16 Eylül 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Eylül 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Anlaşma ihtimalleri git- tikçe azalıyor, durum son derece karıştı. Sene 17 — No. 6075 — hami Fiatı her yerde 5 2 Han PAZARTESİ — 16 Eylâl 1935 a —— e — amam — Cenevre mektupları Milletler cemiyeti misakına riayet cereyanı Cenevrede kuvvetlendi M. Laval mucize kabilinden uzlaşma yolu bulabilecek mi? Buna inanan kalmadı gibi.. M. Laval, Milletler cemiyeti koridorunda dış Bakanımız Tevfik Rüştü Arasla görüşürken Cenevre (Hususi muhabirimiz. den) — Bir haftadır vaziyette hiç bir şey değişmedi. İtalya, olduğu Yerde duruyor. Yağmur mevsimi» nin bitmesini bekliyor. Bu aralık, Milletler cemiyetinin yapabilece- ği seyleri de beklemiş, görmüş ©- ak, Konseyin teşkil ettiği bep- ler komitesi, vazifesi olan uzlâş- ma işinde muvaffak olamadı, Bun- dan daha tabii bir netice de ola- Mazdı. İtalya, konseyde beşler komite- sinin teşkilinde müstenkif kaldığı için, bu komiteyi tanımıyor bile... Tansa da ne olabilirdi? italya Mın vaziyeti sarihtir: Habeşista- nin Milletler cemiyetinden ihrac | İ Bı, İtalyan askeri işgali altına alın- masını istiyor. Pariste, kendisine Fransa ve İngiltere tarafından tek- lif edilen iktisadi ve idari imti- yazlar üzerinde müzakereye bile girişmek o istemiyen (o Mussolini, Milletler cemiyeti konseyinin res- men teklif edeceği uzlaşma şart- larını dinler mi? Ve nihayet, Mil letler cemiyeti, kendi âzasından bir devlet olan Habeşistanın istik- lâlini, tamamiyetini bozacak her- hangi bir hal şeklini İtalyaya tek- lif edebilir mi?. Bunun içindir ki, şimdiye ka- dar İtalya - Habeş davası bir adım atmış değildir. (Devamı 4 üncü sahifede) Her tarafta harbe muhak- kak gözile bakılıyor Bir rivayete göre Italya salı günü Milletler cemiyetinden çekilecekmiş Paris 15 (Akşam) — M. La- Valin nutkundan sonra anlaşma ümidleri bir parça artmıştı. Fa- t şimdi Habeş işinin sulh yolile alledileceğine inanan hemen kalk Mamış gibidir. Beşler komisyonu ©nüz çalışmakta devam ediyor. Fakat bir netice beklenmiyor. Ko- Misyon İtalyanın kabul edeceği bir arar verse bile bunu Habeşista- kabul etmiyeceği muhakkak- * Londrada durum dikkatle takip Sdiliyor, İngiliz dış bakanı dün, Mfta sonu olmasına rağmen ta- SI Yapmamış, çalışmıştır. M, Hoar mgiliz başbakanı ile uzun müddet Börüşmüş, sonra kralı ziyaret et Miştir, Kalya Milletler cemiyetinden çekiliyor mu? 4 Paris 15 — Gazeteler, İtalyan İhinesinin son tebliği münasebe: üle yazdıkları makalelerde İtal- yanın kati bir karar vermek üze re olduğunu yazıyorlar. Bir kı. sım gazeteler İtalyanın Milletler cemiyetinden çekilmesi pek yakın olduğunu söylüyorlar, Hattâ bu hususta bugünlerde karar veri- leceği, İtalyanın gelecek salı gü- nü Milletler cemiyetinden çekile- ceği iddia ediliyor. © Bazı mahafil ise Milletler cemi- yeti zecri tedbire karar verme- dikçe İtalyanın çekilmiyeceği ka- naatindedir, Journal gazetesi İtalyanın bir pazarlık politikası mı takip ettiği, yoksa sonuna kadar