14 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Umur yerindeki petrol depoları | yandı | Yangın saat 23 te çıktı, sabaha kadar sürdü Dün gece saat 23 te Beykozda Umur yerinden gayet yüktek alev. Ter çıktığı, zaman zaman top gibi bir şeylerin patladığı görülmüş” tür, Telâşla evlerinden fırlıyanlar Umur yerinde Neft sendikat kum- panyasma ait gaz depolarının yan- dığını anlamışlardır. Yangın evvelâ 2 numaralı bü- yük depodan çıkmıştır. Alevler | derhal büyüyerek yanındaki di ğer bir büyük depoya da sirayet etmiştir. Depolar kâmilen gazla dolu oldukları için yangın pek dehşetli bir manzara ile devam #tmeğe başlamıştır. Fevkalâde yük olan alevlerin aksi denizin” tü kıpkırmızı bir hale sok- muştur. Alevleri gören İstinye faiyesi hemen vaka mahalline git- miştir. Bu sırada yangın civardaki saç- tan mamul iki depoya daha si- yayet etmi ört depo büyük bir şiddetle yanmağa başlamıştır. İstinye itfaiyesi büün gayret e rağmen yangını söndürememiş, di itfaiye gruplarından yar- dım istemiştir. Bunun üzerine Ka- dıköy, Os itfaiyeleri ve di- ğer gruplardan da efrat ve bazı makinelerle Beykoza yetişilmiştir. Yangın sabaha kadar bütün şid- 'detile dvam etmiştir. Sabahleyin dört depo taraamile yandıktan sonra söndürülmüştür. İtfaiye bu- gün de saatlerce yangın yerinde çalışmıştır, İnsanca bir zayiat olmamıştır. Kurtuluşta üç ev yandı Evvelki gece Kurtuluşta bir yangın çıkmış üç ev birden y: Daştır. Evleri yananlar Kurtuluşta ma- 'dam Malama, Agabidis ve Dimitri efendilerdir. Yangının hangi evden çıktığı bir türlü anlaşılamamıştır. Üç evin üçü de sigortalıdır. Bu- mun için polis işin içinde bir kast olup olmadığını araştırmaktadır. Ankara müzakeratı Bir yunan gazetesine göre iki teklif görüşülmüş Atina 13 — Hükümetin maşiri efkârı Elinikos gazetesinin yaz- dığına göre, ceneral Kondilis, Ankarada bazı tekliflerle karşi- aşmıştır. Bu teklifler şunlardır: 1 — Balkanlar, Balkanlılarm- dır, Balkan hükümetleri, Balkan harici devletlerin nüfuz ve hima- yesini istiyemezler. ” 2 — Balkan misakına iştirek etmiyen ber Balkan hükümetinin gimdiden sonra, misakı imza eden hükümetler tarafından Balkan hü- kümeti addolunmaması, Bu bavadisi yazan gazete, ikin- €i teklifin Yugoslavya tarafından terviç edilmekte olduğunu, Yüna- Bistan misaktan çıkmağa uğraşır. sa, diğer Balkan hükümtleri İarafından tecrit edilmek gibi bü- yük bir tehlikeye maruz kalaca- ğini ve bu tekliflerin Yunan hi meti tarafından tetkik e. rek yakinda Atinayı ziyaret edecek olan İsmet paşa ve Tevfik Rüştü Beye nihai kararın bildirileceği haber vermektedir. Bu Sahahki Telgraflar Belgraddamühim müzakereler Hariciye vekilimiz, M. Titulesco ile Bükreşten Belgrada hareket etti Bükreş 14 (Hususi) — Hari- ciye vekili Tevfik Rüştü bey Ro- manya hariciye nazırile birlikte dün akşam Bükreşten Belgrada hareket etmiştir. Hariciye vekili- miz, Yugoslavya hariciye nazi- rile görüşmek üzere 24 saat Bel gratta kalacak ve M. Yevticin mi-, safiri olacaktır. Hariciye vekilimiz bugün 8 vakti Belgrada vösil olacaktı vakti Yugoslavya hariciye pazırı tarafından, akşamı