13 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Hariciye vekilimizin Bükreşte istikbal merasimi Sağda: Tevfik Rüştü beyle M Titulesco Bükreş Tevfik Rüştü el Titulesco, -...
 Yemende harp neden başladı, mesul kimdir ? Son Yemen valisi Mahmut Nedim beyin gazetemiz için yazdığı kıymetli bir makaleyi
 Silal 'akma | w ' Konferansın 29 mayısta toplanması muvafık görüldü Paris 11 (ALA.) — Barthou Henderson mülâkatı neticesinde
 Mühim bir servet memba: Ormanların ıslahı i ıçm tedbirler alınıyor — Ziraat vekâleti zirai teşkilât hakkında bir layıha...
 Elektrik fiatleri Kilovat başına onbeş buçuk kuruş alacak her üç ayda bir tesbit edilen tarifesi bu sefer belediye ve şirket
 Ibrahim Tali beyin teftiş seyahati öy 12 (AA) — Bir bir gece Lüleburgazda kalan umumi müfettiş Ibrabim Tali bey maiyetleri ve
 Kömür işi Liman şirketi müdürü Pirede tetkikat yapacak ehemmiyet vermektedir. Aldığımız malümata göre, Liman - şirkeği |...

iye Mehmet Efendi i Mahtumları İ Kahvesini içiyor İst Misırçarsısı kapısı karşısında | > Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor İst, Mısırçargım Kapısı kargısında Sene 16 — No: 5599 — Fiatr her yerde 5 kuruş PAZAR — 13 Mayıs 1934 Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Yemende harp neden başladı, mesul kimdir ? Son Yemen valisi Mahmut Nedim beyin gazetemiz için yazdığı kıymetli bir makaleyi neşrediyoruz Hüdeydenin kapılarından biri Yemende gene kan dökülüyor. > Zaten bu tayrak ezeldenberi bir harp meydanı olarak tanın- mıştır. Osmanlı imparatorluğu devrinde | (Yemene gidiş) bir (harbe gidiş) sayılırdı. Orada biz yıllarla döyüştük. İtiraf etmek lâzımdır ki ekse- riya biz kendi kusurlarımızın, kabahatlerimizin elim neticeleri: ni tamir için ve nadiren hiç yok- tan çıkıveren. ihtilâfları halli orada mütemadiyen halkla, devi ile ve tabiatle cenkleşti Bugün Yemen - Hicaz harbi yiz. Fakat ne olursa ol zavallı insanların - sebepsiz - boğaz boğaza geliş lerine, beyhude bir kan akışma seyirci olmak ta hoş bir şey de ğ be- ne seyi sun sürü sür imam Yahya Hz. de, Ibnisssuut Hz. de dostlarım ve muhiplerim- dir. Her ikisini de uzun seneler. dilerile muhabere etmekteyim. de bu son harbe istiyerek girmedikleri- ni iddia edebilirim. Yemende, son on iki senesini we kaldım. Bu yirmi beş sene için- de bu so ğuran ihti tulduğu, yirmi beş gün lamıyorum. Lozan muahedesi imzalandık- tan sonra Türkiye Büyük Mil Meclisi hükümeti emrile terk ve tahliye etiğimiz .Yemenden ay: rıldıktan bir “müddet sonra Hi cazda da bir tebeddül vukua gel miş, Şerif Hüseyin memleketten tardedilerek. orada Suudi. idare tecessüs “etmişti. Hicaz ve Yemen yepyeni birer! idareye kavuşmuşlardı, Kendile- rini. toplıyabilmek, - canlanabil- mek, rahat yaşıyabilmek için küna ihtiyacı olan bu iki mem- leket gene ayni ihtilâflarla karşı laştılar. Orada sulh ve sükünum tecssü- sü için o zamanlar elimden ge- eni yapmıştım, Ben hükümeti metbuamın em- rile Yemenden, artık bir daha dönmemek üzere ayrılırken İmam Yahya Hz, bilhassa bunun için beni bırakmak istememi — Sen gidersen ben bu muh- telif kabileleri; “ihtilâflar, mü nazaalar, hudut işleri ve saire ile nasıl başa çıkacağım, sen seneler! le bu işleri idare ettin, halk ta seni seviyor, gitme, kal!., diye 1s- Tar etmişti. Hükümeti metbuamın emrini yerine getirmekten başka bir şey yapamıyacağımı. anayı EDevamı 4 üncü sahifede) Elektrik fiatleri Kiloyat başına onbeş buçuk kuruş alacak Elektrik fiatlerisin her üç ayda bir tesbit edilen tarifesi bu sefer | de mafıa, belediye ve şirket mü. denberi taırım ve hâlâ da ken- | belediye ve şirket messillerinden mürekkep komis- yon tarafından tetkik edilmiş ve mayıstan itibaren kilovat başına on beş