14 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

14 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

ânunusani 1937 Haftalık piyasa Ihracat faaliyeti iyi geçti. Fakat vapur meselesinden şikâyetler devam ediyor Bu hafta, ihracat mu: eri iyi | geçmiştir. Fakat ihracat tacirlerinin | Yapur mesel olan devam etmiştir. Denizyollaorı idi İ 8i, nakliye işine bir çare bulmak için | tedkikler yapmaktadır. Şimdiye kadar yapılan tedkikler- den beynelmilel nakliye tarifelerinin arttığı, bazı vapurların İstanbul li- Manına uğramadığı anlaşılmıştır. Ne- İlce itibarile bir tonaj buhranı mey- dana, gelmiştir. Vapurculuk işlerile alâkadar: bir | #at, buhranın sebeplerini şu suretle | izah ediyor: — Bazı vapur kumpanyaları, V& Purlarını askeri nakliyata tahsis et- mişlerdi. Buna esbep te İspanya mu» İ 'harebeleridir. Bundan başka, İspan- ya sularında ve Cebelüttarıktan ge- çen vapurlar, gerek Madrid hükü- Meti ve gerekse general Franko hü- kümeti tarafından muayeneye tabi tutulmaktadır, Bu da Akdenizdeki emniyeti bozmaktadır. Bu yüzden navlunlar artmıştır. İHRACAT MADDELERİMİZİN VAZİYETİ i Buğday — Son günlerde yumuşak buğday üzerine hararetli muameleler gene artmıştır. Alman firmaları ta- rafından mübayaata devam edilmek- tedir. Buğday tacirlerinin söylediği- ne göre, hiç bir sene, Türkiyenin Al manyaya bu kadar buğday sattığı görülmemiştir. Türkiye - Almanya arasındaki ti- caret anlaşması, klering esası Üzeri- ne kurulduğu için, Almanya bizden aldığı buğdaylara döviz yerine mal veriyor, Esasen dışarıya döviz çıkara- mıyan Almanya için, en uygun buğ- day alınacak yer Türkiye olmuştur. Bu zaruretten başka, Ziraat banka- #inın yumuşak buğdaylarınm evsaf #tibarile bu satışlara tesir ettiğine şüphe yoktur. i -Tiftik — Piyasada alıcı olarak yal- hız Sovyet ticaret mümessilliği kal- mıştır. Bu hafta içinde 145 kuruştan mal almışlardır. İngiliz firmaların- dan yeni talepler başlıyacağı ümit edi- HUyor. Maamafih, bu sene tiftik pi- yasası için düşünülecek bir şey kal- mamıştır. Mahsulün yarısından faz- Jası satılmıştır. Tütün — Piyasada esaslı bir deği- giklik yoktur, Polonya tütün inhi- sarı mübayaata devam etmektedir. Yakında Pransız rejisinin tekrar tü- tün alacağından bahsediliyor, Afyon — Bu bafta içinde, uyuştu- rYacu maddeler inMisarı tarafından Hollandaya bir kimdar afyon satık mıştır. Diğer. taraftan, inhisar idaresi pi- yasadan da 25 sandık kadar sfyon almıştır. Bu hareketler, pek durgun olan afyon piyasasında büyük bir alâ- ka ve memnuniyet uyandırmıştır. e Aydın (Akşam) — Aydında Adana fdâketzedeleri menfaatine Fındık — Son günlerde Fransaya lar başlamıştır. Alman firmaları dan yakında tekrar mübayaata anacağından ( bahsedilmektedir. Yukanda tlftik meselesinde bah- settiğimiz gibi, fındık satışları da s©- ne için çok iyi geçmiştir. Ticaret bo tarafından son çıkarılan İs- tatistiklere göre, şehrimizde fındık stoku kalmamıştır. Yumurta — Mevsim münasebeti- le, her sene olduğu gibi, bu sene de yumurta ticareti durgun bir devre geçirniektedir. Vakıa Türkiye - İtal- ya ticaret anlaşması, yumurta tacir- lerimize büyük bir ümit vermiştir. Fa- | kat anlaşma metni, henüz alâkadar dairelere gelmediği için, ümit edilen neticeler de'tahakkuk