivaç, muaveneti içi maiye, ilh ilh, hül mücssesat, dinin icabatı kurulurdu. Lâkin, bu ruhani medeniyetin bir cihetten tereddi ü: Ekin tarlasında, beliren yabani otlar gibi,“mabadettabia medeniyetin Hurafeler... Meselâ, salı günü tıraş olunmu acak, tırnak kesilmiyecek; oğur- Suzdurl Yolda giderken önünü tavşan çıkarsa geri döneceksiniz; yoksa menzilde felâkete uğrarsı- nızl Baykuş sesinde teşe'üm edi lecekl., Ruhani medeniyetin hurafeleri zuhaniydil On sekinci asırdan itiba dünyada, maddiyetçi bir medeni niyet büküm sürmeğe başladı. Artık, yüksek ilim mücsseselerinde imabetlerin arzu ettiği ilimler ye- ine maddi tecrübelere müstenit bilgiler okutuluyor. Huhuk, izdivaç, içtimai muavenet ve cemiyetin ir müessesatı, ruhaniyete göre kurulmuyor ; gündelik ihtiyaçlara göre kuruluyor. Şehirlerde, dağ- kırlarda en büyük binalar, eler, manastırlar, tekkeler lar, ticarethaneler Demek ki, artık, insanlık, ruhani | medeniyetten enikonu. ayrılaral maddi medeniyete yüz çevirmi bulunuyor. Bu maddi medeniyetin de,ri- banisi gibi, hurafeleri var, Bittabi im hurafelerimiz, medeniye cinsile uygun: Meselâ, tekkelerdeki | eski sersemletici zikir ve tehlillerin odevrimize dans suretinde adapte olduğunu Söylesem yadırgamazsınız sanırım... Alevilerin “Hasan! Hüseyinl,diye kan içinde döğünmesile pa, içi yapılan boks maçları ve delice | sporlar nda bewzeyiş yok mu? Ruhani medeniyetin mübalagayla, dehşetle, yahut ağız sulandırıcı tarzda ahretten bahseden taş basması kitapları vardı. n da aym suretle, o dünya ahvalini yalan yanlış, uydur. masyon tarafından © anlatan, karilere, dehşet, garabet, Sulanması ilham ve amerikankâri gazetel: Hele son günlerde yayılan © yoyo'ya ne dersiniz? Mihanikilminin burafesi değil mi?,. Aradaki fark, sade, evvelkilerin ruhani, şimdikilerin maddi olma- ndal, Yoksa, eski medeniyetin de, şimdikinin de hurafeleri hurafe... Mabadettabin ., devrinin son safhalarına yakın, bu hurafeler, pek çoğalmıştı. Şimdide madı dilerinin çoğalmasını, halihazır medeniyetinin lehine kaydetmek mümkün değildir. (Vâ - Nü) Şehrin silihati Grip fazladır, tifo vakaları da çoğaldı Son zamanlarda şehrimizde mev- sim hastalıkları çoğalmıştır. Bun- ların başında nezle ve grip geli- yor. Grip hafif geçmekle beraber küçük bir dikkatsizlik yüzünden başka hastalıklar karışıyor. Dok- torların söylediklerine göre bu yüzden epice zatülcem vakaları görülmektedir. Anjin denilen boğaz. da fazladır. Son zamanlarda tifo vakaları da çoğalmıştır. Hastalık salgın halinde olmamakla beraber epice vakaya tesadüf ediliyor. Bunun başlıca sebebi lağım suları geçen bostanların yeşil | salatalarının. yenmesidi Bir kaç gün evvelki sıcaklardan sonra hava birden bire soğuduğu için bu günler herkes sıhhatine dikka etmeli, kendisini üşütme- meğe çalışmalıdır. Belediye cezaları Istanbul müddeiumumili- ginin tavzihi Istanbul müddeiumumiliğinden: Gazetenizin 18 teşrinievvel 932 ve 5038 No, İı nüshasının incil sahifesinde belediye ceza kararları başlığı altında yazılan kasap Raşit ağanın belediye ce- Zasına itirazı Üzerine mahkemece şahit dinlendiğinden bahis yazı üzerine mezkör dava dosyanı mahkemesinden celp ve tetkik olundu Tetkikat neticesinde hakkında memurini dan mahallinde tanzim olan zabıt varakasınd bulunan zevattan icabeden malâ- mat alınmak için yalnız zabıt varakası mümzileri mahkemeye davet olunarak muktezi izabat alındığı ve başkaca şahit namile kimse dinlenmemiş olduğu anla- şılmıştır. Benzine