14 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Mayıs 1934 AKŞAM. eren Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Vekâlet emri «Vekâlet emrine almak» tabiri | bizim idare tarihimiz için nisbe- ten yenidir. Eskiden,azletmek de: pilirdi. Azledilenler, sonra bir ko- misyona müracaat ederek «ceyazı istihdamı» kararı alırlardı. Bunun üzerine kendilerine bir mazuliyet paaaşı bağlanırdı. Halbuki, Avrupa memleketle- rinde iki türlü azil yoktu. Bir kere azledilen bir daha memuriyete alınmazdı. Azil demek devlet hiz- #metlerinden bir nevi tart demekti. İleride başka bir işte kullanılmak üzere memuriyetten mahrum bis rakılmak işte bizim şimdi vekâlet mrine alınmak tabirile ifade etti- imiz tarzdır ki bunun bizce de kabulü Avrupa idaresile bizim idare arasında mevcut bir farkı ortadan kaldırmıştır. | «Vekâlet emrine alınmak» bir | ceza olduğu şüphesizdir. Bu ceza 'da vazifenin ifasında gösterilen bir kayıtsızlık yahut kabiliyetsiz. lilkusur gibi şeylerden ileri gelir. Bizim bu vesile ile düşündü; pokta şudur: Bir memur vekâlet emrine alın- zaman, onun neden dolayı bu muameleye müstahak olduğunu açıkça yazmak ve söylemek muva- fık olmaz mı?Çünkü, mademki bu bir cezadır ve cezadan maksat ta, ayni zamanda, sairlere bir ibret teşkil etmektir. Bu ibretin hakika- ten müessir olacak mini İcap etmez mi? Hülâsa memur şu ve şu hareket derde bulunduğundan dolayı ve- Kâlet emrine alınmıştır diye yazıl. sa ve hattâ ayni vazifeyi ifa eden dere bir tamim şeklinde tebliğ olunsa alâkadarlarda daha çok teyakkuz ve intibah tevlit edeceği şüphesiz değil midir? Bir vazife ile mükellef bulunan bir memur hiç bir zaman mesuli- yet korkusundan azade yaşama- malıdır. Bu korku zaman ile adeta körlenebilir, küflenebilir. Arada sırada, dikkatsiz, vazifesine ria- yetsiz bir takım memurların ce- zaya çarptırılmakta olduğu haberi zaman ile uyuşan sinirleri biraz uyandırmaz mı? Ayni zamanda, ir tarzda te- vekâlet emrine alınan bir memur 'da neden dolayı bu muameleye lâyık görüldüğünü sarih surette öğrenir, Cezaların ilânı halk üzerinde de, öyi bir tesir hasıl eder. Çünkü bu, razifelerin iyi surette için daima müteyak- sek bir hükümet nezaret mevcut olduğu kanaatıni ık sık takviye eyler. Akşamcı 350 ingiliz seyyahı geliyor Bugün Orontes ingiliz vapurile sebrimize 350 in; cektir. gö amzmmıznı e e me e İİ ŞEHİR HABERLERE | Kadıköy hattı Küşat resmi Cümhuriyet bay- ramında yapılacak Üsküdar tramvay hattının Hay- darpaşadan Kadıköyüne temdidi için şirket tarafından hazırlıklı yapıldığını ve inşaat malzeme: in bir Alman şirketine ihale edi diğini yazmıştık. Bu malzemenin mühüm bir kısmı gelmiş ve tram vay idaresince teselli başlanmıştır. Malzemenin en mü- him kısmını teşkil eden raylar da şirkete teslim edilmiştir. Şirket yakmda yeni güzergâhında icap eden tesviyesi ameliyesine başlayacak ve ikmal edildikten sonra rayla- rın tefrişine başlanacaktır. Kadı- köyüne kadar temdit edilecek olan yeni hattın nihayet üç ay içinde Kadıköy iskelesi önüne gelecei tahmin ediliyor. Yeni hattın cum- huriyet bayramında küşat resmi yapılacaktır. edilmeğe hatların Kurşun hırsızları Zabıtaca üç hırsız yakalandı Zabıta üç kişilik bir hırsız kum- panyası yakalamıştır. Şükrü, Ce- mal ve Hasan isimlerinde olan bu üç ahbap bir kumpanya teşkil ede- rek muhtelif semtlerde cami ve | medrese kubbelerinden kurşun aşırdıkları gibi su borularını da söküp çalmışlardır. Üç hırsızın yaptıkları mütead- cürümler tesbit edilmiş ve hep- Si de evraklarile