22 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

22 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

22 Kânunusani 197 Kupa maçları İngilterede b: Avrupanın hemen bütün mehleketle- rine yayılan kupa maçları, her yerde seneden seneye ehemmiyetini artlır- makta ve büyük seyirci kütleleri tople- maktadır. İngilterede kupa maçları, en büyük spor hâdisesidir. Son hafta için- de bir günde yapılan otuz iki kupa ma- çına 808,621 seyirci gittiğini ve her 1ya-i ça vasati olarak yirmi beş bin seyirci düştüğünü ve bu otuz iki maçta üç yüz! elli bin Türk lirasına yakın hasılat ya- pıldığını, gene bu otuz iki maçta en az seyirci adedinin 8415 olduğunu söy- lersek «İngiltere kupasısnın ehemmi- yeti meydana çıkar. Fransada da «Fransa kupası; maç- ları, İngilteredeki kadar değilse bile es- kisine göre büyük bir ehemmiyet ka- zandı, Üç beş sene evvel Fransada en büyük maça yirmi binden fazla seyirci toplayabilmek mesele idi. Şimdi ise ora- da da maçların derecesine göre kırk bi- ne kadar ve kupa finalinde elli altmış bin seyirci görülmektedir. Koyduğu- muz enteresan resim, son günlerde oy- nanan Fransa kupası maçlarından Ro- ven-Lille karşılaşmasına aittir. Kral kupası di Davis kupası usulü üzerine kapalı &ortlerde tenis müsabakaları için İsveç kralı tarafından konulmuş olan kupa finalı Fransa ve İsveç takımları arasında Stokholmda oynandı. İsveç- leri 4-1 yenen Fransızlar kupayı ka- sandılar. Sağdaki resim İsveç kralını Fransız tenisçilerden ikisi ile görüşür- ken göstermektedir. Mont Blanc kupası Mont Blanc'da yapılan beynelmilel ski yarışlarının umumi tasnifinde, sol- da resmini gördüğünüz İtalyan Chier- roni birinci oldu. Kadınlar ve küçük- 70,000 seyirci İngilterede büyük seyirci toplıyan yalnız futbol maçları değildir. Son gün- lerde İngiltere ve Gal milli takımları arasında yapılan resmini koyduğu- muz Ragbi maçı bunun en güzel bir mi- #alidir. Bu maça, resimde görüldüğü pi- bi kat kat ve muntazam bir surette o- turan tam 70000 seyirci gelmiştir. El- li üç milletin iştirak ettiği son Berlin olimpiyatlarında olimpiyat stadını yüz bin kişi doldurduğu düşünülürse olim- piyat müsabakaları gibi beynelmilel mahiyette olmıyan İngiltere - Gal Rag- bi maçındaki yetmiş bin kişilik seyirci kütlesinin azameti kolayca anlaşılır. Fransızlar Ragbiyi hemen hemen mil- Ti sporları saydıkları halde memleket- lerinde yaptıkları en mühim Ragbi maçlarına hiç bir zaman bu kadar bü- yük bir kalabalık toplamağa muvaffak Profesyonel olan İngiliz tenisçisi Perrynin Nevyorkta 18,008 seyirci önünde Vinesi nasıl mağlüb ettiğini bütün tefer. ruatile yazmıştık, Bu mühim maçın Amerikadan Avrupaya gönderilen ilk fotografım dercediyoruz. arak yavaş yavaş | İzmir mektu pları İzmirin mühim bir mües- sesesi: Milli kütüphane Burada 20 bin cilt eser vardır. Her gün yeni kitaplar satın alınıyor N Mimi kütüphanede okuma salonu İzmir, (Akşam) — İzmirin en mü- him kültür müesseselerinden biri (Mili kütüphane) dir. 1911 yılında İzmir avukatlarından merhum Kadı oğlu İbrahimin teklifile kurulan bu eser, 1933 yılında en mütekâmli şek- Mini almış, yalnız İzmirin değil, bütün Ege mıntakasının ihtiyacına cevap vermeğe başlamıştır. Civar vilâyetler- den mühim bir çok eserlerdeki malü- mata müracaat için İzmir mili kütüp- hanesine gelen kültü sahibi kimseler çoktur. 