17 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

17 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

“PES — Tokyoda yapılacak e Kânunusani | 1937. SİYASİ İCMAL Berlin ve Romaya göre “Avrup Şimali Fas üzerinde Almanya ile | ei Fransa arasında çıkan tehlikeli zef- | ginlik tamamile bertaraf oldu. P? .n- | 3a-Parlâmentonun yeni devresi mü- masebetile hariciye nazırı M. Delbo- | yı sun yaptığı beyanatında M. Hitler ile İ Fransız sefiri M. Poncot vukubulan mülâkata air an resmi tebliğ ile meselenin | Pakat İspanya meselesinin umumi İ heyeti vehametini muhafaza ediyor. İspanyanın âkibeti ne olacaktır? Suali bütün Avrupayı dehşet ve endi- | şe içinde bulunduruyor. Almanya ile İtalya, Sovyetlerin ve Fransanın yar- dım: ile Valânsiya hükümetinin gö- lip gelmesi ile İspanyada ikinci bir Sovyet devletinin teşekkül etmiş ola- cağı ve neticede Fransanın ve müs- temlekelerinin ve Orta Avrupanın da komünist olacağı ve böyle bir halin vukuu ile Akdenizdeki vaziyetin alt- üst olacağı kanaatinde bulunuyorlar. Her iki devlet Akdenizdeki statuguo- nun Du suretle değişmesine asla ra- ıyacaklarına ve bunun önüne için sonun& kadar her çareye başvuracaklarına Alman ve İtalyan gazetelerinin neşriyatı şüphe bırak- muyor. Alman malbuatı şimdiden Fransa- nın Pirene dağlarının şimâlindeki AKŞAM Sahife 8 anın hasta adamı, Akdenizin müv ni iyeli İspanyada ve Fransada teşekküllerinin kurulması “ile M. Mussoloni ile general Göring Romada yeni tedbirlerin alınmasını görüşü- yorlar. Almanya ile İtalyanın kanaatlerine göre Fransa arlık Avrupanın «hasta bir adamı: vaziyetinde bulunuyor. F'ransad sağ ve sol partiler arasındaki addiyet ve mücadelenin parlâmenio- daki sağların mebusan meclisi riya- set divanından çekilmeleri ile büs- bütün şiddet bulması Almanlar ile İtalyanın kanaatini büsbütün kuvvet- lendirmektedir. İngütere ise sırf ken- di imparatorluk yollarının emniyeli ie alâkadar olmıyan işler üzerinde | bütün nüfuz ve kuvvetini sarfetmek | istemiyor. Mister Eden son mutkun- | da İspanyolların kendilerine uygun bir rejim bulacaklarını söylemiş ok masıda bunu isbat ediyor. Bunun için Almanya ile İtalya daha kati bir ha- yekette bulunmağa hazırlanır görü- İki isüsğlirin seyahat Stokholmlu iki iş- siz, Sibirya yolile 'Tokyoya oçgitmeğe karar verdiler. Bu yolenluk 1940 da “olan Olimpiyadları seyretmek © içindir. Bu iki genç, seya- hatleri sırasında ön- eri sıra bir de Ko- esman fıçı yuvarlı- yacaklar ve yorulk dukları zaman bu fıçının içine girip yatacaklar, Bu fıçı hem ev, hem de ha- tıra defteri vazifesini görecek, çünkü gençler her şehirde vali ve belediye reislerine fıçıya imzalarını oattıracak'armış... REKOR İnsanlar, adele ve pazu kuvvetile kırdıkları rekorları öne sürerek gö ğüs kabartıyorlar, Halbuki hilkatin rekorları yanında, insan tekniği ve kuvvetinin yaptığı rekorlar hiçtir. Biliyor musunuz ki, bugün en hız- İı giden bir tayyare sefonomoya deni- Jen