17 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

| mn ———— — Sene 16 — No: 5695 — Fiati her yerde 5 kuruş « Kırk arşın bez yetişmez!... CUMA — 17 Ağustos 1934 Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) — ağa — — Zonguldak suni antrasit fabrikasının açılma resminden “birkaç -enstantane : Solda Başvekil İsmetpaşa, iskelede bekliyen fırka ve muhtelif teşekküllerin mümessilleri arasından geçerken, ortada iskeleye çıkarken, sağda nutkunu irat ederken Düşen medeniyet Fransada (Stavisky) hadisesi bir yangın oldu. Bunun alevleri altında birçok yaralar göründü: İktisadi, içtimai, siyasi.. Fransız bünyesi acılarla kıvra- niyor. Paris sokaklarını boyıyan beş yüz kişinin kanı büyük acının küçücük bir sızıntışıdır. Yara ka- panmadı. Kapanacağa benzemi- yor, 1789 gözlerde beliriyor! * Hitler, iş başına gelmek için basamak yaptığı bazı arkadaşları- nı öldürttü. Nazi erkânıherp reisi ölülerin başındadır, Hitler, büyük salâhiyetler aldır O, Alman milletidir, Alman mec- lisidir. Alman cumhur reisidir, Alman başvekilidir. Almanyada her şeydir. Milli sosyalistliğin siyasi veri- mi şimdilik budur. * Avusturyada kan gövdeyi gö türüyor. Nihayet (Dolfüs) ü öl dürdüler. Katilleri idam edildi, İdam ediliyorlar.. Hudutlarda çarpışmalar oldu. Yüzlerce yaralı ve ölü var, Karga şalıklar yer yor devamda, Satır işliyor., 7 * » Mussolini, birçok . memurlari azletti. Üç yüzden fazla faşist tev- kif olundu. (Nitti), (Kont Sfor- ga), (Labriyola) gibi 'Düçenin mağlübiyet kabul etmez hasımlari neşriyata devam ediyorlar. De. mokratlar, komünistler, sosyalist- ler bıçaklarını bilemekle meşgul., İtalya büyük gürültülerin arife sinde yaşıyor. , Bütün İsi hesaplar kanla tasfi- ye edileceğe benziyor, Ame: ikada, korkunç grevler al- dı, yürüdü. Kan dökülüyor. Reisicumhur, ortalığı kasıp ka- vuran buhranın açtığı delikleri tıkamağa çalışıyor!, Bu çalışma, zıt . menfaatleri uzlaştıramıyor. (Roosevelt) in geçeceği yollara dinamit dökülüyor. Yeni dünya sallanır gibi.. Rusya, ileri geri hamleler için- de müvazenesini bulmağa çalışı- yor: Mülkiyeti ilga ediyor. Bir aralık mirası kabul eden kanunu Peryem çıkartıyor! Ticareti ya- te Pala, Derken, küçük ticare- vi Şemiiyor) Araziyi devlet: şiirmekte büyük zorluklarla kar- yılaşıyor. Bütün bunlarla beraber, (Devamı 4 üncü sahifede) Muahmut Esat Babık adliye vekili i Başvekil Ismet paşa dün Zingal fabrikasını gezdi Başvekilin ziyar eti münasebetile büyük tezahüratta bulunuldu Ayancık 16 (Hususi) — Bap- vekil İsmet paşa, iktisat vekili Celâl beyle diğer zevatı hâmil olan Gülcemal vapuru bu sabah erkenden Ayancığa (vâsıl oldu. Kasaba baştan başa bayraklarla donanmış, rıhtımda güzel bir kaç tak kurulmuştu. İsmet paşa ve diğer zevat mo- ği törlerle karaya çıktılar, Buraya gelmiş olan Sinop valisi Abdülhak beyle mahalli memurlar ve Zingal & fabrikaları erkânı tarafından kar. S8 şılandılar. İsmet paşa, Celâl bey ve Gül 7 cemal ile gelen zevat fabrikaları ve sair tesisatı gezdiler. İsmet pas şa buradaki teşkilât, işletilen or- manlar ve yapılan sevkiyat işleri | le yakından alâkadar oldu ve üzün malümat aldı, ; Kesil ğaçların ne sevkedildiği, nasıl kereste haline getirildiği gösterildi. İsmet paşa ve diğer zevat akşam !8met paşa Zonguldakta maden Gülcemal vapurile hareket etti- ler. Yarın Bafrada Kunduz or- manları, kereste şirketi müesse- selerini gezecekler ve cumartesi sabahı İstanbula vasıl - olacak- lardır, Ismet paşa Sinopta Ayancık 16 (Hususi) — Gül suretle ! havzasını geziyor cemal vapuru saat on beş buçukta Sinoba hareket etti, » " -Sinop 16 — İsmet paşa saat 22 de Sinoba vâsıl oldu. Geceyi va- purda geçirecek, yarın sabah şeh- re çıkacaktır, Başvekli ismet paşa fabrikanın temel taşını korken Iktisat vekilinin izmir seyahati İzmir 16 — İktisat vekili Celâl bey 26 ağustosta İş bankasının onuncu yıldönümünde bulunduk- tan sonra ağustos sonunda Anka- radan İzmire gelecektir, Avrupaya Üç hukuk mezunu i gönderilecek İ — Adliye vekületi bu sene üç hu- İ kuk mezununu Avrupaya gönder- meğe karar vermiştir. Bunun için | bir müsabaka imtihanı açılacaktır. | Sürme, rimel Gözlük takanlar neden gittikçe çoğalıyor ? Şakir Ahmet bey “ Buna memnun olmak lâzımdır ,, diyor Son zamanlarda İstanbulda ve memleketin diğer birçok yerlerin- de gözlük takanlar çoğalmıştır. İnsan tanıdıkları arasında, sokak- ta, vapurda, trende, tramvayda gözlüklülere pek sık rasgelmek- tedir. “Bu mesele hakkında göz müte- hassısı doktor Şakir Ahmet beyin fikirlerini sormak istedik, Kıymet- li doktorumuz bize dedi ki: — Evet memleketimizde bil hassa İstanbulda gözlük takanlar pek çoğalmıştır. Bunun başlıca iki sebebi vardır: Biri hoşa gidecek bir şeydir. Bir memlekette gözlük- lülerin artması orada ilim ve fen- nin, okumak zevkinin arttığına delâlet eder, Şüphe yok ki ilim ve okumak zevki yeryüzünde ilerile- dikçe gözlüklüler de fazlalaşmak- tadır. Eskiden bir çoklarının işi, vazifesi okumak icap ettirmiyen şeylerdi. Halbuki bugün bilhassa Avrupada kapıcıdan arabacısına kadar herkes okuyup yazan kim- — Haydi anne, beni dektora götürl,. tw Neden çocuğum? i — Belki sçok meyva yedirinie derl, m iğ Göz tabibi Şakir Ahmet bey selerdir, hattâ bunların arasında çok fazla okumuş olanlar bile var. İşte bu fazla okuma, ilim ve fen merakı insanları gözlük takmağa (Devamı 10 uncu sahifede) :'