etmemiştir. Yumurta tacirleri, İspünya pazarı- nı kaybettikten sonra yeni pazarlar aramağa mecbur olmuşlardı. Alman firmaları ile anlaşmak kabil olama- mıştı. Almanlar, yumurtalarımıza karşı pek aşağı fistler vermişlerdi. Son günlerde, Çekoslovakyaya ya- pılan yumurta ihracatından da iyi neticeler almamamıştır. Yaş meyva ticareti — Bu hafta el- ma ve portakal satışları iyi geç- miştir, Romanya yolile Almanyaya 2,000 sandık kadar porlakal gönderii- miştir. Elma ihracatı pek ehemmiyetli de- recede değildir. En ziyade Rize elma" ları satılmaktadır. Mersin yolile Su- riye ve Mısıra Niğde elmaları gör derilmektedir. Mısırdan €n. ziyade Amasya elması istenilmektedir. Fa kat Amasyada elma mahsulü pek ağ olduğu için, dış piyasalardan yapılan istekleri tatmin etmek kabil olama- mıştır, — H. A. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Kurtuluş caddesinde Nec» det, Taksim: Nizameddin, Beyoğ- iu: Kanzuk, Yenişehirde Baro- nakyan, Boslanbaşında İtimad, Galata: İsmet, Kasımpaşa: Va- sıf, Hasköy: Halıcıoğlunda Bar- but, Eminönü: Agop Minasyan, Heybeliada: Halk, Büyükada: Halk, Fatih: Hamdi, Karagüm- rilk: Ahmed Suad, Bakırköy: 1s- tepan, Sarıyer: Asaf, Tarabya, Yeniköy, Emirgân, Rumelihisarın- daki eczaneler, Aksaray: Ethem Pertev, Beşiktaş: Vidin, Kadıköy: Pazaryolunda Rifat Muhtar, Mo- dada Alâeddin, Üsküdar: Mer- kez, Fener: Emilyadi, Beyazıd: Kumkapıda Belkis, Küçükpazer: Hasan Hulüsi, Samatya; Yediku- lede Teofilos, Alemdar: Divanyo- Tunda Esad, Şehremini: Topkapı- da Nâzım. büyük bir ba- lo verilmiş, sabaha kadar eğlenilmiştir. Baloda, Aydının güzide ve yüksek si- maları büfede vazife alarak çalışmışlardır. 500 lira hasılat elde edilmiştir. Re- simierimiz baloda dans edenleri ve büfede vazife alan güzideleri gösteriyor. «çi KARİ 'TUPLARI: Bir çıkmazın hali anahmed civarında Cankurta- allesinde Yeni Saraçhane çık mazında oturan bir okuyucumuz ya" İ sayor: Belediyenin * Köpekleri imha için temizlik memurlarının nezareti altın- da bir teşkilâtivücude getireceğini gü- zetenizde okuduk. Bu tedi di, k yok. Yalnız temizlik memurlarının bu işe başlamazdan evvel bir defa Ye- ni Saraçhane çıkmazını ziyaret etme- lerini rica ederiz. Bizler, kaldırımı sokaklardan çoktan vazgeçtik. Fakat hiç olmazsa sokağımızın temizliğine bir bakılsa, Evlerimize gitmek için bu çıkmaz- dan geçerken Üiz boyuna kadar süp- rüntüler ve çirkef sularından geçiyo- ruz. Fakatiş bununis bitse gene iyi... Evlerimize başımızdan aşağı bu- aşık suyu yemeden gidebilsek bize ne mutlu... Gaib aranıyor Üç sene evvel ölen yüzbaşılıktan mütekait İnebolulu Cemilin kızları Emine ve Leylânın hayatta olup ol- madıklarını ve nerede oturduklarını bilenlerni insaniyet namına âtideki SARAY ve BAB Tefrik. 1903 ihtilâli, Selânikte patlıyan bombalar Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur. Sah'fe TI LÂLİNİN İÇ YÜZÜ a No. 813 ve Osmanlı bankasının uçurulması Babıâli Bulgar hükümetinin depo- larından komitecilere silâh ve bom- ba verilmek, komitelerin hududdan geçmelerine iğmaz eylemek suretile komiteye gösterdiği yardımları dev- letler nezdinde protesto etti. Fransa, Rusya, Avusturya Bulgar hükümetini intibaha davet ettiler. Bulgaristan tabilyet vazifesini lâyi- kile