31 Aralık 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

31 Aralık 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

A ae ag ANN Sahife 7 31 Könunuevvel 1932 Ahlâki kaytlara rlayet Alice Coceaya kimse iş vermiyor Sinema artistleri arasında ah- lâki kayıtlara riayet mecburiyeti gittikçe kuvvet buluyor. Helivutta hiç bir artist, halk arasında dedi- kodu mevzuu teşkil edecek bir harekette bulunamaz. Bu kabi küçük bir hareket derhal o as boykot ilân edi :sine sebep olur. e A erkek bütün artistler muntazam bir hayat yaşamak mecburiyetin- dedirler. Bu usul şimdi Avrupada da tat- bik edilmeğe başlanmıştır. Ahlâki kayıtlara muhalif harekette bu - Yunan artistlere karşı derhal boy- kot ilân ediliyor. Bu cezaya ilk çarpılan Fransız artistlerinden Alice Corda Fransız sahnesinin tanınmış artisilerindendir. 5. filim çıktıktan sonra filim çevi meğe başlamış ve az zaman zar. fında Fransanın belli başlı yıldız- İarı sırasına girmişti. Geçen ve evvelki seneler şehrimizde terilen bir çok filimlerde bu ar - tstin güzel oyunu Alice Coca evlidir. Kocası k: Raşfokadır. Buna rağmen as Victor Paint isminde bir bal zabiti dostu vardır. Bahriye za - biti, bir kaç ay evvel kadının başka biritile münasebette bulun- duğunu haber almış ve çok mi #ecssir olmuştur. Bu teessür nih: yet zabitin ölümüne sebebiyet vermişti Nice şehrinde cereyan eden bu vaka bir çok dedikodulara sebe- biyet vermiştir. Evli bir artistin bir de dost tutması, sonra bir baş- kasile münasebette bulunması, İartıste karşı böykeri nihayetinde dostunun ebiyet vermesi halk arasında irdiğindeni edilmi Alice Cocda aylardanbe, çeviremiyor. Hattâ sahneye de kabul edilmiyor. Artistin hayatıni! intizama soktuğu tahakkuk ede- fena bir tesir husule filim ceği güne kadar boykotun devam edeceği anlaşılmaktadır. Fransada Nice stüdyoları da «Bin iki gece» isminde bir filim eviriliyor. Filimde baş rolleri Joan Mosjonkine, Gasten Modat, Jecgue Catelaine, Tania Fedor yapıyorlar. Birinciliği kazanan filim ve artist Frederik March iki yüzlü adam filminden iki sahnede geçmek için bulduğu ilâçla gösterilmek: Heliyutta bir sinema akademisi vardır. Bu akademi her sene gös- terilen filimleri ve bu leri tetkik eder. Filimlerden birini seçerek en çok muvaffak olmuş artiste bir mükâfat verir. Akademi bu sene en çok «iki Yüzlü adam - Doktor Cekkil ve M. Fayda filmini bej çenmiş ve birinci mükâfatı bu baş artisti Frederik Marcha vermei laştırmıştır. yüzlü adam Roubin Manu- Hanın bir filmidir. Bu filimden evvelce bahsetmiştik. Bunda her insanda bir iyi, bir de fena taraf olduğu anlaşılmakta, bir dokto - iyilikten fenalığa, fenalıktan karar - yaptığı tecrübeler tedir. Filimde çok iyi doktorun, atile beraber bir surette göster Resmimizde bu ferk çok canli bir surette görülüyor. - | cumhura ve hükümetine bırak - Yeni Fransız kabinesi mevkiini sağlamlaşlırdı Bulgaristanda kabine buhranı çıktı - İtalyanlar Yugoslavya hududunda seferberlik yapıyorlar Fransanın en mühim ve nazi meselesi bütçe açığıdır. Devletin varidatı mütemadiyen azalmakta olduğundan açık kabardıkça ka - barıyor. Nihayet açık on altı mil- yar frangı bulmuştur. Fransa bu- | gün 1926 senesinde frank yuvar - landığı zamana benziyen * bi buhran karşısında bulunuyor. O tarihte frangını ve Fransayı M. Puankara kurtarmıştı.» Şimdi bütçe açığının kapan - ması ve bütçenin tevzini işi yeni kabineden ve bahusus bunun ma- liye nazırı (M. Cheron) dan bek - leniyor. Efkârı umumiyenin yeni kabineye ve mumaileyhe ne ka - dar itimat eylediğini bir aylık mu- vakkat bütçeye ve bep railyar franklık hazine bonolacının ih - racına ait yeni hükümetin ileri sürdüğü ilk mali teklifi mebusan meclisi kahir ve emsalsiz ckse - riyet ile kabul etmekle isbat ey - ledi vaki asıl mücadele bundan sonra başlıyacaktır. Çünkü bü - kümetin koyacağı yeni vergiler - den ve hükümet masrafında ya- pacağı vâsi mikyastaki tasarruf - lardan menfaatları mutazarrır ve| müteessir olacaklar ve bunların