16 Aralık 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Aralık 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün Sahife Sene 18 — No, 6166 — Fiatı her yerde 5 kuruş PAZARTESİ — 16 Kânunuevvel 1935 İngiliz başvekili yapılan sulh teklifini müdafaa edecek Başvekil M. Baldvin bu teklifin aleyhinde bulunan kendi fırkası mensuplarını kandırmağa çalışıyor. Bu teklif redde- dilirse Ingiltere yeni sulh tegekiieiine Şi ileceklik Londra 15 — İngilterede sulh şartları aleyhindeki cereyan arti Yor, Mühafazakâr o mebuslardan Şoğu teklif edilen şartları şiddet- İs tenkit ediyorlar. Perşembe gü- Mü Avam kamarasında yapılacak müzakerede hükümet, mubalifş lerden ziyade kendi taraftarları- Min tenkitlerinden korkmaktadır, Başvekil M. Baldvin bunun için ükümetin politikasını müdafaa *tmek üzere büyük hazırlık ya- Piyor, Paristen dönen M. Van Sittartı kabul ederek sulh teklifi» hin nasıl hazırlandığı hakkında malümat almıştır. Bu akşam Ce hevreden gelecek olan M. Eden ile de görüşecek, ona göre beya- atını hazırlıyacaktır. Dış bakanı M. Hoarin Pariste kabul ettiği sulh tekliflerinin bü- tün İngiliz kabinesinin tasvibine Mazhar olduğu ve hükümetin bu- hu müdafaa edeceği anlaşılmak- tadır, Hükümet perşembe gününe kadar muhafazakâr fırkanın ileri Selenlerile görüşerek bunları hü- imetin mevkiini zayıflatacak ha- Teketten vaz geçmek için kandır. mağa çalışacaktır. Hükümet şu esasları ileri sürü- Yor; 1 — İngiltere Milletler Cemiyetine Müzaheret etmekte devam ediyor, 2 — Sulhü temin Miletler Cemi- ç tarafından ken: verilen vazife- Z elinden geldiği kadar ifaya çalısıyor. on sulh teklifleri bu düşünce ile teklif ilniştir. ... 3 — Milletler Cemiyeti bu teklifi yeidederse İngiltere yeni sulh teşebbüs Srine yardım edecektir. 4 — İngiltere müşterek emniyet söe- İtmine müzaherette devam edecektir. Fakat milletler cemiyeti azası bundan ii Mütevellit resuliyetleri yüklenmedikçe hgiltere yalnız başina bünü yüklenmek Miyetinde değildir. (Devamı 12 inci sahifede) Somali cephesinde bir kuya başında Jtalyan askerleri sa alıyorlar el — e M. Kelloğ, “Bütün medeni milletler Italyayı mahküm etmelidir,, diyor M. Mussolini yazdığı bir makalede : “Hiç bir şey karşısında boyun eğmiyeceğiz,, diyor. Italya Aksumu bırakmıyacakmış Nevyork 15 — Kellog - Briand misakını hazırlanmış olan eski dış bakanı M. Kellog mühim be- yanatta bulunmuştur. M. Kellog demiştir ki: «İtalyanın harp için ortaya sü- recek veya Kellog - Briand misa- kının ihlâlini mazur o gösterecek hiç bir mazereti yoktur, Bütün medeni milletler İtalyayı mah- küm etmelidir. Zecri tedbirlerin İtalyaya baş eğdireceğini ummu- Tramvaya k binmek derdi İhtiyarlar, çocuklar kalabalıktan bir türlü tramvaya binemiyorlar Tramvaylara 28 kişiden fazla memesi hakkındaki kararın Mlbikine devem ediliyor. Bu ka- tar tramvaya binebilenlerin rahat- - gidip gelmesini temin ediyor; We tramvaya binemiyen büyük ekseriyetin durak yerlerinde