17 Eylül 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Eylül 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ingiltere Mısırda, Italya Trablusgarbde tedbirler alıyorlar © GEEK Sene 17 — No. 6076 — Fiatı her yerde 5 kuruş Mühim bir ETT m askeri SALI Yeni Türkiye en çok sulh Seven devletlerden biridir Türkiye bugünkü arazisi ile kanaat etmekte ise de hukukuna ve hudud- larına karşı tehdid teşebbüsünde bulunacakların vay haline Deyli Telgraf gazetesinin İstan- bul muhabiri M. Nolton gazetesi- he “(Mustafa Kemalin Yeni Tür. kiyesi) serlavhası altında gön derdiği uzun bir mektupta Ata- türkün rehberliği ile Türkiyede gö- | rülen terakki - hakkında bir çok medh ve sitayişte bulunmuştur. Muhabir diyor ki: Türkiye umumi hududlarından Memnun olan ve eraziye aid ihti- | olmayan pek sayılı memleketlerden biridir. Eski Osmanlı imperstorluğu- Bun bazı taraflarından ayrılması Yeni Türkiyenin muvaffakiyetle- rine bir âmil olmuştur. Çünkü bu Yerler daima fesad ve entrika Ocağı idi. Atatürk Türkiyeyi (Hasta adam) İakabından kur- tardı. Türkiye kendi kendisinin doktoru olmuştur. Türkiye Bu- günkü erazisi ile kanaat etmekte İse de hukukuna ve hududlarına karşı tehdid teşebbüsünde bulu- Macakların vay haline! Şarki Trakya hududunu tah- kim ederek geçilemez bir hale getirmiştir. Bu müdafaa tertibatı | Çanakkalenin öteki tarafındaki tertibat ile birlikte Türkiyeyi her «Cumuriyetçi #rpten sonraki Tâ$ ve münazaası hangi büyük bir devlete karşı mü- dafnaya kâfi şeydir. Türkiye şimdilik Boğazların ! tahkimi talebini bir tarafa-bırak» mıştır, Fakat heran bunu tekrar ileriye sürebilir, i Mali cihetten Türkiye diğer Balkan devletlerinin cümlesinden daha sağlam bir vaziyette bulu- nuyor. Bütçesi daima tevzin edilmek- tedir. Türkiye maliyesini tetkik etmekte olan Fransız mütehassısı atisi parlak olduğunu söylemiştir. Musul petrollarına aid Türki- yenin hissesi bu sene 500,000 sterline baliğ olacaktır. Türkiye sanayi ve müdafaa plânlarını tamamlamak için daha bir çok fedakârlık yapacaktır. | 300 tayyare tedarik edilecektir, İngiltereye karşı dostluk duy- gusu tekrar inkişaf ediyor. İşgal ordusu İngiliz - Türk münaseba. tına bir çok zarar ika etmişti. Atatürkün islahatı yıldırım sür. atile teakub ediyor ve heyeti umumiyesi ile tatbik olmuştur. Gayreti hududsuzdur. Herkesten de bunu istiyor. Türkiyenin bu- günkü kadar inzibatı mükemmel ordusu olmamıştır. Mısır - Trablus hududun- ida hazırlıklar yapılıyor Malta valisi de üç emirname neşretti i LE YEMEYE Yere Yere Milletler asamblesinin son Paris 16 (Akşam) — İtalyan - | a $ işinde yeni bir şey yok- e Bugünler o bekleme günleri ılayor, Cenevrede beşler ko- | toplantısından bir görünüş mitesinin tali komisyonu bir ra- por hazırlamıştır. Komite rapo- ru tetkik edecektir. (Devamı 4 üncü sahifedel — 17 Eylül 1935 Türk - Macar tecim an- laşması konuşmaları bit- mek üzeredir Telefon: 24240 (idare) » 24249 (Tahrir) » 24248 (Matbaa) «20113 (Klişe) Güreş şampiyonu olduk Öz türkçe kitaplar diği için, bu sene de eski kitaplar okutulacak Ankara 16 (Akşam) — İlk okul kitaplarının bu sene öz Türkçe olarak basılması, vaktin darlığın. i dan yetişilmediği için, bu sene İ de eski kitaplar okutulacaktır, Öz Türkçe kitaplar, peyderpey basıla- caktır, Mühendisler arasında ikl tayin Ankara 16 (Akşam) — Kayse- ri birinci sınıf mühendislerinden Turhan (O lüzumunda Erzurum umum müfettişlik müşavirliğini yapmak üzere Erzuruma, Kayseri nafıa müdürlüğüne de mühendis Şükrü tayin edildiler, Yeni kitaplar yetişeme- | İ Tekâmül nazariyesine göre kadın şapkaları: DÜŞÜNCELER | “Açıl kilid açıl. Bizim oralarda bilmem bangi paşanın kereste ambarına benziyen kırk odalı bir köşk var, Bundan iki ay önce bu köşk azmanının | dört bir yanma iskeleler kuruldu. Dül- | gerler, boyacılar, duvarcılar hani harıl | galıştılar, İki gün önce iskeleler kaldın. İ dı, bir de ne görelim paşanın kereste ambarına — benziyen köşk O kübikleşti- | rilmiş!. Öyle bir kübikleştirilmiş ki, in-,| sanın gülmekten katılacağı geliyor, ! İşte bu köşkün başından (geçen işe | benziyen bir nesne de İstanbul tramvay» larınm başından geçiyor. Arabalar yürürken inip (o binilmesin, duraklardan önce yere atlanmasın di-,| ye kapılarını kapıyorlar. Kapansın, İyi. Ancak bu arabaların kapıları böyle ikide bir kapanıp açılacak bir düzenle ya- pılmadığı için, bir kapandılar mı bir daha açılmasını bilmiyorlar, Eski kereste köşk kübikleşince, nasl gülünç oluyorsa; eski açılmaz ve kapan- maz körüklü tramvay arabaları kapıla- rma beceremiyecekleri bir ödevi gördür- mek te o kadar, gülünç demiyeyim, yer- Orhan Selim siz oluyor. (1935) te 1... Solda Çoban Mehmea yunanlının sırlını yere getirdiği saman, sağda Saim Romanyalıyı yendikten sonra ahalinin alkışına mukabele ederken, solda Türk takımı şampiyon olduklan sonra İstiklal marşı dinlenirken, sağda Mustafa Romanyalıyı mağlüp ettikten sonra öperken ( Yazısı 4 üncü sahifemizde | Şeker fabrikaları Uşak fabrikasının bu sene çalışmaması muhtemel Dün bir gazete, Uşak şeker fabrikasının bu yıl işliyemiyece- ğini yazmışlır. Şeker sosyetesinin İstanbul borsasında bu hususta resmi malümat yoktur, Maamafih bülün şeker fab- rikaları sosyetenin elinde toplan- mış olduğundan pancar durumu na göre işletmenin tanzim edil mesi ve bu itibarla az pancar ye- tişen bölgedeki mahsulün yerin- de kullanılmıyarak Eskişehir fab- rikasında işlenmek suretile mas- rafın azaltılması varid görülüyor. Sosyetenin fabrikalarından biri- ni işletmemesinin istihsal bakı- mından ehemmiyeti yoktur.