31 Aralık 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

31 Aralık 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Saracoğlu Yeni borçlarımız Osmanlı borçlarından bize kalan 107 milyonu 8 milyona indirdik ! “ Yeni imzaladığımız mukaveledeki
 Bir mahlük Bu hilkat gartibe sini birköytü kadın doğurdu / Tepesinden göz'ü ve boynuzlu doğdu! Çaycuma, 27 — Muharremşah...

Osmanlı borçları meselesi Dün Paristen gelen Saracoğlu Şükrü Beyin imzalanan mukaveleye dair izahatı 3 üncü sayıfamızda smmm —— 16 ıncı Yıl * Sayı ı 5381 Tahrir Telefonu: 24379 Saracoğlu Şükrü Beyin avdeti Yeni borçlarımız Osmanlı borçlarından bize kalan 107 milyonu 8 milyona indirdik ! “ Yeni imzaladığımız mukaveledeki borçların yekünu Osman h imoaratorluğu borçlarının bir senelik faizinden daha azdır. , Bir seneye yakın bir zaman- dan beri Pariste düyunu umumi» ye müzakereleri ile meşgul olan sabık Maliye Vekili Saraç oğlu Şükrü Bey dün İstanbula geldi. Şükrü Bey Ankaraya giderken 14 K. evvelde düyunu umumiye meclisile imza edilmiş olan pren- sip itilâfnamesini de götürecek - tir. İhtimal ki, bu hafta toplanacak olan fırka grupunda itilâfname hakkında izahat vere- cek, verilecek karar üzerine tek- rar Parise dönerek kati itilâfna - meyi imza edecektir. Osmanlı imparatorluğundan ye hi Türkiyenin uhdesine isabet e - den düyunu umumiye hissesi 928 Paris mukavelesile tayin edilmiş ti. Bu hissenin mikdarı (107) mil yon altın lira teşkil ediyordu. Yalnız mukavelenâme teiiye hu- susunda teşhilât olmak üzere ip- tida (107) milyon altın Tirann (yüzde 38) nisbetinden başlıyor, Yavaş yavaş bu nisbet artıyor, ni hayet yüzde yüz nisbetine varıyor du. Yani ilk senelerde faiz ve re- sülmale mahsuben verilecek para (2) milyon altın lira olduğu hal- de beş on sene sonra bu mikdar (3) milyon (4) yüz bin altına ka dar çıkıyordu. Bu mikdar ise kâ- | ğıt para ile otuz iki, otuz üç mil yon Türk lirasını buluyordu. Hükümet bu mukaveleyi büyük | bir büsnü niyetle imza etmişti. Fakat cihan buhranmın tesiri memleketimize de-sirayet edince (1928) mukavelesinin tatbikine imkâm olmadığı anlaşılmıştı. Bu- nun üzerine İsmet Paşa hükümeti iç sene evvel bu imkânsızlığı alâ kadarlara bildirdi. Nihayet uzun Mmünakaşalardan sonra düyunu w- mumiye hamilleyi meselenin ye « niden tetkikine razı oldular. Bu - günkü prensip itilâfı bu müzake- relerin neticesidir. içinde Saracoğlu Şükrü B, Saraç oğlu Şükrü Bey yeni iti- lâfın mahiyetini göstermek için şöyle diyor: — G0) milyon alın lire borcumu zu bu defa sekiz milyon liraya tenzil ettik, Senelik taksitleri de iki milyon dan yedi yüz bin altın liraya indir- dik. Mukaveledeki bız altın kaydı da altın para tesviyesini icap — etmiyor. Bunu sadece borcun yekünunu tespit eden bir şekil olarak kabul ettik. Hü lâsa yeni imza ettiğimiz mukavele name mucibince Türkiyenin bütün borcunun yekünu Osmanlı imparator luğunun miras bıraktığı borcun bir senelik faizinden daha azdır... Hakikati halde düyunu umumi» ye meselesinde alman bu netice- nin büyük bir muvaffakiyet oldu ğunda da şüphe yoktur. Ve bu muvaffakiyeti birinci derecede Başvekil İsmet Paşa Hazretlerine ikinci derecede Saraç oğlu Şükrü Beye medyun bulunuyoruz. Mehmet Asım ( AN tarafı 2 inci sayıfamızdadır) Hatıralar ve vesikalar Cemal Paşa Suriye kralı olmak istedi mi * Umumi harpte itilâf devletleri Enver Paşa ile Cemal Paşa arasındaki ibtilâfları haber alınca bir taraftan Şerif Hüseyini isyana sevketmekle beraber diğer taraftan Cemal