ispirto karıştırılması Ziraat vekâleti, benzine ispirto karıştırılması bir kanun lâyi- hası hazırlamıştı. Vekâlet bunun hakkında ticaret odalarının fikrini sormuştur. Oda idare heyeti âza- #ından, sanayi müdürü Refik bey, bu meseleyi tetkike başlamıştır. Tekirdağ valisi şehrimize geldi Tekirdağ valisi Fahreddin bey dün şehrimize gelmiştir. Muma- ileyh şehrimizde bir iki gün kal dıktan sonra, gene Tekirdağına gidecektir. Vakit refikimiz Vakit refikimiz dün on altıncı yıldönümünü idrak etmiştir. Refi- kimi yamimiyetle tebrik ederiz. Sokağa tecavüz Umurca fabrikası sahiplerinin bir müracaatı Bomontide tarafından edildiğinden ve bina yaptırıldığından bal diye fabrika sahipleri dava açmıştı. Bu dava neticesinde mahkeme, fabrikanın sokağa te- kabul etmiş ve sokak üzerinde bulunan fabrika kısımlarının yıkılmasına karar ve, Belediye, mahkemeden dığı ilâm ile icraya müracaat etmiştir. Bu vaziyet üzerine fabrika s2 ipleri belediyeye müracaat et- mişler ve bir sullmame tanzimini teklif etmişlerdir. Fabrika sahip- leri bir sanayi müessesesinin yıkılması ile birçok amele açıkta kalacağından — bahisle | şebrin iktisadiyalını da zarara sokacak bu teşebbüsten vaz geçilmesini Umurca, çifliği sokaj İz sokak üzerine le bele- aleyhine istemişlerdir. Fabrika sahiple belediyeye © tazminat | vermeği | kabul ediyorlar. Belediye, bu teklifi tetkike başlamıştır. Terkos şebekesi Bozuk kısımlar tetkik edilecek 933 kânunusanisinin e başında terkos su şebekesi belediyeye geçeceğinden belediyece hazırlık» lara başlandığını yazmıştık. Bele- diye, bir taraftan tesisatı idareye başlıyacak, diğer su miktarını çoğaltmak için inşaat ve tamirata teşebbüs edecektir. Belediye fen heyeti, bütün şebekenin hangi kısmının bozuk olduğunu umumi bir surette bil yor. Ancak, nazari bir bilgi il tamirata başlamak, keşif yaparak para sarfetmek doğru görülmüyor. Belediye, şebekede fili tetkikata bir saat evvel başlamak isti Bunun için teşrinisaniden belediye © mühendisleri menbaından terkos ibaren şehrimizdeki su şebekesini tetkik edecekler, bozule kısımları birer birer tayin edeceklerdir. ABONE Geretleri Türkiye emeli SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş SAYLIK 760 > “1450 » 3AYLIK 400 > 800 > JAYLIK 150 >» — er Abana eretieri doğrudan doğruya AKŞAM idare namına gönderilmeli Adres tetdili için yirmi baş ke Taşlık pul göndermek İizumdir. Cemazilelr 22 hızır 171 5. İcik Güneş Öğle İkindi Akşam Ye 1 en 1 186 179 1s Babıali civarı Acımusluk sokağı 13 No. Amca beye göre... Taşdelen Beş menba suyu Üsküdara indiriliyor Taşdelen suyunun sahile i ndi- rilmesi için belediyece yaj tetkikat bitmiş, şebekenin haritası hazırlanmıştır. Şimdi araziye tatbi diye mühendileri bugün mali linde tetkikat yapacaklardır. Taşdelen suyu Üsküdarda Şem: daşaya indirilecektir. Ancak Ta; Pelen suyunun Istanbul ihtiyacına kâfi — gelmediği düşünülerek civar menbalarının sularından da istifade edilmesi düşünülmüş, bu hi ek Yal Bu tetkikat (neticesinde civar suba ç sularıln da Taşdelen ayarında olduğu anlaşılmıştır. Belediye, o Taşdelenden / başka diğer beş menba suyunu da bir- leştirecektir. — İnşaata | yakında başlanacaktır. Heroin Üsküdarda bir evde pa- ketlerle heroin bulundu Beyoğlu polis merkezi bir kaç heroin kaçakçısı meydana çıkar. mıştır. Vaka şöyle olmuştur; Rıza isminde bir genç Beyoğ- unda şüpheli bir vaziyette kah velere girip | çıkarken polisin gözüne ilişmiş ve şüphe üzerine kendisi