zabitan mahfelinde birer ziyafet verile ir, İki nazır Balkanlar ah- iki memleketi alâkadar eden bütün meseleler hakkında görüşeceklerdir. Tevfik Rüştü bey dün iş sergi- sini ziyaret etmiştir. Öğle vakti Bükreş elçimiz Hamdullah Suphi bey tarafından bir ziyafet veril. miştir, Ziyafette Romanya başve- i, hariciye nazırı, âyan reisi, müdafaa nazıri ve bir çok zevat hazir bulunmuştur. Tevfik Rüştü bey Romen ve ee- nebi gazete muha: kabul mil Faideli yağmurlar Anadoluda her tarafa bol yağmur yağdı Çankırı 14 (A.A.) Bugün Çankırı ve mülhakatına çok fay- dalı yağmurlar yağmış ve küraklık tehlikesi zail olmuştur. Konya 14 (A.A.) — Bütün vi- âyette çok faydalı yağmurlar yağmaktadır.Ayın on ikinci günü Konyadan Akşehire giden otomo- biller yağmurdan hasıl olan ça- murlardan dolayı ancak aksama doğru Akşehire vaı Yağmur merkez ve mülhakatta devam etmektedir. Kütahya 14 (A.A) — Bugün şehir ve civarında faydalı yağmur- ler yağmıştır. Halkevi binasının yıldırım düşmüşse de hasar olmamıştır. Malatya 14 (A.A.) — Malatya ile civarında iki günden beri bol ve faydalı yağmurlar yağmaktı dir. Mahsulâtiri bereketli olacağı kuvvetle tahmin edilmektedir. Romanyada bol yağmur yağdı Bükreş 14 (A.A) — Rador jansı bildiriyor: Son günlerde yağan yağmurlar kuraklık dolayısile çok fena bir vaziyete düşen yeni mahsulâta öyle bir salâh getirmştir ki dün akşam içtima eden hükümet ikti- sat heyeti evvelce aldığı tedbi ve bu meyanda hububat ihracati: Bi meneder mahiyetteki kararını tahfif edebilmiş Bu suretle konturatlari 9 ma- yistan evvel imzalanmış olup ha- len vapurlara yüklenmş veya yüle- Tenmekte bulunan hububat serbesçe ihraç edilebilecekti; Adliye binası Ankara 13 — Istanbulda yeni yapılacak adliye binası için mec- lise kanun lâyihası verilmiş ihaya göre icra dairelerinde mevcut olup alakadarları tarafın- | dan şimdiye kadar aranmayan 500 bin lira faizsiz olarak ahnacak bununla bina inşa edilecektir. | | | | ederek gördüğü samimi kabulden son derece memnun ve mütehas- sis olduğunu, bu kabulün Romen milletinin eski ve asil ananesine muvafık olduğunu söylemiş ve demiştir kiz «— Romen ricalile iki uzun uzun görüştüm. Bütün ha- rici meseleleri tetkik ettik. Tür kiye mazide bir çok galibiyetler elde etti, fakat çok felâketler ge- irdi. Bugün “sirayla kaybedilen şeyin dostlukla! elde edileceğine kanidir. Bulgaristana gelince, Romanya ve Türkiye Bulgaristanın Balkan misakına iştirakini bekliyor.» Bükreş 14 (A.A) — Rador ajansmdan: Tevfik Rüştü beyle M. Titulesconun Belgrada hare- ketlerinden evvel aşağıdaki res- mü tebliğ neşredilmiş «Türkiye hariciye vekili Tevfik Rüştü beyefendi ile Romanya ha- yiciye nazırı M. Titulesco günün meseleleri hakkında müteaddit mülâkatlarda © bulunmuşlardır. Her iki mazır memleketlerini ali Bulgar kabinesi sarsıldı Kabineye dahil fırkalar arasında ihtilâf çıktı, yeni kabineyi M. Muşanof yapacak Sofya 13 (A.Â.) — Bulgar şi- mendiferler nazırı M. Kosturkof istifa etmiş ve halefi bâlâ tayin olunamamıştır. M. Kosturkof ra- dikal fırkasına mensup bulunmak» , Kabineye demokratların üç, liberallerin iki nazırlıklarına mu- kabil simdiye kadar yalnız üç na- zırlıkla iştirak etmekte olan çifçi fırkasının dördüncü bir nezaret ve hassaten radikallerden inhilâl eden şimendiferler nezaretini isti- yeceği zannedilmektedir. Diğer taraftan liberallerin de, halen el- lerinde bulunan maarif ve adliye nezaretlerinden dahi il zaretler istiyecekleri tedir. Bu vaziyette demokratlar, gifçiler, liberaller ve radikaller. den mürekkep hükümet blokunun, dört fırka arasında bu mesele üze- rinde hadis olan anlaşamamazlık yüzünden haleldar olması muhte- eldir, Gazeteler, pek yakında kabine- nin umumi istifası ihtimalinden bahsetmektedirler. Maamafih ay- ni gazeteler yeni hükümeti teşkil edebilecek yegâne şahsiyetin yine başvekil M. Muşanof olduğunu da söylemektedirler. Türkiye-Almanya #lcaret itilafı Ankara 13 — Almanya ile hö- kümetimiz arasında 19 nisan 934 zeyyel itilâfnamenin basını hükümet Mülga Darüllünun müderrisleri Ankara 13 — Mülga Darültü- mundan açıkta kalan müderrisler- der 21 zatın ihtisasları dahilinde orta mektep muallimliklerinde istih- tamı kararlaştırılmış Bunlar defa | kadar eden bilümum mesai hak- kımda tam bir itilaf halinde olduk- larını büyük bir haz ile tesbit ef meği bir vazife addederler. Bükreş mülükatları Türk - Ro- men dostluğunu takviye et Bükreş 14 (A.A) — Rador ajansından: Tevfik Rüştü beye- fendi, refikaları ve maiyeti ve M. Titulesco ile refikaları bu ak- şam saat 19,30 trenile Belgrada bereket etmişlerdir. lstasyonda Romanya başvekili M, Tataresko ile Türkiye, Yunanistan, Yugor lavya, Fransa, Çekoslovakya ve Norveç sefirleri ve Romanya ha- Ficiye nezareli ve muhtelif sefaret- ler erkâni ve bir çok siyasi zevat edilmişlerdir. Türkiye elçisi Ham- dullah Suphi bey Tevfik Rüştü beyin refikaları HE, ye bir buket takdim etmi Romanyanm Ankara sefi Tiuntu da Belgrat seyahat tirak etmektedir. Maarif ıslahatı Muallim miktarma göre mektep bulunacak Şehrimizde bulunan maarif ve- kili Hikmet bey maarif işleri hakkında demiştir ki Islahat © tetkikatı henüz neti celenmemiştir. Jalahat yapı ken bazı lise ve orta mektepleri kapamak zarureti hasıl olacaktır. 306 masalli vekilini vazifelerinden affetmek mecburiyetindeyiz. Bu itibarla kadromuzda bu kadar muallim noksan olacaktır. Yeni ders sene- sinde elimizdeki asli muallimle rin miktarına göre lise ve orta mektep temin etmek lâzımdır.» Bü sene lise ve orta mektep Bakalorya imtihanları başka şe- kilde | yapılacaktır. İmtihanlar şehrimizde üç mıntakada yapıla" caktır. İmtibanlar için üç heyet intihap olunacaktır. Her heyete bir ümumi müfettiş riyaset ede- cektir. Üniversitede bir rasathane yapılacak Dün öğleden sonra üniversite” de maarif vekilinin riyasetinde bir toplanlı yapılmıştır. Bu top- lantıda üniversite — bütçesi kati şeklini almıştır. Yeni bütçe bi milyon lirayı biraz geçmektedi Bundan başka fen fakültesi ta lebesinin tetkikatı için ünivrsite bahçesinde bir rasathane tesisi de kararlaştırılmıştır. o Rasathaneyi talebe idare edecekti Ankaranın nüfusu: 100,000 Ankara 13 — Ankarada yapı: lan nüfus tabriri ikmal edilmişt Tarir