13 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

13 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM 13 Ağustos 1934. Tetrika No. 277 Muhaı Aka Gündüz bey, Yakup Cemil hakında ihtiyat tavsiye &i Satvet Lütfi bey, Bursada ha- yatını kazanmak mecburiyetinde (Serviz kalınca, bir ay sonra gittiği zaman Satvet Lütfi be; oteline gelmişti, Yakup Cemil bey otelin, Satvet Lütfi bey gibi sulh taraftarı, eski bir elitihat ve Terakki» muhalifi tarafından işletildiğini görünce otel sahibin mümaşat edebileceğine kati su- ette kanaat getirmişti. Mamafih o zamana kadar aralarında bir te- pışma olmadığından Satvet Lütfi bey, Yakup Cemil beyin nasıl bir mizaç ve tabiatte bulunduğundan haberdar değildi. Bu esnada gene Bursada (ika- mete memur) olanlardan Aka Gündüz bey (şimdi Ankara me- busu) Yakup Cemil beyi yakın- dan tanıdığından, aralarında sıkı bir dostluk mevcut olduğu için Satvet Lütfi beyi bir kenara çek- miş ve Yakup Cemil beyle müm- kün olduğu kadar masını o, hükümeti şiddetle ten- kit etse bile Satvet Lütfi beyin bu zleri dinlemekle il 'ni tavsiye etmişti Aka Gündüz bey, arkadı “Yakup Cemil beyin tabiatin ederek bu eski ittihatçmın ne ka- 'dar taşkın ruhlu ve asabi mizaçlı olduğunu, kendisi ne kadar atıp tutmuş olursa olsun, bir gltthiat ve Terakki» mubalifinin ayni tarzda clittihat ve Terakki» yi tiyatlı konuş- etmesi- takdirde Yakup Cemil beyin silâhile her an için bir ölüm tehlikesi karşısında bu- lumabileceği Aka Güne “e işin ciddiyetini kavrıyan Sat- vet Lütfi bey, o gün Yakup Ce- mil bey tarafından çağırılmıştı. «ittihat ve Terakki» nin bu eski fedaisi, Satvet Lütfi bey odaya girince derhal kapıyı kapamış ve evvelâ memleket ahvalini ve harp vaziyetini izah ettikten sonra vzun uzadıya hükümet erkânı aleyhinde sözler söylemiş, nazırla- rın memleketi mahvettiklerini, milleti beyhude yere harpte kır- dıklarını anlatmış, artık sulh yap- mak ihtiyacından bahsetmiş, niha- yet kendisinin, mümkün olursa, sulh yapmak emelinde olduğunu ve bunu temin etmek için de hü- kümeti devirebileceğini anlatmış ve Satvet Lütfi bey: — Ben on beş, yirmi güne ka- | “dar bu emelimde muvaffak ola- cağım! Hükümeti ele aldıktan son- ra derhal mütareke yapacağım, senin için de Mudanyaya bir tor- pido göndereceğim, Sen bu torpi- doya binip Avrupaya gider, prens Sabahaddin beyi de alıp buraya getirirsin... Yakup Gemil soruyor: “ Kaç koyuna, kaç hergeleye ihtiyacımız var ?,, Satvet Lütfi bey, muhatabının bu sözleri karşısında kaçamaklı ve idareli cevaplar vermiş, an- ssk sulh taraftarı olduğunu Ya- 13 Ağustos 1 Mtihat ve Terakki tarihinde esrar perdesi | Yakup Cemil "niçin ve nasıl öldürüldü MR — kup Cemil beye ihsas etmişti. Satvet Lütfi bey, bu mükâleme- den kurtulmak isterken, Yakup Cemil bey otelde bulunduğu lerde fırsat bulunca Satvet Lü fi beye ayni mevzu etrafında fi- kirlerini anlatıyordu. Yakup Cemil bey, harbin va- ziyetine ve sulh ihtiyacına dair mütaleasını makul bir takım se- beplere istinat ettirmekle ber ber, bazan da pek sudan ve gi lünç noktalara temas ediyordu. Gene bir gün Satvet Lütfi beye: evvelce izim memlekette altı milyon koyun vardı, Balkan harbinde üç milyon koyun mah- voldu. Koyuna çok ih var! Sulh yaparsak itilâfçı dev- letler acaba bize ne kadar koyun verirler?. Diye bir sual sormuş, fakat bu sunlden kolay kolay sıyrılamıya- cağını anlıyan Satvet Lütfi bey mükâlemeyi bir an evvel kesmek ii i irt milyon! ” Demeğe mecbur olmuş, Yakup Cemil bey de - Satvet Lütfi beyini hiş bir ciddi tetkik ve vukufa istinat elmiyerek - başlan savma büyük bir ehemmiyet vermiş, bundan pek memnun