31 Aralık 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Aralık 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

: iktisadi vaziyetimiz (Baş tarafı birinci sabifede ) kiklerini muhtelif raporlarla tes- bit etmişti. Bu mevzuların hepsi çok mü - him olmakla beraber «Türkiye ihracat ticaretinin inkişafı ted - birlerin hususi bir. ehemmiy is bu değerli mev- raca kadar) dört safhaya ayrıl - rnşta — istihsale taallük eden saf- halar; 2 — Alım ve satıma taallâk eden meseleler; 3 — Nakil ve sevke taallük eden meseleler; 4 — Mallarımızın mahreçlerde sürümüne taallük eden meseleler. Bugünlerde Ankarada topla - esasları, «Türkiye ihracat ticare- tinin inkişafı tedbirleri» cümle - sinden olarak kabul edilmiştir. Yüksek meclisin bu ana me üzerindeki tetkikatında vardığı neticeye göreş s1» nda «ziraat tekniğinin ıslahı» en mühim. 1 — Toprağın sslabı ve iklim şartlarının tetkiki; » 2 — Tohumların ıslahı, hasta - lıklar ve haşaratla mücadele; 3 — Alât ve vessiti ziraiyenin ıslahı; 4 — Mahsulün toplanması ve hüsnü muhafazası tedbirleri ve müesseseleri © mevzuları talân edilmiştir. Yalnız bi- rinci ve ü mevzular görülen lüzum üzerine tetkik ve müzakere harici tutulmuş, ikinci mevzu da gene tetkik ve müzakere harici totulmakla beraber, bu svzuda mallarımızın tip ve stan- « dardizasyon meseleleri hakkında mütalâalar ileri sürülmüş! Milli sanayiimizin teessüs ve inkişafında en değerli rolü oyna- yacak olan pamuk, yapağı, tiftif gibi ham maddelerin tetkiki meclisin vardığı netice çok ehem- miyetle karşılanmağa lâyıktır; bu üç ham madde üzerinde stand. dizasyon noktasından mütalâa. edilen tedbirlerde, pamukta: Pa. muklarımızın ıslahı, sslatılmama- sr, pamuk borsalarındaki satışlar. da pamuğa hile karıştırılması Dın meni ve tecânüsü temin olu- pamukların standı Fuuk borsalarında meri olan bey- nelmilel tarzın kabulü ve yahut memleketimiz pamuklarının evsa- fına göre muayyen bir standart vazı > Yapağı işinde de: Kesim tarzı, yıkanmış olmak, uzunluk, kalın: İlk, mukavemet, elâstikiyet ve renk vasıflarının yapai #tandardizasyonunda göz önünde tutulması zaruri görülmi .Cenubi Afrika ve Amerika gibi mühim istihsal memleketleri | karşısındı lerimizin revacını temin sürülen fikir ve mütalâ: hrimizdl luk muvakkat güvendi “ikler ve yona gelmeleri, 31 Kânummevvel 1932 Şeker fabrikası Karacabeydeki fabrikanın | inşası gecikecek Ankara 31 — Hükümet bir ce- nebi şirketin Karacabeyde şeker fabrikası kurmak için yaptığı teklifi tetkik etmektedir. Ecnebi sermayedarlarının teklifinin esa- sı şudur: Fabrika kurulduktan 10 sene sonra hükümete terkedilecektir. Hükümet buna mukabil bu sene - ler içinde 15 bin dör kadar arazide pancar ekilmesini taahhüt edecektir. Bu zeri; Bursa vilâ- yeti hususi idaresi üzerine ala » caktır. Fakat bu ecnebi grupla temas ederken bazı müşkülâtlar çıkmış- tar, Grup bir takım mali taahhüt - lerde bulunmamızı istemekte ve fabrikanm Karacabeyde yapıl - ki hükümet şeker fabrikalarının şark vilâyetlerinde, bilhassa Sı - vasta olmasını arzu etmektedir. Maamafih hükümet teklifi tet - kik etmekte devam ediyor. He - müz mukevelenin imzası için or - tada bir eser olmadığına nazaran şeker fabrikası pe kalacağı anlaşılmıştır. Hi met bu uzun zaman zarfında çe - ker işini daha esaslı düşünmeğe vakit bulabilecekti 1000 bomba Barcelonede bir evde neler bulundu? Borcelone 30 (A-A.) — Bir evde şiddetli bir infilâk vukua geldikten sonra o evden 4 kişi çı- karak otomobille kaçmışlardır. Evde yapılân tabarriyat nı cesinde 5 sandıkta 1000 bomba meydana çıkarılmıştır. San hazırlanmış olup sevkedilmeğe amade bir halde bulunuyordu. Mühim miktarda barut, mühim- mat ve esliha meydana çıkarılmış- tır. Evin mutfağı adetâ bir lâbo- zatuar haline getirilmiş Izmirde büyük bir bina yıkıldı İzmir 30 — Burada feni hata yüzünden