sineği geçemez. Bu sinek dakika- da 23 kilometre Kateder. Kulupteki marliler mukavemet rekorunu muhafaza ediyorlar. Bu kuşlar bir sene içinde şimal - cenüp - şimal istikametini takib ederek dev- ri âlem yaparlar. Amerikada Lenoks parkında Avru- padan uçarak gelen bir yabani kaz vardır, Örümeek ağı, piyano telleri kadar kalın olsa 900 kilogram ağırlığa ta- hammül edebilir, halbuki en kuvvetli piyano telinin mukavemeti 380 kilo- grama kadardır. Uzun ömürlülük de servilerde. Mek- sikada 7.000 yaşında bir servi ağacı vardır. RUSYADA MUAZZAM BİR KÖPRÜ Rusyada, Rusyanın en derin nehri olan Angaranın üstünde bir köprü kurdular, Bu köprünün uzunluğu 1,250 met- re eni 19 metredir. Bu köprü dünya ikincisi, Rusyanın birincisidir. Köprüde iki tramvay hattı, bir otomobil yolu, bir otobüs yolu ve ya- yalar için de ayrı bir kaldırım vardır, Bu köprünün plânları 1935 de ya- pılmıştı. O zamandanberi köprünün yapılmasına çalışılıyordu. Bazan si- fidan aşağı 40 derece soğukta bile çalışmalara devam edildi. Köprünün imalinde 1,700 amele çalıştı 43 milyon rubleye mal oldu, | i | KIYAMET GÜNÜ Rahib Brown, yeryüzünde münbit ve kurak arazinin hesabını yaptı ve şu neticeye vardı: Yeryüzü beş mil- yar kişiyi besliyebilir ve gene bir he- | saba göre, yeryüzünde 133 sene son- ra yani 2072 senesinde mevcut insânları besliyecek münbit urazi kâfi gelmiye- | cektir ve insanlar açlıktan ölecekler- dir. 20172 senesinde yeryüzünün nüfu- su 5 milyarı geçecekmiş. Ancak bay Brown 135 sene zarfın- da olarak harpleri, zelzeleleri, tofan- ları, bulaşık hastalıkları hesaplamı- yor. İnsanların bir asıfızarfında yer yüzünde yiyecek şey o bulamıyacak kadar artmalarına imkân yoktur; çünkü bu saydığımız felâketler nasıl olsa top yekün bir kaç milyon kişi- nin ölümüne sebep olacakdır. TAHTLARINI BIRAKAN İNGİLTERE KRALLARI Sekizinci Edvard, tahtını bırakan İngiltere krallarmın üçüncüsüdür. 1327 de 2 nci Edvard yirmi sene hü- kimdarlıktan sonra Kenilvort çato- suna hapsedildi ve tahtını oğlu $ ün- cü Edvarda bırakmazsa öl söylendi. 2 nci Edvard derhal tahtın- dan vazgeçti. 1399 da 2 nel Rişar yeğeni Hanri dö Lankastraya giti ve tahtından vazgeçtiğini bildirdi. 2 nci Jak Stüart da tahtını kaybet- ti. Kraliyet mührünü Taymis nehri- ne attı ve kaçtı. Tahtından feragat ettiğine dair kâğıt imza etmedi. Bugün hâlâ İngilterede Stüartla- rın taraftarı Jakobitler verdir. Bun- lar İngiltere tahtma namzettirler ve işin asıl garibi bugün o tahtın fik namzedi de Baviyera veliahdi Rup- rektir, Valide hanı cinayeti Güzel sanatlar akademi- Katil Nedime, daha iki “kişiyi dost tutmuş Çakmakçılarda Valide hanında Ne- dime adında Bir kadınım altı aydanbe- ri beraber yaş İrfan adındaki de- Ikanlıjı bıçakla Eöğsünder vurup öl- dürdüğünü yazmıştı, Katil Nedime hakkında tahkikat de- vam etmektedir. Aldığımız malümata nazaran Nedime,'İrfanla yaşarken bir taraftan da Meyvahoşta bir Kabzımal ve diğer bir adamla da münasebet