23 Kasım 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

23 Kasım 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Bey hayal karagöz dahi oynatır- 2 ği e ğa ii Sahife 10 AKŞAM SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ — Teretime, iktibas hakin mahfuzdur — Yazan: SULEYMAN KÂNI IRTEM Tefrika No. 592 Ilk türk tiyatro trupu, Abdülhamidin önünde Muzıkai hümayundan Gedikpa- şa tiyatrosuna devami eden heves- kâr gençler bir saraylı hanımın oğlu olan İhsan: Beyin teşebbüni- tiyatro. oynamağa karar eğ Fakat ellerin. tiyatrosu em ne amala 22 buld — paşa tiyatrosuna devam ile mükerreren (Ayyar Hamza) piyssini —— nalış ileti > çıktıktan son- ra birleşi wii yaza, düzelte, düzelte li piyesi i elde etti- ler. Abdülhamit zamanında saray da hazırlanan ilk eser işte bu sonra İhsan Bey (Fikri Beyin kızı) unvanlı bir o- peret yazdı ve besteledi; notala- Zatiye teklif Ancak bu üçüncü piyes te sa- rayda oynanmadı. Gençlerde: bu ga; gören muzıka kumanı im lecip Paşa Mölyerin Pursonyak «Kırk ço- cuklu: baba» piyesinin oynanma» sım istiyordu. bdülhamit 6 zaman daha Yıl den belleyip: yazarak prova etti- İer. Hisler yak bir akşam Bolinm bahçe sarayında padişah huzu- runda oynandı, Fakat Fransada rağbet gören bu piyes iyi temsil iş olmıyacak ki pek hoşa gitmedi. ihsan Beyle çalışanlar arasın- Garip Bey, Hakkı: Ça- kir Bey - Darülbedayi game den Bay Hazımın büyük b. eğ İhsan ir kardeşi Haydar Ethem: efendi, Bey; gm kız kazim yapan Nuri Bey vardı. Pandomim: oynıyan büyük rüt- beliler i eserler temsiline kalkışmalarını çekeme- diler ve bunun devamına engel ol- ular. Yıldızda pandomimler devam | Fakat Abdülhamide artık kaç del yer bunun. tarzımı ni sinler!) Diye haber gönderdi. de oyuna büyük heves uyanmıştı. Bu hevesle ortaoyun! oynamağa koyuldular. Gümüşsu- yur kışlasında muzıkai hümayuna tahsis edilen kısımda, kendi ara» larında, müsamere şeklinde, orta- oyali verdiler. Bu deneçlerde Kayali Nazif Bey Peşekâra, Ziver efendi ka- vukluya, Ferit efendi Türke, Va- sıf Bev Nazif ceme çıkardı. pan | yen bıkkınlık: geldi. Bir | oynanan ilk eser Kız rollerini yapan Nuri bey Nihayet bu efendilerden bazı ları perdeli oyun - süflörsüz, tu- lüat - oynamak istediler. Ortaoyunu artık Abdülâziz za- manındaki rağbeti göremiyordu. Tiyatro karşısında âdeta gidiyordu. Sanatlerini ölümden kurtarmak istiyen oyuncular tiyatroya muka- vemet için ortaoyununu da sah- başlamışlardı. Bundan malüm ve muayyen te kerleme ve taklitlerile ve piyes şeklinde mevzularla O süflörsüz (tulüatçılık) meydan almıştı. Sarayda da bu suretle başlıyan tulüat oyunlarında rol alan Bay Zati muzıka kışlasında kahve o cağına - kışlanın teneffüs yeri - girilince görülen kemerde bir uy- rma sahne yaptı; buraya bir de perde taktı. Provalar muattal bando meşkhanesinde yapılmağa, oyunlar kendi kendilerine bu uy- durma sahnede verilmeğe başlan- dı, sönüp neye çıkarmağa Bay Zati beryar bir pando- mim seyre! Bu —. sales arkadaş- larile birlikte: prova ederek bu oyunu oynadılar, Muzıkada kemani kolağası Bed- ri Bey (Ânjelo - im - Piyer) ile (Mösyö Didye; i tereü- me etmişti. Gençlerde bu tiyatro hevesini görünce — Madem > böyle merakınız var; bir tiyatro haline ifrağ im ee Teklifinde bulundu. Bu teklif bre edildi. Bedri Bey rejisör trupu sr olarak (Mösyö Didye) yi temsil ettiler; u da diğer bir dram takip tti. Fakat Güllü Agop efendi saray tiyatrosuna alınmcıya kadar b mim teşebbüse kuvvet verileme- mii Hurşit Bey gibi büyük- ler bu tiyatro milyar vücudünü çekemiyorlardı. z kışlanın dahiliye iranda Mine met Şah Bey