birlikte adliyeye verilmişlerdir. Hırsızların evrakı ağırceza mahkemesine tevdi edil. tir. Bunların başka arkadaşlari da bulunduğu anlaşıldığından tah- kikat devam ediyor. Esrar kaçakçısı Öteden beriden kaçak esrar ge- tirerek İstanbulun muhtelif semt- lerinde satan Süreyya isminde risi yakalanıp mahkemeye ve miştir, Sekizinci ihtisas o mahke- mesinde yapılan muhakemede Sü- reyya bir sene müddetle hapse ve dört yüz lira para cezasına mah- “küm edilmiştir. Türk ofisinin Izmir kadrosu Türk ofisinin Izmir kadrosu resmen tebliğ olunmuştur. Kac roda müdürün maaşı 350, müdür ir 200 stenodaktilonun İn 80, müze memur runun yetmiş ve iki odacının maaşları da otuz beşer lira ola- rak gösterilmiştir. Hâl binası Inşaat, teşrinievvel başlangıcında bitecek Kereslecilerde inşa edilmekte olan hâl binası zaruri bazı sebep- ler yüzünden ancak teşrinievvel | bidayetinde ikmal edilecektir. Kurulacak olan hâl, yalnız seb- ze ve meyva fiatlerini muayyen bir kaide ile ve bir nevi borsa şeraiti- ne göre tesbit ve müstehlikle müs- tahsilin mütekabil menfaai temin etmekle kalmıyacaktır. Be- lediye yeni hâl açıldıktan sonra bilhassa yumurta, peynir, yağ gibi. bozulmağa müstait olan maddeler. den taze ve bayat olanlarının ko- laylıkla. tefrik de bazı tedbirler alacaktır. Mese- Iâ yumurtanın üzerine kaç günlük olduğuna dair bozulmıyacak ve silinmiyecek bir damga vurula — Damganın gösterdiği ta he göre yumurtanın Fiati de dej şecektir. Bundan başka piyasaya mazaran yumurta Fiatleri kaç ku- Tuş İse günleri arasındaki farka göre fiat nisbetleri de muayyen olacaktır. Kartal belediyesi 5 bin liralık bir varidat temin etti Kartaldaki Romen gaz deposu yakın zamana kadar Kartal bele- diyesine muayyen bir hisse ver- mekte idi. Fakat bir kaç ay evvel şirket, aralarında bir mukavele mevcut olmadığını ileri sürerek bu hisseyi Kartal belediyesine mekten imtina etmişti. Bunun üze- rine kapitülâsyonların sonra ecnebi gaz şirketlerinin de mensup bulundukları belediyelere hisse terketmeleri için hükümetin bir kararı mevcut olduğundan Kartal belediyesi şirkete müracaat etmiş ve vilâyetten de bu hususta şirkete tebligat yapılmıştır. Bu tebligat üzerine Kartal belediyesi senede beş bin lira bir varidat te- min etmiştir, Küçük Nuriyenin başına gelenler Yeldeğirmeninde oturan Saime hanım isminde bir kadın dün do- kuz yaşlarındaki kızı Nuriyenin ererek bahçedeki kuyudan doldurmasını. söylemiş ve çocuk bahçeye çıkmıştır. Kü- sük Nuriye bahçede elinde süra- hile koşarken ayağı bir taşa takı- lp düşmüş ve sürahi taşa çarpa- rak kırılmıştır. Cam parçaları ki çük Nuriyenin damarlarını kestiği gibi yüzünü ve dudaklarını da par- galamıştır. Küçük yaralı hastane- ye kaldırılmış edilebilmesi için | Şehir meclisi Bütçede bazı tadilât icra edilecek ima edecek olan şehir bazı tadilâtın müzakere edilece- Zini evvelce yazmıştık. Tadili mec- lise teklif edilecek maddeler çok mühüm değildir. Bazı fasıl ve mad- deler etrafında yapılacak değişik liklerden başka Ankaradaki vilâ- yetler konağı inşasma İstanbul belediyesi tahsisat koymadığı içi bu tahsisatın da belediye bütçesi. ne ilâvesi teklif edilecektir. Bu tekliften başka bazı hastanelerde- ki mütehassıs hekimler arasında değişiklik: yapılmıştır. Meselâ ba- 71 hastanelere operatör yerine da- biliye mütehassısı, dahiliye müte- bassısı yerine göz hekimi ilâve edilmiştir. Heybeli çeşmeleri Çeşmelere; bundan sonra elektrikle su verilecek Heybeliadad. verilmesi için şimdiye kadar hu- geşmelere su susi olarak