31 Aralık 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

31 Aralık 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

34 Kânunuvvel 1932. Nasıl gizlenmiş? 50 sene erkek kıyafetinde. Ibrahim ef. kadın cünbüş- lerinden zevk alırmış! 50 sene erkek kıyafetinde İbrahim efendinin vefatın. - dan sonra kadın olduğu meydana çıktığını telgraf havadisi olarak yazmıştık. Son gelen İzmir gaze teleri bu hadise hakkında şu şay nı dikkat tafı ibrahim efendi, ken. se» diyenlere çok kızardı. Kendi rivayetine göre yaşı 44, boyu bir Efe çok cesurdu. Ata biner, g€- | €e uzak yollara gitmekten kork - | maz. Silâkunı omuzlayınca bos - tan tarlalarında domuz beklerdi. | Kadın cünbüşlerinde bulunmak: tan zevk alır, teklifsiz ve alaylı sözlerden hoşlanmazdı. Böyle bir vaziyet karşısında hatırı sayılır küfürler savururdü. Efe niliayet perşembe gece: hastahanede vefat et münden sonra kendisini kefenle- mek istiyenler, efenin hiç te er - keğe benzemediğini haber ver - mişlerdir. Bunun üzerine doktor- lar cenazeyi muayene etmişler ve fizyoloji noktasından otopsi ya- pılmasını uygun görmüşlerdir. Neticede efenin kadın olduğu, fakat rahminin ve sair alâtı te - masüliyesinin tam teşekkül' dere. cesinde bulunmadığı anlaşılmış - tır. Ebe Nesime hanım tarafından yapılan muayenesi neticesinde de &fenin bakire olduğu tahakkuk etmiştir. Memelerinin teşekkülü de tet - kil edilmiş ve başlarının, kadın memelerindekri teşekküle uygun GE duğu görülmüştür. Istanbul muhteliti Ramazan bayramında İzmire gidemiyecek İzmir 27 — Önümüzdeki ra - mazan.bayramında İzmir - İstan- bul muhtelitleri arasında: şehri: - mizde-iki maç yaptırmak üzere İzmir futbol heyeti İstanbul fut- bol heyetine müracaat elmi ir. Istanbul mıntakası verdiği cevapta bayramda İstanbulda şilt mı oynanacağından bu teklifin şim - dilik kabul edilemiyeceği ve an- cak hazirandan sonra böyle temas yapmağa imkân bulunabi- leceği bildirilmiştir. Takas mukavelesi Lehistana gönderilecek mallarımız Türkiye ile Lehistan arasında son aktedilen takas mukavelena - mesi mucibince 128 bin zloti kıy. metinde halı, 258 bin zloti kıy - metinde fındık içi, 73 bin zlati kıymetinde kuru incir, 84 bin zloti kıymetinde kuru üzüm, 21 bin #lotü kiymetinde taze meyva, 21 bin zloti kıymetinde fıstık mem- | leketimiz mahsulünden olmak | üzere bir güna tahdidata tabi ol. | maksızın Lehistana ihracı ve döviz | vermesi keza serbest olarak Le - histandan Türkiyeye mal ihracı olduğundan me - riyete girmiş bulunan itilâfna - meden istifade edilmesi ve takas hine kadar ikmali meşrut bulun. GÜNÜN HABERLERİ | Bataklıklar İzmir civarında kurutulan | bataklıklar. 504,000 metro murabbaadır İzmir belediyesi şehir hududu dahilindeki bataklıkları kurutma ameliyesine devam etmektedir. Hazırlanan bataklıklar harita - sından birer nüshası nafıa ve sık - Bat ve içtimai vekâletlerine gön - derilmiştir. Bu haritaya göre şehir) hududu dahilindeki! bataklıklar (603,360 metre murabbaıdir. Bu:- nun 98 bin metre-murabbalik sa» Hası kurutulmuştur. Kurutulacak bataklıklar da 504,000 metre mu- rabbas tutmaktadır. Sıhhat ve içtimai muavenet ve- kâletinin de bu iş için yardım ede- ceği tahmin edilmektedir. Bandırma treninde feci bir kaza Pazar günü İzmirden kalkan Bandırma ekspresi Menemenden hareket ettiği sırada çok acıklı bir kaza olmuş. Ameleden ranlı Cevat oğlu Hareket halinde olan trene atlamak isterken muvaze- nesini kaybederek düşmüş, teker- ekler arasında sürünerek bir çok yerlerinden ağırca yaralanmış ve nihayet vefat etmişti Takma kirpikler Takma kirpik modasi iptida artistlere münhasırdı. Şimdi Av. çok yerlerinde, bil te bütün kadinlar yapma kirpik takmağa başlamış- lardır. Resmimizde berber dük- kânında bir- kadına takma kirpik konması. görülüyor. İncir üzüm Mevsim bidayetinden 24 kânunuevvele kadar ne kadar mal satıldı