31 Aralık 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

31 Aralık 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Akşam Sane 6 Bir günlük şoför muavinliği. Büyük bir telâşla içeriye girdi “Aman çabuk ebenin evine, dedi İnce sesini işittik «Aman rica ede- rim efeecem..Pen- cerenin perdelerini kapatınız» otomobilde, şoförün yanına, « muavinlik: yerine yerleştim. İlk ellerine, parmaklarına baktım da Acem şahının tahtı aklıma geldi. Tahtın üzerinde bilmem kaç bin kıymetli taş, kaç bin mücevher varmış... Ötekinin parmakları boyca, Biri diyer ki — Bilmezsin ideciğim. Apartmanların bütün katları koş... Beyin işi malüm... Sorma artık... Şoföre yol verdik.. İşte böyle... «Sesinin perdesini alçal. tarak» taksi otomobillerinde sü - rünüp gidiyoruz... Çekilir sefalet mi bu?.. Aman ne kadar sarsıl » aba... üzde giden tram- vay arabasından şık bir genç at - adı, büyük bir azametls bize elini kaldırdı: — Tal İ Ben hayrette kalmıştım amma şoför şaşmadı bile... Taksi 26 ku- Tuşlar yirmi para fazla yazmamı, ti. Genç adam şoföre 3 tane bronz onluk fırlattı, Apartıma nin penceresinde ekliyen - kadın hayaletine elini havaya kaldı — Gördün mü delikanlıyı.. de- röşe başına kadar tramvayla eliyor.. Apartımanın ön Mufz-otomobille.. Hiç aşağı kur - m lı parmağını yapıştırdı. Fakat çı - kan hizmetçi pek fena bir haber verdi. Ebe hanım hastaya gitmiş... Kabile <-> hanımın evini biliyor mu - sun?. Aksilik işte ikinci ebe hanımi il Zaval - otomobilin içinde leniyor, telâş- bilmiyordu. tan ne yapacağını Tekrar birinci geldiğimiz yere Bereket versin ebe hanım 'dönmüş. Biraz sonra sarı meşin çantasile otomobile kuruldu.. Müş- teri: — Ah ebe hanımcığım.. Siz bir hafta evvel geldiniz değil mi? Bi- zim hesabımız gelecek ayın ilk gi nüne düşüyordu. Ayı, günü, saati gelecek ay tamam olacaktı. Dün gece,birdenbire bir sancı... bir kıyamet... Fakat çok sürmedi. Ehemmiyet vermedik. Bu sabak ben dairede iken küçük baldız alıal morumor içeri gir — Aman koş enişte, ablamın sancısı tuttu, Meğer telâşlı müşterinin derdi büyükmüş. Refika hanımın san- cisi tutmuş. Elile hanımın kar - mına değmiş. Külhani adamakıllı oynuyormuş... Eline tekme bile at. mış. Aksi gibi de refika hanım masum oynarken kaynanasının yüzüne bakmış... Halbuki sabi içeride oynarken kimin yüzüne bakılırsa çocuk ona benzermiş... , vah.. Gördünüz mü şim- di olan işleri?. Bir sokağın köşe- sini dönünce uzaktan uzağa ge - len: — Ooooof.... Amasaan... Ses - leri ile ağrısı tutan hanımın evini müşteriye hiç sormadan bulduk... Dördüncü müşterimiz doğru - su şatafata pek düşkün bir mış... Otomobilin köşesine bir ku. ruluş kuruldu ki tavırlarında haş- metlu İngiltere kralında olmıyan bir eda var.. Camın önünde ken- disini dışarıdan göstermek içi nasıl bir vaziyet alacağını kes remiyor, kaldırımdan geçenlerin ER ig ek tea a dük maz Re Her istekli eriği - luk muvakkat güvenn,“İkler Ve yona gelmeleri, *“kyg'* bey tir, 21 evve Je İ hepsine ayri ayrı bakıyor. Göz - | lerinde Acaba beni otomobilde gör. balık yerin önünden Burada koştur... inönünden bir şift aldık. Yeni tanıştıkları bir - siz» demelerinden bel- hanım, arasıra ince, na- Perde Arka perdeyi de kapatınız efeceem... Bizim semtten geçiyoruz. Malüm- ya efecem... dedikodu