16 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

16 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 5079 Devletçiliğin Gündelik KAYSERİ KOMBİNASI Erciyeş; bugün, eteklerinde toplanan on binlerce halkın - se - vinç seslerini dinliyor, o; on beş ay önce de gene böyle bir toplu - luk görmüştü, saçları, Erciyeş'in karları kadar ağarmış fakat Erci- yeş kadar dik ve vakur bir baş; topluluğun ortasında, ovanın bir köşesine tek bir kazma vurmuştu. Önbeş ay sonra burada büyük bir fabrikanın bacaları yükselmiş geniş ovada, baymdır. bir alan doğmuştur. Zaman; Erciyeş tepelerinden; yeni türk rejiminin bu büyük âbi- gı ile bakacaktır. O türk tarihinin, bu ovalarda, övü - nülecek izler bırakan uzun akışla- yını da görmüştür. Ancak, Kayse- fabrikası, bir akışın izi değildir nde otuz üç bin iğle bin seksen tezgâhmn çalıştığı büyük kombina, yurdda köklü yaşamanın işe ve maddeye geçmiş kararıdır. Türk çiftçisi, işçisi burada emeklerinin tam karşılığını ala - cak, Kayseri bezini sırtında taşı yan yurddaşlar da, vatanlarının özgürlüğünü ve genliğini insanlı- ğın bütün esleceğinde her zaman duvacaktır. Kayseri kambinasını yalnız bir yönden ölçmekle kalmamalıyız. Onun yalnız ekonomi alanımda değil sıyasal ve sosyal yaşayışı - mızda rı bir değeri vardır. O, üçbin iş aylesini besliyecek, yılda otuz milyon metre bez - ve - recek, beş milyon kilo türk pamu ğunu değcrlendirecektir. Bütün bunlarla beraber Kayseri kombi - nası: beş yıllık programımızın ilk büyük basarısı olarak ayrı bir kıy- mettedir. Bu başarış, her türk ka- rarının ve programınım, çizilen sı- irrlür içinde yerine' getirileceği £ nin yeni bir ifadesidir. Devrimin | basındanberi - güç de olsa - ger çek üzerinde yürümeği ana sıyasa bilen rejim, birçok büyük işleri tösarlahan ölçülerde; ekütketx ola- tak başarmıştır. Endüstri progra- mımızın, bu anayol içinde başa- rılmakta olduğunu, Kayseri kom- hinasmın açıldığı gün daha yalın olarak görüyoruz. Kayseri kombinası dost bir devletin elbirliğiyle kurulmuştur. Sıyasal alandaki saygılı Sovyet dostluğunun endüstri işlerimizde bir kat daha kuvvetlenmiş oldu - ğunu görüyoruz. İş hayatındaki elbirliğinin birçok güçlükleri var- dır. Kombinanın açılış gününde, bütün bu güçlüklerin yenilmiş ol- duğunu ve batiâ hiç güçlük çekil- meden işin başarılmış olduğunu anarak dostluğumuzun büyük kuv- veti kadar büyük değeri üzerinde de durmak gerektir. Kamâl ÜNAL Kâzım Özalp gitti Sü Bakanımız Kâzım Özalp dün akşam İstanbul'a gitmiş ve durakta uğurlanmıştır. Kâzım Özalp bir kaç güne ka- dar dönecektir. : Bugün 4. cü sayıfamızda i B. Litvinof'un dünya sıya- ; ; sası karşısında Sovyel duru- : Adımız, andımızdır. büyük utkusu: Kayseri kombinası 16, EYLÜL 1935 PAZARTESİ Bugün Kayseri kombinası açılıyor. — Dış Bakan sinde 'anı Luslar soxyetesi asamble- darın değişmesi” karşısında Boğazlar rejimini değiştireceğimizi söyle- di. — Dünkü güreş yarışmalarırı kazan- dik... Her yerde 5 kuruş Bugün törenle açılacak olan kombina, ekonomik .v . K erkinliğimizin sağlam temellerinden biri olacaktır Açılışta bulunacak olan B. Piatakof dün sabah geldi ve karşılandı - Özel tren gece saal 24 de Kayseriye hareket etti bıra sahah şehtimize gelen ve gece Kayseriye giden Sovyet ağır endüstri aşka. miseri B. Piyatakofun karşılatıma törenin den türlü görünüşler Kayseri kombinasının açılma töreninde bulunacak dost Sovyet Rusya ağır endüstri koömiser yar - dımcısı B. Piatakof'un başkanlı - gmdaki kurul, Ankara - İstanbul ekspresine bağlanan özel vagonla dün sabah Ankaraya geldi. Durak- ta kendilerini Ekonomi Bakanı B. Celal Bayar, ve bakanlık deniz yönetgeri B. Sadullah, asşarbay B. Tahsin Kaya Alp, Sümer Bank Genel direktörü B. Nurullah Sü - iner; Duş Bakanlığından B. Nured- din Ferruh, Güvenlik Direktörü B. Sadri Aka ile Sovyet Büyük El- çisi B. Karahan ve elçilik ileri ge- lenleri, gazeteciler karşıladılar. Bir polis müfrezesi konukları se - lâmladı. Sonu Sinci sayrfada ) UGT Dünkü güreşlerin hepsini kazandık İstanbul, 15 (A.A.) — Dördün- cü Balkan güreşleri yarışmalaıı - na bugün gene devam edildi. Bu güreşlerin halk içinde uyandır « dığı büyük ilgi, stadyoma dört - beş bine yakin - büyük bir kala - balık toplamış - tı. . Büyük bir düzenle cere - yan eden yarış- maların teknik sonuçları şunlar dır: 56 kiloda - vugoslav Tot ile bulgar Yürük - ©* karsılastılar. (Sonu 2. Dncüde) Küçük Hüseyin Yaşar Gamalı haç üçüncü Raybın sembolü oluyor Nuremberg, 15 (ALA.) — Bu- gün .thık olan nasyonal - sosyalist rayiştag gamalı haç taşı- yan bayrağı üçüncü Rayh'ın tek bayrağı yapmak hususundaki hü- kümet kararını toplulukla onayla: yacaktır. Bu önemli — hadiseden bahsetmek üzere Bay Hitler'in söz alıp almıyacağı daha belli değil - dir. Bay Hitler'in Cenevreden ge - len rapor ve telgrafları büyük bir dikkatle incelemekte olduğu ke - sindir. Bununla beraber dış sryasa hakkında söz söylemesi beklen - memektedir. Bayrak meselesinin çok büyük bir sıyasal önemi var - dır. Bay Hitler, Bismark 'impara- torluğu olan ikinci alman impara- (Sonu 2. inci sayıfada) Eldeki paktlar bozulursa Boğazların süel rejimini değiştireceğiz Cenevre, 15 (A.A.) — Özel ay- tarımız bildiriyor: Dış İşleri bakanınız Dokor Tevfik Rüştü Aras uluslar sosyete si asamblesinde aşağıdaki diyev- de bulunmuştur : * — Umumi müzakere esna - sında teslihat bakımından herkese eşit muamele yapılmasından bah - sedildi. Bu münasebetle silâhları azaltma hususunda eşitliğe varıl- mak imkânı hasıl olamamasına karşı derin teessürlerimi bildir - mekten kendimi menedemedim. Maamafih silâhsızlanma konfe - ransı işlerinin tevakkuf halinde olmasına rağmen bu husustaki Önükllmntüz tanşamöri bayYlaliş dö- ğildir. Bu silâhsızlanma bahsi dolayı- siyle gerek könseyde ve gerek si - lâhsızlanma konferansındt sırası ZİND Y Boğazlar bölgest geldikçe daima işaret ettiğim bir mokta vardır. Yüksok asambleni - zin önünde söz alışım da, bu noktas ya bir defa daha temas içindir. ( Sonu 2 inci sayıfada ) İtalyan - habeş anlaşmazlığında son durum BİR ANLAŞMA YOLU BULUNAMADI Roma, 15 (A.A.) — Bakanlar kurulunda Düuçe, Bolzano toplan- tısından beri süel ve sıyasal du rumdaki gelişimle ilgili, uzunboy- tu'izahlar veniiştir. Süel bakımdan İtalya'nın do Bu Afrikasındaki hazırlıkları, İtal- ya'yı seferberliği yapılmak üzere bulunan üstün habeş kuvvetlerine karşı emin bir duruma sokmak için durrsadan çalışılmakta ve ha- zırlıklay artırılmaktadır. Duçe demiştir ki : « — Bazı Bingazi göçmenleri- nin gösterdikleri kaygua dolayısi le Libya sınırının tahkimine de - vam olunmaktadır.» Duçe, elda etmiş olduğu etraflı bilgiye daya narak, kara, deniz vehava kuv - vetlerinin her ne taraftan gelirse gelsin her tü.lü tehdide karşı ko - yacak hal ve durumda bulunduğu nu söylemiştir. Sıyasal duruma gelince, Duçe, beşler komitesinin kurulması key- Yoldan: fiyetinden ve ayaı zamenda B Hor ile B. Laval'ın , söylevlerin - den bahsetmiştir. Bu söylevler, ol- duklarından başka türlü olamaz - lardı, zira bunun için apaçık olan bir taktm sebebler vardır. ve t - giltere ile Fransa'nın uluslar s0s- yetesi karşısındaki durumu ma - Tümdur. Bundan ötürü bu söylev - ler, soravlr çevenler ile italyam ulusu kütleleri tarafımdan çok bü- yük bir sükün ile karşılanmıştır. Bakanlar kurulu, B. Laval ta- rafından «kânunusani 1935 tarih- li italyan - fransız -itilâfnam.” (i akkında kullanılmış olan dosta- ne tedbirlerle bu - itilâfnamelerin teyid etmiş olduğu dostluk hak - kındaki sözlerden dolayı memr 1 niyetini izhar eylemiştir. İtalya, bu dostluğu yalnız iki memleke - tin menfaatı namına değil, ayni zamanda bir müstemleke ihtilü'ı ve yahut — uluslar — sosyetesi ( Sonu 2, inci sayfaday Bükreş'in ucuzluğu Türk parasının ne.kadar değer- li ve itibarlı olduğunu daha iyi anlamak için balkan memleketle- rinde dolaşmak İâzım. Bajkanlarda hayatın bize çok ucuz görünmesinin asıl sırrı türk lizasının bu memleketlerin. para« larına bakarak yüksek bir kıymet taşımasındadır. ( Sonu 2 inci sayılada ) mi Bükreşte üniversite ve parrsmento binalan.