14 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sebile. z mmm mam aa — AKŞAM M Kânunusani 1937 Son dakika Asiler Valenciayı bombardıman ettiler Şehir bombardımandan'çok müteessir olmuş, limandaki Sal nk 14 — Asi harp gemileri, dün fevkalâde bir fanliyet göstermişler Val imani topa. tutmuşlardır.» Bombardıman bir büçük Suut sürmüş imanını askeri tesisatı bombardıman- dan müteessir olmuş, telsiz telgraf is- tasyonu da tahrip edilmiştir. Limanda bulunan birçok gemiler ve vapurlar bombardımandan müteessir olmuslardır. Kabo Martin vapuru bir torpile çarparak batmıştır. Şehirde ölü vapurlar batmıştır ve yaralı miktarı fazladır. AMERİKAN GÖNÜLLÜ KAFİLESİ Paris 14 (Akşam) — Barxselon şeh- rine 80 kişiden mürekkep İk Ameri- kan gönüllü kafilesi muvasalat etmiş- tir. Amerika kongresi, bu gönüllülere cenebi orduda hizmetin memleketleri kanunu tarafından cezalandırılan bir suç teşkil ettiğini söylemiş ve avdete davet etmiştir. General Goering Romaya vardı garda M. Mussolini karşıladı Roma 14 (Akşam) — Prusya baş vekili general Göring, dün akşam re- fikasile birlikte buraya vasıl olmuş ve merasimle karşılanmıştır. İstasyon binası Alman ve İtalyan bayraklarile donanmıştı, Alman nâ- zırı İstasyonda bizzat M. Musolini, hariciye nazırı Kont Ciano ve diğer İtalyan ricali tarafından karşılar? mıştar, General Göring Grenadier müfre- zesini teftiş ettikten sonra Musolini #le beraber, istasyondan çıkarken et- rafta toplanan halk tarafından şid- detle alkışlanmıştır. motör battı Ankarayı ziyareti 6 cesed çıkarıldı, yedi sekiz|Kral Jorj nisanda Atatürkü kişinin akıbeti meçhul Çanakkaleden gelen bir habere göre İngiliz bandıralı Vanduara vapuru, Köstenceye gitmek üzere transit ola- rak Boğazdan geçerken Maydos önünde Hüseyin reisin idaresindeki Ticareti bahri namındaki motöre çarpmış mo- törü batırmıştır, Müsademe şiddetli olmuştur, Motör- de yolcu da vardı. Denize dökülen yol- culardan altısının ölüsü çıkarılmış ve nin süvarisi, mahalli müddetumumi- iikçe tevkif edilmşitir. Gemi, ikinci kaptan ik resinde dün şehrimize gelmiştir. İkin- ci kaplan gazetecilere demiştir ki: — Tam yolla Maydos önlerine geldi- imiz zaman karşıdan bir motörün gel- diğini gördük. Motör bizi görünce ev- velâ yol verdi. Biz de yolmuzu kesme- dik, fakat tam moföre yaklaştığımız 81- rada motör süratini arttırarak önümüz- den geçmek istedi, muvaffak olamadı, baş omuzumuza bindirdi ve derhal su aldı, akıntı da fazla idi, hemen bettı. Motörde eşya çoktu. Bundan başka €$- ya üstünde yirmiden fazla yolcu vardı. Etraftan yetişenlerle beraber ancak 10 kişiyi kurtarbildik. 6 da cesed topladık. Diğerlerinin ne olduğunu bilmiyorum. Bence ölü daha fazladı Toprak kanunu Komisyon me: mesaisini bitirdi, lâyıha vekâletlere verildi Ankara 13 (Hususi) — Sıhhiye vekâ- leti tarafından hazırlanan toprak ka- nununu tedkik etmek üzere Sıhhiye ve- kâletinde muhtelif vekâletler mümes- sillerinin iştirakile teşkil edilen komis- yon mesaisini bitirmiştir. Komisyonun hazırladığı kanun lâyi- hası son defa olarak görülmek ve ayın on beşine kadar meclise verilmek üze- re vekâletlere gönderilmiştir. Kanunun esası, devlete ald topraklar rn köylülere parasız olarak dağıtıl- masıdır, Ankaraya giden gazeteciler bugün geliyorlar Ankara 13 (Telefon) — Türk Basın birliği projesi etrafında görüşmek üze- re buraya gelen yabancı