olur.. di » ye sızlanıyor.. Erkek: £ — Emredersiniz, diye perdelere asılıyor. O kadar yavaş, o kadar konuşuyorlar ki işit - menin imkânı yok. Yalnız arasıra parça parça duyuluy: — Maalesef efecem. — Gidemem efeccem... Onları Taksimde bıraktık... Uzaktan bir arkadaşı bizim ş0 - före seslendi. İyi bir ermeni Benim de işimin Zamanı gelmişti.. İndi, İşte bir günlük şoför muavin - de gördüklerim... Hikmet Feridun Muğla mıntakasının zeytin mahsulü — Muğla 29 (A.A.) — Bu sene zeytin mıntakalarında zeytin mahsulü çok iyidir. Mahsul geçen yıla nisbetle üç misli fazla tahmin ediliyor. Bütün zeytin mıntaka - larında zeytin hasadına başlan - mıştır. Yalnız bal mahsulü bu yıl da kuraklık yüzünden azdır. Kurak - lıktan kovanlar yüzde 20 mütees- sir olmuştu M. Mihalache Afinaya geldi Atina 29 (A.A.) — Gazeteler, Romanyada iktidar mevkiinde bu-| lunan fırkanın Mihalachein Atinayı ziyaret et « iyasi bir şümul manası la beraber - Balkan mu arasında mesai iştiraki nin tahakkukunu tacil edeceğini ehemmiyetle kaydetmektedir. Sovyet - Lehistan uzlaşması Varşova 29 (A.A.) — Sovyet - Lehistan © uzlaşmasının metni neşrolunmuştur. Uzlaşma arazi meselesine taallük etmemektedir. ihtilâf halinde her iki taraf tebaasından tayin olunacak ikişer kşiden mürekkep dört âzalı bir uz- isyonu teşkil oluna - Bir posta tayyaresi kapakla- narak ateş aldı Madrit 29 (A.A.) — Lerifaya gitmekte olan bir po: kapaklanmış ve ateş almıştır. İki tayyaresi iler mi?. Görmedilerse yandı... ira emir veriyor: 'nönünde iramvayin dur - kişi ölmüştür. Ölen yolculardan birisi balayi seyahati çıkmış bir kadın olup tir ette yaralanm İtalyan ordusunun fen kıtaları, İtalya fen sınıfındaki zabitlerin adedi 1000-1100 dur. Bunlar me- ında kaymakamların adedi binbaşılarınkinden, ise mülâzimlerinkinden fazladır. Zabitan Turindeki demiden yetişir. Buraya girmek ya Roma ve Napolideki askeri liselerden ve yahut âli mektep » | lerden mezun olmak şarttır. Bundan sonraki yetişme kıta dahilindedir. Fenni ve tatbiki hu- suslarda yetişmek kadar zabit nafıa nezareti emrin- de ve rütbelerile mütenasip fenni işlere memur edilirler. Daha yüksek rütbedeki zabitler tekmil sınıflara mahsus olan gönderil Burada zabitleri muhtelif ihti- sas şubelerinde yetiştirmek ve fenni tecrübeler yapmak üzere bir de mühendis mektebi vardır. Buraya yalnız fenni sahada tidar gösterenler alınarak müte - hassıs yetiştirilirler ve bunlar ar- tık kıtalara değil, muayyen ku - mandanlıklar emrindeki yerlere tayin olunurlar. Keza fenni mek- teplerdeki müallimlikler, elektrik, makine ve inşaata ait fabrika ve ihtisas makamlarına da bunlar me- mur edilirler. İtalyan fenni kıtalarının mev - cuda nisbeten az olduğu için bı lar kolordular dahilinde temerkü; ettirilmişlerdir. O suretle ki 12 kolordudan her birinde bir fen alayı bulunduğu halde bazan da mevcut 30 fırkadan hiç — birinde hususi bir fen teşkilâtı yoktur. Harp zamanında her fırkaya 2 ihkkâm bölüğü verilir. 