pey- dah etmiş ve son zamanlarda bunlar- dan hangisini kendisine daimi eş ya- pacağını şaşırmıştır. Nedime bunlafın içinde en ziyade İrfanla alâkadar! olduğundan ve son zamanlarda İrfanın kendisini ihmal etmesinden müteessir olarak bu cina- yeti işlemiştir. Nedimenin evrakı a- ğır ceza mahkemesine » verilmiştir. Hâl paviyonları ildare şekli yeni paviyonlar yapıldıktan sonra değiştirilecek Biri kavun, Karpuz satışına mahsus) olarak demirden, diğeri de beton ok inak üzere hâlde iki paviyon yapıla- cağını yazmıştık. Beton paviyon kuru sebze, soğan, sarımsak, yumurta gibi mevadın satışma hesredilecektir. Bu paviyonlardan birincisi kavun ve karpuz mevsimine kadar yetiştiri- lecek ve önümüzdeki yaz mevsimin- açarken yalnız temizliği değil hiyle- siz, ve bilhassa ucuz meyva ve sebze temin etmeğe ve müstahsilin hakkı- nıda gözetmeği düşünüyordu. Bu maksadı temin için de hâlin idare şek- yalnız buradaki mağazaları kiralıya- cak olan esnaftan teminat akçelerini emaneten almakla iktifa etmiş ve ida- Te tarzını değistirmeğe teşebbüs et- memiştir, Belediye, hâle vereceği yeni idare şeklini tatbik etmek için yeni wivonların İkmalini beklemektedir, Haber aldığımıza göre hâle verile- cek müstakbel şekil hakkında şimdi- den tetkikata başlanmıştır. Türkiye tıb encümeni Türkiye tıb encümeni 13-1-1937 ak- şamı yapmış olduğu umumi toplan- tısında, yeni idare heyetini seçmiştir. Birinci reis: Profesör Neşet Ömer, | ikinci reis; Profesör Abdülkadir No- | yan, genel sekreler: Doktor Nureddin Onur, veznedar: Profesör Niyazi İs. met Gözcü, biblioteker; Doktor Selâ- haddin Mehmed, kâtip: Profesör Ali Esad olarak intihap etmiştir. Kadıköy Halkevi binası Kadıköyünde yapılacak olan Halk- evinin projesi hazırlanmıştır. Yakın- da tetkik edilmek üzere belediye fen heyetine verilecektir. Yeni Halkevi 'binası, zarif ve çok koforlu bir bina olacağından inşaat projesi, belediye imar müdürlüğü tarafmdan tetkik e- dilecektir. İnşaata hemen başlanacak- tır. Hırsız bir müşteri Muammer adında bir adam Galata. da umumi evlerden birine gitmiş, çıkarken evdeki kadının 1550 kuruş- la bazı eşyasını Çalmıştır. Zabıta Mu- ammeri yakalıyarak Beyoğlu cürmü meşhud mahkemesine teslim etmiştir. Kuzu fiatleri düşüyor Bu sene kuzu, geçen yıllara nisbet- le, piyasaya daha erken gelmiştir, İlk kuzu eti kasaplarda yüz kuruştan sa- tılmıştır. Aradan bir müddet geçtik- ten-sonra kuzunun kilosu seksen ku- Tuşa kadar düşmüştü, Son bir iki gün- denberi de alimış kuruşa satılmağa başlanmıştır. Bu suretle kuzu figtleri kovrak etine muadil bir vaziyete gek mek üzeredir. Alâkadarlardan aldığımız malümata göre bugünlerde Anadoluda şiddetli kışlar olduğu için umumiyetle kasab- lik hayvan sevkıydtı azalmıştır. Bu sene kuzu bol olduğundan sevkıyat artınca koyun ve hattâ sığır fiatleri de düşecektir. | 'BOLUDA KAR İKİ il BULDU sine profesörler getirildi Dün akademide yapılan toplantıda profesörler konferans verdiler