ifa ettiği yolunda öledenberi iti- yad ettiği beylik cevaplar vererek bildiğinden şaşmağı, Umumi müfettiş Hüseyin Hilmi paşa 8 kânunuecvvel 1902 de Selânik- te işe başlamıştı. Rumeliye getirilen Belçikalı ve İs- veçli zabitler de polis ve jandarmanın tensikini ele almışlardı Hüseyin Hilmi paşa bir taraftan iğ- tişaşın teskini ile, diğer taraftan «l- dığı talimatın ve padişahın kabul et- tiği Viyana programının ıslahata da- ir hükümlerini tatbik ile uğraşıyor- adrese malümat vermeleri rica olunur, | du. Kadıköy Recaizade sokağında 37/1 de oturan Hayriye. BULMACAMIZ sr? e 0 16 SOLDAN SAĞA: ——— 1 — Kuzunun büşüğü (5) Kudur- muş (4) a 2 — Avuç içi (3) Kasâbın sattığı (2) Yama (2) 3 — Kanun (4) Zahire (5) 4 — Minare tepesi (4) Mükemmel (3) 5 — Bir nevi balık (7) Sanat (2) 6 — Her zaman (5) 7 — Bir isim (5) zaman (2) 8 — Bir isim (3) Nida (2) 9 — Asker evi (5) 10 — Bir isim (6). YUKARDAN AŞAĞI : —— 1 — Tasa (5) Şark vilâyetlerimizden biri (4) 2 — İşleme (3) Nota (2) 3 — Memnu (5) sız, siz, sız> gibi (2) 4 — Dolu (5) Nida (2) 5 — Sual (2) İşaret, iz (5) 6 — Meşk, vazife (6) Edat (2) 7 — Öcü, korkuluk (5) g — Öyle, aynen, öteki gibi (4) Çirt, benzer (2) 9 — Her şeye fikir söyleyen (5) No- ta (2) 10 — Çalışkan hayvan (7) GEÇEN BULMACANIN HALLİ: emma Soldan sağa: 1 - Köfte - Mayi, 2 - Tay, 3 - Yağma - Raci, 4 - Mi - Etek- lik, 5 - Atalet, 6 - Tere, 7 - Pirzola - İz, 8 - Aşk, 9 -Zaptetmek, 10 -Un- İtaat, Yukardan aşağı: 1 - Kıyma - Pazu, 2 - Alt - An, 3 - Akrep, 4 - Temel - Ti, 5-Ate- Et, 6-Et-lâta,7- Mark. Taşma, 8 - Ayal - Ket, 9 - Cimri, 10 - İlik - Eza. 15,000 liraya | satılık apartıman Kurtuluş tramvay caddesi Üze- rinde ve durak yerinde altışar odalı üç ve Üçer odalı Üç yani al- tı dnireyi ve altında bir dükkân muhteyi güneşli, havadar iyi bir apartıman on beş bin liraya satı- lıktır. (Akşam) ilân memurtuğu- na müracaat. Telefon 24240 sfayda- Kosova vilâyetinde Arnavutlar 1sla- hat programının hafif maddelerini bile kabul etmek istemiyorlardı. Üç, dört bin Armavut İpek, Yakova taraflarında toplanmışlardı; Metro- viçeyi tutmak fstiyorlardı. Askerlerle bir müsademede arada bir çok mak- tüller, mecruhlar olmuştu. Viyana ve Petersburg kabineleri diğer Avrupa devletlerinin siyasi, Balkan hükümetlerinin silâh ile mü- dahalelerinden endişeye odüstüler. Avusturya ve Rusya elçileri hükümet- lerinin emrile “Babıâliye şu tebliğde bulundular: (1) (Avusturya ve Macaristan ile Rus- ya Bulgaristanı dürüst bir durumda tutmağı deruhde eylemiş olmalarile padişahtan da politikasının ciddiye- tini ispat edecek fiiliyatta bulunması- ri istemekte kendilerini haklı bulu- yorlar, Bu fiiliyat şu iki noktada te- celli elmelidir: ref'i; - 2 — Islahatın elddi ve kavi bir su- rette tatbiki, Babtâli taahhüdlerini Ha etmediği takdirde Osmanlı hükümeti tehlike- ler karşısında kalacaktır.) «20 nisan 1908». Yakova ve İpekte Arnavutlar niha- yet mutavaat gösterdiler; asker kuv- veli bu iki kasabaya girdi; ancak dağ- larda Arnavutlar itaatsizliklerine de- vam ettiler. Islahat ta yürüyebilecek bir isti- dat gösteremiyordu. 