13 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM BM m Ped 8 milyon dolarlık kredi lâyihası Büyük Millet meclisi dün © İâyihayr tastik etti Ankara 13 — Büyük Millet Mec- | si dün toplanmıştır. Sovyetlerden. pılacak olan 8 milyon dolarlık i meselesi görüşülürken İzmir busu Halil bey: — Benim endişem var. Bu endi- sahsi olsaydı sözü Millet Mec- lisi kürsüsüne kadar uzatmazdım. j bu endişeyi bir çok vatan- İaşlarımdaa da görüyorum. Sovyet Jer memleketlerinde büyük sanayi ılar. Biz de kuracağız. Kre- dinin gayesi bu. Fakat Sovyetle- n son kongresinde bir rapor tan- im edilmiştir. Bu. raporda isti fabrikalarımızın çıkardığı eş- a keyfiyeten küçüktür. Bu fabri- calar fazla zayiat verdiği için ma- liyet fiatleri yüksektir» deniliyor. içim bu ciheti İktisat vekili bey linin nazarı dikkatine ar- ve cevaplarına intizar demiştir. £ vekili Celil bey buna ce- olarak: — Yapacağımız her işin faydalı kârlı olmasını esas bir prensi, olarak kabul ettik. Her hangi bi memleketimizde sadece vücu- İn gelsin diye yaptırmak niyetin- de değiliz. Açtığımız işin rasyonel olması esas prensipimizdir. Ve bu mızın programında: da mev- uğımız mükevelenamede lüyor ki biz mutlaka. mal al- ık mecburiyetinde değil nize ve hesabımiza elverdiği tak- irde alacağız. “Bu mmukavelenin sas mahiyeti bir dostluk mişanesi göre dostlarımızın da yaramıyacak malı verecekle- la düşünmüyoruz. kat buna rağmen, bir darbı limiz vardır: «Dostluk kan- | , alişveriş miskalledir» dedi ? e alkışlandı. Bu izahattan sonra kredi löyi- r kabul. edilmiştir. bir servet o menba es tarafı 1 inci sabifede) çin Almanyadan bir mütekassiz ine karar vermiştir. Getirile- ek mütehmess Almanyada yük orman: akademisi! profesörle Bernharddir. Ziraat vekâ- J ör yakında şehrimize ge- ek ve hazirandan itibaren işe yarak ormanlarımızda tet- ikatta bulunacaktır. Ziral teşkilât kanunu 12 (Telefon) — Ziraat ti yeni ve mülüm bir teşki- it kanunu hazırlığına başlamıştır. ınunla. vekâletin faaliyet sa- genişletilmekte, memleke- | nizin bütün. ihtiyaçlarmı: temin cek esaslar tesbit olunmaktadır. anın lâyihası Büyük Millet inin önümüzdeki içtima dev- tevdi edilecek ve o devrede ılacaktı isiinal çadan düşerek öldü imde Altınbakkalda oturan hanım isminde bir kadın | evinin taraçasında | çamaşır #ken kazaen taraçadan düş . Mevlüde hanım derhal e kaldırılmışsa da bir let sonra ölmüştür. datımız ne kadar? Geçen seneye nazaran bir Türk - rumen dostluğu Bükreşte görüşülen meselelere dair bir rumen gazetesinin verdiği haber Bükreş 12 — Hariciye vekili | Tevfik Rüştü beyin şerefine dün alişam Romen hariciye nazırı ta- rafından verilen ziyafet çok sa- imi olmuştur. Bu münasebetle irat edilen nutuklarda iki taraf ta Türle - Romen dostluğunun kuwve- tinden bahseylemiştir. Hariciye vekilimiz. bugün kral | Karol Hz. tarafından kabul edil- miştir. Kral, Tevfik Rüştü beye bir çok iltifatlarda bulunmuştur. Hariciye