olmuştu. Koyun ihtiyacının sulhten gele- cek faydalar su le temin edileceğinden memnun verdiği bu cevaba da, bu suret kalan Yakup Cemil bey, şimdi ikinci bir merakını daha tatmin | etmek istiyordu, dedi ki: — Alâ... Bu, böyle olacak. Bizim memlekette ne kadar her- gele var bilir misin? Bu nevi hayvanın. İstatisti hakkında, o zamana kadar, mi lümat sahibi olmak ihtiyacını h setmiyen Satvet Lütfi bey şaşırıp kalmıştır. Buna karşı ne diyebilirdi? Çün- kü ağzından dökülecek her han- 8i bir rakam Yakup Cemil beyi tatmin etmezdi? Yakup Cemil bey sözüne devamla dedi kiz irt yüz bin hergeleye ih- tiyacımız var! Bunu da Fransız- lardan, İngilizlerden alırız de- Zil mi? (Devamı var) Boğaziçinde in 'kaları tarafından teberrü edilen çimentodan yapılmaktadır. Bu yolun şimdiye kadar cak üç yüz metrosu yapılabilmiş- Bir metro mikâbı kuma 500 kilo çimento koymak lâzım geli- yor. Bir metro mikâbı kum ve 500 kilo çimento ile 33 metro murabbaı yapılmaktadır. ' Bu yolun kaça mal olacağı he- nüz kati surette belli değildir. "Ancak Haydarpaşa vapur iskele- si ile şimendifer yolu geçit ye- rine kadar uzanan bir sahada devlet demiryolları tarafından yaptırılan çimento yolun metro murabbaı 174 kuruşa ral olmuş- Tarabya - Haciosınan ba- yırnda taş nakliyat masrafı biraz daha farklı olduğuna göre maliyet fiatinin biraz daha artacağı tahmin edil. mektedir. Çimento yolun kışın bozulma- sına, yazın da esnemesine mâni olmak için kırk, elli metroluk bir mesafede çimento tabakasının arasına (Asfalt Bütün) mahlütu karıştırılmaktadır. Bu mahlât, yolun bazulmasına mâni olmak- tadır. Yolun teşrini, bitirilmesine çalışılacaktır. oAn- cak Tarabya içindeki Muradiye mahallesine isabet eden kısmın- daki mecralar bozuk olduğundan lâğımlar yeni baştan yapılacak, | bilhassa yolun kenarına büyük bir istinat duvarı inşa edilecektir. Bu duvar, yolun mukavemetini artıracaktır. Mecralaria duvarın inşaatına kışın devam edilebile- cektir. İnşaata nezaret eden çimento İ fabrikası fen memuru Fransız M. Strabel bu tarzdaki inşaatın mühendisler arsasında o sandoviç tarzı inşaat ismile anıldığını söy- lemektedir. vi Bundan başka Yeniköyle Bü- yükdere arasındaki sahil cad- desi ve rıhtımları da idarei hu- susiye tarafından tamir edilmek- Bu yolun da taşları getir- , yakında inşaata başlana- caktır. Bu yol üstünde Tarabyada meşhur Hüber köşkünün duvar- ları yolun genişletilmesi için bi- tur, wvele kadar kış nihayetinde ikmal edilmesi bekleniyor. Bu yol da yapıldık- tan sonra Boğaziçinin Rumeli sa- hilinde bozuk, gayri muntazam Hiç bir yol kalmıyacaktır. Kuleli Askeri Lisesinden : Gerek Kuleli, Gerekse Maltepe Askeri Liselerine kaydı kabul için müracaat edip şer: efendilerin musabak: ti lâzimeyi haiz ve evrakları tekemmül eden imtihanları 20 Ağustos 934 Pazartesi günü t 9 da Kuleli Askeri Lisesinde icra edileceğinden İstanbulda bulunanlarla taşrada bulunanların yol masrafları kendilerine sit olmak ve musabaka neticesinde hiç bir hak iddia etmemek şartil bulunmaları lâzımdır. muvaffak olamadıkları takdirde le mezkür gün ve saatte Mektepte (4617) Ankara: Yüksek Ziraat Enstitüsü Müdürlüğünden: Yüksek Ziraat Enstitüsünün kaloriferli binalarile sobalı binalarının beş aylık “150,, gün teshini pazarlık suretile ibale olun: talipler */, 75 müsadif Cumartesi günü saat 15 yonuna müracaatları, ından natlarile ihale günü olan 18 Ağustos 934 tarihine te Enstitü İdare ve ihale Komis- “4578, İstanbul Ithalât Gümrüğü Adet Kap M. No. K. YW 0 O MI 867 50 Yukarda yazılı bir kalem mal günü saat 14 de salılacağından Müdürlüğünden: Gr. Cinsi eşya 000 Mukavva çocuk