büyük bir bi birdenbire yıkılmıştır. Bu bina İsmet paşa bulvarında Hakkı be- Bina yapılırken büyük mermer sütun konulacağı yerde taşlardan sütunlar konulmuş. gibi Bu hadise, büyük bir talih eseri olarak kimsenin hayatına mal ol. muyor. Vaka hakkında tahkikata ve tetkikata başlanmıştır. bir tarafa yıkılmıştır. Felemenkle Hindistan arasında balon seferi Paris 30 (Hususi) — Graf zep- in balonu kumandanı M. Ekner lyadan vapurla Felemenk balon seferleri yapılması için tet- kikatta bulunacaktır. Ruhsatsız silâh taşıyanlar Abanoz sokağında bir kahvede evvelki gece araştırma yapılmıştır. Araştırmada kahvede bulunan Ahmet, Süleyman, Cemil ve Cev- det lerinde dört kişinin üzer- lerinde bıçak v& tabancalar bulun- muştur. Silâhlar müsadere edilmiş, #ahipleri hakkında kanuni taki - Uçar gibi! Berlinle Hamburg! arasında işliyecek tren Berlin 30 (Hususi) — Berlin ile yeni trenin tecrübelerine devam ediliyor. Tren son seferinde bu mesafeyi dört dakika moksanile iki saat 18 dakikada katetmiştir. Bu suretle tren hemen tayyare süratine yakın bir çabukluk temin etmektedir. Yeni trenin lokomotifinin ma - kineleri sökülerek temizlendikten sonra yerine takılacak ve tren iki üç aya kadar sefere başlıya - caktır. izmirde garip bir hırsız çetesi Çete efradı hep genç ârap kadınları! İzmirde Arap kı iki senedenberi İzmirde bir çok evleri ve mağazaları soymuştur. “Arap kadınların hepsi de genç- tir, Şimdiye kadar anlattıklarına göre şehirde on ev soymuşlar, eşya ve para çalmışlardır. Bunların toplandıkları ev ara- nılınca çeşit çeşit gelin esvapları, halılar, kıymetli eşya ve saire meydana çıkmıştır. Genç yaşta olan Arap karıları bir kaç erkeğe karşı koyacak vaziyettedir. Üzerlerinde ve evlerinde 45 tane beşibirlik altın ve mühim miktarda mücevherat, tek altın li- çkımıştır. Şimdiye kadar yapılan tahkikat neticesinde İş bankası müfettiş - lerinden Nesip beyin, Karanti da benzinci Rifat efendinin, Iki - çeşmelikte emlâk sahiplerinden Hüseyin ağanın, Dolaplıkuyuda Nazmiye hanımın evlerini soy, ların bunlar olduğu anlaşılmıştır. Korent kanalı, seyrisefaine kapatıldı Atina 30 (A. A.) — Bir arazi gökmesi yüzünde Korent kanalı Seyrisefaine kapatılmıştır. Mürettipler cemiyeti kongresi Türk mürettipler cemiyeti se « kongrelerini dün yapmış « Kongrede heyeti idarenin. bir senelik raporu okunmuş, ce - miyetin gelir ve masraf bütçeleri ile teavün sandığı hesapları tetkik dare heyeti intiha- Heyeti idare özaları şunlardır: Cemal, Hamit, Nasuhi, Sotiri, Nihat, Talebe birliği kon, ill Türk talebe bi yüksek Yapan bütün eril şamil olmasına karar verilmiştir. fakülteler dünkü içtimai geç va: kite kadar devam etmiş! Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden al- dığımız malümata göre bugün hava bulutlu olacak, rüzgür şimal. den esecektir, Dün hava tazyiki 771 milimetre idi. Dün en fazla sıcaklık 9, en az 3, bu sabah 5 de- recede idi. Yağmur yağmak ihti » Grip salgını Ingiltere ve Amerikada yüz binlerce hasta var salgını devam ediyor. Bi hirlerde binlerce kişi hasta yatı - yer. Bir çok vapur müstahdemini hastalanmıştır. Bu yüzden bazı va- purlar hareket edememiştir. Posta çoktur. Bu yüzden noel ve yılbaşı münasebetile gelen paketler ve mektuplar bir parça teahburla dağıtılmaktadır. Yalnız halk gripten hastadır. Nevyorkta 200 bin hasta vardır. Hastalık epeyce şiddetli geçmek - tedir. Ölüm vakaları olmariakla beraber hasta çok yorgun düşerek günlerce yataktan çıkamıyor. Macaristanda iktisadi diktatörlük Budapeşte, 30 (A.A) — Wolff ajansından: Hükümet, siyaset ve Gcaret âleminde m: zata, iktisadi diktatörlük vazifesini tev- di etmiştir. Vazifesi, Macar ihracatının fa- aliyetini artırmakla meşgul olmak, muhtelif servislerin mesaisini tanzim etmektir. Ahırda kavga Bir sucu ağır surette yaralandı Usküdarda küçük Çamlıcada bir ahırda