13 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

— ei * Sahife 8. 13 Mayis 1934 b SEE AKŞAM. ei e, GUNUN HABERLERİ 15555 —— | Haftalık siyasi icmal Sar meselesi Son yağmurlar çok faideli oldu Zahire tacirleri gelen haberleri dikkatle l takip ediyorlar İ Buğday ve zahire tacirleri, Ana- | | 'dolu ve Trakyadaki yağmur ba- berlerini dikkatle takip etmekte- dirler. Kirmastıdan şehrimize ge- len bir çiflik sahibi bir muharri- imize zirai vaziyet hakkında bil. suretle anlatıyor: | — iki gün evvel, Kirmastideni çıkarken bol yağmur yağıyordu. Hattâ otomohilimiz, yağmurdan göl, haline gelmiş yollardan geçi- yordu. 4 Bu yağmur, Kirmasti zürraini pek sevindirmiştir. Hattâ ahali bayram yapıyordu. Balıkesirde de yağmurların, bü- yük faydası görülmüştür. Evvelki gün Bandırmaya da feyizli yağ- murlar yağmıştır. Bu suretle Balı- kesir havalisi kuraklık tehlikesini tamamile atlatmıştır. © Yağmurlardan en ziyade kışlık mezruat istifade etmiştir. Yağmurlardan evvel, kuraklık yüzünden köylü yazlık zeriyat için tarlaya giremiyordu. Çünkü top- aklar pek sertleşmişti. Son ye murlar, yazlık zeri #nit bir hale getirmiştir.» Denizli 12 (A.A) — Vilâyeti. mizin her tarafına çok faydalı yağ- Bandırma 9 (Hususi) — Cu martesi günü kaza merkezine on beş dakikalık yağmur. yağmıştır. Buna mukabil Manyas, ve Aydın- cık civarlarına bereketli yağışlar olmuştur. Dört gündenberi de ha- yanın poyraz ve serin gitmesi bir yağmur kadar mahsule yardım et- mektedir. Ekseri köyler vaziyet- #en memnundurlar, Beyaz peynir Piyasaya fazla mal gelmeğe başladı... | Piyasada beyaz peynir üzerine muameleler artmaktadır. Mevsim münasebetile toptancı tacirler, pi- yasadan kıslık ihtiyaç için mal al. makta; Piyasaya en ziyade İz- mir havalisinden ve biraz da Trak- yadan peynir gelmektedir. Trakya malları beş on gü piyasaya di Evvelki gün piyasaya muhtelif yerlerden 6858 kilo beyaz peynir gelmiştir, Ticaret bors. muamelelerinde, tam yağlı beyaz peynirlerin kilo- $u 21 kuruştur. Yarım yağlı pey- nirler de 16 kuruştan muamele görmektedir. Taze kaşar peynir: ileri de 40 kuruşla 50 kuruş arar sında satılmaktadı Inönü zaferi kullulandı Bozöyük 11 — İnönü zaferini kutlulamak için her sene 11 ma- yısta İnönü abidesi önünde top- lanılması karar altına alınmıştı. (Bu münasebetle Eskişehir ve lecik halkı, valileri, asker ve si- wil erkân ve memi şehitlik abi- desi önünde toplandılar, Büyük şehitlere saygılarını sundular, yüz bir kurban kesildi, kazanlar| kuruldu, pilâvlar ve helvalar şirilerek bütün hazır olanlara ğttıldı. İsmet paşanın, Gaziye z0- feri bildiren telgrafı fatiha gibi okundu ve şehitlerin ruhlarına sur) e) Türk - Yunan | dostluğu Ceneral Kondilis Ankara | seyahatından çok memnun Atina 12 (A.A.) — Atina ajam- sından: Harbiye nazırı ceneral Kondilis dün Yunanistana dön müş ve Pirede harbiye nezareti müdürlerinden ceneral Protosin- gelos ve bir çok mebuslar ve za bitler tarafından karşılanmıştır. Rıhtımı doldurmakta olan halle harbiye nazırını şiddetle alkışl Ceneral Kondilis Atinaya gel dikten biraz sonra başvekil ile | uzun bir mülâkatta bulunmuş ve Ankaradaki mükâlematı hakkın- | 'da izahat