14 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 © SON TELGRAFLAR Cenevrede rültüye sebep olan bir nutuk Lehistan muahedelerin tadilini mi istiyor? Cenevre 14 (Hususi) — Lehis- tan hariciye nazırı M; Beck dün Milletler meclisinde mühim bir nutuk irat etmiştir. Nutuk birçok gürültülere sebep olmuştur. Leh Bazırı demiştir kiz «Lehistan bundan böyle ekak Tiyetleri himaye muahedelerini ta- mımıyacaktır. Çünkü bunlar bir ta- raflıdır. Bazı memleketlerde t bazılarında tatbik Versay muahedesine dahildir. Bu nutuk Milletler cemiyetine bir darbe in- ka ekalliyetler meselesi Hararetli münakaşalar olmuştur. Ispanyada suikast keşfedildi Madrit 14 (Hususi) — Madrit polisi büyük bir suikast keşfet. miştir. Suikastçiler bülüümeti de- virmek istiyorlardı. Bu maksatla ice silâh dağıtılmıştı. Suikast. | çilerin başında müfrit radikaller bulunmaktadır. | Kanser hastalığının mahiyeti | keşfedilmiş Klevland 13 (A.A.) — Doktor Elis Makdonalt (Elise Macdo- keşfedildiğini ve tedavisi | in de beş sene zarfında bu- Iumabileceğini beyan eylemişt İntihap müddeti 1 teşrinievvelden 12 teşri- ievvel akşamına kadar “ Belediye intihabatı müddeti; tayin etmek üzere vilâyet umu! meclisi dün fevkalâde bir içtima yaptı. Vali ve belediye reisi Muhiddin bey: «Fevkalâde içtimaı açıyorum. İntihap devresine yaklaşıyoruz. Yapılan tecribelerde intihabın bir günde bitirilemiyeceği anlaşılmış ünde yapılacağını tayin ti âliyeniz dahi dedir. Bu hususta bir karar ver- mek icap ediyor; bir teklifim var- dır» dedi, Okunan teklifte intiha- ş velde başlıya- rak on iki teşrinievvel akşamı bit. mesi ileri sürülüyordu. Nakiye hanım söz alarak 'eski tecrübelerine binaen intihabatın son gün saat yirmi bire kadar de- vam etmesini teklif etti ve her iki teklif kabul edildi dağıldı. Muhi ve meclis te beyin Cemal beyi ziyareti Vali ve belediye reisi Muhiddin bey dün sabah fırka merkezinde yet idare heyeti rei Cemal *) beyi ziyaret etmiş ve öğleye kadar belediye intihabatı işlerile meş- gul olmuşlardır. Iran murahhasları geliyor Tahran 13 (A.A.) — İstanbul du toplanacak olan beynelmilel parlâmentolar konferansına işi rak etmek üzere beş mebustan mü- rekkep İran heyeti 16 eylülde bu- radan hareket edecekti Bu Sabahki TTelgraflar Avusturya istiklâlini müdafaa edecek! Avusturya başvekili M. Suşnig Milletler cemiyeti toplantısında mühim bir nutuk irat etti Cenevre 13 (A.A) — Asamble dün saat 16 da toplanmıştır. İsviç- re murahhası M. Motta vazife es- masında salçakça katledilen» mü. teveffa M. Dolfüsün meziyetlerini saymıştır. Avusturya başvekili M. Suşnig söz alarak çok alkışlanan beya- matta bulunmuş ve Dolfüsün hati- rasını yadederek demi; Oi lu Dolfüsü kaybeden Avusturya, onun yerine Cenevrede ayni tezi ayni deliller ve ayni lisanla mü- dafaa edecek olan bir diğer Avus- turyalıyı gönderiyor. Avusturya- nın istiklâlini müdafaa gibi mu- kaddes bir vazifesi vardır.» Başvekil dahili mücadeleleri