gençleri himaye ediyor ve: — Varnla, gear ! nlarma müsaade Je etmek üzere Bay Zati ile söz- leşmişti, Bu trup Beyoğlundaki tiyatro- da üç gece (Fikri Beyin kızı) o- | peretini oynadı. onra İhsan Be; piyesini Güllü Agop efendiye satmak iste- di; oda satın aldı. İhsan Beyin trupu da çok de vam etmedi. Bu trupa orkestrayı dirije eden Bay Zatiden maada saray gençle- rinden kimse iştirak etmemişti. (Arkası var) kiracılar ve bina sahipleri için En emin, en süratlı ve en ucuz vasıtadır bedenen ve ruhen: yorgunsanız ve bundün dolayı tam verimle m esen w pm kei 2 nam emini kusuzluk. ei izi büsbinle Bromural - ünü sinirleri yatıştırır, uykuyu gelirir, zararsız, tesiri hoş ve emniyelli bir — ŞE Mz tada ve.bu si olup sinirlerinizin sükünuni yeniden dinçleştirecek olan uykunuzu temin | 23 Teşrinisani 1935 Ankara mektupları Üçüncü inkılâp sergisi büyük alâka uyandırdı. Sergideki | Anadoluya ve Ankara 18 legs muhabiri- mizden) Ankara Halkevi ni nda m üçüm cü inkılâp sergisi geçen er- deki rilen daha büyük bir âka uyandırdı. e Memlekı zin tanmmış ressamlarının etimi- teşhi edilen tablolar adet itibarile da- ha zengin, tabloların mevzuları tamamile Anadoluya 've inkılâba aittir. Bu da bize gösteriyor ki genç ressamlarımız arasında >. yu kimin görmek, onun lenmemiş ruhunu etüd etmek ha, a Buylmsaştır. Ser, bir genç ressamla raber gezdik. Tabloların iü uzun uzun konuştuk. Evvelâ ressam Ali Avniden başlıyalım. Ali Avninin (Çifçi kadın) tablosu desen itibarile ge- niştir.” Yelnız renkleri o kadar ağır ve an bu desenin tadı- (Cephane taşıyan kadınlar) ın rengi güzeldir. Fakat Ali Avni- nin bu sergide en güzel eseri (Tayyareciler) idir. Çok güzel kompoze edilmi: erkesin iie ve Türk in- kılâbının kültür hareketini oçok ade etmesi itibarile fin (Kültüre doğru) isimli tablo- güzel if. resimde renki bir vesika gibi gös- Ve bizim köylüler edilmek suretile hakika- ten böyledirler. Tablodaki bü- tün şahsiyetler bugün Anadolu- da. yaşayan köylüdür. Sanat Hakimi Şerefin kü- çük kağni. resmi daha şayanı dik- kattir. Bu küçük resim hemen iki renkle bize Anadolunun melân- kolik musikisini Bedri Rahminin (Trene has- ret) tablosuna > renginin sevimliliğile gözlerimizi ilk ba- eline e bir Modem en çetin biri olan Bedri Rahminin Trene hasret tab-| seyrederken ran hayran bakan ihtiyar bir zat k. Vi ressa- ma : — Rica ederim, dedi, güzellik bu tablonun neresinde lütfen ba- ina anlatınız. Genç ressam müşkül vaziyette mi, ayni yerde duran ayni boy: 7 tamamile ğ inkılâba aittir tal, ve nihayet bu table daki güzelliği kavrayabilmek için çok tablo seyretmek lâzım 6 ğini, uzun uzun ani enç ressamın talâkati sl sında ihtiyar meraklı tabloyu #” lar gibi olduğunu zarmederek 7” Biz de öl“ resmind. olu insanı rahatsız edecek dar büyük. (Loo taşı) beyhude bir efordur. n Ege ürünleri ip” bir resimdir. Yal” u minyatür dünya mi minyatürleri arasında rekor kıracak kadi” üyük. Malik Akselin dört eseri ara9” da en güzeli (Meçhül gri dir. almak endişesinde olan Tr: Saibin köylü iri > bakımda” muvaffak olm serdi. Arif Bediinin yi suya kav” şan köylüler) ismini ei tab eden alan ii , köylü id tine gi” Bire şehir a be Tela 7 Zakinin (Nakliye kolu) Li modern desen ve pozisyon itibarile güzel bir geri lodur. Yalnız yol çok parça po” ça ve renkli kâğıt tesirini > 1yor. Ruhinin Kadın avukat isimli tablosu güzeldir. —— kadın ge men gerek Hava ası) ismini taşıyan bu sd 5 kiye havalarından gelecek * likeye karşı heybet ve vakarl? karşı koymuş semboldür. Eserin mânası, hareketi ari —— TIYATRO SANATİ

Bu sayıdan diğer sayfalar: