5 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Almanyada şiddetli bir Iktisadi buhran hissedil- meğe başladı AKŞA Bulgar komitesinin silâh deposu Köstendilde mey- dana çıkarıldı Sene 16 — No: 5714 — Fiatı her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA — 5 Eylül 1934 —— —— Telefon : 24240 (Idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matban) - 20113 (Klişe) Suriye Türklerinden âşar vergisi isteniyor Halbuki bu talep, 921 tarihli Ankara itilâfnamesi ahkâmına mugayirdir Kilis 1 (Hususi) — 921 tarihli “Ankara itilâfnsmesi ahkâmına is- tinaden ve mütekabilen Türkiye- de arazisi bulunan Suriyelilerden hükümetimizce âşar vergisi alın: madığı gibi Suriyede arazisi olan Türklerden dahi Suriye hüküme- #ince -mezkür vergi alınmamakta idi. Halbuki son günlerde huduttan itibaren on kilometre Suriye dahi- linde olan Türklere ait eraziden âşar vergisinin şimdilik alınma- ması ve on kilometre haricindeki arazi sahiplerinden mezkür ver- ginin hemen tahsil olunması Su- riye Halep delegeliğinden İzaz ve Kürtdağı kazalarına tebliğ edilmiş- tir. Şu tebligat 929 tarihli proto- kol ahkâmını tatbik etmek gaye- sine matuf ise mezkür protokol. da bahsolunan on kilometreden maksat, Türkiye ve Suriye tebaa- sının arazilerine senelik pasavan- la gidip gelmesinden, mahsulât, hayvanat ve sairesini gümrüksüz geçirmesinden ve yalnız gayri menkul arazi vergisinin arazinin kâin olduğu ülke hükümetine ve- rilmesinden ibaret olup âşar ver- gisinin alınmasına dair gerek sa“ rahat ve gerek delâlet suretile bir kayıt mevcut değildir. Lozan muahedesi ile teyit ve Türkiye, Fransa meclislerince tas- tik olunarak katiyet ve kanuniyet Birecikte feci bir cinayet Suriye fevkalâde komiseri M. Ponsot kesbetmiş olan ve on üç seneden- beri bilâkaydü şart âşar vergisinim alınmaması suretile filen ve tea- mülen tatbik ve kabul edilmiş bu- lunan 921 itilâfnamesi ahkâmını bozacak ikinci bir muahede yapıl. | mamış ve bu itilâifname ehkâmı (Devamı 2 nci sahifede) Ali ile berber çıra çırağı Kadir banyoda bir kasabı bıçakla ssl Birecik 2 (Hususi) — Kasaba- mızda iskele civarındaki banyo yerinde, tüyler ürpertici bir cina- yet olmuştur. Katillerden Ali (19) yaşında bir berber çırağı, Kadir de 22 ya- şında bir hademedir. Öldürülen kasap Memli saat 15 te bu banyo mahalline girmiş, oranın serinliğinden istifade mak- | sadile uyumak istemiştir. Çoktanberi Memliyi öldürmek niyetinde bulunan Ali, ustasının yokluğundan istifade ederek, ar- kadaşı Kadire koşmuş ve: (Fırsat düştü!) diye haber vermiş. Kadir de hemen bıçağını alarak banyo mahalline gelmiştir. > Kapılar kapandıktan sonra; ikt katil uyuyan Memliye bıçaklarını saplamıya başlamışlardır. Bu can alan darbelerin acisin- dan bağırmak istiyen yaralının ağ- zına 3 mendil tıkılmış, ve delik deşik edilerek canavarca öldürül. müştür. Son derece soğuk kanlılıkla ha- reket eden katiller; ölüyü bodru- ma indirmişler ve vaka mahallin- 'deki kan lekelerinden de eser bi- rakmamışlardır. Hadise tam beş gün sir halinde kalmış, altıncı gün ceset kokma- ğa başlayınca, bu esrarlı cürmün İ seen HER I işaretli katli All 11 işaratiisi arkadaşı Kadir de örtüsü kalkmıştır. Failler cinayeti etrafile itiraf etmişlerdir. Ezcümle Ali ifade- sinde: — Memli namusumu kirletmiş- ti, onun için öldürdüm; demiştir. Edebi müsahabe Gezenlerie beraber Yazan; Halit Ziya Uşçukizade Beşinci sabifemizde okuyunuz Ticaret odaları . . nızamnamesı değişiyor Ticaret odaları, iktisat vekâletinin yardımcısı olacak İktisat vekâleti, ticaret odalari nizamnamesini tadil ederek yeni- den yapılmasına lüzum görmek- tedir. * Aldığımız malümata göre ve- kâlet iç ticaret müdüriyetinde alâ- kadar şübelerde nizamname etra- fıhda tetkikata başlatmiştir. Bugün meri ticaret odaları ni- zamnamesi bundan on beş sene evvel yapılmıştı: O zaman yapılan nizamname, bugünkü ticari ihti- yaçları temin etmekten uzaktır. O zamanki nizamname ticaret odalarını kendi ' haline bırakan tamamile liberal ticaret sistemi zihniyetile tanzim edilmişti. ikti- sadi zaruretler dolayısile devletin