uyuncağı artırma ile 20/8/934 T, pazartesi isteklilerin o gün İstanbul ithalât gümrüğünde 6 No. Satış Anbarında hazır bulunmaları ilân olunur. vesair malzemenin | raz geriye alınmıştır. Bu yolun da | Bursa mektupları Bursanın “ Abıhayatı ,, ve bu su yüzünden bir dava? uzun Halk bu suya dehşetli rağbet ediyor, | bunun sebebi suyun adındaki cazibedir | & > FER ZE ey Doktor Nüzhet Şakir bey genç doktorlarla bir arada Bursa 7 (Hususi) — Bursn- nın, bir yıldan be çok de- dikodulara sebep olen meşhur (Abıhayat) isminde bir suyu | MENS var!, Bu su yüzünden son gün- lerde bir de dava açılmıştır. Da- vayı açan Bursa sıhhiye müdür- lüj ir; dava edilen Cumhuri- yet gazetesi... .. dk İ— Geçenlerde Bursaya Gülhane | doktorlarından bir grup gelmişti. Doktor Nüzhet Şakir bey, genç doktorlarla birlikte sular hakkm- da tetkikler yaparken (Abıhı yat) 1 da gezmiş ve oradaki beya- natı, bu davaya sebep teşkil et- miştir. Gazetede çıkan şekle göre, Nüzhet Şakir bey suyun iyi va sıflarından bahsederken, evvek ce (bu su içilemez) diye buraya lâvha asanları cehaletle tavsif etmiştir!. Bu ağır hükme Bursa doktorları, bilhassa sıhhiye mü- düriyeti çok müteessir olmuştur. Gerçi Nüzhet Şakir bey, günü bu beyanalını tekzin etti; fakat bu tekzip davanın açılma sına mâni olamamıştır. (Abıhayat) denilen su nedir? Şimdi bunu anlatalım? Abı hayat davasını açan Bursa sihhiye müdiri Kemal bey içilebilir ve şayanı hayret dere- cede büyük bir rağbetle Fakat başka içinde Jerm olduğu için içmeğex, salih değildir. Şimdi yeniden tahliller yapılacaktır Nüzhet Şakir tehassısı olduğu bep olan sözünden manda - beya- matı ehemmiyetlidir. Doktor, bu suyun pek faydalı ve Almanya- daki sıcak bir maden suyunun evsafça tıpkısı olduğunu söylü- yor; kırk metreden çıktığı için içinde jerm olamaz, diyor: Mi- de, barsak, böbrek gibi dahili hastalıklardan başka e sızlıklarına da pek mi ; Hakikat şu ki, kati tahlilleri yapılmamış olmakla beraber, bu suya karşı halk: dehşetli bir alâ ka ve itimat gösteriyor. Kim-bi Tir, bu bağlanışın sebebi, belki | de suyun adındaki cazibedendir!. RR tahlile göre de, & ertes Muradiye istasyonu İsmail efen: İsmail efendi, bi teziyen kuyusu için bir burgu ge- irtmiş, fakat iş bulamamıştır. Nihayet kayınvalidesinin zoru ile kendi bahçesinde su aramağa ka- var vermiş, Bu sırada rındaki oğlu, bir gece bahçenin bir tarafında su fışkır. | dığını görüp babasına anlatmış! İsmail efendi, sında gösterilen yere burguyu oğlunun rü iyor. Fakat kırk metre indi le ie a, halde su Te ız Ma vE Liman şirketinde tasfiye bir gayretle iki metre daha inin- muamelesi ce, Ez berrak, te- iii e e .ceğinden bah şte (Abıhayat), bu kerametli suyun adıdır!, Günlerden bir gün, Akarca di- ye bir hastalığa yıllardan beri tutulmuş olan bir köylü, bu suyu . ız malümata göre bugünden itibaren tasfiye muamelesine başlanacaktır. Kambiyo borsası (acenteleri kendi aralarında bir yardım san- kullanarak yaralarının geçtiğini | dığı tesisine | çalışmaktadırlar. ötekine berikine söylüyor ve bun. | Acenteler birliğinde bir heyet dan sonra İsmail efendinin bah, | Avrupa borsalarında acentelere | mahsus bu tarz teşkilât hakkında dolup |. a çesi, İstanbulun Tuzla içmelerini | andıran bir kalabalıkla boralmağa başlıyor. Su bir kaç yerde tahlil edilmi NE SATILIR ; | İstanbul Sıhhi Müesseseler Satınalma Komisyonu Reisliğinden Şişli Çocuk Hastanesi içi izumu olan 165 kalem ilâç ve sıhhi malzeme olbaptaki şartnamesi veçhile ve 28/Ağustos/934 Sah saat 14 te aleni münakasa süretile muamele yapılmak üzere müna- kasaya konmuştur. İsteklilerin müracaatları. “4562,