hatırlatarak fransızca demiştir ki: «Hududunu bizzat tahdit ihtiya rına malik bulunmamış olan yeni Avusturya hiç olmazsa arazisini Mevsimsiz kar | sa JErzurum ve Kayseri civarı- na kar yağdı Frzurum 13 — Eylül bidayetin- denberi müsait giden haya birden- bire soğumuştur. yağ- mur yağmaktadır. Etraf dağlara üştür. Yağmur ve soğuk ma fena tesir Kaysri 13 (A.A.) — Son gün- lerde devam eden gayri tabii ve bunaltıcı sıcaklardan sonra yağ- imurler yağmağa başlamış ve Er- cişe kar düşmüştür. Karadenizde fırtına Ordu 13 — Evvelki gün başlı- yan fırtına dün sabahtanberi büs- bütün şiddetini arttırdı. Dün gece gelmesi lâzım gelen Tarı vapuru 18 saat gecikerek ancak bu ak- şam gelebilmiştir. Vapur fırtına dan yük çikaramamıştır. Bura; gelen malümata göre Karadeniz vapuru da fırtınadan Polathaneye ilticayu mecbur kal mıştır. 24 saatlik bir teahhürle ge- leceği tahmin edilmektedir. Mülkiye mekfebi mezunları Ankara 13 — Mülkiye mekte- binin bu seneki mezunları mali- ye teşkilâtmda muhtelif vazife- lere tayin edilmişlerdir. Yüzme bilmeyen bir çocuk denizde boğuldu Havaların serinlemesine rağ- men hâlâ birçok semtlerde denize girenler vardır. Dün bu yüzden gene bir çocuk boğulmuştur. Üs- .küdarda oturan on üç yaşlarında Nafiz isminde bir çocuk yıkan mak üzere Kalamışa gitmiş ve tenha sahilde soyunup denize gir- miştir, Küçük Nafiz yüzmek bilmedi- #inden boğulup | ölmüştür. Bir müddet sonra sahilden geçen ka- yıkçılar çocuğun cesedini görüp polise haber vermişlerdir. Türkiye şampiyonası Istanbulda yapılacak Ankara 18 — Türkiye futbol şampiyonası 27 eylülde İstanbul- da yapılacağından Ankara mın- #akası hazırlıklara başlamışt müdafaa edecek bale konulmal dır. Avusturya bugün her zaman- kinden daha zi ifaya azmetmi M. Suşnig, mücadele edilen müfrit, milliyetperver veya bey- de bu vazifeyi nelmilelci fikirlere hari en gelen manevi ve maddi yardımlar üze- rinde wsrarla durarak Ayusturya- nın hakiki menfaatleri yakın uzak komşularının menfaatlerine mü- vazi olduğunu söylemiş ve demiş- tir ki — Avusturya kendisile müzar kereye amade olan bütün devlet- lerle müzakereye hazırdır. Avus- turya tethiş hareketlerine karşi mücadele ederken mevcudiyeti ve komşularının menfaati için müca- dele ettiğini müdriktir. O sulh da- hizmet etmektedir. Adanın su derdi halledildi Belediye bu hususta ciddi teşebbüslere girişti Bugün £ karilerimize, bilha: Adalı okuyucularımıza sevinçli bir haber veriyoruz: Artık Ada- ların su meselesi halledilecel Senelerdenberi Adalıların dört gözle bekledikleri, arasıra gazete- lerin temenni ve rica ettikleri bu büyük derdi nihayet belediye kati surette halletmeğe karar vermiş ve ilk teşebbüslere girişmiştir. Haber aldığımıza göre beledi- ye, bu hususta hükümetin de yar- dım ve müzaheretini temin etmiş- ir. Belediye, bütçesindeki tah sat çok mahdut olduğu için büt genin bu vaziyeti ile bu işi başara- miyacağını anlarsış ve su mesele- sinin daha fazla uzayıp