Matlerce beklemesine sebep olu- 9r. Bilhassa havaların yağmurlu ildem olmacı, güçlüğü arttırı- isimiz bir durak yerine ge- | herkes hücum ediyor, kendi- ie sayıyor, 28 kişi olunca kapı apıyor. Ezilmekten korkan Iş, lar, ihtiyarlar tabii kalaba- Miş Yarmağa © kalkışamıyorlar. ten, ar yağmur altında beklemek. Man yapacak bir şey bulamı- tüvenen içeriye giriyor. Bi | lâştırmak lâzımdır. Bu kabil de- Tramvaylara yirmi sekiz kişi- den fazla binmiyecekse durak yerlerinde numara vermek ve tramvay durunca bu numaraya göre içeriye girilmesini temin et- mek lâzımdır. Yoksa ihtiyarların, çocukların, Zzayıflarin bir araba- ya girmesine imkân yoktur. Maamafih bizim fikrimizce bu- günkü vaziyette bir arabanın 28 kişiden fazla almamasında ısrar etmek doğru değildir. Bu kararı tatbik ettirmek için tramvay ara- balarını hiç değilse bir misli fazla- ğilee bir çok hatlara otobüs işlet- melidir. Bu da olamazsa eski tar- za dönmekten, yalnız basamaklar- da kimse bulunmamasına, ön ta- raf sahanlığına fazla yolcu alın- mamasına dikkat etmekten başka yapacak bir şey yoktur. | da bulunan koyunlara hücum et- | muştur. idi yorum. Bütün milletlerin birliği lâzımdır.» Şiddetli bir makale Roma 15 (Aksam) — Popolo d'italin gazetesi mühim bir ma- kale neşretmiştir. M. Musolini ta- rafından yazıldığı tahmin edilen bu makalede deniliyor ki: «İtalya, Fransız - İngiliz proje- sini tetkik ediyor. Hükümetimiz bu tetkikatı yaparken bir yandan (Devamı 4 üncü sehifede) Kurt hücumu | - 45 koyun öldü, 42si kaçtı Kraman 15 — Gökçe köyünde 25 kurt bir sürü halinde Taş ağıl- miştir. Ağılda bulunan çoban tabanca ile kurtlara ateş etmiş, fakat kurtlar bundan korkma- mışlardır. Ancak 10 kurt yaralanarak ve köpeklerin hücumundan korka- rak kaçmıştır. Geri kalan 15 kurt ağılda 20 | koyun boğarak öldürmüş, 25 ko- yumu da etlerini kopararak yara- lamıştır. Bu hercümerç arasında 42 koyun da kaçarak kaybol Hauptmau 14 ikinci kânunda idam edilecek Nevyork 15 — Lindbergin ço- cuğunu öldürmekten idama mah- | küm olan Hauptman 14 ikinci kâ- manda idam edilecektir. Bugün Sahife Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) Esrar perdesi kalktı Kaybolan veznedarı, Abdullah ve iki arkadaşı öldürmüşler Abdullah ile maktul veznedar arasında bir seneden beri yakından münasebet mevcut omü iv Birkaç gün evvel ortadan kay- bolan Galata postahanesi vez- nedarı Hüseyin Hüsnünün âkibeti anlaşılmıştır. Veznedarı, iftara gencin iki arkadaşile birlikte öl 'dullah cürmünü itiraf etmiştir. Abdullahın cürüm ortakları Meh- med ve Yunustur. Dün pazar olmasına rağmen ikinci şube cinayet masası me- murları daireye gelerek maznun- ların sorgularına devam etmişler- dir. İhtilâttan menedilmiş olan bu üç suçlu Hüseyin Hüsnünün ye- mekten sonra kendilerinden ayrık dığını ısrarla iddia etmişlerdir. Fakat üçünün de ifadelerinde baş kalık görülmüştür. Abdullah adındaki genç zabi- taya ilk verdiği ifadede Yunusa Mehmedin