oturan sucu Şaban ve isimlerinde iki kişi dün gece rın içinde bir alacak mesele - sinden kavga etmişlerdir. Etrafta. ayıracak kimse olereeirEr içim ikt | sucu biribirlerine girmişlerdir. Kavgada bunlardan Şaban eline geçirdiği büyük le Aliyi döverek muhtelif yerlerinden ya- ralamıştır. Dayaktan canı yanan Ali de bir köşede duran bir keseri alıp Şa - banın başına vurmuştur. Keser Şabanın başında bi i açmış ve yere yuvarlanıp bayıl - mıştır. ” Bu sırada ahıra gelen sucular vakayı görmüşler, zal taya haber vermişlerdir. Yarası tehlikeli olan Şaban ifade vere - miyecek bir halde hastahaneye kaldırılmıştır. Ali kaçarken ya - kalanmışt Yeni tramvay arabaları Tramvay şirketinin yeni ara - baları bir kaç güne kadar işlemeğe başlıyacaktı Yeni balarda birinci ve ikinci mevkiler bir dadır. Vatmanların bulunduğu sahanlıklar şimdiki zaran daha çok geni manla halkın duracaj birinden ayrılmıştır. Yeni arabaların yalnız bir ta raftaki kapıları açılacak, diğer taraftaki kapıları hiç açılmıya - caktır. Bu arabalar Fatih - Har - biye, Emi iü - Bebek hattında kısım biri Ecnebi maktaplara rağbet azalıyor Yeşilköyde, Kadıköyde iki İtal. yan mektebi ile Beyoğlunda bir Fransız mektebi talebe rağbet - izünden kapanmışlardır. yaşa ve Üsküdardaki Ame - rikan mekteplerinin de ilk kısım» ları kapanmıştır. Bu mektepl« men Türk mektep - | iki Izmir ve Ankarada Nemzetti 3-1 İzmirspora galip geldi İzmir 31 — Buraya gelen Ma - car Nemzetti takımı ile İzmirspor takımı arasındaki maç kalabalık ir seyirci kütlesi karşısında ya - pıldı. Maç başladıktan bir kaç da- kika sonra İzmirsporlular korner- den istifade ederek ilk gollerini yaptılar, Macarlar bu golden sonra hükis miyeti elllerine aldılar. Birinci devre o bitti, İkinci devrenin hemen hemen ortalarına kadar Macarlar gol ya» at biraz sonra İch- ir penaltı ile Macür- lar ilk gollerini kaydettiler. Beşer dakika fasıla ile kuvvetli şütlerle iki gol daha yaptılar. Maç 3-1 İzmir - lilerin mağlübiyeti ile neticelendi Ankara 3İ — Dün de Ankara şampiyonası maçlarını devam edilmiştir. Dün mıntaka şampiyo- mu Gençler cü takımı karşılaşmışlardır. Maç başladıktan sonra Muhafız. nün sert akınları, demir gibi hü - cumları göze çarpıyordu. Oyun muhafızların hâkimiyeti ile devam ediyordu. Muhafızdan sağiç Kadri güzel bir şütle muna ilk golü kazandırdı. İlk dev- e böyle bitti. İkinci devrede genç ler birliği çok çalıştı. Birlikten “Adil kuvvetli bir şütle topu mu » hafız ki larına attı. Maç 1-4 beraberlikte bi Ankara spor klübü kongresi Ankara 30 (A.A.) — Yeni te- şekkül eden Ankı spor klübü- nün kongresi bugün saat 1 de belediye salonnda toplanarak hâmi reisliğe Ankara valisi Nevzat beyefendiyi, fahri r dolu ajansı umum müdürü Mu - vaffak beyefendiyi, riy Kara Hati fırkası kötipler inden Mazhar, umur İzmirlilerin lehine Süleymaniye - Beykoz maçi Beykoz 4 - 1 galip geldi Dün Taksim stadyomunda Sü - leymaniye ile Beykoz takımları arasında maçlar yapılmıştır. İp - tida B takımları karşılaşmışlar, sıfır sıfıra berabere kalmışlardı Bundan sonra Kasımpaşa ile Eyüp takımları arasnıda maç ya- pılmış, Eyüp 2-1 galip gelmiştir. Nihayet Süleymaniye » Beykoz birinci takımları karşılaşmışlar - dır. İptida Süleymaniyeliler Bey- koz kalesini sıkıştırmışlar, fakat gol yapamamışlardır. Bir müddet sonra Beykoz tazyikten kurtulmu oyun mütevazin bir şekil almıştır. ortalarına doğru Bey- ir gol yaptılar. Bir det sonra ikinci bir göl kaydeti ler. İlk devre 20 Beykozun gali- biyetile bitti. İkinci devrede Süleymaniyeliler sıkı hücumlara geçtiler, 15 dakika kadar bu tazyik sürdü. Süleyma niyeliler bir çok fırsatlar kaçır « dılar. Bundan sonra Beykozlulor tazyikten kurtuldular, 25 inci dakikada Beykoz sley- hine bir penaltı verildi, Süleyma- niyeliler bu suretle ilk göllerini yaptılar. Bundan sonra Beykozlular taze