İzmir ticaret odasının. yaptığı istatistiğe göre, mevsim iptidasın- dan 24 kânunuevvele kadar bor- sada satılan incir miktarı 14,621,156 kilodur, fiatler 5-23 kuruş arasında tahavvül etmiştir. Son haftada yapılan iliracat 139,540 kilodur. Mevsim iptida - sından 24 kânunuevvele kadar ecnebi memleketlere 23,534,925 kilo incir sevkedilmiştir. Mevsim iptidasından 24 kânu- muevvele kadar borsada 43,517,988) ilo üzüm satılmıştır. Fiatler 14,5- 27 kuruştur. Limandan © yapılan 484,540 kilodur. Mevsi sından itibaren yapılan sevkiyat miktarı da 45,116,919 kiloya baliğ. olmuştur. M. da duvenel, Roma sefirliğine tayin edilecek Paris 29 (A.A:) — Gazeteler, âyan âzasından M. de Jouvenelin duğu Hesap istiyorlarl Amerikada büyük bir mali rezalet 350 milyon dolar uçup gitmişl New-York 30 (A.A.) — Krcw ger ollun muavin bir şubesi olan İntermetlmal Mali Cörgerti. - nun 4 Amerikalı direktö; panya muamelâtını fena. miş olmakla itham. edilmekte - dirler. Bu kumpanyanın muamelâtini idare etmekte olan Erving Trust, bu direktörlerin âli mahkemeye sevkedilmesini istemiştir. Kazanılmış olmadığı halde te - mettü namile tediye edilmiş olan 249,981,000 dolar istenilmekte, aynı zamanda kumpanya tarafın- 'dan muhtelif konsolidasyon mua- meleleri esnasında haksız olarak tediye edilmiş olduğu iddin olu - | nan 100 milyon dolar hakkında | Hesap vermeleri talebedilmekte - dir. Meğtada havalar | Muğla 29 (A.A:) — Geçen yıl | gibi bu yıl da yağmur azalmıştır. İki üç gündür dön ve kırağı vardir. Bununla beraber ekim işleri yolun- dadır. Şimdiden geçen seneki ka- dar ekilmiştir. “Ayni zamanda bütün dikimi için hazırlıklar yapılmaktadır. Tarla faresi ile bulaşık sahalarda mü'- cadeleye başlanmıştır. Çekirge bulunan yerler sürül- Izmir musevileri Izmirde musevileri puşlarma cemiyeti son içtimâinda, çalışma programma: dahil olmak zere bir mecmun çıkarmağa karar vermiştir. Fransız kabinesi Avusturyaya ikrazat hakkında bir müzakere Paris 29 (Hususi) — Meclisi mebusan Avusturyaya ikraz edi - lecek paradan Fransaya düşer hisse meselesini müzakere etmiş- M. Herriot bu münasebetle parlak bir nutuk irat etmiştir. M. Herriot, meclis bu ilraza muhalif olursa cemiyeti akvamın aleyhinde bulunmuş olacağını söylemiş, kabinenin teklifine mü- zaheret etmiştir. Sabık başvekil çok alkışlanmıştır. Bundan sonra Başvekil M. Bon- €our itimat meselesini ileri sü müştür. Iran bahriyesi 400 zabit ve nefer Italyada talim görecek Londra 29 — News Chronicle gazetesine göre, İran hükümeti 400 bahriye zabit ve neferini İn. giliz donanmasında talim görmek üzere İngiltereye göndermek isle- Fakata İngiltere bunları donanmasına kabul etmemiştir. Bunun üzerine İran hükümeti İtalyaya müracaat etmiştir. İtal - yanın İran bahriye zabit ve ne- ferlerini kabul ettiği söyleniyor. | — Hayvan tahaffuzhanesi | | izmirde vücuda getirilecek olan İ hayvan tabaffuzhanesi elve- rişli yer aranmış ve Kançeşme mevkii ile mezbaha civarı muva- fk görülmüştür. Tabaffuzhane bu iki mahalden birinde yapıla» caktır. Tatrika No, 10 ittihat ve Terakki” nin son günleri — Terceme, iktibas ve sair hukuku mahfuzdur — Htihat ve Terakkinin berlinde tekrar ihyası ve bu yüzden bir ihtilâf Berline: nakil Talât paşa çalişma tarzını bu suretle tanzim ettikten sonra artık sanatoryomda oturmak ve her zaman şehre inmek müş kül olacağını anlıyarak Berlin - de (Hardenbergstrasse) de 4 nu: marada dostlarından biri namına isticar edilen apartımandaki reye nakletti ve artık orada otur- pıyı beyle konuşmak istedikleri; lerler ve bunun üzerine bul edilirlerdi. Kapıdan içeri gi - rince reisicumhur (Ebert) in Ta aya verdiği vesikanın sol duvarda asılı olduğu gö - Paşayı ziyarete gelenlerin adedi gok değildi. Bunlar Berlinde tam- dığı Türk dostları. ile kendisile beraber gelen rüfekasından iba - i. En yakın Alman dostları da bu