yakalanmıştır. Rızanın üzeri aranınca cebinden paketlerle beroin çıkmıştır. Tahkikat esnasında Rıza bu heroinleri Bülbülderesinde madam. Marikadan aldığını söylemiş Polisler derhal madam Marika- nın evine giderek araştırma yap- mışlardır. Marikanın evinde de paketlere sarılmış bir çok heroinler bulun- muştur, Yapılan tahkikatta madam Ma- rikanın öteden beri bu şekilde gizli heroin satmakta olduğu ve kendisinin daha başka arkadaşları da bulunduğu anlaşılmıştır. Zabıta Marikanın arkadaşları kimleler olduğunu ve bunların | heroini nerede tedarik ettiklerini tahkik etmektedir. üzüm, incir, fındık sarfiyatını artırmak için Milli iktisat ve tas memleketimiz. incir, fındık, ceviz &istihlâkini artırmağa, halkı teşvik etmektedir. Bu münasebetle, cemiyet, fındık, üzüm, incirin gıdal kıymeti ve evsafı hakkında doktor ve kim- yagerlerimizden raporlar almak- tadır. Bu raporlar birer formalık kitap halinde bastırılarak, halka ve mkteplere dağıtılacaktır. Sahile 3. Uzun ömür Yeni Zelandta bir ağaç bulun- muş... Erbabı tetkikat yapmış, bu ağaç tam on iki asırlıkmış, Ne- batların hayatı mevzu bahis olur- ken bazıları da canlı mablükatın Yaşayışlarından dem vuruyorlar. Insanların ince bağırsağını ölçe müşler.. Bilmem ne kadar uzun” muş... Buna nazaran tabi bir adamın hayatının 200 - 250 sene olması lâzım mış... Vah başımıza » Yaş 250 ye çıkarsa müddeti de uzar. 100-110 yaşında hepimiz birer civan delikanlı.. 150-160 yaşında tam erkek... Iki yüzüne basınca orta yaşlı. 220 - 240 arasıda ibtiyarl Iş böyle olunca tabii cümlemizin 30 - 35 yaşına kadar meme em memiz İâzim. 36 sında sütten kesilen meme kuzularının ağzında birer yalancı emzik. — Kırkına doğru babanızın eteğine yapışı Elli beş yaşına bastığınız zaman valide hanıra size bir çenber satın alıyor. Mahallede 60 - 65 yaşın daki akranlarınızla beraber oyn yor, çenber çeviriyorsunuz. Gaze- telerde havadisler görünüyo, 4195 yaşında Abdi isminde bir genç 9Ğ yaşındaki Habibe ha nımı kaçırmıştır. Habibe hanım | henüz 98 yaşında bulunduğu ve | faili muhtar olmadığı için ailesine de edilmiştir. Sinni rüşde bas mayan küçük bir kazı kaçırdığım dan dolayı Abdi hakkında takibat yapılmaktadır. “Arkadaşınızdan biri caddeden geçerken 176 yaşında bir genç rüyor: içi. Çiveiil. Diye fısıld. yor. Fakat öbür arkadaşınız ona Şıkaşıyor: hu... Günah artık.. 176 yaşındaki sabi sübyana da bakılır mı? Â bakın az daha unutacaktım. 64 - 65 yaşında sünnet olacak sınız... Tabii 28-29 yaşındada kundaktan çıkacaksınız. BI yı bastınız mı cüz kesesi boymunuzda merasimle mektebe başlatılıyor- sunuz. Bir gün gazetelerde “Maruf tüccarlarımızdan top- Hancı zade Şeref beyin torunu 150) yaşındaki Müfit beyle posta ve telgraf memurlarından 123 yaşın- da Müfide hanımın akitleri dün yapılmıştır. Gençlere saadet te- menni ederiz. , Hikmet Feridun ipekli kumaş kaçakçılığı Geçen gün bir kaçakçılık mey- dana çıkarılmıştır. Tüccardan biri- nin Bulgaristandan getirttiği 57 kile ağırlığında. ipekli kumaşı muhtevi çuvalın içindeki kumaşlar çıkarılarak çuvala iki yorğan ve kirli çamaşırlar konmuştur. Kaçakçılık Edirne gümrük mü- düriyeti © memurları © tarafından meydana çıkarılmıştır. Hadise ile ası olan Kerim efendi isminde biri ihtisas mahkemesine verilmiştir. e. >. A.B. kalmadı » Efendime söyliyem.... Şey ..- Tayyare gibi bir makinadır! Ayyaş — Etme be Amca beyl A. B. — Inanmazsan kendine bak, her akşam elli dirhem ispirto işmeden evine gidemiyorsunl