15 lira 28 kuruş sermayeile tesis edilen bu müessesenin şimdi 20,000 cild eseri gençliğin istifadesine hazır bulundurduğunu söylersem, azim, irade ve sebat sayesinde neler yap- mak mümkün olacağını anlamak ko- laylaşır. Kütüphanede diniyat, Hsaniyat, lü- gat, edebiyat, riyaziye, tabii ilimler, hıfzıssıhha, ziraat, hukuk, kanunlar, iktisad ve maliye, siyasi, içtimai, tari- hi her türlü eserlerle cağrafya ve se- yahat, felsefe, roman, tiyatro ve mü- tenevvi kitaplar, mecmualar, gaze- teler ve musiki eserleri bulmak müm- kündür, Mini kütüphane, evvelce Beyler s0- kağında küçük bir binada idi Yeni binaya nakledildiği vakıt müessesenin 9105 cild kitabı vardı. Bugün, mües- sesenin yangından hiç zarar görmiye- cek şekilde inşa edilmiş kitap mahzen- lerinde eser miktarı 20,000 i geçmek- tedir. Tutulan istatistiklere göre kü- tüphanede muhtelif dilden bir günde okunan eser miktarı 85-95 dir. En çok okunan kitaplar, roman, tarih, seya- hat ve içtimalyata alddir. Yaz mev- simlerinde ikmale Kalan talebenin ken- dilerine lâzım olan kitapları kolayca bulduğu bu müessesede bir arı kovanı faaliyeti başgüslerir. Talebelerin, sı- nıf geçebilmek düşüncesile harıl harı sükünet içinde çalıştıkları görülür. hassa kitapların tasnifi işi çok munla- tazamdır. İzmir milli kütüphanesi gi- bi mühim bir kütüphane, Türkiyenin hiç bir yerinde yoktur. Bu müesse- se Berlin kütüphanelerine göre tanzim edilmiştir. Kütüphane idare heyeti sekiz kişlden müteşekkildir. İktisad vekili ve İzmir saylavı Celâl Bayar, eczacıbaşı Süleyman Ferit, Cevahircizade Şükrü, Salih, eczacı Fa- ik, Mahmud Tahir ve öğretmen Sü- leyman ile milessese müdürü Celâlden mürekkeptir. Muhtelif dillerde neşre- dilen kitaplar, döviz tedarikindek! zor- luğa rağmen muntazaman getirilmek- tş ve halkın istifadesine arzolunmak- tadır. Paris milli kütüphanesince alı- nan eserlerin listesi İzmir milti kütüp- hanesine getirtilerek bu listedeki eser- lerin de İzmire getirtilmesi temin edi- liyor. Yalnız bağcılıktan bâhis, fev- kalâde mühim ve dört cilt teşkil eden bir eser, üç yüz lira sarfile satın alınmıştır. Ege mıntakasında böyle bir eser başka hiç bir yerde yoktur. Mili kütüphanenin iç kısmından bir görünüş Bir çoğu Almanya, Fransa ve İngil- terede tabedilmiş, çoğu arabca gayet mühim tarih kitapları getirtilmiştir. Hâttâ Mısır ve Hindistanda, İranda basılmış arabca mühim tarihi eserle alınmıştır. Son zamanda Almanyaya ısmarlanan kitaplar için peşin para istendiğinden getirilememektedir. Dö- viz esası, bir mal geldikten sonra üc“ retinin tediyesini icabettirmektedit. İzmir milli kütüphanesinin, idare he yeti tarafından inşa ettirilen büyük sinema binasının yıllık varidatı 10 bin liradır. Ayrıca mühim miktarda daha varidatı vardır. Bu varidat, her sene artmakla olduğu için bu milli kültür müessesemizin âtisi müemmen ve parlaktır. İdare heyetini, gösterdi- ğı yüksek muvaffakıyetinden ötürü takdir ve tebrik ederiz. Bir hakaret dâvası Süleyman adında biri geçenlerde bir haciz zabiinamesinde tahrifat yapmak suçundan muhakeme edilir- ken mahkemeye verdiği yazılı mü- dafaanamesindeki bazı kayıtlar id- dia makamına hakaret mahiyetinde görülmüş ve Süleyman eleyhine bir dava açılmıştır. Dün asliye dördüncü ceza mahke- mesinde Süleymanın müddeiumumi- ye hakaret suçundan muhakemesine başlanmıştır. Süleyman mahkeme- de: — Ben o kâğıdı müdafaam için yazdım. İddia makamına ve müddei- umuminin şahsına karşı hürmetim vardır, Hakaret maksadile ve bu ma- hiyette bir şey yazmadım. Esasen O zaman iddia makamını şimdi ceza Azası olan B. Muhlis iş yordu. Ne B. Muhlise ne de şimdiki müddelumumi muavini B. Saduna kar şı böyle bir hakarette bulunmak hatırımdan geçmez.. demiştir. Mah» keme evrakı tedkik için iddia maka mma vermeğe karar vererek muhake- meyi başka güne bırakmıştır.