vermiştir. öğrendiğine göre, ceneral Kon Türk ricalile yaptığı çok sa- | mimi mükâlemat esnasında Tür- kiye ile Yunanistan arasındaki dostluk bağlarının sağlamlığın | müşahede etmiştir. Mezkür mükâlemat komşu iki | devlet arasındaki dostluğun ve bu iki memleketin Türk - Yunan Bal. kan, misaklarına merbutiyetleri- nin son derece samimi ve sıkı ol duğunu bir kere daha müşahede ye vesile olmuştur. Türkiye ile Yu van mezkür misakların B: kan milletlerince arzu edilen umu- vi kati surette kabul etmektedirler, Başvekil M. Çaldaris, cencral Kondilisin Ankara seyahati hak- kında gazetecilere beyanatında | harbiye nazırının dost Türkiye | cumhuriyeti ricali ile efkârı umu- | iz kabulün fev- Gazetelerin | yetle kaydetmiş ve demi. «Ceneral Kondilisle mükâleme- ler gayet tabii olarak askerce ol- muş ve çok samimi bir hava için- de cereyan etmiştir.» Sarre meselesi Fransa intihap hürriyeti istiyecek Paris 3 (A.A.) — Reisicum- hur riyasetinde yapılan kabine iç- timaında Amerikaya olan harp borçları meselesi ülmi M. Barthou borçlu devletlerlo ma: li muamelâti fesheden Johnson kanununun manası ve şümulü hakkında Fransa sefirinden aldığı malümatı bildirmiştir. Bu mesele pazar günü Cenevreye gitmekte olan M. Barihounun avdetinden #onra etrafile tetkik olunacaktır. Sarre reyiâmina hasredilecek olan Cenevre içtima. münasebetile M. Barthou Fransız heyeti murah- basasının bu bapta ittihaz edeceği. hattı hareketi tasrih etmiştir, M, Barihou mevcut muahedelere tev- fikan Sarreda asayişin idamsei için zamanlar ve Sarre halkı için de intihap kürriyeti talep edecektir. M. Barthou Genevreye gidiyor Paris 12 (A.A.) — M, Barthou Bu.defa konferans dağılacak mı? Silihlari bırakma konferensinin. top lanma zamanı yaklaşıyor. Bunun işin her tarafta silâhları bırakma meselesi hakkında harsvetli konusmalar başlar Bu meselenin bir neticeye bağlanabil- mesi her seyden evvel Fransa ile Ak manyanın anlaşmasına bağlıdır. Şimdi- kadar bu yolda yapılan müzake bir netice vermemiştir. Kon ferana bu vaziyette toplanına hiç bir karar vermeden dağılmak © tehlikesine maruzdur. İngiltere bunu nazari dikkate alarak. bir anlaşma yapmak için tavasutta bu ummuştur. Bir taraftan konlerane reisi M. Hendemonu Parise göndermiş, diğer) taraftan Londraya gelen Alman mu- yakhası M. Rippendrop ile konuşman ara başlamıştır. Fakat simdiye kadar konuşmalar hiç bir netice vermemiştir. M. Henderson Pariste iki gün Fransız hariciye nazırile santlerez görüşmüştür. Bu. görüşmelerde) Fransa eski düşüncesinde, yani Alman- ve kabul edemiye- ceğinde ısrar etmistir. Diğer taraftan Londraya giden Al man murahhas Almanyanın — kendini müdafan için müdafan silâhlerina alk, olması lüzumunu anlatmış, bu husus. ta uzun izahat vermiştir nin istediklerinin Fransa tarafındı bul edilmesine imkân olmadığı gibi bun- lardan bir kısmını İngiltere de kabul et memektedir. Bu sebele vaziyet çek ka işık. İngiltere konferansı kurtarmak için yalnız tayyareler ve tayyare bombar. dumanları hakkında bir anlaşma yapıl nası ileri sürmüştür. Fransızlar bur itiraz ederek bütün silâhların bir ne bağlı olduğunu, silihları bırakma me- selesinin birden tetkiki lâzim geldiğini söylemişlerdir. Bir kasim Fransiz. gazeteleri İngilte- yenin tayyareleri tahdit etmekle sadece. kendi meifaatini düşündüğünü söylü- yorlar ve İngilereye açıktan açığa ta- silühlanmasını rirlerde bulunuyorlar. Bu gazeteler konferansın 25 mayısa toplanmasına iz ediyorlar. Hiç bir netice elde iyeceki muhakkak iken boş yere buluyarlar Hasılı gilâhları bırakma isinde va Ziyet hiç ümit verici değildir. Konle- yansın bu defaki toplantısında bazi ü- dan anlaşmalarla işin pamuk ipliğine bağlanması ümit ediliyordu. Şimdi bu imitler de azalmak M. Dolfusa suikast Avusturya başvekilinin treni bir çok tehlikeler atlattı Viyana 12 (A.A.) — Vatanper- verler birliğinin Salzburgta tertip ettikleri tezahürata iştirak için başvekil M. Dolfus yaptığı seya- hat münasebetile demiryolları üze- rinde Salzburgtn bir çok suikast teşebbüslerine uğramıştır. Neşro- lunan resmi bir tebliğ bu teşebbüs. | leri teyit etmektedir. Salzburg 12 (A.A.) — Vatan- perverler birliğinin tezahüratında nutuk söyliyen başvekil M. Dolfus ve başvekil muavini von Stahren- berg aralarında bozulmaz ittifakı bir kere daha teyit etmişlerdir. Von Stahremberg demiştir «Heimvehrenler kendi ülküle- rini tahakkuk ettirmekte olan baş- vekile sadık kalarak bütün Avus- turya vatanperverl ellerini uzatmalıdırlar,» 4 bulunan Sar ini tayin edecek 7a- man yaklaşıyor. Versay muahede- si mucibince bu mintaka 1935 se- mesine kadar Cemiyeti akvam ta- rafından idare edilecek ve sonra dan yerli ahalisinin reyine müra- caat edilecektir. Reyiâmin netice: olarak bu mıntaka ya tekrar Cemi- yeti akvamın idaresi altında kala- cak yahut Almanyanın yahut Frar #anın idaresine verilecektir. Bu mıntakadaki zengin kömür madenleri harbi umumide Alman- lar tarafından tahrip edilen Fran- siz madenli sahiplerine taz- minak olarak Fransızlar tarafın- dan işletilmektedir. Bunun için Sarın siyasi vaziyetinden başka bir de iktisadi Maahaza şimdilik siyasi aki- beti mevzuu bahsolmaktadır. Ce- miyeti akvam meclisinin 14 mayıs- ta yapacağı toplantıda müzakere edilecek başlıca mesele bu havza- 'da yapılacak reyiâmın şekil ve te- ferrüatım tayin etmek olacaktır. Zaten bu meclis geçen içtimam- da İtalyan murahhası baron Aloisi- nin riyaseti altmda üç kişilik bir istihzar komitesi teşkil etmişti, Bu komite de tâli bir komite vücuda getirmişti. Bu defaki mecliste ko- mitelerin raporları müzakeratın esasını teşkil edecektir. Sar havzasının Almanya ile | Fransa arasında münazaalı olan yegâne arazi meselesi olduğunu irmüştü, Fakat Fransızlar bu teklife yanaşmamışlardı. Almam ya Sar ahalisinin reyiâmda ırkan merbut bulunduğu Almanyanın tarafını iltizam edeceğine şüphe etmiyor, Şu kadar var ki Fransa- nın Cemiyeti akyamda ve Sar havzasını idare eden Cemiyeti ak- vam komisyonunda ve madenle- rin idarelerinde nüfuz sahibi oldu: Bundan reyiâmda manevra çevi- zeceğinden yahut hadiseler çıkar tarak reyiâmi geri bırakacağın- dan endişe ediyor. Bunun için Almanya propagan- da nazırı M. Göbbels Sar hudu- dunda bu havzadan ve civardan | gelen 200,000 kişi önünde irat ey- lediği şiddetli bir nutukta Alman- ya diğer harici meselelerde müsar adekârlik