17 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 17 Kânunusani 1937 General Göringin Romada mükâlemeleri Italyanın Ingiliz notasına cevabı müştereken tesbit ediliyor Roma 16 (A.A.) — Dün akşam Ca- pitolda . M, Goering ile refikasının $e- reline parlak bir kabul resmi yapı- mıştir. Merasim Roma valisinin ve Bir çok İtalyan ve Alman ricalinin hu- zurunda yapılmıştır. İNGİLİZ NOTASINA VERİLECEK CEVAB Roma” 16 (A-A.y — Gönüllüler me- selesi hakkındaki İngiliz notasına ve- rilecek İtalyan cevabı gelecek hatlar Dın başında hazır olacaktır. Bu cevabın yazılış tarzı hakkında M. Mussolini ile M. Goeringin müda- velel efkârde bulunacakları öğrenil- MiŞLİr. BİR ALMAN GAZETESİNİN MÜTALÂASI Berlin. 16 (A.A) — M. Goeringin seyahatini tefsir eden Frankfurter Zel- lung gazetesi yazıyor: «Belki şimdi İngiltere, Fransa, İtal- ya ve Almanya arasında İspanyol me- a me Çünkü, evve- selesi hakkında konuşmak kabil ola- götürmek istediğini fazasını. deruhde eden İngiltere ne | “3 Valância hükümeti bitaraflık ted- İspanyada bir bolşevik hükümetinin. kurulmasına, ne Fransanın bolşevik- olur. İngiltere ile Fransa her zaman | kanunun ehemmiyetini hiçe indirme- Berin - Roma mihverine iltihak ede- bilirler.» j PARİS GAZETELERİNİN DÜŞÜNCELERİ Paris 16 (A.A) — Gazeteler ekse- riyetie, M£. Goeringin bilhassa İspan- ya meselesi hakkında görüşmek üze- re Romaya gittiğini yazıyorlar, Matin gazetesinin Roma muhabiri diyar ki; İtalya, bazı devletlerin İspanyaya | İ ademi müdahale işinde daha mülâyi- | mane, bir tarzı hareket ittihaz etme- leri taraftarıdır.» i Yümanlte gazetesi şü şekilde mü- | talâasını beyan ediyor: sKendimizi aldatmağa çalışmıyas | m. 18 temmuzdanberi İtalyan - Al | man anlaşması hiç bir Ârızaya uğra- mamıştır. Fekat gitgide İtalya bu iş birliğinde aldanacağını anlıyacaktır.» Populaire gazetesi yazıyor: «İtalyan ricali Roma - Berlin mih- verini İtalyaya kadar temdid etmek suretile bir üçler misakı akdetmek istiyorlar. Bu misak, Fransanın ikinci ; derecede rol oynıyacağı bir dörtler misakına müncer olacaktır.» Roma 16 (AA) — M. Gotring bu sabah Guidonladaki asri hava şehri- ni ziyaret ederek en son model İtal- yan taypareletini edi #edkik ik etmiştir. Madride yeni bir taarruz Barselon şehri havadan! bombardıman edildi Barcelone 16 (A.A.) — Asilere ait İki tayyare şebri velimanı şiddetle bombardıman etmişlerdir, MADRİDE HÜCUM Madrid 16 (A.A) — Asiler Üniver- site mahallesi mıntakasında pek şid- detli bir taaarruza geçmişlerdir. Mu- harebenin bütün Madrid cephesine sirayet edeceği zannedilmektedir. MİLİSLERİN MUKABİL TAARRUZU Madrid 16 (A.A.) — Havanın fena olmasına rağmen milisler dün Üni- versite mahallesinde taarruza geç- mişlerdir. Milisler bir kaç bina zapte- derek 250 asi öldürmüşlerdir. Şeh- rin garbindeki parkda da Faslılarin bir hücumunu tardetmişlerdir. MALAGA MINTAKASINDA Salamanca 16 (A.A) — Resmi bir tebliğ, #taatın - Melâga eyaletinde İlerlemeğe devam eitiğini bildirmekte- dir. Asiler San Pedro Alacantara Ka- sabasını zaptetmişlerdir. Madrid cephesinde Mop duellasu durmuştur, - Diğer genin ei | bir nutuk söylemesi “beklenmektedir. pm vermekte olduğundan rayiştağın | Berlin. 