buçuk kuruş alınmasına Karar verilmişti. Bundan evvelki tarife on altı kuruş otuz para idi. Elli para farkla tesbit edilen bu tarife nafıa vekâleti tarafından tastik edilmiştir. Ismet Pş. Kayseriyo gidiyor Ankara 12 — Kayseri meni nü başvekil İsmet paşanın huzu- rile yapılacaktır. Recep ve Cevdet Kerim beyler Ankara 12 — Fırka umumi kâ- | tibi Recep bey çarşamba günü İs- tanbula hareket edece) Istanbul fırka heyeti idare reisi Cevdet Kerim beyin de o gün ls- tanbula avdet çimesi muhtemeldir. Iki idam kararının tastikı Ankara 12 — Büyük Millet Mec- lisi Yozgadın Sürgün kazasının. Karakız köyünden İsmail oğlu Yi sufla Hüseyin oğlu Hüseyin Alinin hak kındaki mahkeme kararını tastik etmiştir. ölüm cezasına çarpılmaları bey ile Yunan sefiri M. Kollas. Silâhları bırakma Konferansın 29 mayısta | © toplanması muvafık görüldü Paris 11 (AA) — Barthou - Henderson mülâkatı neticesinde silâhsızlanma konferansının 29 mayısta toplanması fikri teyit miştir. Alman bütçesinin neşri iki taraflı müzakereleri ve bilhassa Fransız - İngiliz o mükâlematıni akim bıraktırdıktan sonra M. Hen- derson umumi komisyonu topla- makta bir fayda olup olmadığında İ Filhakika Fransa 17 nisan ta- Tihli notasında bildirdiği vaziyeti muhafaza ediyordu. İngiltere ida- rei maslahat siyasetini idameye çalışıyordu. İtalya ise seyirci va- ziyetini almıştı. Fakat M. Hen içtimannın derson ancak Cenevre vaziyeti aydınlatabileceğini anla- mıştır. Vaziyetin böyle karışık bir surette devamı yalnız Almanya- nın silâhlanmak için işine yaraya: bilirdi. Kömür işi Liman şirketi müdürü Pirede tetkikat yapacak | “iktisat vekâleti, Istanbul fima- nindaki kömür işlerinin ıslabına ehemmiyet vermektedir. Aldığımız malümata göre, Liman” şirkeği müdürü Hamdi bey bu maksâtla İevvelki gün Pireye hareket etmiştir. Hamdi bey Pirede kömür ticareti ve liman resimleri hakkında! tet- kikat yapacaktır. İbrahim Tali beyin telliş Seyahati | Demirköy 12 (A.A) — Bir gece Babaeskide bir gece Lüle burgazda kalan umumi müfettiş Ibrahim Tali bey maiyetleri ve Kırklareli valisi Faik beyle bir. J likte buraya gelmiştir tereddüde düşmüş zannedilebilirdi. Hariciye vekilimizin Bükreşte istikbal merasimi Sağda: Tevfik Rüştü beyle M. Titulesco Bükreş garında, solda: Tevfik Rüştü bey maiyeti erkân ile Romen ricali arasında, ilk sirada hariciye vekilimiz, imi Titalesco, . sefirimiz Hamdullah Suphi bey, Tevfik Rüştü beyin kerimesi ile refikası hanımefendiler, M. Titulesco, kral Karolun yavari, ikinci srada Hamdullah Suphi! Mühim bir servet memba Ormanların ıslahı için tedbirler alınıyor Ziraat vekâleti zirai teşkilât hakkında ! bir lâyiha hazırlamaktadır Ankara 12 (Telefonla) — Tür. kiyede mevcut ormanların daha ziyade istifade edilecek bir hale getirilme: ve orman sahiplerile devlet araşıdaki hudut ve dönüm) ihtilâfının hallini temin edecek olan «Orman kanunu lâyihasınm» Büyük Milet Meclisinde alâkadar encümence müzakeresine devam olunmaktadır. Encümen bilhassa orman kanu- nunun ü maddesindeki: «Aksi sabit oluncıya kadar orman- ların devletin olması asıldır» kay- dı üzerinde meşgul olmaktadır. — Benimki daha üç aylik Bu geniş orman kanununun has zırlığı yirmi, yirmi iki sene evveli başlamış ve bu sene kanun bazi tadilâtla son şeklini alarak Bü Millet meclisine tevdi edilmişti. Tahmin edildiğine göre lâyiha önümüzdeki içtima devresinde be- hemehal kanuniyet kesbedecekti, Zirast vekâleti orman işine son derece ehemmiyet vermiştir. Ba kanun çıkıncıya kadar Türkiye or manları baştan aşağı bir tetkike ten geçirilecek ve ıslahı için ted birler alınacaktır. Vekâlet bu ip olmadı. amına ablaminki tam beş aylıklı.” — Kırk bir buçuk masallah, adı ne? — Alu aylık ondülüsyonl., 7 maa