sürünce- mede kalmaması için lüzumlu gö- rülen masrafı diğer membalardan tedarik etmeği muvafık görmüş tür, Bu maksatla belediye banka- sna müracaat edilerek bir istik- raz yapılması ihtimali çok kuv- vetli Vali ve belediye reisi Muhiddin bey, bir müddettenberi bu husus- ta ciddi tetkikata başlamıştır. İcap, eden feni projeler hazırlanmış” tır. Hemen teşebbüse girişilecek- tir, Belediyenin pek yerinde ola- rak verdiği bu kararı memnu yetle kaydetmekle beraber şu mok- tayı da ilâve etmej rüyoruzt “Adalar, bir kaç sene evvel ge celeri ziyadan mahrum, kapkaran. lık bir halde idi. Adaya elektrik tesisatı getirmek hususunda Mu- hiddin beyin meşkür bir hizmeti vardır. Muhiddin beyin vaktile elektrik meselesinde gösterdiği i alâka ve hassasiyeti bu su meselesinde de göstereceğini ve bütün Adanın su ihtiyacını karşı- lıyacak şekilde bir proje hazırlıya- cağını ümit ediyoruz. Kral Zogonun ziyareti şayıası Ankara 14. (Hususi) — Arna yutluk kralı Zoğonun cumhuriyet bayramında Ankaraya geleceği şayiası burada da duyulmuştur. Fakat hariciye mahafilinde malü- mat yoktu münasip gö- de toplanan devletlerden Avus- turyaya manevi esirgememlerini ve ona vaziyeti- nin lâyık olduğu anlayışı göster- maelerini istiyerek bitirmiştir. M. Suşnigden sonra İrlanda mu- rahhası M. Dö Valera söz alarak Sovyet Rusyanın Milletler cemi- yeline girmesinden bahsetmiştir. M. Valera kabul için ekseriyet mevcut olduğu kanaatindedir. Ret suretile hassasiyetinin rencide edilmiyeceğinden emindir. Eğer usul müşkülâtı zuhur ederse bu- müzaheretlerini mun halli altıncı komisyona aittir. M. De Valera demiştir — irlanda Sovyet fikrine muhalif bulunmasına rağmen Sov- yet Rusya için rey verecektir. Fa- kat muntazam usul şeklini bir ta- rafa bırakmamak ve Milletler ce- miyeti âzasını tenkit haklarından mahrum etmemek lâzumdı Tünel şirketi Satın alınması ihtimalinden bahsediliyor Tünel şirketi mukavelesi tetkik edilirken şirketin Galatada da, Beyoğlunda olduğu gibi yon inşa etmek mecburiyı olduğu görülmüştür. Bunun üze- rine şirkete tebligat yapılmıştır. Şirket Yölen ödedi gü den 17 bine dü Fiate zam yapılması düşünülmüyor. Mukavele ahkâmi- katiyen na riayet etmezse şirketin satın alınması imkânları araştırılacaktır. Ali beyin tetkikleri Nafıa vekili Ali bey dün de şeh- rimizde tetkiklerine devam et miştir Türk polisinin orduya hediyesi Ankara 13 (A.A.) — Polis teş- kilâtımız ordumuza «Türk poli: adında bir tayyare hediye etmeyi kararlaştırarak derhal bu “yolda çalışmaya başlamış ve keyfiyeti Türk tayyare cemiyetine bildir. İç emniyetimizi koruma yolun: da Harikalar yaratan polisimizin. dış emniyetimizin korunması yo- lunda da gösterdiği bu değerli alâkadan Tayyare cemiyeti pek mütehassis olmuş ve polis teşkil- tamiza minnet ve şükranlarını tek- yarlamıştır. Parlâmentolar Iktisat konferansı Belgratta toplanacak parlâmen- tolar iktisat konferansına iştirak edecek olan Burdur mebusu Mus- tafa