gazete ve ajans mümessilleri bu akşamki tren- le İstanbula hareket ettiler, İstasyon- da matbuat umum müdürü Vedad Ne- dim, basın birliği namma Kütahy- mebusu Naşid Hakkı ve buradaki ga- Çanakkalede Yunan kralının 1 kişi de kurtarılmıştır. Henüz yedi, s€- kiz kiişnin akibeti meçhuldür. Gemi- çi pls. el dair Dair tir »X ui i ziyaret edecek Atina 15 — “Türkiye elçisi Ruşen Eşref bugün başvekil M. Metaksasla uzun bir mülğkatta bulunmuştur. Gazeteler bu znülâkatın Yunan krah Jorjun Ankara söyahati etrafın- da cereyan eltiği ve kralm nisanda "Türkiye cumhu; men ziyaret edeceğini Jar Atatürkü res yazmaktadır- Kış Bütün ı şiddetile her tayafta hükü çan Birkaç gündenberi esen sert şimal rüzgârı dün bir parça hafiflemiştir. Fa-| kat hava elân soğuktur. Dün azami 5i- Câklık 3,5, asgari 1,5 derece idi. Hava | bütün gün kapalı geçmiş, arasıra kar | yağmıştır. Rasathanenin tahminine gö- re hava bugün de kapalı geçecek, rüz- gür şimalden esecektir. Rüzgârlı ve rütubetli havalar yüzün- den şehrimizde nezle ve grip çoğal- sında anjin fazladır. Küçük çocuklar arasında görülen sarılık azalmıştır. Tifo da iki ay evveli- ne nisbetle azalmıştır. Geçen ay için- de beyin tifosuna tutulan ve bu yüz- den ölen bir iki kişiye tesadüf edilmiş- ti. Bu ay bu hastalıktan eser kalma- mıştır. ANADOLUDA SOĞUKLAR Anadoludan gelen haberlere göre her tarafta şiddetli soğuklar hüküm sür- mektedir. Edirne ve şarki Anadoluya çok kar yağmışlır. Bazı yerlerde karın irtifa bir metreyi bulmuştur. Trakyada soğuk şiddetlidir. Yüksek yerlere çok miktarda kar yağmıştır. Orta anadolunun ekser yerlerinde ha- raret sıfırdan aşağı 15-20 derecedir. BALKANLARDA KAR Sofya 13 — Bulgaristanm her tara- fına kar yağıyor. Kar memleketi tama- mile örtmüştür. Sert bir rüzgâr esmek- tedir, Termoetre sıfırdan aşağı 20-25 derecedir. Balkanların ekser yerlerinde şiddetli kar fırtınaları hüküm sürüyor, Vekiller heyeti toplandı Ankara 13 (A.A.) — İcra vekilleri heyeti bugün başvekil İsmet İnönü- nün reisliği altında toplanarak muh- teli işler üzerinde görüşmelerde bu- Junmuş ve bu işlere aid kararlar ver Bu Sabahki Telgraflar | İspanyol Fasında tetkikat Ispanyol komiseri, Ingili. İngiliz ve Fra ve Fransız zabitlerinin her tarafı gezebileceklerini bildirdi Londra 13 « İspanyol Fasında Al manların yerleştikleri hakkındaki ha» »in çok iyi ti h aki teminatı yapmıştır. Diğer ihtilâf berler üzerine İspanyol âli komiseri İn- |, işlerinde yoluna konulacağı umuluyor. giliz ve Fransız konsoloslarına müraca- atla memleketin her tarafım gezebile- ceklerini bildirmistir. İngiliz zabitleri otomobille Fasta bir cevelân yapacak- Jardır. Fransız gazeteleri Almanların, Fran- sanın aldığı tedbirlerderi endişe ede- rek sevkiyatı Fransanın ricat ettiğini söylüyorlar, durdurduğunu yazı- yorlar, bunu azimkârane hareketin ne- ticesi sayıyorlar. Alman gazeteleri ise Şimdi en ziyade İspanya hududların; kontrol işi görüşülüyor. Fransa, kendi hududu da dahil olduğu halde bütün hududların kontrolunu istiyor. Portekiz buna razı olmamaktadır. Mü- zakereler devam ediyor. BİR FRANSIZ GAZETESİNİN İDDİASI Paris 13 (A.A) — Ocuvre gazelesin- de Madam Tabouis, M. Hitlerin general Franko tarafından istenilen 8,000 kişi- Herhalde vaziyette açık bir iyilik var.