neticesi bugünlerde anlaş: lacaktır. İlk neticeler hükümet merkezindeki nüfusun 100 bini ge sanaatini vermektedir. Izmir - Kasaba hattı Ankara, 13 — Izmir - Kasaba hattının mübayaası için cereyan etmekte olan müzakerat son saf- basındadır.. Bugünlerde müsbet Önümüzdeki sene eski maaşlarma göre bir derece noksan maaş alacaklardır. veya menfi bir neticeye varılacaktır. ve gazeteciler tarafından teşyi | Faideli bir MÜGSSese (Bas tarafı 1 inci sahifede)) Lisan muallimi talebe listesim den yoklama yaptıktan sonra dere sine başlamıştır. Yoklama cetvel- leri, lisan mektebine gönderilmiş, ve her talebeye mahsus fişler: ret edilmiştir. Mektep hakkındaki talimatna- menin 4 üncü maddesi mucibince, talebe kursların yüzde altmışına devam meeburiyetindedi mazeret kabul e fakültelerde imtihanlara başlana- cağı için her fakülteye talebenin kurslara devam listeleri gönderil. miştir. Yapılan hesap metice sinde mevcut 2700 mukayyet tale- beden ancak yüzde beşinin kurs- lara devam etmediği anlaşılmıştır. Memleketimizde ilk. defa ola- rak yapılan yabancı diller mekte- bi dört ay içinde büyük bir tecrür be devresi geçirmiştir. İşin yayan dikkat tarafı, bu tecrübe devr: biç bir arıza göstermemesidir. Gelecek sene, yabancı diller | mektebi üniversite açıldığı zaman, tedrisata başlıyacaktır. O zaman, talebe yabancı diller mektebinden daha çok istifade edecektir. Yabancı diller mekt: amede izah edildiği gibi, üniver- site tahsiline giren bir. talebenin mensup olduğu sahalarda yabanci dillerde, tetkikat yapmasını temini ir gayesi de, talebeyi tetkik ve tetebbü sevketmek olduğuna göre, yabanci diller mektebi, üniversitenin bu tahakkuk ettirmeğe çalı- ir. Bi talimat kuruluşu ve te in muvaffakıyeti rine büyük tesir icra edecektir. Maarif vekili Hikmet bey, ül versitede yabancı diller mektebi- nin kurulmasını temin etmekle ir- fanımıza çok kıymetli bir hizmet- te bulunmuştur. Haliçte rıhtım (Baş ligi 1 inci sahifede) vekâleti ile şirket arasında başlı yan müzakere mübayaa bedelin- deki mühim farklardan dolayı ne- ticelenememişti.. Haber aldığımıza göre mafia vekâleti İstanbul rıhtım mesele ni esaslı surette halletmeğe karar vermiştir. Halicin daha uzun müd- det böyle rıhtımsız olarak kalmasi doğru görülmediğinden vekâlet ya şirketi Haliçte de rıhtım yap- .mağa icbar edecek ve yahut rıh- 'tımın da mübayaasına karar veri- lecektir. e Tekaüt maaşları Avans tediyatından tevkifat yapılmıyacak “Ankara 14 (Telefon) — Tekaüt kanununa göre ker tahsis edilip resmi senetleri veri" linceye kadar avans olarak verle' len maaşlardan şimdiye kadar icap eden kanuni tevkifat yapıl makta idi, Bu suretle tekaüt ip) lerinde bazı yanlışlıklar olduğum dan maliye veki bunun önü nü almak için yeni bir tamim havi zırlamıştır. Bu tamime göre bun-, dan sonra bu gibi avans suretilet| verilen zat maaşları ashabından, hiç bir tevkifat yapılmıyacaktır. Danup sigorta şirketi Istanbul 13 (A, A.) — Damun sigorta şirketi, / giz muamele yaptığı için müddejumumiliğe ve< miştir. Şirketin kaçak. olarak yaptığı muamelenin mühim yekün tuttuğu anlaşılmıştır.