ar- kalarındoki teşkilât ile fırkalar şiddetli mukavemet ve muhalefet gösterecektir. Maahaza yeni hü - kümetin ilk hamle ve tecrübede parlak ve emsalsiz yet kazanması atisi telâkki edilmektedir. ransız hükümetinin dahili tesviyesini de kolaylaştıracaktır. Harp borçları meselesi şimdilik kapandı. Amerikadaki reisicrm- burun ve hülüümetinin parlâmen- tonun esaslı hiç bir taahhüde gi- işmesine imkân olmadığından Amerika hükümeti ile Fransa hü- kümeti meseleyi gelecek reisi - makta mutabık kalmışlardır. Bulgaristanda buhran Bulgaristanda kabine buhranı çıktı. Zaten M. Muşanof kabine - sinin mevkii sağlam değildi. Çün- kü bu hükümette mümessil bu - Tunduran fırkalar yani milli blok erkânı arasında hayli zamandan- beri geçimsizlik vardı. MEL bloke taki iki mühim fırkadan başve - kilin mensp bulunduğu demek - ratlarla ziraat nazırı M. Giçefin mensup olduğu zürra fırkası ara- sında rekabet vardı. Zürra fırkası kabinede hâkim ve nafiz mevki sahibi olmak istiyordu. Demokrat fırkası ile di” kalar ve muhalif fıkraların çoğu çiftçi fırkasını ve bahusus sol ce. nahını komünistlik ve Sırplarla birleşmek taraftarlığı ile ith ettiklerinden bu fırkaya bir tü “ğer azası Ramanyı mezaretlerin bu fırka adamlarına verilmesine katiyen | razı olmuyorlardı. | Adliye nazırı M. Verbanofun | istifası üzerine çiftçi fırkası amele ve halk ile sıkı alâkası bulunan nezaretlerin kendilerine verilme- de ısrar etmiştir. Bu yüzden başvekil M. Muşanof mevkii sarsmıştır. Bu suretle Bulgaristan- | da vaziyet çok karışt. Italya - Yugosivya Bu esnada Bulgaristanın Yu - goslaş le münasebeti çok fx nalaşmıştır. Eski Sırbistan. son hadiselerin failleri P kapatacak derecede ileri gitmiş - tir. in yalnız Bulya » İtalya ile müna - çe gerginlesiyor. İtak yaptığı ve fevkalâde ihtiyat ted birlerine müracaat eylediği Av- rupada şayi olmuştur. Ayni zamanda Italya bükü - metinin Macaristana ve diğer mensup devletlere karşı sulh mua- hedelerinde yapılan haksızlıkla - rın tamiri için bu muahedelerin izam eyle - vakyayı da telâşa Bunun için bu üç seyler Bel - gratta fevkalâde içtima aktede » rek askeri ve siyasi vaziyeti tet » kik etmişler ve muahedelerin ta - diline şiddetle muhalefet etme; 'karar verdil Küçük rede Fransanın mağlüp devletler. emmiyet ve müdafaa sahasında müsavat hakkını tanımış olma - sından dolayı memnuniyetsizlik izhar ediyorlar. Bundan sonraki beynelmilel iç. timalarda ve bahusus silâhları bı rakma konferansında ük iti lâf zümresinin bir cok engeller çıkaracağı bekleniyor. Çin ve Rusya Çin hükümeti Sovyet hükümeti ile bozuşmtuştu. Çünkü 1925 te ilk Çin reisicumhuru tarafından vaki olan davet üzerine hükümet merkezi Nankin şehrine geler — “er Sovyet zal ları yine Sovyet parası ile şimdik” Çin hükümetinin teşki cuda getirmişlerdi. i cumhur Mareşal Çan Kay Şek bolşeviklerin Çin milli hükümeti - nin dahili işlerine fazla müda - halede bulunmalarından dolayı bunlara yol vermişti, Sonradan Mançurideki Rus de miryolları hakkında zuhur eden bir ihtilâftan dolayı Sovyet or - duları Mancurinin şimal tarafla Fış işgal etmişler ve Çin üzerim yürümüşlerdi. Bu hadiseler üzerine münkati olan Çin milli hükümeti ile Sov - yetlerin arasındaki siyasi müna - sebat sulhun iade edilmesine rağ. men tecdit edilmemişti. Çünkü Çinin merkez eyaletlerinde orta lığı istilâ eden komünist ordula « rına Sovyet Rusyasının muave » nette bulunduğuna milli hüküme' ihtimali veriyordu. Şimdi ise Çin hükümeti komü- pist tehlikesine rağmen Sovyet - lerle münasebatını iade etmiş ve gayet sıkı dostluk tesis eylemiş - tir. Bu hal Çinin Cemiyeti alkvaır ümit kestiğini ve hariçte ken. disine Japonyaya karşı yardımcı aradığını isbat ediyor. Yeni Çin Sovyet dostluğu Japonyanın Çi: ne karşı büsbütün nazarını değiş- tirmiştir. Japonya hükümetinin komü « nist dalgasına karşı Mançuride- ki mevkini tahkim etmek ile iktifef etmiyerek Mogolistana ve or Asyaya doğru dahi uzanması il mal haricinde bulunmuyor. Anadr"* Son gö