Paşayı — Suriye krallığı vadile — İstanbul hükümeti aleyhine tabrike teşebbüs etmişlerdi. Yarın neşre başlıyacağız. Hatıralar v Arasında bu mühim ifşaata dair de tafsilât vardır. CEMAL PAŞA e EE Vesikalar Pazartesiden itibaren (32) sayıfa halinde neşrine başlıya- cağımız Hatıralar ve Vesikalar Cemal Paşanm hatıratı üzerine tetkikatı ihtiva edecek, bu hatıraların en mühim kı- sımları gösterilecek, Anadoluda üç dört idare muhtariyeti ihdasile bunların başına Cemal Paşayı kral olarak geçirmek istiyen itilâf devletlerinin muhabereleri de ilâve edilecektir. Cumartesi , VAKİ 31 - Kâmummevvel «2 ine İN say) - 1932 İdare Telefonu: 24370 Bugünkü Spor Sayıfamızda i # Galatasaray — İstanbulspor maçı ile Kadıköy ve Taksimde vapı'an maçların tafsilâtı Sayısı 5 Kuruş CANIM AYŞE Selâmi İzzetin büyük macera ve aşk romanı * * * HEY gidi zaman HEY! Takvim, Yıl, Ay, Gün, Saat her şev değişti! Muharriri : Celâl Nari Bir mahlük Bu hilkat garibe- sini birköytü kadın doğurdu / Tepesinden göz'ü, ve boynuzlu doğdu! Çaycuma, 27 — Muharremşah köyünden Kuyumcu oğlu Mehme- din karısı korkunç bir çocuk do - ğurmuştur. Çocuğun alnı ve kafası yoktur; bu kısımlar yalnız etten ibarettir. Bu garip mahlükun gözleri tepe - sindedir ve kirpikleri yoktur. Kor- kunç bir şekilde olan bu gözlerin arka taraflarmda da ufak boynuz şeklinde et parçaları vardır. Ka- fanın alt tarafında da bir parmak kadar saç mevcuttur. Bu korkunç erkek çocuğun te- nasül âzası tamamdır. Çocuk, üç dört saat yaşadıktan sonra ölmüş- tür, Yunan açığını kapatmak için .. Atina, 28 (Hususi) — Yunanis- tanım bütçesini tevzin için ordu, | hava kuvvetlerinde bir hayli ten - i zilâta kalktığını bildirmiştim. Bu yüzden M, Venizelosla şiddetli bir noktai nazar farkları görülme- sine rağmen hükümet başka çare bulamamıştır. “Yunan kabinesi bu sayede 932 senesindeki bütçede açığını 400 milyon drahmiye indirmeğe mu - vaffak olmuştur, Bu seneki bütçe açığının bu rakama indirilmesi, 1933 senesi bütçesinde tahmin edilen bir milyar açığın yarım milyar drah - miye indirmeğe muvaffak olacağı ümidini veriyor. Hükümet bundan başka tütünü, benzini de inhisar altına almak ni» ,/ vetinde bulunmaktadır. ma aa “Canım Ayşe, : Yarın başlıyor Galatasaray Yarınki Sayısında Karilerine Yılbaşı Hediyeleri mum Varın 16 Sayıia mm 1933 Yılının tam bir takvimini, nakil vasıtaları tarifelerini ve bir çok nafi malümat takdim edeceğiz 1933 Senesi Geçen bir senenin siyasi |- içtimai, harici ve dahili | vakalarına bir bakış e x Yüz cariye kuv- vetinde yalılar | zevç vekilleri | üçüncü defa mağlüp oldu! İstanbulspor 3-0la galip geldi Dün Istanbulsporun Galatasaraya bir hücumu Lig maçlarının dördüncü haf- tası da dün bitti ve Galatasaray maçların ilk devresinde üçüncü mağlübiyeti de tattı. Hem de, bütün seyirciler üzerinde iyi akisler bırakmıyan sert ve bır- çın bir maç yaparak... Dün, Istanbul ve Türkiye şam- piyonu ünvanını liyakatla taşıya- bileceğini pek âlâ gösteren ve şampiyonanın ilk maçlarında uğ- şekilde üzerinden atmıya mu- vaffak olan “Istanbulskor,, takı” mı, Ankaradan gelen birkaç © yuncusunun iltihakile şöyle ku- rulmuştu : Lütfi, Halit, Sabih, Aziz, Sa mih, Hasan, Nihat, Fabri, Hü seyin, Salâhattin, Reşat. Buna mukabil Galatasaray da sahada şu oyuncularla yer alır yordu : (Devamı spor sayfamızda) sesasanme azsa sans sassanana rassammamanana — Hınzır yumurcak, seni adam akıllı döveyim ki sözlerim kafanda yer etsin .. — Anne, öyle ise yanlış yere vuruyorsun »