| yi hangi şartlarla göndereceğini yazı- dır, M. Hitlerin ve Fransanın, İspanya- | yor: 1 — Harekât bir Alman - İtalyan er- kânı harbiyesi tarafından idare edile cektir, 2 — Hitler gençliğinden 300 mua“ Yim tarafmdan yetiştirilecek olan falan şistler kazanılan arazide teşkilât yapa“ caklardır. 3 — Alman gönüllüleri İspanyol Fa- sında idari islâhat yapacaklardır. 4 — İspanyol Fasında Alman - İs- panyol şirketlerine imtiyazlar verile- cektir, 5 — Zaferden $onra sulh tamamiyle avdet edinciye kadar Alman kıtaları İspanyada kalacaklardır. “Nani Conker Cenaze dün merasimle Cebecide şehitliğe defnedildi Ankara 13 (AA) — B. M. meclisi reis vekili ve Gaziantep mebusu Nuri Conkerin cenazesi bugün Nümune hastanesinden kaldırılarak Hacıbay- ram camiine getirilmiş, orada na mazı kılındıktan sonra büyük törenle kaldırılarak Cebecide şehitliğe gö- müşlmüştür. Cenaze merasiminde B. M. meclisi reisi B, Abdülhalik Ren- da, başvekil İsmet İnönü, vekiller, me- buslar, kordiplomstik ve vekâletler ileri ; gelenleri. ve çok kalabalık bir halk hazır bulunmuştur. Başta mu- zika olmak üzere piyade, süvari 8s- tabut bir top nakleditecek m: le. kadar getiril miştir. Başta Atatürkün gönderdiği çelenk olmak-üzere elliyi mütecaviz. Çelenk merhumun “mezarına Konul muştur. ATATÜRKÜN TEŞEKKÜRÜ İstanbul 13 (A.A) — Riyaseticum- hur umumi kâtipliğinden: Aziz arkadaşı Nuri Conkerin ölü- münden dolayı aldıkları taziyet tel- graflarından pek mütehassis olan reisicumhur Atatürk, teşekkürlerinin Anadolu ajansı vasıtasile iletilmesi- ni emir buyurmuşlardır. Romanya sefiri Ankaradan çok iyi intibalarla geldi Romanyanın yeni Ankara sefiri M, “Telemak kendisile görüşen bir gaze- teciye şu beyanatta bulunmuştur: — Ankaradan edindiğim intiba çok mükemmeldir. Bu, sümmettedarik söylenen bir söz değildir. Bir çöl or- tasında böyle güzel . bir şehrin fışkır- masına hayrette kaldım. Derhal anla- dım ki, Ankarayı merkez olarak im hap ve ittihaz eden Atstürkün dö hâsıdır. Ankarada bütün makamat- tan gördüğüm hararetli hüsnü ka- bulden müteşekkirim. Relsicumhur Atatürkün Ankaraya muvasalatımın beşinci günü huzuru- na kabul etmeleri bu büyük memle- ketin Rumen dostluğuna ne kadar €hemmiyet atfettiğini gösterir. Başvekil İsmet İnönünden, ve ev- velden tanıdığım hariciye vekili B. Tevfik Rüştü Arasla hariciye ve- kâleti umumi kâtibi B. Numan Me- nemencioğlundan gördüğüm hüsnü kabulü, hiç bir zaman unutamıyaca- ğm. Bütün ehemmiyetile kaydedeyim ki İsmet İnönü pek müdebbir, pek faal ve Avrupanın en büyük ricalile boy ölçüşecek bir devlet adamıdır. — Ekselâns, Yugoslav - Bulgar paktı hakkında fikriniz nedir? — Romanya hükümeti tarafından bu hususta yapılmış olan resmi be- yalnta bir söz ilâve etmeği zat gör. 5 öirürüm. İngilterede grip tahribat yapıyor Son bir hafta içinde 768 kişi öldü Londra 13 (A.â.) — Grip sak gını İngilterenin 122 büyük şeh- rinde geçen hafta içinde 768 ki- Bu ölüm vakalarından 558 i İn- gilterenin cenubi şarkisinde kay- dedilmiştir. Münhal mebus- luklarapazar günü seçim yapılıyor Eski adliyecilerden Sergis-Karakoç Istanbul mebusluğu için namzetliğini koydu Son zamanlarda, ölüm dolayısile bazı mebusluklar açılmıştır. Bu me- | İ nü seçim yapılacağını haber aldık, İstanbul mebusu iken geçenlerde vefat eden general Şükrü Nailinin ye- rine diğer bir zatı seçmek üzere İs- tanbul müntehibi sanileri önümüz deki pazar günü üniversite konfe- Tans salonunda toplanacaklardır. Seçim hakkında