evinde tesadüf ettiği- ni söylemişse de Mehmedin nişan- isi Mükâfat adındaki kadın Yu- musun da Mehmet, Abdullah ve Hüseyin Hüsnü ile beraber eve geldiğini bildirmiş ve Mükâfatla yüzleştirilince Abdullah ifadesini değiştirmiştir. Abdullah gene bir ifadesinde hâdise gecesi eve hiç gitmediğini de iddiaya kalkışmıştır. Dün za- Bıta bayan Mükâfatı çağırarak tekrar Abdullah ile yüzleştirmiş- tir. Bu defa Abdullah bu ifadesi- ni de değiştirmiştir. Mehmet ve Yunus ise ifadele- Maktul veznedar Hüseyin Hüsnünün son resimlerinden biri rinde Hüseyin Hüsnü de beraber olduğu halde evde yemek yiyip çıktıklarını ve Hüseyin Hüsnünün ayrıldığım söylemişlerdir. Mehmet bir aralık Abdullahın kendi akra bası olduğunu söylemiş fakat sonra sözünü değiştirerek aralarında ak- rabalık bulunmayıp yalnız hemşe- ri olduklarından bahsetmiştir. #- fadelerdeki bu tenakus ve sık sık değişmeler şüpheleri kuvvetlen- dirmiştir. Abdullah, sorulan ince suak ler karşısında nihayet cürmünü itiraf etmeğe mecbur olmuştur. Abdullah ile maktul veznedar arasında sıkı münasebet bulun. (Devami 4 üncü sahifede) Yeni döviz kararnamesi .Acele seyahate çıkmak mecburiyetinde olan hasta ve tüccarın muameleleri yapılamıyor 11 numaralı döviz kararname- sine bağlı ihtiyaç listesinde yapı lan değişiklikler bazı güçlüklere yol açmıştır. Hasta ve tüccar gi- bi acele seyahate çıkmak mecbu- riyetinde bulunanların döviz işle- ri çok uzun sürdüğünden şikâyet ediliyor. Tatbikatta çıkan güçlükler hak- kında alâkalılarla görüşen bir muharririmizin aldığı izahat or- tada düzeltilmesi icap eden bir takım noksanlar mevcut olduğu- nu gösteriyor, Bu itibarla vaziye- ti aydınlatmağı faydalı gördüğü- müzden alâkalıların beyanatını aşağıya kaydediyoruz: — Son tadilâttan evvel döviz kontrol işlerinin tanzimi için itti- haz edilen tedbirler çok muvaf- fakıyetli olmuş, zaruri ihtiyaçla- rı temin etmekle beraber memle- ket gitmesine de imkân birakmamıştı. dışına lüzumsuz yere döviz | Zaten asgari hadde indirilmiş | olan döviz müsaadeleri son de ğişikliklerle ihtiyaçları karşıla- maktan uzak bir hale gelmiştir. Tedavi için Avrupaya gitmek istiyenler tam teşekküllü bir he- yeti sıhhiye tarafından muayene edilerek Türkiyede tedavi edile. miyeceğine dair rapor almağa mecbur tutuluyor. Böyle bir rapor alınması güç, âdeta imkânsız gibidir, Bu takdirde hastalar ,memle ketimizde. bulunmıyan fenni va- sıtalarla tedavi edilmekten mah- rum kalacaklardır, Ticaret işleri için acele seya- hat etmek istiyenlere bugünkü kayıtlarla ecnebi memleketlerin yolları kapanmış gibidir, Çünkü böyle bir maksatla müracaat eden tacirler haklarında seyahatleri- nin Türkiyeye iktisadi bir fayda temin edeceğine dair ticaret oda- sından bir karar istihsal edilme- si ve bu kararı ekonomi bakan- lığının tasdik etmesi lâzım geli- yor. .Âni bir ihtiyaç karşısında bu kadar muamelenin yapılması. nı beklemek yüzünden istifade (Devamı 4 üncü sahifede) çok