vekilimiz ve refakatin- deki zevat öğle yemeğini sarayda yemişlerdir.. Akşam başvekil M. | Tataresco tarafından bir ziyafet verilmiş Gazeteler hararetli makaleler meşrine devam ediyorlar. Dimine- atza gazetesi diyor ki «Harici siyasetimizün esas he defi muahedelerin tadiline aleyli- tar olan memleketler sınıfını dalin geniş ve daha devamlı bir hale ge- On bir aylık vari- milyon yüz bin hira fazla Ankara 13 (AA) —içindebu- Munduğumuz. mali senenin. nisan ayı nihayetine kadar muhtelif ver- gilerdem tahassül eden on bir aylık varidat yekönu ile geçen mali se- enin ayni aylarına sit tahsilât mukayeseli olarak aşağıda bildiri. yor. Bu senenin on bir aylık tahsilât yekümu gecen: senenim on bir ayı- na nazara birmilyon yüz bin küsur Hira fazladır. göz 1982. vaa AAA.O00 4313956 Aas, vergi 147101108 3651047 Bim 1007405 10.556407 Hayvanlar > 10.6951044 1023.50 Kazan > 491433 BURU0Z Verme > 35277384 33.866577 Gümrükler. va ridacı 10.637.420 12.660.406. Muamelik. vep- giri, 4.347.896 “Dahil ish. Ii vergisi 287807. Av vergisi 703201.» 592690 Nakliyat 5 M560:445* 5059098 Dama > 1.219.660, (1L041:370/ Tapmu. hazçlari: 920.776 © 790.825 Mahkeme: » 2725661 327,005 KAMER AAA ep ve M10893 35113 Mülem vergi lerden tahsil, 20:412.7305 25.775.000 İnbirarlar vaz ridatı > a 91004006, 9270144 Buhran vergisi 19 Müvazene vee 1 Yekün Viyana elçiliği Ankara 12 — Münhal Viyana orta eleiliğinin maslahatgüzar. hikla idare edilmesi ve buna ha- riciye vekâleti umum. müdürle rinden Cswst beyin tayin e Fnesi matemeldir.. 12.254752 VELA | tahabetinin bu devirde em yüleseli 4 tip edilmiştir. tirmek olduğundan, Türkiye ha- riciye vekilinin şahsında şimdiki | hudutları teminat altına almak ku susundaki Faaliyetin devamı hakiki bir dost ve mesai arkadaçıni selâmlamakla memnun ve mesru- ruz. Tevfik Rüştü bey kendisini temyiz eden sempati şunatı neşret- miş've tam realist bir devlet adami enmucizi olmasaydı dahi, muvasa- atından dolayı sevinmek için yine kâfi sebeplerimiz olacaktı. Tevfik Rüştü bey ve M. Titulesco küçük itilaf ve Türkiyeyi ayni zamanda alâkadar eden meseleler hakkın- 'da malümat teatisi fırsatını bu Incaklardır. Universul gazetesi diyor ki: «Türk devlet adamı, Romanya milletinin genç Türkiye cumhuri- yetine karşı de ve tesbit edebilecektir. Hadi- selerin tarihi inktişafında ili mem. «ket: arasındaki dostluk: münase- Pangaltı cinayeti kunduracı, kahveci Mustafayı öldürdü Bün gece Beyoğlunda Biz çi mayet olmuştur. Pangaltıda kahveci Necip ile arkadaşı: Abdullah. dün. kahve de otururlarken Necibin tanıdık- larından kunduracı: Mustafa. minde biri de gelmiş, konuşma. arasında Necip ile Mustafa ara- sında evvelce. geçmiş bir vaka mavzuu bahsolmuş. Bap ağız kavgasına başlamışlar. dir. Bu sırada Abdullah ta mü- makaşaya karışmış ve Müstafaya gürültü yapmamasını. söylemiştir Mustafa Necibi Bırakıp Ab | dullah ile yumruk kavgasına baş