4 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Son dakika İspanyaya 5000 inin gönüllüsü mü gitti Königsberg kruvazörü in bazı şartlarla mukabelebilmisilden vazgeçeceğini Madride bildirdi Bebelüttarık 4 — Röyterden: Bu- rada dolaşan ve mevkufiyeti henüz teyid edilmiyen rivayetlere göre son üç gün zarfında İtalyan harp gemi- leri Kadikse 5000 İtalyan gönüllü- sü çıkarmışlardır, Bu gönüllüler Se- vile gönderilmişlerdir, Paris 4 (A.A) — İspanya sefarcii tebliğ ediyor: İsparya sularında bu- TunanAlman Künigsberg kruvazörü kumandanı, Madrid hükürzetine bir telgraf çekerek Alman bandıralı Pa- ©lo vapurundan müsadere edilmiş olan hamule ve tevkif * edilen yolcu iade edilmek şartils İspanya gemile- rine karşı mukahele bilmisilde bu- Yunmuktan vazgeçmeğe hazır bulun- duğunu, ve İspanya hükümetinin vereceği tevaba İntizaren mukabele biimisili durdurduğunu bildirmiştir. Ponsot bu sabah Ankaraya gitti Fransız sefiri trenden iner inmez Toros ekspresine bindi Antakya için Hariciye vekilimizle Pransa hükümeti arasında cereyan etmiş olan müzakerelerde hazır bu- Yunmak için Parise gitmiş olan Fran- sız büyük elçisi M, Ponsot Semplon ekspreslle şehrimize. gelmiş ve Fransız konsolöshenesi erkânı ta- rafındari Sirkeci garında karşılan- mıştır, M. Ponsot Sirkeci rıhtımından bir molöre binerek doğruca Haydarps- şaya gitmiş ve Toros ekspresine bi- nerek Ankaraya hareket etmiştir. Prenses Cülyana Hollânda veliahdı yakında evleniyor « Berlin 3 — Alman prenslerinden Bemhard von Lippe ile nişanlanan Hollanda veliahdı pren8es Julyananın düğünleri yapılacaktır. Düğünde bu- Tundak üzere Alman prenslerinden Ü- çü Hollandaya gidecekti. M. Hitler bunların pasaportlarını geri aldırmış- tır. Hâdiseye sebep Hollandada balkın Nazi rejimi aleyhine nümayiş yapması ve prensin buna lâkayrd kalmasıdır, Prens Bernhard, M. Hitlere gönder- diği bir mektupta hâdisenin çok izam edildiğini .yazarak izahat o vermiştir. Bunu üzerine üç prense pasaportları | /spanya . Amerika- verilmiştir. Ispanyada muharebeler Hükümet kuvyetleri bazı noktalarda taarruza geçti Madrit 3 (A.A) — Guadslajara cephesinde hükümetçiler ileri hare- kete geçerek bazı noktaları bilhassa Ablongue, Alucra ve Mirabueno ka- sabalarını işgal etmişlerdir. Asiler şiddetli mukabil hücuma geçmişlerse de hükümet tayyareleri bir kaç saat süren bir muharebeden deki sevkülceyşi bir kaç noktayı teh- did suretile madridi kurtarmağa matuf umumi bir hareketin başlan- MADRİD CEPHESİNDE SÜKÜN İ maktadır. Sofya gazeteleri, bu paktın sabahi | İspanya hükümeti, bu telgrafı alır âlmaz fevkalâde bir içtima akteyle: miştir, Bayon 4 (Akşam) — Norveç ban- dıralı Halovaen ve İsveç bandıralı Rosebrun vapurları, Santander varında İspanya hükümetine men- sup harp gemileri tarafından durdu- rulmuşlardır. Rosebrun vapuru araş- tırmadan sonra serbest birakılmış- tır. İsveç vapurunun akıbeti meçhul- dür. BELÇİKA SEFARETİ BAŞKÂTİBİ- NİN CESEDİ Brüksel 4 (Akşam) — Libre Belgi- gue gazetesi, ortadan kaybolan Mad- riddeki Belçika selareti başkâtibi Jan Boşkranın cesedi bulunduğunu | yazıyor. Başkâtib, hükümet milisleri tarafından öldürülmüştür. Bulgar-Yugoslav paktı etrafında Sofya gazeteleri paktı hararetle | karşılıyorlar? Sofya 4 — Yugoslav - Bulgar paktı yakında imzalanacaktır. Bu pakt, diğer Balkan devletlerine açık bulundurul- | ek ehemmiyetinden uzun uzadıya bahsedi-| yorlar. Mir gazetesi diyor ki; Bulgar - Yugoslav yaklaşması, bey- nelmilel büyük ehemmiyette olan bir hâdisedir. Bir sulh eseri olması hay- siyetiyle, bu yaklaşma, Balkan memle- ketleri münasebetlerine daha ziyade bir vuzüh verecektir. Bulgar - Yugoslav dostluk paktını karşılıklı emniyet ve mütekabil hürmet üzerine yükselecek olan yeni Balkan binasının temelini teşkil eyliyecektir, Çankof ile sıkı alâkası bulunan Slo- vo gazetesi ezelimle diyor ki: *Bu yeni pakt, umumi sulhu takvi- ye edecektir. Tamamiyle eminiz ki di- ğer komşularımız, bu pektın hakiki mânasını anlayacaklardır. Ve hiç kim- se, din, âdet ve lisan itibarile bu dere- ce biribirine yakın iki milletin dost- Juğundan endişe hissetmiyecektir. Bu iki millet arasında şimdiye ka- dar devam eden rekabet, Balkanlarda sulh için daimi bir tehlike teşkil eyle- miştir. Bu rekabet bitince, sulh, diğer, Bal- kan memleketleri lehine de istikrar kes-| beyliyecektir, : idan silâh istiyor Meksikadaki sefiri bunu temin için Vaşingtona gitti Meksiko 3 (A.A.) — İspanya sefi- Ti M. Orgaz, zevcesi ve kızı ile bir likte tayyare ile Vaşingtona gitmiş- tir. Sefirin M. Delosriosa iltihak ede- rek M. Rooseveltden İspanyaya si- Jâh gönderilmesine müsaade edilme- sini ve bazı memleketlerin asilere yap- tıkları yardım hakkında tahkikat- ta bulunmak üzere İspanyaya bir heyet Mem istiyeceği zan- — Âyan mec- Msi hariciye encümeni reisi M. Pittmann, gazetelere beyanatta bu- Yunarak salı günü kongre açılır açıl- maz dahili harp halinde bulunan memleketlere silâhlara gönderilecek ambargo konmasını ve Amerikan bulunanların AEŞAM 4 Kânunusani 1937 Bu Sabahki Teleraflar Igniliz- Italyan anlaşmasının esaslar! Her şeyden evvel Akdenizde bugünkü vazıyetin devamı ve kuvvetlendirilmesi kabul edilmiştir Londra3 (A.A.) — lJondrada çe kan Observer gazetesine göre İngi- liz - İtalyan ililâfı aşağıdaki husus- ları ihtiva etmektedir: 1 — Şarki Akdeniz devletlerinin menâfiine riayet. 2 — İtalyanın Balenres adaları üze- rindeki her türlü emellerinden vaz geçmesi. 3 — İtalyan radyolarının bilhassa Şark ve yakın şark tarafından emis- yönları alınmakla olan Bari istas- yonunun İngiltere aleyhindeki neş- riyatına nihayet verilmesi. 4 — İtalyanın Mısttin Minetler Ce- miyetine girmesin: mühalefet ctme- meği vadetmesi. 5 — Mısırda kapitülâsyonların il- gası hususunun İtalya tarafından kabul edilmesi. 6 — İtalyanın bilâhare Montreux muahedenamelerine ve Londra deniz muahedesine de iştirâki nazarı dik- kate alınması. 