gösterse bile Sar mese- esi hakkında uyuşmıyaca! Sarın Alman kalacağını manya dev ve AL Sarın hukukunu sonuna kadar müdafaa edeceğini söyler Bu nutuk gayet tehlikeli olan bu meselenin etrafındaki büyük | mücadeleye başlangıç teşkil edi- yor. Bulgarlar ve Sırplar Yugoslavya hariciye nazırı M. Yevtiç resmi surette Sofyaya s6- yahat ederek Bulgar hükümeti er- 'kânı ile görüştü. Harbi umumiden- beri ilk defa bir Yugoslavya hari- ciye nazırının resmen Sofyayı 2i- yaret etmesi mühim bir hadisedir. Ya bu deveyi gütm: Bu ziyaret Balkan yarımadasinda- * ki iki slev devleti arasında yakın. laşmak ve dostluk tesisi için ilk atılan mühim bir adımdır. Filvaki Bulgar ve Yugoslav kralları bir kaç defa görüşmüşler, iki memleket arasında müsait bir hava esmeğe başlamış. Fakat Balkan misakının Bulgaristan ha- Tiçte kalarak aktedilmesi iki slav memleketi arasında yeni tebellür eden yakınlaşmayı inkişaf ettir. hava esmiş oluyor. Bundan başka bu seyahat kuru bir ziyaretten ibaret olmayıp. eket arasında muallâkta bulunan meseleler en basit Tabii bu meseleler derhal müzake- re edilmek üzere haline yol ha- zırlamak üzere mevzuu bahsol muştur. Balkanlı iki mühim devletin iyi- <e yakınlaşması mezkür mesele- in bundan lerin kati surette hal sonra başlıyacak müzakerelerin neticesine bağlıdır. Romanya - Lehistan Lehistan hariciye nazırı M. Beck içinde Bükreşi ziyaret et- Bu ziyaret te manidardır. Le an devleti küçük itilâf devlet- lerinden yalnız Romanya ile müt- tefiktir. Bu ittifak askeri olup mün- hasıran Sovyetlere karşı Roman- yanın şark hudutlarının daha dı rusu eski Rus vilâyeti Basarabya- | mın müdal ını istihdaf etmek- tedir. Bu askeri ittifak iki tarafını askeri kuvvetlerinin bir harp za- manında müşterek ve umumi bir kumandan tarafından idaresini ta- yin edecek kadar şümullü ve de- indir. Romanyanın Almanya ile bir hesabı olmadığından ve bilâkis ik- tisadi cihetten Almanya ile iyi ge- çinmek mecburiyetinde bulundu- ğundan ve Lehistan da Almanya eseleleri sulhan hal kabul etmiş oldu- #undan Bükreş mülâkatında Ak manyaya karşı bir vaziyet alın ması tabii mevzuu bahsolmamıştı Lehiştanın Macaristan ile ta hi ve siyasi dostluğu ve sıkı mü- nasebatı bulunduğundan Bükreş mülâkatında Macaristan meselesi | dahi görüşülmiyecektir. Bilâkis bu | meselelerde Lehistan mutavassıt rolünü alabilecek bir vaziyette bulunuyor. Uzak şark Uzak şarkta Japonya hariciye malüm be- yanatından çıkan hadisenin kopar- dığı gürüllü ingiltere ve Amerika ile mevcut 4. Japonya hükümeti açık kapi yani ticaret serbestisi ve akti hak- ların mahfuz kalacağı yolunda ce- vap vermişti. Fakat Japonya ha- riciye nazırı yeni beyanatta bulu- narak Çin işlerine devletlerin hod- perestane maksatlarla müdahalede kalamıyac: Amerika ez ği Vaşington 12 (A,A.) — Reisi- çay KL Role 1535 bülça kanununu imzalamıştır. Bu karun 417 milyon dolarlık yeni varidat membaları temin etmektedi Fransada teşril masuniyetlerinin reli istenilenler Paris 12 (A.A) — Adliye na- zır, Ayan ve mebusan meclislerin- den, âzadan M. Proust, Renault ve Falcoz'un nüfuzlarını sulistimal maddesinden dolayı teşril masu- niyetlerinin sefini istemiştir