16 (A.A.) — Hayas ajansı- nın muhabiri bildiriyor: | Fransız parlâmentosunun İspanya- | ya gönüllü gönderilmesinin meni hak- | kındaki “kanunu ittifakla. kabul et- | mesi Alman matbuatında derin bir tesir bırakmıştır. Mâamatih Alman gazeteleri kabul mektedirler j Berliner Tageblat yazıyor: «591 mebusun ittifakı? Bu işin | doğru olması için bu kadar rey çok- | tur. Müdahale taraftarlarile İspan- yaya gönüllü göndermek istemiyen- ME Ame yökimin sevetş. demiş- | Bu mebuslar, bu suretle bir taşla iki lâ Moskovanın bu işi sonuna kadar birlerile gönüllüler meselesinin halli- ne mâni oluyor.» Hitlerin nutku M. Hitler Rayişta £ içtimamda 4 senel icraatını anlatacak Berlin 18 (A.A.) — Sanıldığına gö- re, Rayiştag meclisi 30 kânunusanlde saat 13 de Krolle operası binasında toplantıya çağırılacaktır. M. Hitlerin dahili siyaset ve dört senelik hükürneli | esnasında yapılan .itraat hakkındâ | Teşrii faaliyete Almariya kabinesi ka- yeni kanunlar çıkaracağı umulmak- | tadır. Fakat rayiştağın ayni gün top- | lanacağı zannedilmektedir. Siyasi ma- hafil, Alman devletinde bazı ıslahat vücude getirecek bir kanun çıkarıla- cağını sanmaktadır. Litvanya başvekili İtalyada Ploransa 16 (A.A.) — Litvanya baş- vekili M. Tubelis vefikasile birlikte Floransaya gelmiştir. Başvekil bundan sonra Romaya gidecektir. Fasta Alman askeri yok Bir İngiliz muhribinin za- bitleri bunu tesbit ettiler Londra 18 (A. (AA) — — İspanyol Fa- sının yüksek komiseri tarafından vu- kubulan davet üzerine geçen çarşam- ba günü Ceuta limanına giden Vanoc torpido muhribi Melilâya muvasalat etmiştir. Vanocun zabitleri Ceutada olduğu gibi Melillâda tahkikat yapacaklardır. Zabitlerni Hinterlandı ziyaret etmiye- cekleri denizciler mahafilinde söylen- mektedir. Vanoc kumandanın İngiliz amiral- ağına hiç bir yerde Alman kıtaları- nilmişter. Dünya alla M. Ruzvelt kendisine atfedilen beyanatıbizzat tekzib etti Vaşington 16 (A.A) — M. Ruzvelt, | gazetecilerle yaptığı bir konuşma €s- | asında İngiltere ve Fransa ile ekono» | mik bir dünya-konferansı akdetmek | niyetinde bulunduğu hakkındaki ha- berleri kati surette yalanlamış ve ta- filini geçirmek üzere Amerikaya gelen M. Rumcimanın kendisini ancak şah- si bir-dost sıfatile ziyaret ve ilâve eylemiştir vo edilen tekliflerin tesirinden şüphe et- |, | göreceği yerlerde bu enstitüye bağlı Bu Sabahki Telgraflar Fransanın samimiyetine inanmıyorlar ğe çalışıyor ve Fransız komünistleri- | nin tahriklerine devam edeceklerini kaydediyor. Diğer gazeteler de memnun görün- | nüyorlar. Çünkü M.Blum Vealância hü-. kümetinin İspanyanın yegüne meşru hükümeti olduğunu söylemiştir. FRANSIZ GAZETELERİ NE DİYORLAR? Paris 16 — Matin, İspanyaya günüi- lü gönderilmesinin meni kanununun kabulünden bahsederken diyor ki: «Mebusan mepiisi, din milli birliğe | sahne olmuştur. Hariçte bunun ehem- | miyeti anlaşılacağını umarız.» Petit Parisien gazetesi: «501 me- İ busun ittifakla ârasile hükümete veri- len salâhiyetin gayesi, sulhün müda- faası kaygusudur» diyor. Ami da Peuple gazetesi de Şü mü“ talâayı yürütüyor: «Bizi ayırmağa yek tenen ecnebiler, Fransız milletinin İs. panyadaki hârplere nihayet vermek hususundaki arzusndan artık şüphe edemezler. Hükümet, şimdi mücehhez- dir. Mücadeleyi kazanmak artık ken- disine aittir» Başvekil Dahiliye vekili ile bugün Ankaraya gidecek Bir kaç gündenberi şehrimizde Tunan başvekil İsmet İnönü e da- hiliye vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya bu. akşamki trenle Ankaraya hareket edeceklerdir. İpek böcekçiliği Bir enstitü ve buna bağlı istasyonlar açılacak Ankara 16 (Telefon) — Meclis zi“ raat encümeni ipek böcekçiliği, ipek böceği tohumu yetiştirilmesi, mua- yene ve satılması hakkındaki kanun Projesini müzakereye başlamıştır. Bu projeye göre Ziraat vekâleti, ipek böcekçiliği üzerinde fenni araştırma- lardu - bulunmak ve tadrisat