77 — Milletler Cemiyetine karşı ya- plan hücumlardan vazgeçilmesi ve Cenevre müessesesi ile tekrar teşri- ki mesai edilmesi, BEYANNAMENİN METNİ Londra 3 (A.A) — Röytler tebliğ ediyor: Romada imzalanan İngiliz - İtalyan beyannamesinin metni “şu- | dur: Sulh ve emniyet umumi dayası menafline, Kendi aralarındaki mü- nasebetler ile bütün diğer Akdeniz devletleri aralarmdaki münasebet- lerin iyileşmesine gittikçe daha faz- ia surette yardım etmek arzusu ile mütehassis bulunan ve bu devletle- rin hukuk ve menhfiine hürmete 27- metmiş olan büyük Britanya ve İtalya hükümetleri, Akdenizde giriş, Çikiş ve transit serbestisinin büyük Britanya imparatorluğunun muhte- lif aksamı için ve İtalya için hayati bir menfati hazi olduğunu ve bu menfaatlerin hiç bir suretle birbir- lerile gayri kabili telif bulunmadı- ğını kabul ederler. İki hükümet, Akdeniz mıntakasın- da milli ve yahut erazi tamamiye- | ti mülkiyesindeki statü-guoda her hangi bir değişiklik vücude getir- mek ve yahut alâkadar bulunduk- ları takdirde her hangi bir değişiklik vücude getirilmesini görmek husu- sunda her türlü arzuyu reddeder- ler, bu mıntakada her iki tarafın hus kük ve menafline hürmet etmeyi taahhüt eylerler ve bu beyanname- nin takviyesini hedef tuttuğu iyi mü- nasebetleri haleldar eğebilecek her türlü faaliyeti boşa çıkarmak için en iyi ogayretlerini sarfetmeyi tekarrür ettirirler, Y Bu . beyanname, sulh menafiine hizmet, etmeyi istihdaf eylemekledir ve hiç bir başka devlete Karşı müte- veccih değildir. Ayni zamanda Romada 31 köne nucvvelde İngiliz büyük elçisi ile İtalya dış işleri bakanı arasında iş- ati edilen notsların metni de neşre- dilmiştir. Bu notalarda M. Ciano İtalyanın alâkadarlığı takdirinde, hâ“ len İspanyaya ait erazilerin tamâa- miyeti mülkiyesinin masun kalâca- ğını ve hiç bir şerait altında değis- miyeceğini teyit eylemektedir. ALMAN MAHAFİLİ İHTİYATLI Berlin 3 (A.A.) — Diplomatik ma- hafil, İngiliz - İtalyan anlaşmasına karşı ihtiyatlı davranmakta, fakat bu anlaşmayı müsait bir şekilde karşı- Jamaktadır. Muamele vergisi Sınai müesseseler bilâistisna vergiyi verecekler Ankara 3 (Telefon) —Kuvvel muhar- rikesi beş beygir kuvvetinden ve amele adedi 10 kişiden az olsa dahi muamele vergisine tabi» tutulacak imelâthane ve fabrikalar arasında çorab imalâtheanelerinin dahil olub olmadığı hususunda tereddüde dü- şülmekteydi. Maliye vekâleti bu hu- susta vilâyeti gönderdiği bir ta- mimde sinai müesseselerin vergiye tabiiyet veya vergiden muafiyeti ba- kımından fabrika ve imalâthane di- ye ikiye aynlamıyacağı bildirilmiş ve sınai müessese vasfını haiz bulunan ipek, ipek (mensucat ve ipek çorap imal eden mü. eseselerin de muamele vergisine tabi tutulması : lâzımgeleceğini bil- dirmiştir, Talebe be pasoları Tramvaylarda tenzilât marttan itibaren tatbik edilecek Lise ve üniversite talebelerinin tram- vaylarda tenzilâtlı bir tarifeye tâbi tu- tulacakları hakkında Nafıa vekili Ali Çetinkayanm müjdesini dün yazmış- tık. Vekâlet yaş kaydını kaldırarak mektepten alacağı bir vesika İle tale- be olduğunu'isbat eden liseli veya üni- versiteli her gence talebe pasosu verii- mesi hususunda şirketle anlaşmıştır, Şirket iki ay içinde talebe pasolarını hazırlayacak vermarttan itibaren ten- yilâtın tatbikine geçecektir. Talebe için fiatler birinci mevki 5, ikinci mevki yüz para olacaktır. Tahranda 400 kişilik bir ziyafet Tahran 3 (A.A.) — Pars ajansı bildiriyor: Yılbaşı “gecesi, Türk he- yeli reisi Cemal Hüsnü, ikametgâ- hmda muhteşem bir ziyafet vermiş- tir. Bu ziyafette İran hükümeti Azası, mebuslar, elçiler heyeti ve hükümet merkezi mümtaz zevati olmak üzere dört yüze yakın davetli hazır bulun- muştur. Süyare, sabahın saat yedi- sine kadar devam etmiştir. Be'çika kralı Kongoya gidecek Brüksel 3 (AA) — Le Soir gaze- Trakyada nehirler dondu | Çocuklar bir taraftan karşı tarafâ geçiyorlar Edirne 3 (Akşam) — Burada şid- detli soğuklar başladı. Üç günden beri hararet derecesi sıfırın altında ona ka- dar düşmüştür. Meriç, Tunca ve Ar- da nehirlerinin bazı kısımları donmuş, beş santim kalınlığında bir buz taba- kasile örtülmüştür. Çocuklar nehirle- rin donmuş kısımları üzerinde kızak yapmakta ve kolaylıkla karşıdan kar- şıya geçmektedirler, ERZİNCANDA SOĞUKLAR Erzincan 3 (Akşam) — Burada mis- ii görülmemiş soğuklar ve kar firta- naları devam ediyor. Fırtına yüzünden iki hafta evvelden beri İstanbul pos- tası gelmemiştir. İSTANBULDA HAVA ISINDI Bir kaç günden beri şehrimizde kü- ru bir soğuk hüküm #ürüyordu, termo- metre sıfırdan aşağı 7 dereceye kadar inmişti. Dün hava lodoslamış, ortalık bir parça ısınmıştır: Dün sabah ter- | memetre 3, öğle vakti 8 derece idi, Ge- ği işik vii .Nehre yuvarlandı Suriyede bir otomabil kazasında iki kişi öldü Suriyede feci bir otomobil kazası ol- muştur. Haleb avukatlarından Ahmed! Münir, Cemile adında Halebli Yahudi bir kadınla Trablustan Suriyeye gider- ken otomobil Tel Kelp civarında bir köprüyü geçtiği sırada muvazenesini kaybederek nehire yuvarlanmıştır. Yahudi kadınla şoför derhal ölmüş- tür. Avukat kendini nehire atarak kur- tarmıştır. Edirnede stadyom Vali, lâzım “gelen plânları hazırlattı Edirne 3 (irususi) — Şehrimizde spor işlerine büyük bir alâka gösteril- mektedir. Vali Osman Şehinbaş spo açi Tun inkişafına imkân vermek için bir stadyom yapılmasını lüzumlu -göd-. müş ve plânları hazırlatmıştar. Yedi bin liraya mal olacak olan bu stadyom futbolden başka diğer sporlar için de muhtelif sahaları ihtiva edecek- tir. Stadyomun inşasına yakmda baş- Janıyor. Yugoslav kraliçesi Londraya hareket etti Belgrad 3 (AA) — Valide kröliçe Mari, yanında kral ikinci Piyerin ki- çük kardeşi olduğu halde, bu sabah londraya bareket etmiştir. Küçük pa tahsilini İngilterede yapacak- Mlz şı piyangosu Iki talihli de Balıkesirde bulunuyor - Balikesir (Akşam) “Yübaşı tayyare piyangosunda 500,000 lirülık büyük iktamiyenin iki talihlisi de şehrimizde bulunmaktadır. Belediye tahakkuk kâtibi Nevzat Ozan bir yılbaşı bileti almış ve yarısını ısrar la arkadaşı tahisildar Mehmed Ar- kana vermiştir. Şimdi iki arkadaş 12 bin beş yüzer lira, kazanmış bulu- nuyorlar. Piyango çekildiği sirada Nevsat Mtife olsun diye Nevzat: i — Bana büyük ikramiye çıkarsa buradaki bütün bozaları sokağa dö- ker, şişeleri param parça ederim, de- miş, Tam bu sırada numarasına bü- yük ikramiyenin çıktığım en Belgrad 3 (AA.) — Başbakan M. .Stoyadinoviç, bir kaç gün istirahat akti. re a