Şeref beyin reisliği altında, Edirne mebusu Zeki Mesut, Mar- din mebusu Ali Rıza, Aydın me- busu Adnan beylerden mürekkep heyet, dün akşamki ekspresle Bel. grada hareket etmişlerdir. Kon- ferans 16 eylülden 21 eylüle ka- dar devam edecektir. Murahhaslarımız, Belgrat kon- feransına iştirak edecek olan di- ğer parlâmentolar gtupu murali- hasları ile birlikte şehrimize ge- leceklerdi Adana kız muallim mektebi Adana 13 (A. A.) — Şehrimiz kız muallim mektebi İğğvedi. | âza olmak için Meclisin rey it 14 Eylül 1934 pe Mihailof Türkiyeye ) iltica etmiş? İ Makedonya komitesi | reisi Kırklarelinde bududumuza sığınmış Yeni Bulgar kabinesi, Ma- kedonya komitesine karşı şid- detli bir mücadele açmış, bir gok kimseleri tevkif Fakat bütün / araştırmalara rağmen komitenin reisi Miha- ilof Bulunamamıştı. Bir refikimiz Mihailofun etmişti. geçerek Türkiyeye iltica eti ğini yazmaktadır. Resmi mas Haricice nazırları Genevrede (Baş tarafı 1 inci sahifede) cemiyete dahil olmıyan Almanya ve Rusyaya da » girdikleri z2- man - iki sandalye saklamışlardı. Almanya girdi ve çıkt. Şimdi Rusyanın da daimi Meclis âzası olması icap ediyor. Ancak, umumi olmak için ekseriyet halde, Meclise daimi aki lâzumdır. Halbuki Meclis âzaların- dan Polonya, Portekiz ve Arjan- tin Sovyetlere, daimi âzalık için rey vermemeğe kalkıştılar, Fakat, ır ki, Fransanın te- siri üzerine, bu devletler. sedere reyden istinkâf etmekle iktifa edecekler ve bu suretle Rusya Milletler cemiyetine girerek Mec- liste daimi âza olacaktır. Hadise iki bakımdan ehemmi- yetlidir. Senelerdenberi Milletler cemi yetine muhalif olan ve böyle bir teşekküle giremiyeceklerini açık- ça söyliyen Sovyetlerin nihayet Milletler cemiyetine girmek iste- meleri Cenevre mütssesesinin işe yarar bir teşekkül olduğuna alâ- met addediliyor, ve bir taraftan Uzak Şarkta Japonya tehlikesine, garpta Hitler Almanyasımın ve hattâ Polonyanın muhtemel teca- vüz emellerine set çekmek istiyen Sovyetlerin Milletler cemiyetine girmek suretile kendisine beynel- mailel bir emniyet aradığı ileri sü- rülüyor. Her halde, son senelerde muh- telif teşebbüslere, ve bilhassa Şark misakına önayak olan Sov- yetlerin salhü kuvvetlendirmek is- tediklerine yeni bir misal de Mik letler cemiyetine girerek - şimdi- ye kadar açıkça aleyhtar olduk” ları bir mücssesede - kapitalist ve emperiyalist devletlerle beraber dahi olsa, sulh için elbirliğine çar lışmak istemeleridir. Hadisenin ehemmiyeti, Almanya ve Japonya Milletler cemiyetinden çekilerek bu teşek” külü zayıf düşürmeye çalıştıklari) bir sırada, Avrupa ve Asyada 150 milyon nüfusu olan büyük ve kuvvetli bir devletin, Cemiyetg girerek ona kuvvet vermesidir. Bunun içindir ki, Sovyet dostlariş mızın Cenevreye gelmeleri hakiki, surett sulh uğrunda çalışanları sex vindiriyor. Bilhassa Türkiye Cum- hüriyeti, komşu ve dost devletle bu mücssese içinde de beraber çalışmak fırsatını bulacağından dolayı çok memnundur.