Güzel sanatler akademisine getirilen Iki mütehassıs profesör: Ressam Leopold Levi, heykeltıraş Belling » Güzel sanatler akademisine yeni Profesörler sıra ile kürsüye gelerek getirilen ecnebi mütehassıs profesör- leri Türk efkârı umumiyesine tanıt- mak maksadile dün güzel sanatler akademisinde bir toplantı tertip edil- miştir, Memleketin fikir ve sanat hayatına mensup tanınmış şahsiyetlerle mat- buat müntesiplerinin de hazır bulun- dukları bu toplantıda güzel sanatler akademisi müdürü B. Bürhan Toprak mimari, resim ve heykeltraşi kürsüle- rine getirilen mimar Bronno Taut, ressam Lepold Levi ve heykeltraş Bel- , edebiyat- çılarımız ve şairlerimizle muhtelif ba- hisler üzerinde konuşmalar yapmış lardır. Profesörler yarından itibaren desrs- lerine başlıyacaklardır. ri mevkii kısaca izah ederek davetii- lere takdim etmiştir. Kış ortasında yaz mevsimi Nev Yorkta hararet gölgede 20 derecedir Nevyork Yö (AA) — Gayri tabi olarak sicak havalar devam etmekte- dir. Termometre gölgede 20 derece göstermektedir. Nevyorkun bahçele- rinde bütün ağaçlar ve fidanlar çiçek açmış ve kuşlar yaz mevsiminde gibi | ötüşmeğe başlamışlardır. Çekoslovakya Sovyet üssü mü? Prag hükümeti İngiliz ve Alman ateşemiliterlerini tahkikata davet etti Prağ 16 (AA) vem eden kar Boluda bir metre otuz beş santimetre ve Bolu dağında ik! metreyi bulmuştur. Bolu dağından geçen şose üzerin- deki kar, mütemadi amele postala- rile temizlenmekte ve postaların iş- lemesi temin olunmakta idi. Bu de fa Düzce ile Hendek arasındaki Nuh veren boğazının kapanınası yüzün- den Boludan giden İstanbul postası Düzcede ve İstanbuldan gelen posta Bolu 16 (AA) — Üç gündür de- otomobili de Nubveren boğazında kamat tarafından yapılan kati tek- ziplere rağmen Alman matbuatının, beklemektedir. Kızıl ordusunun vasat! Avrupada ya- izmitte büyük stadyom paanğı İir:bütle isin Gakanlmkymmın yaptırılacak Sovyetler birliği ile ittifak etmiş oldu- ğunu isbata matuf şiddetli makaleler A) — 100 İzmit 16 (A.A) — Şehrimizde m ayni maksadla Sovyet hava kuvvetlerinin takviyesi için Çekoslovakyada bir çok tabtelarz tavyare meydanları ve saire inşa edil- diğini ve daha şimdiden bir kaç yüz Sovyet zabitinin Çekoslovak erazisin- de bulunduğunu temin etmektedir. Paris 16 (A.A) — Alman gazetele- ber sporcularımızı sevindirmiştir. O | Yine göre, Almanyanın Prağdaki ate. Türk - te İri MUA” | danlarını ziyaret etmesi —— esi feshe inkerc 16 (AA) — Aldığımız maç | Kn bulan daveti kalu etmiyetekir. Ikramiyeli Mısır tahvillerinin çekilişi Tümata göre, 'Türk - Fransız modüsü ile klering anlaşmasının feshi ihbar edilmiştir. Kahire 16 (A.A) — Yüzde 3 faizli Palto hırsızı yakalandı ve ikramiyeli Mısır Kredi Fonsiye tah- Zabıta muhtelif yerlerden palto hır | Yillerinin dünkü çekilişinde: 1903 senesi tahvillerinden 505.308 numaralı tahvil 50,000, 1911 senesi tahvillerinden 25,427 numaralı tah- Yil 100,000 frank ikramiye kazanmış- lardır. ZAYED