kafileye dahil idiler. Paşa artık vefatına kadar ikametgâ: - him değiştirmedi. Enver Pş. Berlinde Talât paşa ile aralarında münakaşalar Hatıratımızın başlangıcında. Enver ve Cemal paşaları Odesada. Bırakmiştık. Eüver paşa Almam - yaya gitmek niyetinde olmadığın- dan Odesadan Kafkasyaya. geç: - mek istiyordu. O esnada Kafkas- yaya geçmek kolay değildi. Çünkü kara yolu bolşevizm aleyhine teş- kil'edilmiş olan ve bolşevik kav - vetleri ile çarpışan ordularla kar- patılmış idi. «Denikin» kuvvetleri" Kafkas - ya - Rusya hududundar kırmızı or. dularla. mücadele ediyordu. Bu müşkülâta. rağmen: Enver paşe: «Denikin» kuvvetleri arasından: geçerek hedefine vâsıl: olmağa iki defa teşebbüs etmiş ise'de her iki sinde tahtı tevkife alınmış ve bir garesini bularak firara muvaffak olmuştur. Enver paşa, Kafkasya- ya geçmenin imkânsızlığı karşı'- sında Almanyaya gitmeği karar - laştırmış. ve bir müddet fırsata imtizar eyledikten sonra o zaman. larda Rusyadan Almanyaya inde edilen esirlerin bir kafilesine da- hil olarak Berline gelmiştir. Sa- bik: «Türk orduları baş kuman dan vekili» nin Berline geldiğin - 'den kimsenin haberi yoktu. Enver paşa Berlinde (Srunenvald) da eniştesi Nâzım beyin köşkü işti. Enver paşa Berline: geldikten sonra tabii Talât paşa ve rüfekası ile temas etmişti. İttihat ve Te - rakki ının artik muntazam içtimalar aktetmekte oldukları söylenirdi. Bu içtimalarda Tı paşa ile Enver paşanın. araları açılmış olduğu da rivayet edilir: Merkez nerede olacak Talât paşa bu içtimalarda İtti hat ve Terakki cemiyetinin tek - rar ihyası fikrini ileri sürer ve ce: topliyarak | İ apartman daha çalışmasını arzu edermiş. Yani Talât paşa İttihat ve Terakki fır- kasının. reisliğini kemafissabık muhafaza eylemek niyetinde ol - duğu halde yeni fırkanın riyase - tini Enver paşa deruhte eylemek tasavvurunda imiş. Enver paşa Berlinde çalışmanın bir fayda ver- miyeceğini «plâtonikn mahiyette kalacağını ve Moskovada daha faal bir tarzda çalışılabileceğini iddin edermiş. Bu münakaşaların ne dereceye kadar doğru olduğunu bilemiyo - rum. Yalnız o aralık italyada; İs- viğrede, Hollandada ve Mosko - vada İttihat ve Terakki şubeleri tesiz olunduğunu ve kattâ bir mü: fetişi umumünin bu şubeleri do - laşarak merkeze malümat verdi - üni işitirdim. Bu şubelerin vazi - fesi, o memleketlerin ricali ve matbuatı ile temas ederek memle- kete yardımlarını temin eylemek olduğu söylenirdi Doktor Nâzum bey de Münih - | ten Berline gelmiş bulunuyordu Cemal paşa ise arada sırada gö - rünüyor ve Talât paşayı ziyaret ediyordu. Bir büro teşkili Görülen yenilikler meyanında Birde Talât paşanın ikametgi hına yalın bir mahalde bir küçük. itularak orası yazıhane ittihaz edilmişti. Doktor Nözim bey burada bir odada otu- ruyordu; Her gün bu yazılanede topla - miliyor, Avrupa matbuatı tetkik edilerek akivali siyasiyeye ve mem- leketimiz hakkında yazılan yazı" lara ve havaditlere ait yevmi bir yapor hazırlanıyor ve Talât paşa muayyen saatlerde yazıhaneye uğrıyarak bu raporu okuyordu. Şimdi iş Moskova ile-münase - bet tesis etmeğe kalıyordu. O'z2 - manlarda Moskovanın Berlinde konuşmak imkâm: vardı. Sonra bolşeviklerin namdar propagan - | dacılarından (Radek) te Berlinde mahpus bulunuyordu. «Radek» Almanyada bolşeviklik için pro - pağanda yapmak maksadile Rus - yadan Berline gelmiş ve fakat ievkif edilerek Berlinin meşkiur (Ckoabit) hapishianesine tkıl - işte. a Talât paşa ile rüfekası Berlinde sözü geçen Alman ricali ile teme ederek «Radekn» in serbest bi - rakılması muvafık olacağını, bu Zatin ileride hem Almanyanın, hem de Türkiyenin işine yarıya - cağını anlatmağa çalıştılar. Har - bi umumide İstanbuldaki Alman sefaretinde mühim bir mevki iş- gal etmiş olan bir zat o vakitler | Alman müdafaai milliye nezare tinde bulunuyordu. “Radek,, Je anl Bu zatın © hapishr ie