gitmeğe mi karar verdiğinin bugünlerde an- laşılacağını söylüyor. İngilterenin durumu Berlin 15 — Alman gazeteleri İtalyanın Milletler cemiyetinden (Devamı 4 üncü sahifede ) danı Festivalin ikinci günü Ingiltere ve Italya Mısır - Trablus hududunda as- ker topluyorlar. Telefon: 24240 (İdare) » 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) Dün Balkan festivalinin ikinci günü idi. Saat on dört buçukta Yatklöpte eğlencelere başlanmış, oa altıda Lünaparka gidilmiştir. Burada şarkılar söylenmiş ve her takım milli danslarını oynamıştır. Binlerce halk bu dansları seyretmiştir. Mısır Trablus İ hududunda | büyük hazırlık | Gerek İngiltere, gerek Italya asker, top, tayyare gönderiyor | Londra 15 — Kahireden $ Royter ajansına bildirildiğine | göre Mısır başbakanı gazetele. | re şu beyanalta bulunmuştur: «İngiliz donanması kuman- ( vis amiral Forbes ile aramızda konuşmalar oluyor. Bu konuşmalar İtalya ile Ha- beşistan arasında bir muhare- be olursa Mısırın korunmasına dairdir. Amiral Forbes Ingil- tere hükümetinin Mısırın mü- dafaasını temin etmeğe hazır olduğunu bildirmiştir.» Paris 15 — Mısırdan gelen ( haberlere göre İngiltere ve İ İtalya Trablus - Mısır hudu. dunda asker, tayyare. ve top İ tahşid ediyorlar. İtalyanlar Sü- nusilerin (Trablasa geçerek $ halkı ayaklandırmasından kor. Kayseri fabrikası Açılma töreni bugün yapılıyor Sümer Bank tarafından Kayse- ride inşa ettirilen büyük bez fab- rikasının açılma töreni bugün pâr. lak surette yapılacaktır. Törene ekonomi bakanı Celâl Bayar baş- kanlık edecek ve bir söylev söyli. yecektir. Açılma töreninde bulunacak olanlar dün sabah hususi bir trenle İstanbuldan hareket etmişlerdir. Ankaradan da diğer bir tren yola ! çıkmıştır. Davetliler bugün Kay- seriye varacaklar ve açılma resrsin den sonra Ankara ve İstanbula dö- meceklerdir. ü i dilmesi Et fiatleri neden yükselmeğe başladı ? Bu sene yabancı memleketlere fazla Bugünlerde koyun ve sığır fi- atlerinin düşmesi bekleniyordu. Halbuki fiatlerde yükselme baş göstermiştir. Alâkalı tecimerlerin bir kısım bunun sebebini bir muharririmize şu suretle anlatmışlardır : — Son üç ay içinde et fiatlerin- de yüzde 10 kadar yükselme ol- muştur. Gelecek hafta toptan fi- atlere daha iki üç kuruş zamme- ihtimali vardır. Çünkü ihracatımızın artması dolayısile İstanbula gelen kasaplık hayvan | | mikdarda kasaplık hayvan gönderiliyor mikdarı azalmış ve ecnebi alıcı lar iç piyasadan daha yüksek fi- atler teklif etmişlerdir. Bu yıl Ruslar ve Suriyeliler Tür- kiyeden eskisinden çok fazla ko- yun ve sığır istiyorlar, Ruslar Kars ve havalisinden 150,000 koyun ve 5,000 sığır sa- tın almışlardır. Suriyelilerle yapılan anlaşma üzerine Erzurum bölgesinden 400 sürü yola çıkarılmıştır, Bunlar Ha- lebe gönderilecektir, IDevamı 4 üncü sahifedel (Yeni ilk tedrisat programlarına göre erkek talebeye düğme, sökük dikme, çorap yamama öğretilecek | —Gazetelerden— Konuk teyze — Haydi oğlum, bize bir she oku bakalım!.., Çocuk — Ezber bilmiyorum, isterseniz. ızı yamayayımlı.. ©