1902 kış aylarında bir derece yatış- mış olan Bulgar ihtilâli 1903 ilkbaha- rında bir sene evvelkiden daha gid- detle Mekedonyayı kan ve ateş için- de bıraktı. Bu defa ihtilâlin başında rakibleri- nin muvaffakıyetsizliklerinden hız alan Boris Şarafof bulunuyordu. On senedenberi Makedonya (Bulgarları (ya hüriyet, ya ölüm!) davasına kı- yam için kâfi derecede hazırlanmış- lardı. 1903 kânunusanisinin ikisinden dördüne kadar üç gün devam etmek üzere Selânikte bir ihtilâl kongresi aktedildi. Bu kongreye İvan Garva- nof - Paniça tarafından Sofvada öl- dürülmüştür - riyaset etti. Kânunu- saninin üçüncü günü ictimaında kongre ihtilâl kararını verdi. Martta Kotse Delçef Dırama yanın- da Ankistada demiryolu üzerindeki köprüyü dinamitle uçurdu, Biraz son- ra Çernöpeyef ile Mitro Delçef ku- mandalarında iki kalabalık çete Av- rethisarı taraflarında Türk köylerini, karakolları bastılar, bulundu. Kongrede ihtilâlin, tam ayaklar- ya bırakılmasına karar verildi, riyaset ettiği bu kongrede komite mü- fetişi sıfatile Boris Carafof da hanır manın mahsulün idrakinden sonra- Gruef ve Sarafof ile Lozançeflen mürekkeb üç kişilik bir «erkânıharp heyeti» ayrıldı. Bunların verecekleri kararlar komitece emir mahiyetinde sayılacaktı Kongrede hazır bulummıyan reis- lerden Pere Toşef, Matof, Petrof gel- dikleri vakit umumi karargâhta Tey sahibi olacaklardı. Sarafof ve Delçef tarafından kendilerine lüzumu ka- dar dinamit tedarik edilen çoğu Köp- rülülü komite fedaileri - on sekizden yirmi dokuz yaşına kadar gençler - Selânik limanında Mesajeri Maritim Kumpanyasının Guadelkivir vapuru- nu've Selânikteki Osmantı bankası binasını dinamitle uçurmağa teşeb- büs ettiler, Komiteciler banka binasmn karşı- sında bir dükkân kiralamıslar, aylar- ca kimse farkına varmadan bu dük- kânın altından bankava bir tünel kazmışlardı. Çıkarılan topraklar ko- miteciler tarafından gazete kâğılla- rına paket şeklinde sarılarak, kese köşesinden ilerilemeğe bas'ayınea, bir çöküntü ve binanm Tâğım terliba- tanda bir bozukluk olmus. benka ida- resince bunun sebebi araşlınimağa başlanmıştı. Diğer taraftan garib bir hal daha görülmüştü: Lâğım yolları etrafındaki kazma gü- rültülerinden ürken fareler civarda- tulmak için Miğım yollarıma bakıp bunları ıslaha karar vermisti. Banka ve otel idarelerince yapılan araşlırmalar onelicesinde veraltında çalışan Bulgarların bir gün fare ka- rağmen ? evvele almak lizım geldiğine Kap vermişti. Bu sebeple idi ki banka binası bom- ba ile tamamile harab olmaktan kur- tulabilmişti. Vi Nisanın yirmi sekizinde genç ko- mitecilerden Pavel Satef komite mer- kezinden aldığı on bir kiloeram meli- Titi Selânik gümrüğünden esyası ara- sında geçirmeğe muvaffak oldu! Fransız vapuruna bindi. Kamarasına yerleştiktön sonra gemis muvafık bir yer aradi! Makinelerin yanında Gemi hereket edince ağımdaki siga- ra ile fitili ateşledi ve buradan $a- vuştar, | İnfâk müfhis oldu, Timan san- dalları imdâda kostu Ye'ewlar ara- sında Pavel Şatef de kurtarıldı. O gün fednilerin relsi Yordan Yor- danof dükkânın içinden bankaya açılan tünele girdi. Fedailerden birisi aksama doğru gaz deposunâ giderek burasını dina- mitledi. Şehir karanlık içind: kalın- ca fedailerden diğer biri rıhtım bo- yundaki Elhamra tivaftrosuna bom- basını bıraktı. Ahaliye: — Çabuk kaçın! Şimdi tiyâtro uça- (1) Victor Börerd: La sövoletien turgue, —