lamış. ve ikisi biribirlerine gir mişlerdir. Necip araya girip Mus tafayı kahveden dişarıya çıkar mak istemişse de kabil olamas miştir. Musafa kavga arasında elindeki kunduracı: bıçağın: Ali dullahın. karnma saplıyarek ber Zirsaklarım deşmiştir. . Abdullah yere yuvarlandıktam sonra Müus- tafa Bur defa du Bıçağile Necibi muhtelif yerlerinden yaralayıp kaçmıştır. Hastanede derhal tedavi alt na alınan Abdullah. yaralarının tesirile biraz sonra ölmüştür. Tıbbiyeliler bayramı Tıbbiyeliler dün senelik bay» ramlarını yapmışlardır. Üniversite konferans salonunda snat dörtte, merasim yapılmıştır... Merasimde. Üpiversite rektörü Neşet ömer bey bir nutukla merasimi açmıştır. Neşet Ömer bey Dutlkunda Türk ve iki ab- kemal “devresine irişeceğinden emin bulunduğunu, Türk hekimle- rinin, büyük kurtarıcı ve yaratıcı" Dın açtığı kültür savaşında da ön safta yer aldıklarını söylemi Bundan sonra doktor Tevfik Salim paşa da bir nutule söylemiş | tir. Akşam da talebe tarafından Maksim salonlarında bir balo ter- mms batını imtihana. çeker olmuştur. Dostluk münası vekayie mukavemet etmi; fik Rüştü bey, Türkiye harici siya- setini fasılasız idare et nedenberi, memleketine hassatan mühim. hizmetler ifa etmiştir. Sağ lam bir milli hissin teyidi suretile ve geniş bir civanmertlik ruhu işinde Tevfik Rüştü bey heynek milel siyasete bütüm dünyanın tak- dür ettiği bir hizmette bulunmuş. ve bütün dünya Türkiyeyi haki- katen sulhperver Avrupa devlet” leri arasında tüsnif etmiştir. Türkiye - Romanya dostluğu Tüşkiye hariciye nazırnın. bugün. yaptığı ziyaretten her halde daha kuvvetli olarak çıkacaktır ve dast ve müttefik iki memleket tarafin» 'dan. ayni heyecan ve azimle takip edilmekte olan Balkanlar sullur bu samimi ve halisane: dostluk te- zahüründen istifade edecektir. Bütçe müzakeresi haftaya başlıyor Maliye encümeni bugün. masraf bütçesini. bitirecek Ankara 12 — Bütçe encümeni yarn 1934 mali yılı masraf: büt gesinin. tetkikini: tamamlıyacak: tır. Encümende varidat bütçesi” | nin salı: günü tetleik edilmesi: ve: önümüzdeki | hafta içerisinde meclis heyeti. umumiyesinde*büt- çe müzakerelerine — başlanması mukarrerdir. Elektrik şirketinde tebeddüller Elektrik ve tramvay şirketi me- murin müdürü Colâl beyin de va- Zifesine nihayet verilmiş ve gene bur şirketim ecnebi muliaberat şu- besi'müdürü İzzet Melik bey de is- tifa etmiştir. Tekaüde sevki kararlaştırılan. belediye şirketler kamiseri Muzaf-. | fer beyin de tekaüdesevk muzme- | lesi bugünlerde bitmek üzeredir. | Anadolu ajansının taaithütleri için verilen salâhiyet Ankara 12 — Büyük. Müllet Mac- lise: verilem bir kanun lâyilinsile Arindolur ajansı: hakkında on sex neye kadir tanhhüdat icrasına dü e vekâletine salâhiyet verilmektedir. Bu. taahhütlerin maecmu kıymeti 150'bin lirayı geç Esnaf bankası, İstanbul müddeiumumiliği, Es- 'naf bankası tahkikata devam. göster lüzum üzerine Esnaf bankasi eski müdürü Faik bey, dün İzmir- den şehrimize gelerek adliyeye müracaat etmiş ve muavin Muhlis. bey tarafından ifadesi alınmıştır. Faik beyin isticvabı, anat (17,5) a kadar sürmüştür. Bugün Faik be- | yin isticvabına devam olunacaktır. Kâğıthanede bir kız kaçırma vakası Kızı kaçıranlar çok geçmeden jandarmalar tarafından. yakalandılar Cuma günü Kâğıthane çayızın- da sinema filimlerini andıran bir kız kaçırma vakası olmuştur. Va- ka etrafında şu malümatı aldık: Orman isminde birisi bundan Bir müddet evvel Kasımpaşa civa yında oturan Hayriye hamım ismin- de bir genç kızla sevişmiş ve ev lenmekk istemiştir. Hayriye kanım bu işe muvafa- Kat ederek Oemanla evlenmeye ra- 71 olmuş, fakat genç kızın ailesi kızlarını Osmana vermeye: bir tü. lü razı olmamışlardır. Bunun üze- rine Osman Hayriyeyi kaçırmaya karar vermiş ve kıza takibe başlı muştar. Bunlardan kaberdar olmıyan Hayriyenin ailesi eâma günü Kâ- ğsthane eğlencesine karar vermiş. ler ve kuzu pişirerek: Küğıthame- ye gitmişlerdir. Osman bu gezintiyi haber alın- <a firsat kaçırmamak işin der hal yanına, Süleyman ve. Memiş isimlerinde diğer iki arkadaşını da. alarak bir otamobile binip Kâğıt- haneya gitmiştir. Otomobil bir kenardır beklemiş; Osman çayırlıkta bir müdilet do- Taştıktan sonra Hayriye ile aile- sinin oturdukları yeri bulmuştur. Bunun üzerine otomobil bunlara yaklaşmış ve: Osmanl diğer iki arkadaşı firsat beklemeye başlar emışlardir. Eğlence esnasında Hayriye bir Bulunan diğer bir tanıdığının yanı- na gilerken Osmanla. arkadaşla” rı birdenbire kızın üzerine atılıp yakalamışlar ve derhal otomobile koymuşlardır. İş bitince otomobil olanca bızile Kemerburgaza doğ- başlamıştır, ren Hayriyenin ai- lesi bağırıp çağırmışlarsa da kız- larını kurlaramıyacaklarını anla- yınca jandarmaya müracaat etmiş lerdir. Hadiseyi haber alan zabıta derhal süvari jandarmaları teme» bilin arkasından. koştunmuştur.. Kemerburgaz: yolu hozuk. oldur. undan. otomobil burada yavaş gitmek. mecburiyetinde. kalmıştır. Bu emada. süratle. gitmekte: olam atlı jandarmalar biraz. sonra ato- mohile yetişmişlerdir. Bu suretle yakalanan. olamebil. geriye çevirilmiş ve Hayriye kur- tarılacak ailesine teslim edilmiştir. Osmanla Süleyman-ve Memiş halı larında kanuni muameleye: baj- lanmıştır. Amerikada grevler Binlerce amele işlerini bıraktı. Nev York 12 (ALA) — Birleşik Amerikanın muhtelif sanayi mer kezlerinde grevler devam etmeli tedir. Müşüzanda Flintde Buik oto» mobil fabrikaları kapanmış, bu yüzden 14,000 işçi işsiz kalmıştır. Bu kapanışa sebep; otemebillerin. araba kısımlarını yapan işçilerin grevidir. Diğer taraftan Bahrisefit sahil riktım işçilerinin grevi de devam ediyor. Meksika körfezi sahillerin. den ve bilhassa Galvestondan ge- len haberler ise, rıhtım işçilerinin bugün tekrar işe başladıklarını bildirmektedir. İndiana ve İllineiide dört Bin. kundura işgisi grev yapmışlardır.