4 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

h 195 AKŞAYDAN ? aaa Sokakta oynayan çocuklar Tramvaylara asılan, otomobiller koşan çocuklar, seyrüse- tan halinde... Zavallı şoförler, han- bi tramvay basamağından birdenbi- Pe hangi çocuk otomobilin tam önü- m6 atlıyacak diye korku içinde... Bir Çocuğun, sırt oyun diye, tedbirsizee hareketi bir adamın istikbalini mah- vedebilir. Görünür görünmez kaza derler, fakat bu, hiç görünmiyen, ş kaza... İstanbul gibi büyük, medeni bir #ehirde, çocukların hâlâ işlek cadde- Verde tramvay ve otomobili arkasın- da oynamaları çok garib bir Şey. İstanbulda © senelerdenberi tramvay işliyor, yıllardan beri otomobiller gi- dip geliyor. Bu tarz oyunun sebebi #btidlailik, görmemişlik olmasa ge tek... İstanbulda tramvay ve otomo- bil görmemiş, tramvaya binmemiş Socuk tasavvur etmek güçtür. Av- Füpanın hiç bir şehrinde, hattâ Bal- larda bile, çocukların böyle ka- Tabalık caddelerde oynaşmaları gö- Tülmez, Bumun sebebi, İstanbulun kalaba- “hik yerlerinde çocukların koşması, oy» Maması için hususi yerler, meydan- lar, bahçeler bulunmamasıdır. Ço- <ukların koşmak, oynamak ihtiyacı dünyanın her medeni şehrinde böy- meydanlar yaratmıştır. Bizde bu Yerler olmadığı için, sik apartıman- Jar arasında boğulan çocuklar ken- dilerini caddelere atıyorlar. Bunun sebebi? Polis vasıtasile çocukları tramvay» lata asılmaktan menetmek fayda Vermez. Bir tarafta birini indirirsi- hiz, öle tarafla, on adım ötede baş- kası biner. İstanbulun bütün zata > Memurların tramvay yoluna dizmeli | ki bu hâlin önü alınabilsin. Çocuklara ceza vermeğe de İmkân Yok. Bunum çaresi, tramvaya asılan Şocukların baba veya velilerini cezas | Hiğamlencak tedbir almaktır. O yaş İ çocuklar devletten ziyade alle- | nin otoritesi altındadır. Asıl suçlu, Şocukları üzerinde bu terbiye otori- “sini gösteremiyen, ana babadadır. , Fakat bu gibi şeylerin asıl çare- Sİ. sebebi kökünden izale etmektir. Bu da, çocukları caddelerde âyna- | maklan kurtarmak için onlara baş- Ka oyun yeri göstermektir. Şüpheli bir öüm Haheloğlunda bir Kiliseye aid harap bir evde oturan 45 yaşlarında Tiryaki- Yan adında bir adam evinde ölü ola- Tak bulunmuştur. Gelen doktor ölümü #üpheli görmüştür. Bunun Üzerine ce- sed morga kaldırılmıştır. Beşiktaşta bir evin © bacası tutuştu Beşiktaşta Spor caddesinde'bay Ah- Med İsminde bir zatın evinin bacası tu- tuşmuşsa da söndürülmüştür. “ Arabacı Yusuf yaralandı Üsküdarda Yusut adında bir ara baci dün arabasını hızla sürerek is- kele Caddesinden geçerken hayvanın Ayağı kayarak düşmüştür. O sırada Yusuf da arabadan yuvarlanmış ve hayvanın altına düşmüştür. Karnın- ii Ve başından ağır yaralanan Yu: bastaneye kaldırıl: > Çok garip yaratılışlı bu bizim cuk bay Amca, : < | İşmen 3 o | de çalışmaktan menedilecekler ve ken- tap İ Sanatoryom Yatak sayısı üç yüze çıkarılacak Heybeliadadaki verem sanatoryomu ilk önce 30 yatak olarak tesis edilmiş- ti. Sıhhiye vekâleti, her sene bütçesine koyduğu tahsisat ile müessesenin yar tak sayısını tedrici surette yükseltmiş» tir. Şimdi sanatoryomda 160 yatak var- dır. Ancak bu 160 yatak da ihtiyaca kâ- fi görülemiyor. Heybeli sanatoryomun- da yatan hastalar, diğer hastalardan fazla ihtimamlı bir bakıma, bilhassa besleyici gıdlara ihtiyaç gösterdiklerin- den burası, ayni miktarda yatağı bu- lunan diğer bir hastaneden daha mas- raflı olarak idare ediliyor. Bu yüzden yatak sayısını, arttırmak güç olmakla beraber Sıhhiye vekâleti sanatoryom- daki yatak sayısını üç yüze çıkarmağa karar vermiştir. Vekâlet, bu seneki bütçesinin esa5- larını henüz tamamile hazırlamamıştır. Fakat müracaat eden hastaların mik- tarı günden güne fazlalaştığından bu sene yeni yatakların ilâve edileceği mu- Hhakkak görülüyor. Hizmetçiler Belediye yeniden araştırma yapmağa karar verdi Evlerde ve hususi müesseselerde ça- | aşan hizmetçi, süt nine, uşak, şoför, | ahçı gibi müstahdemler hakkında be- | lediye bir tallmatname yapmıştı. “Bu | talimatnameye göre bu kabil işçilerin ! sıhhi muayeneleri yapılacak, ahlâki vaz! ziyetleri polis tahkikatından geçirilecek ve bundan sonra ellerine birer hüviyet | vesikası verilecekti. Bu veşikayı göste- | remiyenler bu işlerde çalışmıyacak- Jardı, İ Bu usul konduktan sonra bunlar bis ret birer muayeneden geçirilmiş ve el- lerine hüviyet vesikaları verilmişti, Fa- kat son zamanlârda belediye müstah- demin müdürlüğünde görülen bazı yol- suzluklar üzerine bu işe memur olan- ların bu işi lâyıkile görmedikleri, bu işin iyice takip edilemediği anlaşılmış- tar, Belediye bu işi yeniden tanzim et- meğe karar vermiştir. Yakında yapıla | cak araştırma ile sıhhiye ahlâki vazi- yeti tesbit edilmiyen kimseler bu işler- dilerinnden para cezası alınacaktır, iii Silâhları kırmak istemiş | | Haydarpaşa lisesi talebesinden bir kaç genç mektep tatilini avla geçirmek; istemişler ve Anadoluhisarına gitmiş- terdir, Burada Kemaleddin adında biri ken- dilerinin önüne çıkmış; — Bu arazide avlanamazsınız.. diye- yek gençlerin ellerinden silâtilarını al miş ve yere vurarak kırmak istemiştir. Bu sırada silâhlardan biri patlamış, çi kan kurşun Kemaleddinin pardesüsü- nü delmiş ve yanında bulunan Musa Adında bir ameleyi yaralamıştır. Polis tahkikat Yapıyor; .. Arasıra, hava alsın diye şöyle tren! | yoluna, deniz kenarına çıkarıyorum. ,. İ yor mu, heyecanından kabına sığmı- | ruhusseziyorum!... Fekliğ EYİ Gl KİNÇ Okadar yag ro ia YL İDİ) İri hd 2 etli fr ŞEHİR HABERLERİ Bu nasıl şaka? Genç kızın yüzünü jiletle kesmiş! Eminönü polis merkezine yüzü kan içinde 22 yaşlarında Mari adında genç bir kız gelmiştir. Mari; — Akrabamdan Kirkor adında bir delikanlı vardır. Dün gece hep beraber oturmuş şakalaşıyorduk. Bir aralık şa- ka yaparken Kirkor elindeki jiletle yü- zümü kesti. Demiştir. Bunun üzerine Kirkor ya- kalanmış, yüzü jiletle birkaç yerinden kesilen genç kız hastaneye kaldırılmış- tır, Yağları kontrol Son talimatnamenin tatbik edilmesine başlandı Belediye, halkın kullandığı yağlar için bir talimatname hazırlamıştı. Bu tallmatnameye göre karışık yağ satan- Jar yağların Üzerine mahlüt olduğuna dair bir etiket koyacaklardır. Şehir meclisi talimatnameyi müzakere eder» ken halka karışık yağ yeğirmenin şid- detle aleyhinde bulunmuş ve talimat- hamede, karışık yağ yapılmasına mü- said görünen maddeleri kaldırmış, ka- rışık yağ yapılıp satılmasını yasak et- mişti, Şehir meclisinin verdiği bu karar üzerine yağ yapılıp satılan yerlerin kontrol edilmesine başlanmıştır. İma- lâthanelerden ve satıcı dükkânlardan nümuneler alınarak Fatihteki belediye kimyahanesinde tahlil ettirilmektedir. Talimatnamenin tamamile tatbiki için belediye yeni bir takip teşkilâtı yapa caktır. Şüpheli ölüm Karamana 3 saat mesafede Kızık kö- | yünde bir ölüm hâdisesi olmuştur. : Sıddıka adlı bir kadınla ayn! köy- den Mehmed arasında kavga olmuş, aradan 2 gün geçtikten sonra Sıddıka ölmüştür. ; Bu ölüm şüpheli görüldüğü için Meh- med yakalanarak adliyeye teslim edil- miştir. Tahkikat devam etmektedir. Bir tramvay yolda birine çarptı, yaralanmasına sebep oldu 2 numaralı Edirnekapı - Sirkeci tramvayı dün Beyazıdda 5$ yaşında Hüseyin adında bir adama çarpmıştır. Hüseyin ehemmiyetli surette yaralan- tvış hastaneye kaldırılmıştır. Kazayı yapan vatman yakalanmıştır. ———— ————— FOTOGRAF TAHLİLLERİ! adı altında yeni ve çok güzel bir Karikatür serisini neşre başlıyacağız . Bir tren, yahut bir vapur görmü- Ilk mektepler Yeni programın tatbiki iyi netice veriyor İlk mekteplerde yeni müfredat prog- ramı üç aydanberi tatbik ediliyor. Bu Üç ay sonunda yapılan yoklameların neticelerine aid not karneleri talebeye dağıtılmıştır. Yoklamaların neticeleri mektep idarelerinden ve her mıntaka müfettişleri tarafından Maarif müdür- Tüğüne bildirilmiştir. Bu seneki ilk yok- Jamaların neticesi, geçen seneki yokla- ımalardan daha iyidir. Bu da yeni mütfre. dat programının ilk mekteplerdeki ders verme şeklini kolaylaştırdığını ve ta- Jebeden alınarı neticelerin daha verim» Mi olduğunu göstermiştir. Bu seneki müfredat programında ilk mekleplerin ilk sınıfına kaydedilen ta» lebe için tatbik edilen (kelime usulü) çocuğu hemen hemen bir ay içinde o- kumgğa alıştırmaktadır. Bu usulün verdiği bu ilk netice ile kelime usulü- nün gelecek yıllarda da tatbikine de- vam edilecektir. İlk mektep müfredat programının bu sene sonunda verdiği tecrübelerden sonra gelecek yıl için hangi noktala- rında tadilât yapılacağı kararlaştırıla-| caktır. Tavuklar imamı! Bu söze kızmış, kavga birdenbire büyüdü Aksarayda Şakir ağa sokağında otu» ran Ahmed dün kaybolan tavuklarını ararken komşusundan Cebbarla kavga" ya tutuşmuştur. Bir aralık Cebbar, Ah- mede: — Tavuklar imamı,. demiştir. Ahmed buna Kızmış, kavga büyümüştür. Niha- yet Cebbar Ahmedi bıçakla birkaç ye- rinden yaralamıştır. Cebbar yakalan muş, Ahmed Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. Türkiye tıp encümeninin toplantısı Türkiye tıp encilmeni birinci kânun- Otuzuncu çarşamba günü profesör Fah- reddin Kerim Gökayın başkanlığında toplanmıştır. Prolesör Nazım Şakir uzvi ve ruhi epilepsi vakalarında kuduz aşısı ile a- linan iyi neticeleri tebliğ etmiştir. Pro- fesör Hulusi Behçet bazi Dermik vaka- larının dahi iyi neticeler aldığını pro- fesör Fahreddin Kerim bir erken bu- nama vakasında gördüğünü hülâsa ve saralılarda . aldıkları neticeleri söyledi. Profesör Neşet Ömer irdelap reti- küloendotelid şubesinin hypuplasie- sinden İbaret çocuklarda nadir görü- len. splenohepetomegaliden - ibaret yanchir hastalığı .üzerinde tebliğde bulunmuştur. Profesör Lütfü bu has-, talığın nedreti üzerinde. teşrihi ma- razi tedkikatını söylemiştir. Profesör Kemal Hüseyin *tifos “has- talığı üzerinde tavşanın üzerinde yap- tağı tecrübeleri tebliğ etmiştir. Gelecek toplantı on üç ikinci kânun çarşamba günü yapılacaktır. Bu top- lantıda profesör Nissen güneş içindeki mihanhiki maniaların kan cevelâm Üzerindeki tesiri hakkında tebliğde bulunacaktır. . Ben bu çocukta bir mütefennin | * B.A. — Hayır, bu olsa olsa, bir dip- Jomat ruhudur... vi Ğ ie. dalakiçumı MEAMMlekerğ idi Mel avm 4 ağ aükliçei lbakeyö ye KİNA ede, bozukluk göstermiyen | Yeni çocuğun yemişleri.. Halk bilgisi dergisinde çalışan bir dostum halk tedkikleri yapıyor. Halk masallarını. halk bilmecelerini, halk eğlencelerini, halk tekerlemelerini topluyor. Bu arada eski çocuk ye- mişlerini de tesbit etmiş. Eskiden mektebe giden çocukların yemişleri.. leblebi, leblebi unu, leble- bi helvası, macun şekeri, sulu ma- cun, elma şekeri, kabak çekirdeği. Mektebe giderken hangimiz cebi- mizde kocaman - bir kese kâğıdı leb- lebi unu götürmezdik. Mekteplen dönerken üzeri kıpkırmızı elma şe- kerine, horoz şekerine ne kadar içi- miz giderdi. Lâkin bugünkü asri çocuğun mek- tep yemişleri büsbütün başka.. Elma şekerinin yerini, frigo deni- len buzlu çikolatalar kaptı., macun- ların yerini Amerikan çikletleri aldı, Artık horoz şekerleri, bin bir renk kâğıtlara sarılan uzun macun Şe kerleri, elma şekerleri tarihe karış- fı... Hele o urun macun Şekerleri... Düşünüyorum da, ne zevkle bum- ları emerdik... Bu macun şekerlerini emmenin de bir usulü ve erkânı var- dı. Uzun macun şekerini ağsnusa sokup uzata uzata çekeceksiniz. Böy- lece emile emile macun şekeri ince lecek, incelerek ve nihayet bite çek... Ve yanınızda macun şekeri ol Miyan arkadaşlarınızı bu suretle im- rTendireceksiniz, yutkunduracaksınız. Çocukluğumuzda bu kadar bayık dığımız meşhur macun şekerini bu- günün asri küçüklerine sorunuz... Macunun yenilip yenilmediğini bile bilmez. Onların yerine yeni ve asri yemişler hakkında size uzun uzun mulümat verirler. Yemişler âdeta edebiyat adamları na benzedi. Onların da yeni nesil leri, eski nesilleri, klâsikleri var... i Eeblebiler, kabak çekirdekleri, fıs- ! tuklar, elma şekerleri, Abdülhak Hâ- midler, Halid Ziyalar, Cenab Şeha- beddinler gibi eski nesil, yahut bun- lar yemişlerin edebiyatı cedidesi, Frigolar, çikletler İse: «Dan, dan, dan.» İ . «Baş aşağı duvara saplanı sAyak parmaklarınla..» «Topla yıldızları.» Tarzında şiirler yazan yeni moda, yeni nesil şairlerini andırıyor... H.F, İ antares | — İstiklal lisesi mezunlari İstiklâl lisesi mezunlar cemiyeti dün | Eminönü Halkevi konferans salonunda yılık kongresin! yapmıştır. Yeni idare heyetine Şeref, Semiha, Şeref Acar, Mustafa Niyazi, Nusret Sefa, Mümlas Zeki, Fikri, seçilmişlerdir, Ayrıca mü- rakabe heyetine de Fetanet Hâlis, Ul vi seçilmişlerdir. Birgenç kız iki kişyi yara'adı Beykozda Fatma isminde bir genç kış kom$ularıridan Kadriyeyi ve Hikmet is» minde bir delikanlıyı yaralamıştır, Fatma yakalanmıştır. Kavganın 38- bebi anlaşılmamıştır. Bir genç kız kömürden çıkan gazla zehirlendi Kadıköyünde Osmanağa mahallesi de oturan Cemile isminde bir genç kız dün evde mangal yakmıştır. Mangal dan çıkan gazlar genç kızı zehirlemiş- tir. Bereket versin ki, vaktinde yetişli. miş ve genç kiz hastaneye kaldırılmuş- tır.