yapmak Üzere bir Ipek böcekçiliği enstitüsü kuracaktır. Ayrıca vekâletin lüzum olmak üzere ipek böcekçiliği istasyon- ları açılacaktır. Evvelce Türkiyede kurulmuş ipek böceçkçiliği mektepleri, bu kanun me-(i riyele girdikten sonra böcekçilik & tasyonları haline girecektir. İpek böceği tohumu yetiştirilmesi, satılması, mücadelesi işleri Ziraat vö- kâletinin teftiş ve kontrolü altında bulunacaktır. İpek böceği yetiştirmek üzöre yeni | kuruldcak bir dönüm dut bahçesinden 10 yıl erazi vergisi va tar. “Ölçülere dikkat Şüphelendiğiniz takdirde zabıta memurlarına bildiriniz Ankara 16 (A.A.) — İktisat vekâ- letinden tebliğ edilmiştir: Bazı yerlerde sahte damgalı ölçüler kullanıldığı görülerek yakalanmış ve mahkemeye verilmiştir. Halkımızın | müteyakkız da! 'âk ölçülerin dam» galarma dikkat etmeleri ve her tür- Tü şüphelerini iktisat vekâleti veya belediyeler ölçüler teşkilâima veya | sabıta memurlarma hemen bildirme- leri tavsiye ddunur. İ Atatürk ile Suudi. Arabistan kralı arasında telgraflar Ankara 16 (Telefon) — Suudi Ara- bistan kralının tahta cülüsunun yıl- dönümü münasebetile Atatürk ile kral Abdülâziz. arasında samimi telgraf- | lar pus | Fransanın Ispanyaya müdal müdahalesi devam edecek diyorlar, Paris gazeteleri. Fransız meclisinin gösterdiği birlik manzarasını kaydediyorlar İNGİLİZLER MEMNUN KALDILAR Lömdra 16 (A.A.) — İspanyaya gö- nüllü gönderilmesinin -meni hakkın- daki kanunun Fransız parlâmento- Sunca sürulle tasdiki İngiliz mahafi- linde derin . bir memnuniyetle karşı- lanmıştır. Echo. de Paris. gazelesi ise dünkü ittifakın hiç bir şey ifade etmediğini ve bühün ne Fransanın alicenaplık şöbretine ne de harici vaziyeti düzelt meğe yarayacağını kaydediyor, ROMA GAZETELERİ DE BEDBİN Roma 16 (A.A.) — İspanyaya gide- cek gönüllüler hakkında dün Frfansız parlâmentosunda kabul edilen kanun Yâyihasını tefsir eden Messügyera ga getesi diyor ki: M. Blumun hükümeti bu lâyihayı kendi resmi adem: müdahale siyase- "tile kominternin bizeelinde olan fili . siyasetini ahenkleştirmek için bir yem olarak kullanmak istiyor.» Popolo di Roma gazetesi de Fransız Parlümentosunun kabul ettiği lâyiha- “nm gönüllü sevkine mâni olamıyaca- ğını kaydediyor. Italya sefiri Dün hariciye vekilile uzun müddet görüştü İtalya büyük elçisi M. Galli dün sa- , at'on yedi raddelerinde Perapalas ote- , Jine gelerek Hariciye vekâleti umumi © kâlibi Numan Menemencioğlu ile yar | rim saat kadar görüşmüştür. Elçi saat " altıda tekrar otele gelerek Hariciye ve- * kili ile uzun müddet görüşmüştür. Elçi, diğer kasmınızda yazdığımız gi- bi, Hariciye vekilimizin teşylinde bulun- muş ve istasyonda da Tevfik Rüştü Arasla görüşmüştür. Inhisarlar vekâleti yeni binaya taşındı Ankara 16 (Telefon) — inhisarlar vekâleti Yenişehirdeki binaya taşın- mağa başlamıştır. Gümrükler vekâleti ile ayni binada bulunacak olan gümi- rük umum muhafaza kumandanlığı- nın taşınması bitmiştir. Yahudi muhacirler i Fransa, müstemlekelerde yerleşirmeği düşünüyor Paris 16 (A.A.) — Fransız hüküme- ti ve bilhassa müstemlekât nazırı Ya- hudilerin Avrupa haricindeki memle- 'ketlere yerleştirilmesi meselesile meş- gul olmaktadırlar. Nazır bu iş hakkında bazı Yahudi teşekküllerile konuşmuştur. Bazı Fran- sız müstemlekelerinde Yahudilere yer verilmesi derpiş edilmektedir. Madagascar valisi ciddi Yahudi te- şekküllerinin nezareti altinda olmak şartile Yahudi muhaceretini kolaylaş- tıracağım söylemiştir. Bu muhaceretin yeni Kaledonya ve Helbrid adalarına tevcih ettirilmesi düşünülmektedir. Kundura