dahiliye vekâletin- den emir gelmesi, namzedlerin de bu akşam bildirilmesi bekleniyor. Uzun müddetlen beri Pariste otu- makta olan eski adliye memurların- dan Sergis Karakoç dahiliye vekâle- tine müracaat ederek, general Şükrü Nailinin vefatı üzerine açık kalan İs- tanbul mebusluğu için namzedliğini koyduğunu bildirmiştir. Dayaktan ölüm mü? Dayaktan öldüğü iddia edilen çocuğun cesedi morga kaldırıldı Adli makamaâta yapılan bir ihbara göre Samatya civarında bulunan mekteplerden birinde talebeden biri başmusllimden yediği şiddetli bir da- yak tesirile hastalanmış ve çocuk dün sabah şiddetli bir baş ağrısı neti- cesinde ölmüştür. Çocuk evvelce mu- ayene edilmiş, fakat «âsarı darb» gö- Ölen çocuğun cesedi morga kaldı- nlmıştır. Şimdi morgun raporu bek- lenmektedir. İstanbul kültür direktörü müfet- tişlerin de bu hususta tahkikat yap- tağını söylemiştir. M. Musolini pilot dip'oması aldı Röma 13 (A.A) — Musolini askeri pilot imtihanını vermiş ve hava müs- teşarı Valet kendisine pilot diploma- busluklar için önümüzdeki pazar gü- | Bayan Afet Cenevrede verdiği kon- ferans ilmi bir hakikati meydana çıkardı Cenevre 13 — Bayan Afetin Cenev- re,coğrafya cemiyeti tarafından ha- zırlanan toplantıda Türk kartografi Piri reisin umum bahriyeye ait 1513 de yazdığı kanunlar ve çizdiği hari talar hakkında çok muvaffakıyetik bir konferans verdiğini bildirmiştik. Bayan Afet kartografi ilminin o ta- rihlerde Türklerde mevcut olduğunu ve o vakte kadar yapı'mış haritale- nn en mükemmelini Piri reisin yap- tığını delillerle ispat etmiştir. Kon- feransta bir çok âlimler, elçilik erkâ- nı, murahhaslarımız, Türk kolonisi hazır bulunmuşlardır, Konferansın sorunda Cenevre coğ- relya cemiyeti .reisi şimdiye kadar malüm olmıyan bir ilmi bakikeli meydana çıkardığı için bayan Afeti tebrik etmiştir. Atinadaki neşriyat sergisine bir heyetimiz gidiyor Atinada toplanacak olan neşriyat sergisinin resim ve kitap kısmına işti- Tak etmemize karar verilmiştir. Bu maksatla Atinaya gidecek heyete me- bus Salâh Cimcoz riyaset edecektir. Heyete vekâlet derleme müdürü Setim Nüzhet ile neşriyat müdürü Feik Reşld iştirak edeceklerdir. Sergide teşhir €- dilmek üzere bazı eserler götürülceck- tir. General Göring İtalyadan sonra Türkiyeye geleceği söyleniyor Ankara 13 — rip başvekili ge- neral Göringin yakında Türkiyeyi ziyaret edeceği söylenmektedir. Bu ziyaretin önümüzdeki ay içinde olma- sı ihtimali vardır. Şimdi yevcesile be- raber İtalyada bulunan general Gö- ring buradan sonra seyahatine Tür- kiye istikametinde devam edecektir. 6O lira mesken zammı Ankara 19 — Baremin birinci, ikin- ci, üçüncü derecesindeki memurlar Ve bu derecelere muadil askeri me- murlardan Ankarada oturanlara 60 şar lira mesken zammı verilmesi ka- rarlaşlırılmış ve bu hususta hazırlar nan kanun lây'hası meclise verik miştir. Üzümcülük kongresi hazırlıkları bitti Ankara 13 (Telefon) — İktisad ve- kâleti, Ankarada açılacak üzümcülük kongresi hazırlıklarını bitirmiştir. Bu kongreden sonra yumurta, palamut v pamuk kongreleri açılacaktır. M. Şaht- Parise g'diyor Berlin 13 (A.A.) — M. Şaht, yakında Parise gitmek tasavvurundadır. İhti- ma) 16 kânunusanide açılacak olan sen ve «Alman kulesenn açılıma mere: simine riyaset edecektir. Rand SBEBESSEMES EEFSEYİSSBEB EBPE FIBAYIJYEJİSUEREI EEEEBLEYELESaEpraşclnzlgresse söps2EsEzgpdo