gün geçtikçe iktisadi işlere mü- dahalesi, hattâ istihsal işlerine bi- le girişi, ticari münasebetleri eski- sine nazaran değiştirmiştir. Bu değişme hareketi karşısında, bu- günün ihtiyaçlarina uygun olarak yeni bir nizamname yapılması za- ruret haline girmiştir. (Devamı 2 nci sahifede) Toprak altında — feci bir ölüm Ayşe H. toprak yığını altında kalarak beyni dışarı fırladı © Karamürsel 3 (Hususi) — Ka- zamızın Dereköyünde “feci bir kaza olmuştur. Hadise haber aldı. ğıma göre şu şekilde cereyan et- miştir: Dereköyden Ayşe, hanesinin yıkılan bir kısmını sıva yapmak için öğleden sonra köy haricinde. ki bir yerden kum kazmağa baş- lamış, bir iki metre derinliğinde bir çukur kazarak hafriyata de- vam için içine girmiştir. Halbuki toprak yığını altı oyulan boşluğa doğru çökmüş, Ayşe toprak yığını altında can çekişirken yanında bulunan kızının «can kurtaran yok mu?» diye bağırması üzerine et- raftan kazma, küreklerle yetişen köy halkı kadının üstündeki kum yığınını çabucak çekmişler ve ka- dını tüyler ürpertici bir şekilde görmüşlerdir. Kadının beyni ku- laklarından fırlamış, ağzından top top kan gelmiştir. Ayşe ilk teda- visi yapılamadan vefat etmiştir. — Balık: tutuyorum. | — Hiç tuttunuz mu? — Hayır. — Öyleyse balık tuttuğu» muzu nereden biliyorsunuz?, Yeni nişanlanan Ingiliz prensi Corç ile Yunan prensesi Marina lİngiltere “kralının “en küçük “ oğlu prens Cor ile Yunanlı prenses Marina beş senedenberi biribirlerini tanıyorlar. dı. Yaz tatilini Yugoslavyada Sloveniya Alplarında Yugoslav prensi Paulun kâ- #anesinde beraber geçirmişlerdi.. Neti- cede nişanlanmışlardır. Bulgar komitesi- | nin silâh deposu Köstendil şehri muhasara | edildi, taharriyat yapıldı silâhlar bombalar bulundu Sofya 4 (Hususi) — Hükü- ! met, Bulgar komitesi aleyhindeki | takiplerine şiddetle devam ediyor. Komitecilerin silâh ve mühimmat depoları, Köstendil şehrinde bu- linduğu haber alındığı cihetle, şe- hir polis ve asker kuvvetleri tara- fından muhasara altına alınmış ve şüphe edilen evlerde sıkı araştır. malar yapılmıştır. ” Bu araştırmalar neticesinde 200 tüfek, 80 bomba, 12 mitralyöz, bir çok tabancalar, bir sandık in- filâk maddeleri (O bulunmuştur. Bunları evlerinde bulunduran ve komiteye mensup olan dört kişi tevkif edilmiştir. Arnavutlukta ingiliz harp gemileri Roma 4 (Hususi) — Avlonya- dan bildirildiğine göre London, Devonşayır, Sropşayır İngiliz kru- vazörleri mezkür limana git miştir. Prenses Marina 1906 senesinde At mada doğmuştur. Sabık (Yunan kralı Kostantinin biraderi prens | Nikolanın üçüncü kızıdır. Validesi Rusyalı grandü- şes Helendir. Nişanlısı prens Corç otuz yaşlarındadır. Nikâh merasimi ve ayini Londrada Vestministr kilisesinde yapılacaktır.) Uzak şarktaki Sovyet zabitleri Nerede bulunduklarını bildirmeğe davet ediliyorlar Deyli Ekspres gazetesinin Ber lin muhabiri gazetesine şu telgraf- nameyi çekmiştir; Sibiryada Mançuri hududunda Haborovskideki Sovyet telsiz mer- , kezi kırk sekiz saattenberi her sa- saatte askeri bir tamim neşret- mektedir. Bu tamimde uzak şark» taki kızıl orduya mensup olup me- zun bulunan zabitanın nerede bu- * lunduklarını derhal alaylarına tel grafla bildirmeleri &mredilmek- tedir. Telsizle neşrolunan bu emirna- menin altında Sovyetlerin uzak şark kızıl ordusu başkumandanı ceneral Blüherin imzası vardır, Ingilterede işsiz adedi Londra 4 (A.A.) — İşsizlerin sayısı, 20 ağustos < tarihinde 2,136,578 idi. Bu rakam, 23 tem- muz tarihindekinden 10,318 faz- ladır, Yeni edebi tefrikamız İLK KADIN Yarından itibaren «AKŞAM? sütunlarında tefrikasına başlıyacağımız Yazan : Muallâ Hâmit bu edebi roma bir ask macerasini tasvir eder. Kibar âleminde geçen ve her- kesi alâkadar eden uzun, ILK KADIN tecrübesile, güzelliğile nasıl heyecanlı, yaşı bir kadının henüz erkekleşmiş bir gence sihirile, tesir yaptığını size tatlı tatlı anlatacaktır. hisli, cazip bir sevda sergüzeştidir. Yarın AKŞAM sütunlarında Ehliyetaame alirk Mümeyyiz — kat fener olmadığı muz? 8 EAAMEEEEEEERENEA EEE A KANASIEAAR Fas zaman otomobili nasl durdurursu-