kralı . Bata tayyare ile seyahate çıktı Napoli 16 (A.A) — Kundura kralı ismi verilen. Çekoslovakyalı sanayici Bata, refakatinde mesai arkadaşların- dan dokuz kişi olduğu halde hususi üç motörlü tayyaresile bir tedkik se- yabati yapmak için İtalyaya gelmiştir. Bata bundan sonra şarkda “bir se- yabtte çıkacak ve Japonyaya da uğ” | Tadıktan sonra Amerikaya gidecektir. Fransız filosunun | manevraları Lizbon açıklarında büyük manevralar yapacak Brest 16 (A.A) — Pransanın At- lântik filosu pazar günü Lizbon açık- larında bulunacak ve bir nakliye ko- Jana taarruz harekâtı yapacaktır. 'Tahtelbahirlerin iaşe gemisi olan Jules Verne #kinci hafif Silotillâ ile nakliye gemisi ve muavin gemileri Aarruzr Fort-Lyauteyden gelen Croix « Du - Sud tipinde büyük tayyarelet do iştirâk edecektir, , Pilo pazar günü Lizbon önünde da- Ülacak ve gemilerden bir kısım Me- dera istikametine bir kısmıda Cü- sablancaya gidecektir. Paris 16 (AA.) — Fransanın At- Jântik filosu Afrikanın garp sahille- ri boyunca yapacağı on günlük mâ- nevralara başlamak üzere bu sabah Brestten hareket etmiştir. Bu filo, aşağıdaki gemilerden mü- rekkeptir: Larralne, Provence, Bretagne kru- vazörleri, Bearne tayyare gemisi, üç torpido muhribi #lotillâs, sekiz torpi- do filotillâsı ve iki denizaltı gemisi filotilâsı, 'Bu filodan Benme ve Jules Verme gemileri ile beş denizaltı gemisi asıl filoya Dakar sahillerinde titihak et- meden evvel Mader ve Yeşilburun ada- larma da uuğrıyacaktır. ANA VATAN VE AKDENİZ PİLOLARININ MANEVRALARI Zondra 16 (A.A.) — Ana vatan fi losu senelik ilkbahar seyahatini yap- mak üzere pazarlesi günü hareket edecektir. Filo doğrudan doğruya Ce- belüttarığa gitmektedir. Oradan Ak- deniz filosuna iltihak edecektir. Müş- terek manevralar şubatia yapılacak- tır. Manevralardan evvel filoya men- sup bir çok gemiler âdet olduğu üze- re Afrika limanlarından bazılarını ri- yaret edeceklerdir. Şarki Akdenizde ve bilhassa Yunan sularında da bir gezinti ypalması mükarrerüir. İngilterenin Paris sefiri değişiyor Paris V7 (Akşam) — İngilterenin Paris sefiri Sir Corç Clark yakında tekaüd edilecektir. Paris sefirliğine Ro- ma sefiri Sir Erik Drumond'un tayin edilmesi muhtemeldir. Madridde ölen Belç'ka sefaretl başkâtibinin cen:z3si Brüksel 16 (A.A.) — Madrid civa- rında ölen baron. Borchgrave'nin ©e- sedi bugün öğleden sonra buraya ge tirilmiştir. Cenazede askeri merasim» yapılmıştır. Suriyelilerin aklı başlarına geliyor Sancağın iş iştirakile bir federasyon yapılmasını istiyorlar Kudüs 16 (A.A) — Suriye mini yetçileri dört sene zarfında iki misli- ne çıkarılmak üzere elli bin kişilik bir milli ordu vücuda getirmek fikrinde dirler. Mutedil milliciler Lübnan cumhu- tTiyeti ile İskenderun Sancağı da ihtiva edecek federal bir Suriye dev- leti vücuda getirmek arzusundadırlar, Türkiye - Yunanistan arasında kaçakçılık yapı'amıyacak Ankara 18 (AA) — Türkiye ile' Yunanistan arasında kaçakçılığın me- ni hakkında hariciye vekâletinde bir mukavele imzalanmıştır. Avrupaya bir heyet gidiyor Denizyolları idaresi direktörü Sadede din ile mütehassıs bir heyet yakında, Avrupaya gidecek ve denizcilik işleri hakkında tedkikatta bulunacaktır. He yet Ankara vapurile Hamburga gide cektir. Vapur İzmirden ihracat mal- ları yükliyecektir. Bir vapur battı İş limited şirketi tarafından kiralan- mış ölan Alman bandıralı Volga vi- puru 3600 ton buğday yüklü olarak Hamburga giderken Milos adası cevu- bunda karaya oturmuş ve batmıstır. Vapur ve yükü sigortalı 1di. gg sussa sussa