12 fen yından başka 5 şer taburlu 2 telsiz alayı, 2 taburlu 1 demiryolu alayı, 1 köprücü alayı (3 veya 5 taburlu) mevcuttur. Köprücü alayı bir iş için mev- cut 4 ordu kumandanı rinin emrine verilmemiş ise kaide olarak ordu başkumandanlı emrinde bulunur Kolordular için ayrıca hususi köprücü teşkilâtı yoktur. Yalnız piyade ve süvari fırkaları köprücü takımlarile teçhiz olunurlar. Köprücü alayı 1500 insan mev- cudunda olup üç taburdan teşek- kül eder. Bundan başka 1 de dahili memleket su nakliyat taburu var. dır. Alayın köprücü malzemesi takriben 225 m. uzunluğunda ha- fif veya 135 M. uzunluğunda ağır köprü kurmı Piyade fırkalarının köprücü ta- kımları 30:35 M. uzunluğunda köprü kurabilen 8 tombaz ve 5 sehpadan müteşekkildir. Süvari fırkalarının köprücü ta- kımları ise yalnız 6 tombaz ve 1 sehpa vardır. Köprücü takımları hayvan koşulu arabalar üstünde naklolunurlar, 12 fen alayından her bi ikâm taburu taburundan teşekkül eder, 4 alay- da bunlardan başka 1 de dağ havai hat taburu vardı Sardonyadaki fırkaya ait olan fen taburu 1 istihküm, 1 muha - bere, 1 havai hat bölüğüne ma - liktir. 1 istihkâm taburu üçer takımlı 4 bölükten müteşekkildir. Teçhi- zat yerine göre hayvan ve kam- yon üzerinde taşınır. Vi ile 1 muhabere Muhabere taburları kilâta n ayni tep- İvan ve,ar kabloları haya mühim bir eser Her iki taburun mevcudu da 450 şer kişiden ibarettir. Havai hat taburları malzeme « sini kamyon üstünde veya da mıntakada parçalanarak üzerinde taşınacak £ şekildedir. Münferit yükü 25 kilogram olan ve saatte 500 Kg. nakil kabiliye de bulunan 2,5 kilometrelik havai Mat tesisine ve işletmesine icap eden teçhizatı haizdir. Silâhlar azalıyor mu? Yoksa çoğalıyor mu? gayet şayanı dikkat ihsai malü mat toplamıştır. Buna nazaran wrbin tecrübelerine na - zaran kemiyeten azalmış olan ve silâhlarda bir azalma gö: düğü halde istikbal muharebe - lerinin en mühim silâhı olacak tayyare ve buna benziyen şeylerde çok bariz tezayüt vardır. Ezcümle 1923 ile 1931 senesi gibi kısa bir müddette belli başlı orduların tayyare husule gelen tahavvül Bomba ve av tayyareler © Bomba Av 1923 1931 1923 1931 Fransa 390 452 362 480 İngiltere | 252 824 130 324 Polonya oo 36 26 36 160 60 94 120 47 0 90 Yugoslavya 6 100 6 72 Romanya 30 36 72 96 Keşif o Yekün 1923-1931 1023 1831 Fransa . 728 B40 1542 2800 İngiltere | 258 411 662 2400 Polonya * 54 323 126 1000 Çekoslovak. 134 120 228 600 Belçika | 115 152 188 400 Yugoslavya 10 146 80 500 Romanya 80 160 182 450 sonra muharrir Versay ile silâhları “azaltma konferansının vasıl ol neti celer arasında bir mukayese ya- pıyor. Versay muahedesinin 8 inci maddesine göre merkezi Avrupa devletleri tan tecritten mak» sat diğer devletleri de bu seviyeye irmek olduğu halde, bunu ta- hakkuk ettirmek için toplanı konferansla Versay muahedesi arasında müthiş farklar vardır. Ezcümle: Versay muahedesin- de hizmeti mecburiye memnu olduğu halde, konferans buna etmiştir. Keza kıta haricinde talim de bu cümledendir. Versay muahedet ordu mev - tepleri tahdit etmiştir. Konferans. bunları serbest bırakmıştır. y muahedesi hava kı vetini kaldırmıştır, Konferans müs ade etmiştir. Zehirli gaz da böy- tedir, Bu mütalealardan sonra silâh- ların artmakta mı yokün azalmak» ta mi olduğuna hükmetmek ko- laylaşır. Kaçakçılık tahkikatı Zabıtanın yeni bir kaçakçılık tahkikatile meşgul bulunduğunu yazmıştık. Polis kaçakçılık ma tahkikatı son safhasına getirmiş- tir. Bu kaçakçılık şebekesine dabil olmak töhmetile dört ki ıl. Zabıta uçları elde etmiş! Bi di tama, muhtelif kaç