işletilen motörlerden kuvvei muharrike temin edilmek- te idi. Halbuki bu hem daha pa halıya malolmakta, hem de arzu edildiği derecede muntazaman İş- letilememekte idi, Heybeliadaya elektrik ceryanı verildiği için ar- tık Heybel trik ceryanile eşmelerinin de elek işletilmesi muva- fik görülmüş ve bunun için tesisat yapılması belediyece kararlı Bştar. Sarkıntı'ık yüzünden cerh Hayreddin isminde birisi Sari- yerde dolaşırken yoldan geçen bir kadının arkasına takılmış ve söz atmaya başlamıştır. Kadın kendi- sini kurtarmak isterken Aleksan isminde birine rasgelerek yardı- mını istemiştir. Aleksan kadını Hayreddinden © kurtarmak kavgaya başlamıştır. Gürültü ara- sında kadın kaçmış, Hayreddin bı- çakla Aleksanı muhtelif yerlerin. den yaralamıştır. Mecruh hasta» neye kaldırılmış, Hayreddin yaka- lanıp adliyeye teslim edilm Şirket komiseri Muzaffer bay Belediye şirketler | komiseri Muzaffer beyin tekaütlüğe sevk edileceğini yazınıştık. Haber al- dığımıza göre Muzaffer beyin tekatitlüğü belediye riyaseti ma- kamı tarafından resmen ken« e bildirilmiştir. Yakında tekaütlük muamelesi edileceki e ni Eğim çamypaıda Hakiki sanat Sanatkâr Cemal Reşitle konu- şurken sordum: — Bir çokları diyorlar ki «efendim Cemal Reşitlen bunu mu beklerdik. Biz ondan büyük ve ağır sanat beklerken o bize hafif operetler, revü musikileri veriyor. Yazık! Yazık» siz buna ne dersiniz? — Meşhur. bir aktör vardır: Konstans Remi. Ayni suali bu ar- iste sormuşlar: — Biz sizden yüksek sanat eserleri beklerdik. Bu hafiflik nedir? demişler.. Akti — Le beaftech avant tout. 'demiş.. Doğru «her şeyden evvel biftek». Ben de o fikirdeyim. “Aklıma Şehir tiyatrosu geldi. Ona da ayni kabahati bulmuş” a — Yazık!, Yazık! Biz Şehir tiyatrosundan ölmez, büyük, ağır şaheserler beklerdik. Bu operet ler, bu revüler nedir?.. Nerede hakiki sanat? Ve bütün bunların topuna bir- den Ertuğrul Muhsinin cevabı... Öyle bir cevap ki insanı hayak den hakikate götürüyor? — Eğer operet oynamazsak artistlerin maaşlarını veremiye- ceği Geçenlerde büyük ve meşhur bir ediple, edebiyata dair konu- şuyorduk. Ayni nağme: — Bugünkü yazıcılar edebi- yatı bir geçim vasıtası yaptılar. .Ve para için ortaya hafif hafif eserler çıkarıyorlar, Nerede asıl sanat?.. Ağır sanat eserleri7.. Hani? Hani?.. Kari celbi için hep hafif yazılar... Üstadın kulağına Cemal Re — Her şeyden evvel biftek!.. s fısıldamak lazımdı. Ne gare ki araya başka bir söz kar aştı. Şüphe yok ki bugün sanat sa- hasında, ortada her şeyden ev ve bir mide meselesi var, Özle bir mide ki boştur. Ve bifteke hasrettir. Bu mideyi doldurmak gayet tabiidir, Sanatkârin mut laka sanat yapacak diye ekme- Zini suya batırıp perhiz yapma- Sını istemeyiz. Bunu istemeğe de hakkımız. yoktur. Adamcağızlar tabii yiyecekler de içecekler de... Bu şerit altında sanat bir zengin işi, bir zengin eğlencesi olup çı kacak mı? O da olmaz.. Bunun için bekliyelim.. Şu buhran devirleri geçsin, ortalık. Esnaf cemiyetlerinin umumi iş- lerini tetkik etmek üzere “müş- terek işler heyeti ,, teşkil edik . Heyet bu hafta toplanarak esnafı alâka- dar eden meseleleri görüşecek Amca bey maarifte!.. — İletibas ve tercüme hakkı mahfuzdur — — Çocukla alâkamızın — kuvvetine | bak ki Amca bey, mektepler tatil ol mazdan evvel. > Kollarını, bacaklara, Ağz, burnunun. Gözünü, kulağını muayene etti ip not ediyoruz, bakalım çocuk dört ay sonra mektebe ne halde gelecek?) diyel, A.B. — Hakkınız var, bu futbol devrinde hakikaten © merak edilecek meselel...